Jump to content

Photo

Firefox vs. andra webbläsare


  • Please log in to reply
71 replies to this topic

#26 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 11 October 2006 - 19:38

Marie har samma defekt på sin Mac då?

#27 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 11 October 2006 - 20:15

Använder enbart Explorer, har försökt med Firefox men jag känner mig handikappad med den

Winter is Coming


#28 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 October 2006 - 20:21

Det behöver inte vara en defekt. :rolleyes: Det kan vara så enkelt att många program är igång samtidigt. Att gå in i aktivitetshanteraren och ge programmet högre prioritet skulle kunna hjälpa - men riskerar isåfall vara på bekostnad av andra program.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#29 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 October 2006 - 22:23

Jag har en förhållandevis seg dator som det är just nu. Har varit tvungen att plocka ut det stora RAM-minnet och läget är inte optimalt om man säger så. Datorn är drygt 4 år gammal och på det här viset börjar jag känna begränsningarna. :(

Har ofta en rad med program igång också, vilket inte precis hjälper upp situationen. Jag är dock inte beredd att byta från FF till något annat, det vore att byta ner sig hur jag än gör.

Begrepp som "aktivitetshanteraren" är obegripligt för mig. :wacko: :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 October 2006 - 08:26

Du har säkert en motsvarighet i Mac där du ser de program som är igång och kan tilldela dem högre/mindre prioritet (alt mer/mindre minne)... M$ måste ju fått idén någonstans ifrån. :P

Jag är dock inte beredd att byta från FF till något annat, det vore att byta ner sig hur jag än gör.

Hmm... Gör inte det dig lika envis som mig?

Edited by XC, 12 October 2006 - 08:27.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 October 2006 - 08:50

Inte när det inte finns något bättre på marknaden. Jag tror nog att Marie skulle kunna tänka sig byta om det kom något som var bättre. I dag finns det dock inte.

;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#32 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 October 2006 - 17:11

What Cappy says. :)

Jag har använt Netscape, IE, Safari, Opera, Firefox och ett par till (DeskBrowse :D ) och är öppen för att byta igen när det kommer något bättre. Idag ser jag inget sådant på marknaden, men peka mig dit där och då så ska jag testa och jämföra.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#33 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 07 February 2007 - 13:44

Internet Explorer 7 har tabbar... :thumbsup:
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 February 2007 - 13:55

Internet Explorer 7 påminner en hel del om Firefox 2 :P Men det är helt klart en förbättring. :)

Edited by XC, 07 February 2007 - 13:55.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 07 February 2007 - 14:09

Finns det quicktabs i ff?
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#36 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 February 2007 - 14:14

Tabbar i IE7 är gammal nyhet :P
Men dom dröjde länge med tabbar tycker jag, Netscape, Opera och FF har ju haft det länge.

Har inte installerat det själv för screenshoten jag såg av IE7 var att den var något otroligt ful.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 February 2007 - 14:16

quicktabs? Är det tumnagelbilder över öppna flikar? Finns inte som standard, men det är ju klart att det går och lägga till.

Showcase provides a new way to manage your Firefox tabs and windows by showing them as thumbnails in a single window, tab or sidebar. Includes a find bar that will filter the thumbnails, and the capability to select the thumbnails in the same way you would select files in your system. (Källa)

Posted Image


Edited by XC, 07 February 2007 - 14:17.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 07 February 2007 - 14:23

quicktabs? Är det tumnagelbilder över öppna flikar?

Exakt. Jag installerade IE7 i förrgår, ganska nöjd faktiskt :)
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 February 2007 - 14:35

Orka byta igen. :P Dessutom är det frågan om om jag kan leva utan Copy URL+. :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 15 July 2007 - 15:47

FireFox eller Netscape? Nu kan man använda grejs för Firefox i Netscape. Dessutom att senaste version av Netscape
är bantad och fin som Firefox.

#41 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 July 2007 - 16:28

Firefox är ju inget "bantad och fin" programvara. Tvärtom skulle jag vilja säga. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#42 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 15 July 2007 - 18:22

Firefox är ju inget "bantad och fin" programvara. Tvärtom skulle jag vilja säga. :P


Jag menar utseendemässigt jämfört hur Netscape såg ut förut med massvis med iconer och fält som tog en massa plats.

#43 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 July 2007 - 19:27

Jag trodde Netscape var nedlagt :blush:


Jag med. :blush:

Sedan har vi givetvis Lynx... :)

Där trodde ni dock FEL! :D

Netscape har dessvärre haft kvar lite barnsjukdomar i den version. 8.1 som jag har, men nya Netscape 9 verkar kunna vara bra, men frågan är, har nån testat den?

Föregående postare verkar ha gjort det. Skulle du säga att det var värt en uppgradering?

#44 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 12 September 2007 - 13:29

Har under året nästan helt gått över till Firefox men skaffade tillslut även den senare versionen av Explorer.

Firefox är snabb och enkel att använda, finns inget att klaga på där. Däremot har jag fått stora problem med Explorer och MSN sedan jag uppdaterade till den senaste versionen.

Tar en bra stund innan förstasidan (vanlig google) laddas fram, att hoppa mellan flikarna tar en evighet till skillnad från snabba Firefox. MSN går jättetrögt när man ska logga in, tar flera minuter innan man kan göra något!!

Någon mer som stött på detta problem?

#45 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 September 2007 - 14:03

Använder inte MSN. Men en kusin till mig upplevde senaste uppgraderingen som att den fick datorn och lagga. Hjälpte henne installera gamla versionen igen. (Den fanns - lustigt nog att ladda ned på M$-hemsida).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#46 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 13 September 2007 - 00:34

Bättre att använda ett program som Trillian eller Miranda (eller liknande) för ICQ och MSN, känns lika självklart som att använda Firefox istället för IE.

#47 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 13 September 2007 - 10:08

Skönaste med FF (och Opera, som jag dock aldrig vant mig vid) är ju alla extensions man kan lägga till som förbättrar funktioner. Jag har alltid Gmail, AdBlock (tar bort annonser! :D ), noscript, väder, mm. Har inte märkt några svagheter i prestanda, tar lite längre tid att starta än IE 7 bara - men det beror ju lika mycket på att den senare kan ta genvägar till OS-funktioner. Såg att det fanns en motsvarighet till extensions till IE 7, men de ville de givetvis ta betalt för... :angry:

EDIT: glömde ju Foxmarks, synkar dina bokmärken mellan alla datorer :thumbsup:

Edited by Fiskrens, 13 September 2007 - 10:09.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#48 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 28 November 2007 - 21:33

Det skedde lite automatiska uppdateringar för min Firefox-läsare innan jag stängde ner igårkväll. När jag idag startar upp datorn börjar den installera innan jag kunde gå ut på nätet. Allt är i sin ordning, förutom att alla mina favoriter har blivit bortplockade efter installationen.

Vad är problemet?! Har bara kört med Firefox i ett halvår, svek explorer i våras.

#49 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 November 2007 - 22:02

Kan vara att nåt i din profil korrumperades eller nåt liknande. Det skall finnas en backup av favoriterna nånstans, om jag inte missminner mig.

*letar*

http://kb.mozillazin.../Lost_bookmarks

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#50 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 28 November 2007 - 23:14

Kan vara att nåt i din profil korrumperades eller nåt liknande. Det skall finnas en backup av favoriterna nånstans, om jag inte missminner mig.

*letar*

http://kb.mozillazin.../Lost_bookmarks


Ja det man undra sig. Trots att jag råkade en gång installerat Firefox på två ställen och
avinstallerade båda senare. Sedan installerade jag Firefox igen så var favoriterna kvar.

Var sparas dom nånstans hmm?