Jump to content

Photo

Låt oss skriva en novell..


  • Please log in to reply
68 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 January 2007 - 11:34

Kom på det här nyss. Varför försöker inte vi i forumet (de som vill) att gemensamt skriva en novell? Jag kan sköta själva skrivandet, medan vi tillsammans kommer med förslag, idéer och utkast.

Skulle vara intressant att se om det gick att få ihop en fungerande novell genom ett samarbete mellan en bunt personer på ett forum.

Vad skulle behövas då?

Persongalleri. Huvudperson/er, bipersoner.

Handling. Iaf en början och ett slut, så brukar mitten ge sig efter ett tag.

Setting. Vart/när skall novellen utspela sig. SF? Fantasy? Skräck? Nån slags blandning?

Får vi ihop nåt så lägger jag den som nerladdning på http://ebooks.scifinytt.se

Det enda vi behöver tänka på är att inte använda karaktärer/idéer från andra böcker/noveller/filmer/tv-serier, utan den skall vara helt unik.

Om det här lyckas så kommer naturligtvis hela ämnet att bli en spoiler, eftersom slutet kommer att avslöjas (antagligen) rätt tidigt. Så alla som inte vill spoila sig bör hålla sig borta.. ;)

Lämnar öppet för kommentarer och åsikter nu.. :P

Ok, länk till ofärdig novell: http://ebooks.scifinytt.se/Mars.html

Edited by Peak, 01 February 2007 - 23:32.
Lade in länk till html-sida med den pågående novellen.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 30 January 2007 - 12:06

Det låter som en kul idé och jag är med. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 January 2007 - 12:25

Ok, fundrat lite på det och har lite förslag:

Novellen bör vara utformad så att det kan bli uppföljare ifall vi känner för det.

Genren tycker jag bör bli SF.

Förslag till bakgrund:

x antal år in i framtiden: Mars håller på att terraformeras pga befolkningsökning och alldeles för mycket utnyttjanden av naturresurserna på jorden. Det har byggts en stor rymdstation som går i omloppsbana kring Mars där arbetarna bor och lever när de inte arbetar på att få Mars beboelig. Det kan finnas småkolonier på planeten (under glas/whatever-kupoler och sånt), men större delen av befolkningen finns på rymdstationen.

På stationen finns allt från grovarbetare till administratörer. DVS, stor spännvidd på karaktärer. Den har också fått en egen polisstyrka, som sysslar med att hålla lag och ordning. Nåt som är lättare sagt än gjort, med tanke på avståndet till "civilisationen" på jorden och med tanke på att alla som jobbar där ute knappast är guds bästa barn.

Låt oss tänka oss den här novellen som en slags pilot. Låt oss följa en rookie under dennes första dagar där. Förslagvis en ung kvinna som fått ett uppdrag hon inte riktigt förväntat sig/alternativt sökt sig dit frivilligt av någon anledning.

Helst inget "nykomling här, låt oss ha samarbetssvårigheter innan det visar sig att vi kommer överrens". Det är så cliche-artat. Dock så bör själva livet på stationen vara rätt så överväldigande, och lite nedlåtenhet från diverse alfahannar borde man kunna förvänta sig.

Vilket gör detta lite till en SF-Deckare. Vår huvudperson kommer till stationen och nåt händer som tvingar henne (ja, eller han) att genast kasta sig in i leken. Lite red herrings och sånt tills fallet eller vad det nu är löser sig i slutet. Helst någonting stort som driver händelserna i universumet lite framåt.

Bara några småfunderingar och förslag från min sida. Ni får gärna komma med helt andra förslag och premisser som kan funka.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 30 January 2007 - 13:28

Jag tycker att det låter som en bra grund till en story som har många öppningar för parallella storylines etc. Ska fundera lite på vad man kan hitta på med henne.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 January 2007 - 15:25

Jo, jag tyckte det själv. Jag tyckte det var en bra, allmän grund för en massa inriktningar för olika sorters berättelser, bi- och huvudpersoner.

De som kan teckna, men inte vill/kan vara med och skriva kan ju också vara med om de vill, ifall vi vill ha lite bilder i novellen.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 30 January 2007 - 16:58

Kan faktiskt tänka mig att hoppa på det där. Hur ska man göra för att anmäla sig/bidra till det här projektet?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 January 2007 - 17:13

Man skriver i den här tråden. Låt oss köra helt öppet med skapandet. Alltid kanske det ger någon (mig eller nån annan) en insikt i själva skapandet av en novell. Om inte annat kan det vara kul att göra. Man behöver ju inte vara mer inblandad än att ge förslag och kommentarer om man vill. Eller så kanske man vill vara mer involverad och hjälpa till med bakgrund/intrig och sånt.

Lite mer förlag när det gäller världsbyggnaden:

Vi kan låta all action utspela sig på stationen, Mars och dess månar. Man kan strunta i jorden. Den är för långt borta med de rymdfärjor de har för att bry sig om. Iaf i början. När man åker till mars så kanske man tar en rymdhiss/färja upp till kanske en efterföljare till ISS (vars administrativa center kan ligga på månen, där man byter till ett rent rymdskepp (som då kör i skytteltrafik mellan Mars och Jorden. I min tankebana här så är detta de första trevande stegen mot rymden. Så det enda ställe människan har börjat karva ut en ny nisch är på Mars.

Inga utomjordingar. Fast å andra sidan, vem vet vad Mars kan dölja under den lugna ytan. Stationen kan vara bostad/administration/osv som sagt. Arbetarna som jobbar nere på ytan med terraformeringen kanske veckopendlar mellan de primitiva arbetsbarackerna under kupol på Marsytan och det lite mer bekväma livet uppe på stationen. Stationen bör ju vara rätt stor, i och med att det är många människor som arbetar där och avståndet till jorden är rätt långt. Självförsörjning osv... I mitt tycke bör det vara några hundra år eller så av terraformering kvar innan Mars är klar, så alla förväntar sig att vara rotade där länge.

Nåt mer?-- Hum... Det var nåt mer jag tänkte på.. Javisstja, många olika sorters människor där uppe som sagt. Det stora bolag som kontrakterats för terraformeringen kan vara ett stort bolag på jorden. I och med det antal människor som krävs på Mars så är de en populär arbetsgivare, och de passar givetvis på att skicka alla bråkstakar de har i tjänst till den mest avlägsna plats de känner till: Mars. dessutom kan vi kanske ha lite straffångar eller nåt som tjänar av sitt straff genom farliga arbeten där ute mot löfte om kortare straff eller nåt.

Ja, det finns mycket. Några fler intresserade?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 30 January 2007 - 18:40

Okej, få se om jag kan bidra med nånting...

Tycker det är en bra idé med en kvinnlig rookie. Instämmer med åsikten om att det inte ska vara några samarbetssvårigheter. Kanske man kan göra tvärtom och ha en karaktär som är överdrivet snäll och påträngande, vilket retar gallfeber på tjejen. En annan idé till en karaktär som jag har är nån som alltid velat resa till Mars och förväntat sig att det ska vara som i Total Recall eller nån liknande film, men som nu har ångrat sig och blivit uttråkad.
När det gäller stämningen tycker jag det ska kännas lite vardagligt, så att man lättare kan relatera till figurerna. Typ som i Alien, där de i stort sett är långtradarchaffisar i yttre rymden eller i Dead Like Me (gud, vad jag tjatar), där det är ett gäng vänner som umgås på en restaurang och som bara råkar hålla på med att skörda folks själar.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 January 2007 - 18:46

När det gäller stämningen tycker jag det ska kännas lite vardagligt, så att man lättare kan relatera till figurerna.


Jo, människor är ju alltid människor, tycker jag. Jag föreställer mig också lite av en "frontier"-känsla. Människor som är på gränsen till det okända. Men där har vi poliser, affärsmän, familjer med mera.

jag gör så här: Jag skriver några paragrafer i morgon av början (som alltid är svår) så får vi se hur det kan utveckla sig. Har ingen som helst idé om någon story över huvud taget just nu, men det fixar sig alltid.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 30 January 2007 - 20:09

Härligt initiativ, Peak! :thumbsup:

Själv är man ganska dålig på att skriva. (Senaste novellen jag skrev handlade om spökdeckaren Frank som hade "ANTI-SPÖK-PUTS-VÄCK-spray" i sin trenchcoat, för att fånga spökena han "deckade" efter..)

Men jag hjälper gärna till så gott jag kan :)
Kanske designa karaktärerna det handlar om, eller

/../medan vi tillsammans kommer med förslag, idéer och utkast./../


Edited by Hofling, 30 January 2007 - 20:13.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#11 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 30 January 2007 - 20:33

Några förslag på namn till huvudpersonen:

- Leonore "Leo" Waters
- Portia Kennedy (smeknamn bör inte bildas av förnamnet här ;) "Ken" kanske?)
- Jacklyn "Jack" Hungerford

Förslag på andra namn som kan användas om någon känner för det:

- Juliana Marconi
- Precious Greene
- Amilene Suvarian
- Mercy Ann Collins

- Bolton James
- Neo Michener
- Ewan Trent
- Lian Chen
- Janos Karamanlis
- Marco Echeverria

Märk att dessa namn bara är förslag. Era egna kompositioner är säkert bättre än mina. Jag har valt engelskklingande namn i första hand, med visst inslag från andra kulturer, men detta bör ju vara en internationell satsning som ger utrymme för folk från många kulturområden och som har helt andra (svenska?) namn också.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 January 2007 - 02:44

Ok, början tycker jag alltid är svårt. Jag kladdade iaf ner någonting. Kommentarer/förslag på ändringar osv mottaget tacksamt.

Premiss: Vår hjältinna möter Mars för första gången. Jag gillar den modellen, eftersom det ger en möjlighet att ge infodumpar till läsaren utan att krångla till det allt för mycket. Om huvudpersonen och läsaren möter universat för första gången. Vi hoppar in när den långa resan till Mars nästan är slut.

Jag har för tillfället spikat restiden Jorden-Mars till 6 månader (baserat på den här sidan) http://www.nasa.gov/..._spaceship.html

Jämnt och fint nummer. Kan ändras givetvis ifall någon tycker det.

xxxxx är för ögonblicket namnet på vår hjältinna, innan vi spikar någonting.

Mannen mitt emot henne snarkade. xxxxx fann sig själv bli irriterad. Inte för att mannen sov, eller ens för att han snarkade. Utan snarare för att han verkade ta det som hände runt omkring dem som någonting alldagligt. Detta var första gången xxxx var ute i rymden, och hon hade till sin förvåning funnit att hon känt sig som en skolflicka på sin första utflykt. Knappast någonting en blivande medlem i den ständigt växande poliskåren på betastationen och Marsområdet förväntades känna. I alla fall inte i hennes vision om vad jobbet skulle inbegripa.

Den största vördnaden och den skräckblandade förtjusning över vad hon upplevde hade sakta men säkert minskat under de månader som resan från Jorden till Mars hade tagit. Nu närmade sig de dock målet, vilket innebar att den där hårda knölen i magen återigen gjorde sig påmind. Hon förstod inte hur någon kunde sova i ett ögonblick som denna.

Hon tittade återigen ut genom fönstret för att försöka få en glimt av den röda prick som var deras destination. Ännu en gång såg hon ingenting speciellt. Hon undrade för sig själv ifall hon kanske satt på fel sida. Det vore synd ifall hon skulle missa den första vyn av planeten och stationen som skulle bli hennes nya hem och arbetsplats på grund av att akademin hade bokat en plats på fel sida av skeppet.

Nu var det inte några riktiga fönster hon tittade ut igenom. Det hade varit alldeles för farligt. Snarare så var det bildskärmar, som visade vad kamerorna utanför skeppet fångade upp. För att ge en illusion av normala fönster så kunde man inte ändra inställningarna för att fånga upp en annan kameras utsändningar. Hon undrade ifall kabinpersonalen kunde göra någoting åt detta, och om hon skulle våga fråga. Hon bestämde sig slutligen för att sluta försöka vara så barnslig och njuta av det hon upplevde. Det var inte var inte många, inte ens i dagens samhälle, som fick uppleva rymden. Det närmaste hon hade kommit före detta var en kort resa till månbasen för antigrav-övningarna som ingick i hennes utbildning.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 31 January 2007 - 05:28

Intressant. Jag hoppar på så snart jag märker att ni behöver min hjälp. ;)
"There once was a man from Nantucket..."

#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 January 2007 - 11:14

Problemet för mig är att jag inte har någon som helst aning om vilken plot vi skall ha.

Nån idé jag fick var angående ett uppblossande uppror på stationen. Några av arbetarna längst ner i hierarkin är missnöjda med betalning osv och har fått löfte om att få det bättre om de hjälper en del skumma typer högre upp som gärna vill ha mer att säga om på stationen (och i förlängningen hur Mars skall styras).

Då skulle man kunna introducera detta genom att en man hittas på marsytan, uppenbarligen så har han antingen beslutat sig för att ta en promenad utan rymddräkt, eller så har han slängts ut ur en bil (vet inte om marsbilarna bör kallas för bilar, men eftersom jag inte ser att de borde se så mycket annorlunda mot vanliga bilar förutom det faktum att de är lufttäta så har jag inte kommit på nåt annat). Hjulspåren bredvid visar att alternativ två är rätt.

När de börjar nysta i bakgrunden på den döde mannen så börjar denna plot att uppenbara sig. Slutet på denna novell skulle kunna vara att mordet (och komplotten) avslöjas, men att de inte lyckas få tag på de som är ytterst ansvariga (det kan återkomma i en senare berättelse om det blir nåt, kanske). Det ter sig naturligt att det finns element där ute som gärna vill distansera sig med jorden, både de som tycker att det verkar vettigare pga logistiska skäl och de som gärna vill ha mer personligt makt.

Inget direkt revolutionerande (hahaha), men å andra sidan så tycker jag att det är roligare att det blir nåt snarare än att det skall bli prisvinnande material.. :P

Ingen mer som har några kommentarer/förslag. Detta ovan är ju bara ett skelett som man kan bygga vidare på om man vill.

Just nu tycker jag att jag styr det hela lite för mycket, men det kanske är nödvändigt för att andra skall våga hoppa in. Komma igång, så att säga. Är det nåt jag skriver som ni tycker låter fel (eller helt värdelöst), säg gärna till och ge ett alternativ så kan vi kanske köra på det istället.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 31 January 2007 - 15:07

Vad sägs om en sjukdom? En okänd bakterie på Mars som är dödlig för människor, så kan vi ha ett mysterium huruvida det är ett naturligt virus eller om det har framställts på konstgjord väg. De huvudmisstänkta kan vara nån form av extremistgrupp som anser att människan hör hemma på jorden och inte ska emigrera till andra planeter.

vet inte om marsbilarna bör kallas för bilar, men eftersom jag inte ser att de borde se så mycket annorlunda mot vanliga bilar förutom det faktum att de är lufttäta så har jag inte kommit på nåt annat


Du kan ju använda dig av det i historien. Folk kan hålla på och tjafsa med varandra om vad de ska kallas, marsbilar eller nåt krångligt fackuttryck som intra-atmosfäriska transportvagnar.

Kanske hjältinnan kan ha ett smeknamn efter sin hemort, ungefär som att Lois Lane kallar Clark Kent för Smallville? Typ Boston, London, Stockholm eller var hon nu kommer från?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 January 2007 - 15:38

De huvudmisstänkta kan vara nån form av extremistgrupp som anser att människan hör hemma på jorden och inte ska emigrera till andra planeter.


Är det logiskt att de befinner sig på Mars då?... jag tänkte tvärt om. En grupp som vill ha svagare länkar med jorden. Vilket visserligen inte motsätter att de stöder en Jordkramargrupp, eftersom deras syften på sätt och vis sammanfaller.

Hum... Fundrar.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 31 January 2007 - 20:15

Är det logiskt att de befinner sig på Mars då?... jag tänkte tvärt om. En grupp som vill ha svagare länkar med jorden. Vilket visserligen inte motsätter att de stöder en Jordkramargrupp, eftersom deras syften på sätt och vis sammanfaller.


Tänk på att det trots allt är extremister. De brukar inte vara särskilt logiska. Se bara på självmordsbombare, kamikazepiloter och andra dårar. Fast jag förstår att det är rätt motsägelsefullt, så det skulle vara dumt att inte belysa det vid nåt tillfälle. Nån kan ju alltid säga nåt i stil med: "Om de inte tycker jordbor ska bo på andra planeter, vad sjutton gör de här då?" Och de två grupperna som går ihop låter ju intressant. Få se hur länge en sån allians håller...
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#18 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 31 January 2007 - 20:26

Vad sägs om en sjukdom? En okänd bakterie på Mars som är dödlig för människor, så kan vi ha ett mysterium huruvida det är ett naturligt virus eller om det har framställts på konstgjord väg. De huvudmisstänkta kan vara nån form av extremistgrupp som anser att människan hör hemma på jorden och inte ska emigrera till andra planeter.

