Jump to content

Photo

The Girl With the Dragon Tattoo / Millennium-trilogin blir engelsk


  • Please log in to reply
33 replies to this topic

#26 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 December 2011 - 18:40

Filmen har mig redan i förtexterna: Fincher-typiska organiska närbilder, den här gången med svart gummi-tema, kombinerat med Trent Reznors tolkning av Led Zeppelins "Immigrant Song" :wub:. Förtexter kan inte bli mycket mer suggestiva (fast min partner höll för öronen! :o). Resten av filmen osar kvalitet, och även om jag känner handlingen bra rätt nu efter att ha läst boken och sett svenska förlagan håller den intresset genom hela 2:38-längden. Okej, det är en aning småsegt av och till men det är bra musik, snygga bilder och väl doserade tempohöjningar. Jag vet att vi älskar att höja upp våra egna skådisar här i vårt land, men Daniel Craig gör faktiskt en bättre Blomqvist än vad Mikael Nykvist gjorde. Kanske också regissörens förtjänst, vem vet. Rooney Mara är också bra som Salander, i alla fall på samma nivå som Noomi Rapace och med en gnutta mer känslighet i sig. Det är bara att erkänna: Fincher slår oss på fingrarna och gör en bättre version än den svenska - även om 10-dubblad budget (eller vad det nu blev) helt säkert har sitt med i spelet. Kan bara hoppas att han vill göra fortsättningen.

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#27 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 December 2011 - 18:43

Ja, jag har också hört att den ska vara bättre än den Svenska vilket har gjort mig lite intriserad att se den.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 December 2011 - 21:17

Oj, efter Fiskrens stående ovationer blev jag riktigt sugen på att se den! Du skulle bli säljare! :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#29 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 December 2011 - 23:33

Mnja, då kanske jag får tona ned lite: jag tycker den är Bra, men inte med en massa hyperlativ. Stark 3:a eller 4:a beroende på humör och person, med "vanlig" skala; sevärd och underhållande alltså men inte "stående ovationer" ;). Att det kanske lät så beror nog mycket på att jag jämförde med den svenska, som den alltså klår. Och lägg därtill att jag såg den på bio, vilket (för mig) gör att filmen t ex inte riskerar kännas seg där den skulle gjort det på DVD.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#30 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 28 December 2011 - 20:23

Fincher-typiska organiska närbilder, den här gången med svart gummi-tema, kombinerat med Trent Reznors tolkning av Led Zeppelins "Immigrant Song" :wub:

Aha, NIN. (Var tvungen att Wicka namnet.)
Även jag såg den här igår och kan väl i stort sett bara hålla med. Jag hade iofs inga högre förväntningar på filmen men den trollband mig så till den milda grad att jag glömde av prostatan. :P

http://www.youtube.com/watch?v=E7O-CfJohk8
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#31 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 09 January 2012 - 15:09

Rätt lik den svenska versionen fast betydligt snyggare på alla sätt och här så tycker man faktiskt om huvudkaraktärerna. Både Rooney Mara och Daniel Craig är betydligt mer intressanta och sympatiska än svenska versionerna. Filmen lider av samma problem som "originalet" att det ibland blir lite uttdraget och tråkigt, men behandlar publiken ändå som tänkade individer och blir inte samma appelsin-tv som med den Svenska.

De svenska uppföljarna var hemsk dynga, så jag hoppas att om det blir en fortsättning på de här , så förbättrar de på de filmerna. Något som inte är speciellt svårt, särskillt inte om Fincher är fortfarande inblandad.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#32 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 February 2012 - 20:03

Lite småseg och knepig att hänga med i. Liksom den svenska filmen var. Märkliga upptäckter genom att titta i papper eller på foton och jag undrade vad de egentligen såg för spännande. Och filmen är på tok för lång. Flera gånger mot slutet som jag trodde det skulle vara färdigt, men så fortsatte det. Och fortsatte. Undrade om de redan börjat med uppföljaren utan att tala om det.

Minus till Rooney Mara för hennes usla försök att få till en svensk brytning till engelskan. Lät mer som en ryska. Hade föredragit att även hon pratat engelska för det funkade ju utmärkt för Daniel Craig och Christopher Plummer. De två senare spelade väldigt bra ska tilläggas. Väldigt svårt att hänga med i dialogen många gånger då jag såg den utan undertext. Stellan Skarsgård mumlade värre än någonsin, men även andra skådespelare talade otydligt. Och inte blev saken bättre när några skulle försöka sig på svensk brytning.

Tack vare att filmen spelades in i Sverige så blev den delen av berättelsen trovärdig. Även ljussättning, foto och till viss del ljudet förstärkte den känslan. Men lite slarvades det med årstiderna: mitt i vintern, med snötäckta landskap, så kommer nästa scen med strålande sol och grönska i full blom. Eh.

Plus till de snygga förtexterna och musiken som hörde därtill (och som lovade så mycket mer än det som levererades).

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#33 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 01 February 2012 - 21:50

Jag kan väl inte tillägga så mycket, jag håller med er om det mesta. Kul framförallt för oss svenskar men jag undrar hur intressant den egentligen är för amerikanarna? Hur som helst så gillar jag denna remake bättre än många andra som gjorts av svenska förlagor. Skådespelarna är nog samtliga bättre här förutom kanske Rooney Mara som är ungefär lika bra eller kanske något sämre än Noomi Rapace var. Miljöerna var bra och musiken satt där den skulle. På det stora hela en film värd att se i alla fall en gång :)

Winter is Coming


#34 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 February 2012 - 22:49

The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

Mikael Blomkvist åker till Hedestad för att gräva i den mäktiga familjen Vangers mörka förflutna och lösa ett 40 år gammalt mord.
Samtidigt har Lisbeth Salander, den pircade och tatuerade hackern med psykiska problem och ett mörkt förflutet som undersökte honom åt familjen Vanger, problem med hennes nya sadistiska förmyndare.

Fy vad konstigt det är att se en film med engelska skådespelare som utspelar sig i ett Sverige där alla pratar Engelska. Destu konstigare är det när de nämner deras namn på svenska mitt i meningar. Inte första filmen de har gjort så men jag kommer nog aldrig vänja mig vid det här. Men nu förstår jag hur andra länder känner det när de visas som engelsktalande i filmer. :P
Rooney Mara gör ett väldigt bra jobb som Lisbeth Salander och har tillochmed en Svensk brytning på sin Engelska vilket jag tycker är rätt fantastiskt och lät riktigt bra. Och det lät jättesött när hon sa "Hej hej". Hon spelar också rollen rätt annorlunda. En mindre tuff version av karaktären som mer klart visar hur torterad hon är. Medans Noomi Rapace spelade en betydligt tuffare Lisbeth som inte verkade bry sig vad som hände henne så är den här en mer plågad version. Jag förstår varför hon är nominerad till en Oscar för sin rolltolkning.
Jag gillar också att Lisbeths hacking ser mer verklig ut här än på den svenska versionen där det kändes mer som att skapa en illution av att göra något häftigt med datorn bara genom någon knapptryckning och öppna rutor lite här och där.
Undrar om det heter Hedestad eller Hedeby? Vill minnas att de sa Hedeby i den svenska varianten plus att berättelsen utspelar sig på samma ö som Hedebyborna.
Visst hade filmen några tröga ställen men det har nog mer med att jag redan har sett det här.
Bättre än orginalet men fortfarande en onödig film för oss svenskar då de är näst intill identiska. Men har man inte sett orginalet eller det var längesedan man såg den sist så tycker jag klart att man ska se den här.

Edited by Crusader, 01 February 2012 - 23:27.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif