Jump to content

Photo

Inception


  • Please log in to reply
56 replies to this topic

#26 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 26 May 2010 - 21:41

Rutger Hauer har väl alltid haft skapligt med jobb, bara att han aldrig var "hetaste" namnet i Hollywood. Eric Roberts får ju "slemmiga" roller, det är liksom en typ av karaktär han gör väldigt väl, han är inte med mycket i "The Dark Knight" men visst köper man honom som "äcklig maffia-snubbe". Hans karriär däremot, ja, kombinationen en massa kokain+tar alla jobb som ges kanske förklarar hur han gick från "Star 80" till att rätt snabbt efter det göra "Rude Awakening" och "Best of The Best" ;). Vet inte om det någonsin skrivits öppet att även Berrenger skulle ha haft missbruksproblem , alkohol i det fallet, men det är något som man antytt i alla fall. Det är ju trotts allt rätt få som klarar av att göra vad de vill och bete sig hursomhelst och ändå konstant få bra jobb. Tog ju väldigt länge för Mickey Rourke att börja få roller i större produktioner igen t ex.

Och Inception fortsätter att se intressant ut :).
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#27 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 June 2010 - 08:47

Lite småkul med en hemlig manual... :D


Inception Unveils "Dream-Share" Manual

Inception's viral marketing continues with a very detailed manual sent to and scanned by Wired.

The book, designed to look like a worn and heavily-censored operations manual, includes sketches of various dream techniques and how to use them to pull information.

Most of the text has been blacked out to the point that only pictures and chapter headings are visible, but the final page includes a link to the PASIV Device website; a detailed interactive how-to guide to the machine from the upcoming film.

One of the only readable lines of text is on page 9, under the heading The Hostile Subconscious:

"...the projections as they become aware will attempt to seek out and destroy the source of the projections."

Click the image below to head to Wired for high-resolution scans of the entire book:

Postad bild


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#28 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 July 2010 - 22:25

Otroligt läcker reklam för filmen på byggnader i New York! :thumbsup: När får vi se dem i Sverige?

Postad bild

Postad bild

Källa: /Film

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#29 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 02 July 2010 - 23:24

Very cool indeed. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#30 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 July 2010 - 18:48

Nya bilder:

Postad bild

Den fjärde får mig att tänka på "Who killed Laura Palmer?" :D

Postad bild

Källa: Collider


Längtar!!!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#31 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 July 2010 - 19:01

Jag tänker mer på Who killed Ellen Page?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#32 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 July 2010 - 19:02

Eh?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#33 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 July 2010 - 19:04

För att det är Ellen Page. På bilden. Och hon ser.. död ut. Typ. ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#34 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 July 2010 - 19:05

:duh: Nu är jag med! :lol:

Edited by Synon, 07 July 2010 - 19:06.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#35 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 July 2010 - 19:11

:lol:

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#36 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 July 2010 - 16:06

Warner Bros har släppt en serietidningsvariant av Inception som finns att läsa här: Moviezine

Själv vågar jag inte läsa den än om den avslöjar för mycket. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#37 tntclr

tntclr

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 134 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 July 2010 - 15:37

Man går ut ur biografen och känner sig...tillfredsställd. Underbart!
"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#38 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 26 July 2010 - 18:52

Inception

Manus&Regi: Christopher Nolan

I rollerna: Leonardo DiCaprio,Joseph Gordon-Levitt,Ellen Page, Tom Hardy,Cilian Murphy, Ken Watanabe,Michael Caine,Marion Cottilard.

