Jump to content

Photo

Vad läser du just nu FÖRUTOM SF/F/S?


  • Please log in to reply
102 replies to this topic

#101 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 13 November 2012 - 23:31

Jag har just suttit och läst ut Clive Cusslers (medförfattare Jack du Brul) senaste bok "Dödligt virus"! Cussler har varit min absolute favoritförfattare dom senaste 10 åren, mest för att det är sån acktion i dom böckerna. För den som inte läst Cussler kan jag säga att denna bok ingår i serien om "Oregonarkiven", ett gäng sjöfarande legosoldater på skeppet Oregon. Innehållsmässigt kan man nästan inte göra någon annan jämförelse än Mission Impossible, fantasin verkar oändlig för att hitta på världsomspännande hot som uppklaras på elegantast möjliga sätt. Det är oftast inte SF, mer på Bondnivå, men i en del andra böcker har Cussler faktiskt tagit klivet över den där vaga gränslinjen (även om han troligtvis inte vet om det själv).

"Dödligt virus" handlar om en sekt som anser det vara deras kallelse är att decimera jordens befolkning till en betydligt lägre nivå och och för att lyckas med detta har man tagit fram ett virus som människorna inte har något försvar mot och som gör hälften av mänskligheten steril. Naturligtvis lyckas kapten Juan Cabrillo och hans besättning avvärja hotet, men det sker som vanligt i sista sekunden.
Ett kul inslag i Cusslers böcker är också att man så gott som alltid hittar någon historisk artefakt och redan i första kapitlet får vi reda på att det denna gång handlar om Noas ark som blivit strandsatt på en glaciär i Norge...

#102 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 October 2014 - 18:00

Spelsamlarboken - NES och SNES av Sebastian Holmberg

För den som är nyfiken på vad en sådan här bok erbjuder rent innehållsmässigt sett;

http://i.imgur.com/pjG74jI.jpg
http://i.imgur.com/kQUkUXv.jpg
 
Det här är dessvärre inte den senaste utgåvan utan jag läste en som har några år på nacken. Men inte desto mindre så fick jag en bra inblick i hur man värderar NES och SNES-spel. Vad som är vad, vad man bör tänka på, osv. En bra strukturerad bok som gör det enkelt att hitta det som man vill veta mer om och allt är dessutom skrivet på ett bra och lättförståeligt sätt. Vilket gör att, om man är en Nintendo-nörd som mig så är det inga problem att hänga med och jag skulle tro att det inte heller skulle vara alltför svårt för en oinvigd att kunna ta till sig det hela. Men givetvis så finns det en skillnad i att vara insnöad på det här och att inte vara det.
 
Jag ska se om jag inte kan ge mig i kast med att få tag på den allra senaste utgåvan för jag är lite nyfiken på vad en del av spelen i min samling skulle kunna vara värda idag. Om jag ska gå utifrån det som nämns i den utgåva som jag nu har läst och att priserna sedan dess kanske har ökat något, så ruvar jag nog på en hel del guld! Inte för att jag skulle sälja - under några som helst omständigheter, men ändå. Nyfiken är man ju alltid.
 
En bok som rekommenderas varmt om man, som mig, är väldigt intresserad av ämnet och vill fördjupa sig inom det.



#103 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 August 2015 - 18:56

Just nu läser jag Felicia Day's You're Never Weird on the Internet (Almost): A Memoir. En väldigt rolig, geekig och starkt känslomässig book som jag kan varmt rekommendera.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif