Jump to content

Photo

Förgöraren


  • Please log in to reply
169 replies to this topic

#151 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 20 January 2014 - 18:43

Nu har jag skrivit färdigt manus till del 5. Kommer att teckna det mesta själv, men tar gärna emot tecknare för minst en sida var. Manuset kommer skickas runt till alla involverade senare.



#152 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 January 2014 - 19:49

Jag kan hjälpa till och rita en del. Blyerts, tusch eller både och.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#153 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 20 January 2014 - 22:10

Skickade över manuset på fejjan. Hitta scener du gillar och paxa den! Jag ger bildreferenser allt eftersom.

 

Hur många sidor känner du för att klämma ur dig om du får både skissa och tuscha och som deadline den 20:e februari? Räcker det med en sida för dig?



#154 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 08 February 2014 - 11:19

Jag har börjat teckna nu, och har hitills Daniel Schenström och Thomas Fels med mig på tecknarfronten för två respektive en sida. Tar gärna emot fler!


Edited by Virtus, 08 February 2014 - 11:38.


#155 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 February 2014 - 18:21

Här är en bit av mitt bidrag, med filurer från 5 av Svenska superseriers serier:

 

forgoraren6preview.jpg



#156 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 13 March 2014 - 16:10

NU är sista delen av Förgöraren helt färdigtecknad, och då lägger jag upp en av mina sidor, som inte är lika fina som Daniel och Thomas bidrag.

 

SPOILERS!

 

forgoraren_part_5___page_25_by_speedslid

Mitt kärleksbrev till SSS's tio-åriga historia. Faktiskt så gillar jag det så mycket att jag funderar på att färglägga sidan som medverkarbete på mässan...



#157 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 13 March 2014 - 18:20

Snyggt i alla fall.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#158 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 March 2014 - 18:43

Ser riktigt fräsig och dramatisk ut! Bra!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#159 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 March 2014 - 19:09

awesome!



#160 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 March 2014 - 15:15

Lookin' good! =) Om du vill ha feedback o tips när du färglägger, så bistår jag gärna med min blygsamma kunskap.



#161 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 March 2014 - 21:37

Virtus: Grattis till att vara klar med seriesidorna. Alla som ritat serier vet hur mycket arbete som ligger bakom det och Förgöraren är ju en väldigt lång serie. (Och kanske ironiskt att SSS längsta serie och är avslutad har med figurer från så många påbörjade serier som inte fått nåt avslut...)

Den hamnar i nummer 19 va, med eventuell epilog kanske i nummer 20?

 

Ser du fram emot att få färglägga hela schabraket inför den obligatoriska albumsamlingen? ;) :)

 

Mycket bra jobbat hur som helst!



#162 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 20 March 2014 - 11:24

Ärrvålnaden kan otroligt nog äntligen strykas från listan på ofärdiga serier. Kul att det gamla spöket fick vara med på ett hörn i Förgöraren (bokstavligt talat). ^_^

 

Hej igen på er förresten! :ph34r:


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#163 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 March 2014 - 12:45

Hej Lejon! =) Välkommen tillbaka. ^^ Är i valet o kvalet att göra en återkomst själv, har en serie vars manus är mer eller mindre färdigt, som jag ska ta o skicka in för bedömning, när jag tecknat färdigt det.


Edited by PredaBot, 20 March 2014 - 12:46.


#164 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 March 2014 - 21:59

Du vågar dig inte på att få manuset bedömt innan serien är tecknad alltså?



#165 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 21 March 2014 - 22:22

Ah, ja det kan ju vara en tanke. Turligt nog så fick jag feedback av dig, på just det manuset som jag tecknar, häromkvällen! =)

Det var ju dock förstås inte i kraft av redaktör för SSS, bör påpekas... I sinom tid ska den självfallet ligga på bilan, och bedömmas professionellt av alla redaktörer, sen får jag se om den håller måttet. Just nu är jag bara inne på idéen om att den måste bli färdig.



#166 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 21 March 2014 - 23:56

Gött att se kreativiteten och produktiviteten flöda i både text och bild i den här tråden. Ska bli riktigt kul att se resultatet igen i tidningsform. Gillade upplägget med olika tecknare och stilar baserat på hoppandet mellan olika "dimensioner". Funkade finfint i Golden Gang. Extra kul att veta att GG#2 är på G också. :)


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#167 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 26 March 2014 - 11:11

Nu är serien också textad. Tog lite längre tid än vanligt, då jag nu officiellt gått över till att texta med Illustrator.