Inception är en riktigt cool film. Jag kommer inte att prata om om handlingen allt för mycket här,rekommenderar att folk ser filmen istället :). Strukturen är rätt komplicerad så jag tror att det kräver att man ser den minst ett par gånger för att ta in all information. Strukturen är svår, Men själva storyn är rätt enkel, och med nästan alla filmer som handlar om drömmar, så finns det liksom 2-3 olika alternativ hur den slutar, och Nolan lite retligt här låter åskådaren analysera och internet-debattera det själva. Liksom ett gäng brottslingar som stjäl grejer från folks hjärnor när de sover! . DiCaprio är helt klart godkänd här, det var han i "Shutter Island" också, mitt problem med honom är lite ytligt, men han ser ofta ut en pojke som har på sig sin farsas kostym.Här tycker jag han ger ett väldigt moget intryck.

Alla skådespelare är riktigt bra kan man säga, det är en av Nolans många styrkor. Han får det att fungera med många skådespelare. Nu får man ju inte veta typ något av Arthurs(Gordon-Levitt) eller Ariadnes(Page) karaktärers bakgrund men de är charmiga i sina prestationer och det räcker för att man ska bry sig. Cilian Murphy är riktigt bra i sin roll som en fast i sin rika farsas skugga,och Tom Hardy är lysande som en rolig snubbe som är lite mer "grounded" än de andra i "Dreamteamet" (heh) Kul att se Watanabe i en såpass stor Engelskspråkig roll också.Michael Caines och Marion Cottilards roller är inte stora i filmen, Caine kör det med rutin och är bra som vanligt, Cottilard är en duktig skådespelerska, hon fyller sin funktion här,men rollen kunde vara större.

Själva sättet Nolan berättar historian har vissa problem.Det enda riktiga problemet jag haft med honom är att trotts att hans filmer är fyllda med undertexter och får åskådaren att tänka,så brukar han ändå ha med onödigt mycket förklaringar. Alltså karaktärer som säger uppenbara saker,eller folk som bara allmänt inte håller käften när de borde göra det. Första 40-45 minuter av filmen är så in i H*vete fylld med dialog där karaktärer extremt tydligt förklarar hur alla filmens regler fungerar. Alltså strukturen är sådan att man måste ha förklaringar, absolut, men det är klumpigt berättat här tycker jag. Mängden av dialog man hör gör att man liksom nästan hinner tröttna i första akten.

Men sen när filmen kommer igång så är det fantastiskt bra biounderhållning, de effekter som är gjorda med gammaldags teknik är lysande, de flesta av CGI-effekterna ser jäkligt bra ut också, Wally Pfisters foto och Hans Zimmers musik håller väldigt högk lass. Nolan använde betydligt mindre "skakande handkamera" i The Dark Knight än vanligt, och här i "Inception" så dyker det upp igen. Det funkar, men det är inte något jag är ett stort fan av. Filmen har många über-coola actionscener, en av dem är ju rakt av en hyllning till äldre James Bond filmer och det är rätt skoj det med :). Vissa har sagt att Nolan är som Stanley Kubrick fast att Nolan verkar gilla människor mer, och det ligger någonting i det. Det finns en viss kyla i det här, och karaktärerna är "schackpjäser" enligt vissa,men filmen har ändå flera riktigt varma och vackra mänskliga scener som man kan bli lite tårögd av.

Trotts vissa skönhetsfel så är "Inception" lysande biounderhållning. Som Christopher Nolans filmer brukar vara så är det ju en underhållande film man ser men den tvingar åskådaren ändå att vara vaken och faktiskt tänka till.

4 av 5 stjärnor.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#39 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 July 2010 - 23:42

Här är min recension, efter att just ha kommit hem från den. Borde kanske ha låtit den sjunka in lite men...

Som vanligt är det ett gediget hantverk levererat av Nolan. Han vet hur man bygger upp intresse och håller kvar det även under (något för) långa filmer som denna. Han vet att använda rätt skådespelare för sina roller; i princip alla sitter som en smäck. Hade velat få ut mer av Cillian Murphy, men gillar att han dammar av en gammal hjälte som Tom Berenger (var har du varit?). Effekterna är snygga och actionscenerna är välgjorda - men faktiskt för många.

