Jump to content

Photo

Dagens låt!


  • Please log in to reply
152 replies to this topic

#1 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 November 2006 - 22:42

Jag gillar musik och är lite nyfiken av mig, så jag fick idén till den här tråden. Kan inte vi en gång varje dag - eller för er med ett liv, varje vecka - bara ta en slumpvisst vald låt från våra musikarkiv (om ni har I-Tunes bara ställa sig gå in i Biblioteket och trycka på random, för att sedan slumpa fram en låt) och posta den här?

Ta upp lite information om låten också (det är inte bara en lista mao.!) och om den betyder något för er. Särskilt om ni hatar låten kan det vara intressant att höra om den - och varför ni har kvar den. Om ni har I-Tunes får ni ta in mer information om hur ofta den är spelad och så. Jag börjar med:

Heaven's Gate - Breakin' Lose
Betyg: 3/5
Spelningar: 3
Tid: 4.59

Heaven's Gate är ett tyskt metalband som hade sin storhetstid under slutet av 80-talet. Hjärnorna bakom bandet försörjer sig nu främst som producenter istället. Låten kommer från deras senaste skiva, Menergy, som innehåller en del bra spår. Dock är det en temaplatta som skulle kunna bli riktigt bra, men de har vävt in en massa små spår i dem som bryter rytmen. Cool idea som inte riktigt håller ända ut.

Breakin' Lose är en uptempo låt, men tillhör inte skivans bästa låtar. Den bara är, helt enkelt.


Någon annan som vill hänga på trenden?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 November 2006 - 22:47

Okej
Har den funktionen i Creative också :)
Ska komma ihåg att slumpa fram en låt i morgon på jobbet.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 01 November 2006 - 23:32

Last Emperor - Secret Wars II
Längd: 10.07(!)

Last Emp är en Philadelphia-rappare som är en av de mest lyriskt begåvade talangerna inom amerikansk hiphop. Han är något av en anomali inom sitt fält, då han sällan svär och är mer inne på sci-fi, serier och populärkultur än brudar och bling-bling. I denna låt från hans debutplatta Palace of the Pretender från 2003 placerar han sig själv i rollen som coach för ett lag med emcees som fajtas mot en liga av seriefigurer (med Stan Lee på deras sida). Sättet som han skildrar denna titaners kamp på är otroligt; han härmar sina rapkollegers röster, går in på karaktärernas krafter och bakgrunder och man kan lätt visualisera hur händelserna han beskriver utspelar sig i serierutor. Låten är en remix, med annan text och musik men med exakt samma tema. Båda är asbra men denna version är nästan dubbelt så lång och har ett grymmare beat. F###ing dope! :thumbsup:

#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 November 2006 - 09:19

The Meaning of Love - Depeche Mode
Album: A Broken Frame
Genre: Synthpop
År: 1982
Speltid: 03.04
Spelningar: 1

:lol:
Är ju så typiskt att den ska välja en av DM's äldre låtar.

Singel nr. 2 av 3 från albumet 'A Broken Frame' från 1982.
Synthpop när den är som bäst ;) I dag kan den här låten låta riktgt töntig, men för 24 år sedan var den en av DM's bästa låtar.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 November 2006 - 10:07

Än så länge ett mycket varierat utbud här, vilket är roligt :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 02 November 2006 - 10:12

Hur slumpas en låt fram i Winamp?

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 November 2006 - 10:27

Var länge sen jag använde Winamp. Vänta så skall jag installera den.

*installerar*

Sådär. Jag har inte någon av de nyare versionerna, men i alla fall... I den gamla finns det ne funktion osm heter Shuffle. Lägg in alla filer i en spellista och tryck sedan Play så borde hoppa till slumpvisst utvald låt. Lite krångligare om det inte finns ett arkiv, men borde fungera ändå.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#8 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 02 November 2006 - 11:52

Media Library finns, men jag hittar inte hur jag kan slumpa fram en låt där. Jobbigt att lägga in alla låtar i spelaren, jag har väldigt många då jag lyssnar på i princip all musik på datorn.

Artist: The Gothic Archies
Låt: Scream and Run Away
Album: The Tragic Treasury (2006)
Längd: 2:25
Spelningar: några, ganska nyligen hemladdad
Betyg: 3/5

Annat projekt av Stephin Merritt från Magnetic Fields, det här är en rolig/komisk låt, hela skivan har samma tema: baserad på Lemony Snicket-böckerna. Komisk indiegothpoprock, eller hur det ska beskrivas. Är fortfarande i inlyssningsstadet och det är ganska bra kombinerat med underhållande, men jag vet inte om det är något jag skulle lyssna på mycket.

#9 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 02 November 2006 - 13:45

Artist: Red Snapper
Låt: In Deep
Album: Samlingsskivan Totally Wired
Längd: 9.22
Spelningar: Massor
Betyg: 5/5

Det brittiska instrumental bandet Red Snapper som blandar friskt mellan jazz, funk, elektroniskt osv är ett band som jag gillar i allmänhet, men i synnerhet denna pärla där den underbara vokalisten Beth Orton gör ett magnifikt gästspel. En skitig funk/jazz låt som passar bra i alla tillfällen. Musiken för tankarna till en rökigt jazzhak i staterna men Beth Orton tillför något magiskt med sin röst. Trots dess längd blir man inte heller uttråkad utan istället lever man sig in och hoppas att Beth aldrig ska sluta sjunga.

Låten dyker upp på de flesta spelningslistor och är även en låt jag brukar plåga mina nära och kära med. På den tiden då folk faktiskt lyssnade på kassettband brukade den finnas med på de flesta varianter av blandband som tillverkades hemma i pojkrummet och i ungkarlslyan.

Ett måste i en spellista helt enkelt.

#10 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 02 November 2006 - 16:50

Rensade min favvolista och lade in allt i Winamp. Låten som slumpades fram var:

Sonata arctica - I want out.

Sonata Arctica grundades 1996 i Finland, men då under namnet Tricky Beans. Ja, Beans :P
De var inget heavy metalband från början heller, utan det blev de 1999, och då bytte de även namn till Sonata Arctica.
Värt att nämna är att mellan Tricky Beans och Sonata Arctica, så hette de Tricky Means.
Jag tycker att Tony Kakko har en riktigt skön röst och kan få till härliga tonarter (om det nu är rätt ord)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 November 2006 - 17:26

Toy Dolls - James Bond Lives Down Our Street

Något gammalt skrot brorsan lämnat efter sig efter ett lån av datorn... men låten är ganska OK ändå.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 November 2006 - 18:22

Sonata arctica - I want out.


Du får ju inte glömma att säga låten är en cover på Helloweens låt som var med på Keeper the Seven Keys Part 2 heller. Låten är avdelningen "bra cover, men tillför inte så mycket mer" - klart godkänd tycker jag! :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#13 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 02 November 2006 - 18:39

Givetvis är det en cover, och jag trodde jag skrev det länbgre ned i infon om SA. Skulle ha stått "Min personliga åsikt är att de är bra, och de gör riktigt bra covers, bl. a på Helloween's I want out, och Iron Maiden's Die with your Boots on"
Men men. Jag har ju skrivit den låten så många ggr i "Vad lyssnar du på nu"-tråden med "cover" ståender i parentes, så de väger upp för att jag missade det denna gång :)

Sen är min personliga åsikt att deras cover är bättre än originalet (Slå mig inte Cappy!), precis som att Nightwish' cover på Over the Hills var bättre än originalet av Gary Moore. tycker fortfarande att det låter som att han sitter på dasset när han sjunger den :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 November 2006 - 19:14

Den är inte dålig och covern har bättre produktion också (inte underligt med tanke på utvecklingen), men Kakko har väldigt liten röstkapacitet då han ställs gentemot giganten Kiske. Inte heller är gitarrspelet lika tajt och skickligt som i Hansen/Weikath-samarbetet. Men som sagt var, helt okej.

Däremot tycker jag att de krossar Iron Maidens Die With Your Boots On. Grymt härligt - och grymt snabbt. :D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 02 November 2006 - 19:43

Det är det jag älskar med Sonata Arctica :) De spelar så härligt snabbt.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 November 2006 - 21:06

Speed is gut :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 02 November 2006 - 21:37

precis :)
Därför Wolf & Raven är jävligt skön den med :)

Edited by Hofling, 02 November 2006 - 21:37.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#18 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 November 2006 - 22:02

San Sebastian (Revisited) är bättre... ;)

Men okej, jag ändrar från varje vecka till varje dag (om man vill eller har tid) så att det blir lite mer fart. :)

Chamber 4 - Wicked
Betyg: 3/5
Spelningar: 4
Tid: 3.20
Genre: Poprock

Chamber 4 är ett band som lyckades skapa en demo innan det föll isär. En av huvudmännen i det är en vän till mig och det är därför jag har fått tag i demon. Wicked är en rätt laidback låt och allmänn trevligt. Låten är dock vanlig demoproduktion, så det gör låten lite sämre än den egentligen är.


Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#19 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 November 2006 - 22:22

Men okej, jag ändrar från varje vecka till varje dag (om man vill eller har tid) så att det blir lite mer fart


Bra :)
Då vet jag att jag har något att göra före morronfikat på jobbet ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 November 2006 - 22:34

:lol:

Ooops. Dags att ändra titel på posten ser jag.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#21 Catholic Block

Catholic Block

    Commander

  • Members
  • 202 posts

Posted 02 November 2006 - 23:29

Artist: Tilly and the Wall
Låt: Coughing Colors
Album: Bottom of Barrels (2006)
Längd: 6.20
Spelningar: ett antal, lyssnade mest i somras
Betyg: 4/5

Bra, bitterljuv avslutning på skivan. Blir alltid så melankolisk när jag lyssnar på den här låten. Fast nu var det ett tag sen sist.
eternal sunshine of the spotless mind
each pray'r accepted and each wish resign'd

#22 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 November 2006 - 23:57

Freedom Call - Hunting High and Low
Betyg: 3/5

En duglig låt från Freedom Call. Rockig, bra text och härlig att lyssna på när man spelar spel eller sitter och tecknar. :D

#23 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 November 2006 - 00:56

*kollar i I-Tunes*

Jo, jag gav låten en trea jag med. Överhuvudtaget tycker jag skivan som den är med på, The Circle of Life, är den bästa skivan som gruppen släppt. Den enda som kan tävla med den är Crystal Empire, men Pharao drar ned den skivan rejält. :(

Det här är för övrigt vad som kan kallas för äkta schlagermetal ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#24 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 November 2006 - 03:30

Ser att Capshaw har bra musiksmak! :D

Håller med att Circle of Life är helt klart bästa skivan de har släppt, nästan alla mina favoriter från dem ligger på det albumet. :thumbsup:

#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 November 2006 - 09:19

Jag är så glad att andra dyker upp här med liknande musiksmak som mig. Det har varit så ensamt, men med dig och Hofling ombord känner jag mig lite bättre :)

Håller med om favoritlåtarna. Saknar visserligen några låtar som Ocean och Warriors, men man kan inte få allt. Det enda jag ångrar med skivan är att jag köpte ett recensionsexemplar så att jag sitter utan ett vettigt booklet. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«