Jump to content

Photo

Seriebutik i västerort


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Gasten

Gasten

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 02 September 2009 - 17:21

Tänkte kolla vad folk tycker om idén att öppna en serietidnings butik i västerort i stockholm. Jag har länge känt så att om jag ska få tag i mina tidningar så måste jag åka in till stan och att det skulle vara bra om det fanns nått ställe i västerort. Är det värt det? Nån som vet nått om inköpare?

#2 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 02 September 2009 - 20:24

Tror att det måste vara något väldigt attraktivt med en seriebutik i västerort för att det ska gå på plus.T ex Comics Heaven tjänar mycket på turism tack vare att de ligger i Gamla Stan, och även Söder där Alvglans ligger i är en mer attraktiv plats för serier. Måste nog vara nånting jäkligt imponerande med en butik i Västerort för att det ska gå bra tror jag. Eller sen helt enkelt försöka sig på något större och mer amerikanskt att det är typ en TV-Spel och Serietidningsbutik fast det kräver ju ännu större resurser. Sen med marknadsföring är en grej också, de butikerna inne i stan har ju etablerat sig redan,hur får man ut meddelandet att man startat en ny butik? och sen måste man kunde erbjuda grejer som prenumerationer som folk runt om i landet kan beställa hem från butiken etc, alltså att man prenumererar på ett antal amerikanska tidningar via butiken och sen skickar butiken hem paketet en gång i månaden etc.

Nu har du säkert tänkt på de här grejerna redan. Men som sagt, jag besöker alltid en ny serietidingsbutik när jag hör att en sån har öppnats,men något måste en butik ha för att jag ska besöka det mer än 1 gång.

Edited by super85, 02 September 2009 - 20:28.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#3 Gasten

Gasten

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 02 September 2009 - 21:01

ett väldigt bra svar. jo jag har tänkt på nästan allt det du skrev och har några idér som kommer att göra butiken mer speciell. Just nu är jag bara i första stadiet dvs kolla om det finns någon marknad och efterfrågan överhuvudtaget. Som sagt tack för ett jätte bra svar

#4 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 02 September 2009 - 22:07

Kul att svaret uppskattades :).


Warhammer/Rollspels-grejer? + PS3/Xbox spels uthyrning eller något? jag vet inte, det blir ju större och större,men som du tänkt säkert själv så måste butiken ha någon grej varför folk går till den, och när det är i västerort så borde kanske den ha något annat också att erbjuda en serier.


Håll oss gärna uppdaterade :).
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 September 2009 - 01:45

Känner du för det så go for it. Men var redo att misslyckas. Slösa inte för mycket pengar, och var säker på att du har en ekonomi under tiden du försöker bygga upp företaget. Det viktiga är att inte skaffa på sig en massa skulder som man inte kan betala.

Går det inte så är man en erfarenhet rikare, och det är alltid bättre att försöka och misslyckas än att inte försöka alls, tycker jag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Gasten

Gasten

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 03 September 2009 - 10:29

Min idé är ganska klar om man säger så. Jag har tänkt att om jag hyr en lokal ganska nära vällingby centrum ( borde vara en hyra under 55 tusen allafal, för det är det i själva centrum) och inreder med lite bord för serier och nått sätt att ställa upp dom. Sedan kollar jag med en dvd firma jag har lite känningar med om att hyra in ett bord med icke mainstreem filmer och musik( dom har en butik i stockholm, allt annat via deras webbshop) med lite tur kanske några datorer så kanske jag skulle kunna få det till en ungdomsaktivitet och få bidrag för det. det är bara delar av grundplanen och som sagt i det här stadiet kollar jag bara intresset hos folket. Vad mer kan jag göra för att kolla intresset? Lappar på stan? fråga folk?

#7 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 05 June 2010 - 22:04

Intressant! Har det hänt något mer?? Själv bor jag numera väster om Stockholm. Ska jag shoppa någonstans så ligger Vällingby, Barkaby och Kista nära tillhands. Skulle ju vara otroligt kul med en seriebutik i Vällingby.

#8 outman02

outman02

    Cadet First Year

  • Banned
  • 3 posts
  • Gender:Male

Posted 26 June 2010 - 07:47

Innehåll raderat.

Edited by Sentinel of Dreams, 26 June 2010 - 09:05.
Ajabaja. Inte spamma här på forumet!