För när det kommer till en sådan handling som sker i drömmar tycker jag att alltför mycket ges uttryck i actionscener. De första finns det absolut fog för (är förklarade i handlingen) men längre fram tycker jag att potentialen i drömmar inte utnyttjas fullt ut. Det borde gå att skapa spänning i drömmar - och mycket mer surrealism - utan att ta till action. Nu låter jag som en gammal gubbe, men det blir helt enkelt lite för mycket pang-pang utan spänning. Sedan, för att få toppbetyg för handling skulle jag ha velat ha den där totalt oväntade vändningen som ställer allt på ända, det känns rätt mycket som om det hela går på räls . Det saknas nu, även om det är spännande ändå. Och till sist känns de sista scenerna lite väl snabbt avklarade och nästan genomhastade, speciellt med tanke på hur mycket tid och engagemang som lagts på de tidigare. Fast sista slutklämmen är riktigt bra.

Nä, nu får jag sluta innan jag klankar sönder hela *-skapet ;). Det är en sevärd och underhållande film.

Betyg: BRA
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#40 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 August 2010 - 22:50

Jag håller inte riktigt med. Eftersom man väntade sig en sådan vändning så tyckte jag det var bra att vi slapp den. IMO så var den stora twisten att det inte visade sig att det hela var en dröm.


Inception (2010)

Mr. Cobb leder en grupp hustlers vars specialitet är att gå in i folks drömmar och stjäla hemlig information. En dag får han ett erbjudande som han inte kan motstå, en chans att återfå sitt liv och återförenas med sina barn om han gör ett till uppdrag. Ända problemet är att uppdraget går ut på att plantera en idé i en annan persons huvud och det är något som ingen har lyckats göra tidigare.

Mycket bra, intresant och spännande film. Som en blandning av Mission: Impossible och Matrix. Mycket bra samling av skådespelare, underbar musik, mycket bra filmad och bra regi.
Christopher Nolan har skrivit, och regiserat, ett nytt mästerverk och det vore konstigt om den här inte blir en stor hit på Oscarsgalan.
Jag hade hört att filmen skulle vara mycket förvirrande, att det skulle ta flera genomtitt för att förstå den och hänga med. Så kände jag inte alls. Jag hängde med helatiden och fann inte filmen alls svår att förstå.
Det ända jag igentligen fann negativt var att filmen antog från början att vi visste om möjligheten att resa i folks drömmar som om det var en existerande teknik och presenterar det som att alla i världen känner till den.
Men utöver det så var filmen bara en ända lång njutning.

9,5/10

Edited by Crusader, 04 August 2010 - 22:53.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#41 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 08 August 2010 - 19:59

Det enda jag egentligen fann negativt var att filmen antog från början att vi visste om möjligheten att resa i folks drömmar som om det var en existerande teknik och presenterar det som att alla i världen känner till den.



Hur menar du? att filmen utspelar sig i en värld där hela konceptet existerar? jag vet inte hur han skulle annars förklarat det, med typ en textruta under öppningscenen? Själva tekniken förklarades ju (eller reglerna i allafall) ju väldigt tydligt, jag tycker att det räcker med att vissa karaktärer säger att de känner till tekniken, och att diverse affärsmän är tränade för att kunna motarbeta attacker i drömmarna etc.

Sen angående slutet så är det ju avslutat så med flit att man får själva tolka vad poängen med det var. Det finns ju ett par alternativ, men inte är det kristallklart.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#42 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 12 August 2010 - 22:19

Jag har gjort mitt bästa för att undvika spoilers till den här filmen. Jag brukar resonera som så att om jag på förhand vet att det är en film jag gärna vill se som om t.ex. en regissör som Christpher Nolan gör en film. Ja det räcker egentligen så. Han har ju ett gediget track record. Men bara för att kleta på lite extra så castar han JGL, Ellen Page, Cillian Muphy och Leonardo DiCompglio som min far kallar honom. Den senare har varit grymt bra i dom två senaste filmerna han gjort. Så därför behöver jag inte heller se någon trailer eller dylikt för att få upp intresset. Det finns redan där. Det har nåt med drömmar att göra. Det var ungefär vad jag visste.

