Jump to content

Photo

Nio förlorade Doctor Who-avsnitt upphittade


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 11 October 2013 - 00:57

Elva gamla Doctor Who-avsnitt från 60-talet har hittats på en TV-station i Nigeria. Två av de upphittade finns redan i BBC:s arkiv, vilket innebär att det är nio "nya" avsnitt. Detta innebär att äventyret "Enemy of the World" är komplett (6 20-minutersavsnitt), och bara ett avsnitt från "Web of Fear" saknas (även där var det 6 avsnitt, varav det saknade nu har återskapats med hjälp av snapshots som redan fanns i BBC:s arkiv och ljudspåret från avsnittet).

Avsnitten säljs från och med midnatt på iTunes, olyckligtvis så har vi i Sverige inte tillgång till TV-serier, men DVD-utgåvor kommer så småningom.

Bakgrund: BBC hade under 70-talet som vana att förstöra gamla avsnitt av TV-serier för att få plats med nya. Detta var trots allt före videons tid, och man ansåg att man inte hade någon nytta av avsntten efter reprisomgången och försäljning av säsongerna till andra länder var slutförda. När detta elände upphörde, så saknades så gott som allt med första och andra doktorn (1963-1969), men en hel del luckor lyckades tätas genom att TV-stationer som köpt avsnitten återlämnade dem.

Efter detta fynd så saknas dock fortfarande 97 avsnitt, men hoppet finns att man hittar fler. Från starten så har det sänts omkring 800 avsnitt om man räknar med den nya TV-serien som startade 2005.

Källa



Originalartikeln

#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2013 - 01:05




//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 October 2013 - 08:45

Väldigt kul för fansens skull, tycker det är helt otroligt att det fortfarande dyker upp avsnitt från olika länder. :) Kanske dyker gamla TV-adaptionen av Narnia upp någonstans också. :)

Men SVT har väl aldrig sysslat med att radera/spela över gamla masterband va? En brand på 70-talet men annats så har väl de sparat mycket?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2013 - 09:01

Ingen aning, ärligt talat. Kan ju fråga kompisen som jobbar på SVT...

DVD-omslagen (Enemy kommer i november, Web i början av nästa år):

enemy_world_dvd.jpg

web_fear_dvd.jpg

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 October 2013 - 01:50

Tack för infon. Det skulle onekligen vara trevligt att få se avsnitten och kanske även lägga beslag på dom där utgåvorna. Jag har trots allt en del av dom tidigare utgivna.



#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 October 2013 - 04:15

Jo... Tråkigt nog inga iTunes-TV-serier i Sverige.. :(

Uppenbarligen är inte de där omslagen 100% spikade, så antagligen blir de inte exakt så (bland annat så blir de bara 1-diskare, tror jag).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 October 2013 - 08:27

@Peak: Är vad jag hört iaf, vore kul om du kunde bekräfta/avliva den infon. :) :hug:

 

Det första omslaget "Enemy of the World" påminde mig om den där kortlivade frågesportprogrammet på SVT med David Batra... :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 October 2013 - 23:12

Jag har hört samma sak som dig, XC. Men jag håller med, det skulle vara intressant att få bekräftat. Smått otroligt att man i en del länder raderade masterband och därmed såg till att en del material förblev förlorade för alltid, eller som i det här fallet, väldigt svåråtkomligt. Vågar man tro att det en dag ska kunna finnas en komplett samling. Det vore ju oerhört häftigt och trevligt. :)

 

Och vad är det för frågesportprogram som du minns så väl? ;) :P


Edited by Garm, 12 October 2013 - 23:13.


#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 October 2013 - 05:32

Kompisen trodde inte att band förstörts på flit, men att ett och annat med all säkerhet har slarvats bort under årens lopp. Vi hade väl antagligen mindre material än BBC att spara gissar jag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."