Vill bara påpeka att virus och bakterier är helt olika saker. Om det ska vara ett naturligt virus så kan det inte härröra från Mars, eftersom det behöver värdorganismer för att föröka sig (om det inte finns sådana på planeten alltså). Syntetiserade bakterier är något i en helt annan klass; i verkligheten har man inte ens kommit i närheten av att framställa liv i labbet och möjligheten till detta skulle göra att molekylärbiologer till rena magiker. Det skulle också ha allvarliga filosofiska följder för världens religioner.

#19 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 January 2007 - 21:24

Men å andra sidan - Vem säger att Mars inte var befolkad en gång i tiden. Och att Marsianerna var besläktade med oss.. :P

Men nej, jag håller med Mjolnir. Det gäller att inte slänga in alltför mycket på en gång i en novell. Då riskerar det bara att bli en bok istället.. ;) En novell bör ha en specifik idé som man sedan skriver runt, tycker jag. Det kommer nog fler chanser ifall det här lyckas.. ;)

Synd bara att så få ger sin input. :evil:

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 January 2007 - 21:26

Jag har massor med idéer, men ingen ork att haka på den här gången. :P

Edited by XC, 31 January 2007 - 21:26.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 31 January 2007 - 23:03

Vill bara påpeka att virus och bakterier är helt olika saker. Om det ska vara ett naturligt virus så kan det inte härröra från Mars, eftersom det behöver värdorganismer för att föröka sig (om det inte finns sådana på planeten alltså). Syntetiserade bakterier är något i en helt annan klass; i verkligheten har man inte ens kommit i närheten av att framställa liv i labbet och möjligheten till detta skulle göra att molekylärbiologer till rena magiker. Det skulle också ha allvarliga filosofiska följder för världens religioner.


Jag måste medge att jag inte är nån vidare expert på molekylärbiologi, vilket kanske märktes nyss. Även om det är science fiction det handlar om, så går det nog att kunna kompromissa mellan fantasi och fysikens lagar. Jag förstår att det var lite mycket på en gång, men det blir så ibland när jag häver ur mig idéer. Det går nog att hålla sig till novellformat, bara man prioriterar vissa idéer och skriver på ett sätt man själv tycker funkar.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#22 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 January 2007 - 23:05

Jo, vi får sålla och sila lite under tidens gång. Tänkte skriva ett litet utdrag till i morgon och har tagit till mig lite av den svenske superhjältens idéer iaf... Så får vi se vad vi alla tycker.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#23 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 01 February 2007 - 00:34

Jag hoppar gärna på tåget under gång, men är glad att jag inte behöver börja. ;) Ser med intresse fram emot inledningen.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#24 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 01 February 2007 - 10:42

Tänkte skriva ett litet utdrag till i morgon och har tagit till mig lite av den svenske superhjältens idéer iaf...


Kan redan känna hur mitt ego växer tusenfalt...


MUAAA-HAAA-HAAA-HAAA!!!
:evil: :evil: :evil:
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#25 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 February 2007 - 10:56

Låter intressant det här.
Är inte så bra när det gäller sånt här men kanske jag kan komma med lite förslag.


Hon är alltså nyutbildad polis och blir skickad av Akademin till Mars för att påbörja sin tjänstgöring där.
Kan man inte tänka sig att det är lite ovanligt att en ny polis blir skickad till Mars (av alla ställen) för sin första tjänstgöring?
Dom kanske skickar henne dit för att ruska om poliskåren lite grann som ev. är korrumperad?
Hon kanske inte ens själv vet varför hon blivit skickad till Mars eller blivit godkänd att åka dit.
Någonstans på stationen finns någon som vet om varför hon är där egentligen.

Kanske att man bara nämner den personen (honom) lite då och då. T.ex. om ett mindre brott skett så dyker han upp och ger henne ledtrådar, som i slutändan leder till något ännu större, som den döde mannen Peak skrev om som leder till ett ännu större brott.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.