 

Håll i hästarna! Om det någon gång blir tal om färgläggning av HELA serien för ett album, så kommer det nog inte bli jag som gör det. Jag sparar filerna i rent förberedande syfte ifall någon annan vill göra det. Men det får framtiden utvisa. Jag har själv inga planer på att samla serien i albumform.

 

Min tanke med Förgöraren från början var att endast använda serier från nummer 1-10 med skaparnas tillåtelse. Jag gjorde dock ett undantag för Marc Saunders då Mikael Bergkvist var vänlig nog att låta oss använda Nagys karaktär Napoleon Cross. Sedan så lyfte jag på principen för enstaka referenser. Med den här sidan så har jag nu vidrört varje serie som någonsin publicerats i Svenska Superserier.

 

Scener som jag klippte från manuset för att trimma sidantalet:

 

- En sida där Rex, Becker och Svavelflickan har en konversation om "Hur många Major Gripen finns det?" då vi har sett flera olika versioner av Jelcanders karaktär i serier som "Spring för Livet", "Internationell Crossover" och "STHLM-Utopia".

- En sida där Blackflash och Greven möts första gången och Tin och Blackflash övertygar honom om att de är här för att hjälpa till på två sekunder blankt.

- En scen med en container som vi hör snarkande "ZZZ" från, en referens till NS vs Vengeance.

 

Del 5 kommer i nummer 18 inför SIS 2014. Epilogen kommer i nummer 19.

 

När jag väl fått iväg nummer 18 till tryck, är det någon som vill se en lista på nods och referenser här? Lite i stil med de där "League of Extraordinary Gentlemen"-kompendierna jag sett.



#168 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 26 August 2014 - 15:21

Nu är Förgöraren, från början till slut helt och hållet färdigtecknad. Epilogen behöver bara textas och sen är det på gång till nummer 19.

 

Här har ni den absolut sista sidan som är lite meta.

 

forgoraren__epilogue_page_14_by_speedsli

 

Serien kommer även att läggas upp på sendspace så att alla som bidrog med figurer kan läsa den gratis.



#169 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 September 2018 - 22:12

Läste nyligen genom Förgöraren vilket jag tycker är ett enormt verk. Det är få som lyckas genomföra ett projekt med sådana ambitioner och mål som den hade.

 

Just nu arbetar jag främst med färgläggning av en serie till Nordens stjärnors album Volym 2 men det har fått mina kreativa juicer att flöda och då börjar jag dagdrömma samtidigt som jag arbetar och funderade på hur det här skulle vara:

 

Förgöraren. 2 album i samma stil som Nordens stjärnor, den första typ Prolog och den andra Den kompletta serien. I färg.

 

Första delen skulle innehålla de serier vars karaktärer dyker upp i Förgöraren som deltagare så Endeavour, Golden Gang, STHLM Utopia, Svanen, Kenny & Goldberg, Virtus(*), Dark World, Pig Face, I förfäders spår*, Internationell crossover* och Skuld betald till fullo. De med asterisk är färglagda och Virtus är delvis färglagd.)

Tillsammans är det 215 sidor och man skulle kunna inleda med en kort serie, eller något som binder samman dem.

 

Andra delen är då hela Förgöraren från Prolog till Epilog, runt 180 sidor. Allt behöver färgläggas.

 

Bra idé? usel idé? Meh?



#170 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 September 2018 - 20:06

Fick fundera en stund innan jag förstod vad du menade. Tolkade det först som att du hade tänkt göra en prequel till Förgöraren, men vad du menar är alltså att samla alla serier (utom NS, gissar jag, eftersom de har sina egna samlingsvolymer) som utspelas före Förgöraren?

 

Tycker om idén, om inte annat som idé. Uppskattar tanken på att samla alla gamla SSS-grejer i volymer. Och så skulle det ju innebära att den som vill läsa Förgöraren kan läsa så att säga upptakten först och alltså förbättra sina chanser att fatta vilka alla är och så, utan att leta igenom en massa gamla SSS.

 

Sedan i vilken mån dessa album skulle bli köpta, vet jag för all del inte så mycket om.