Inception är också en väldigt bra film. Bara inte riktigt så bra som jag hade hoppats. Visuellt är det en fröjd att se. Tankarna går oundvikligen till Matrix när man ser filmen. och castingen är som jag nämnde klockren. Även att damma av en gammal räv som Tom Berenger var ett väldigt lyckat beslut. (Kommer alltid att komma ihåg honom från Deadly Pursuit som varen av mina favoritfilmer som barn)

Det är i storyn som det hackar lite. Nolan har ett riktigt bra koncept som han för det mesta förvaltar väl men han litar inte riktigt på att vi som publik ska hänga med för det förekommer ganska överdrivet mycket exposition som ska förklara allt. Ellen Pages karaktär är i princip med i filmen för att förklara den. Och tydligen hjälper det inte heller för jag har precis som Crusader hört från flera människor att filmen skulle vara svår att hänga med i. Det är den inte. Inte alls. Man kanske tror att det skulle bli förvirrande med alla dream within a dream men det är glasklart hela tiden vart dom befinner sig och vad dom gör. Nåja kanske inte alltid det sista. Men vad jag försöker komma till här är att det alltid finns folk som inte fattar så varför försöka dumma ner filmen när dom ändå inte fattar? Lite subtilitet tack. Jag hade också uppskattat lite mer surrealism > action. För även om det är charmigt med nodden till Bond så är stormningen av fortet i snömiljön den tråkigaste delen i filmen.

Det här inget som gör filmen dålig för som jag sa i början är det en väldigt bra film som bör ses på bio men den kunde absolut ha varit bättre och det känns lite synd när det man märker så tydligt vart det fattas.

Slutet är ju en öppen historia. Snurran slutar inte snurra så vi får inte veta om han själv drömmer vilket jag började misstänka ungefär halvägs in i filmen. Hans barn ser ju t.ex. inte ut att ha åldrats en dag medan han varit borta. Å andra sidan vet vi inte hur länge han varit borta...

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#43 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 13 August 2010 - 07:45

(Kommer alltid att komma ihåg honom från Deadly Pursuit som varen av mina favoritfilmer som barn)

Ah, "Skjut för att döda": en av mina favvo-filmer från yngre dar det med. En av de bästa "buddy-action"-filmerna från 80-talet, briljant i sin enkelhet.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#44 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 13 August 2010 - 16:44

Wylie, den här månadens Empire som kom på posten idag förklarar många av de där grejerna som man undrade om. T ex det du har spoilertaggat är inte riktigt så som du skriver :).
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#45 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 13 August 2010 - 17:43

Aha, intressant. Du får gärna berätta lite för jag kommer nog inte att köpa Empire även om det är en väldigt bra tdning.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#46 Brisingr

Brisingr

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts
  • Gender:Male
  • Location:Umeå
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 15 August 2010 - 18:56

Är det bara jag som tycker att filmen föll lite platt. Som om att filmen, likt ett klassiskt stycke, byggdes på hela tiden men istället för det mäktiga crescendot i slutet, så slutade orkestern bara spela och gick hem. Hade förväntat mig mer efter ett det upploppet.
Jag går till filmer helt blank, utan några förväntningar, förväntningarna skaffar jag mig under filmen.

Så, Filmen som helhet 3/5, Filmen fram till slutet, 4/5
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#47 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 September 2010 - 12:06

Blu-ray utgåva släpps i UK i december. En liten mini portfölj. :wub:

Collider

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#48 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 05 September 2010 - 12:11

Ungefär som Blade Runner då.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#49 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 September 2010 - 12:38

Precis den som nämndes i artikeln. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#50 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 05 September 2010 - 12:48

Som jag inte läste utan bara tittade på bilden. :D

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter