Jump to content

Photo

The Dresden Files


  • Please log in to reply
91 replies to this topic

#26 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 21 May 2011 - 13:14

Jag har läst dina kommentarer men inte svarat på frågan än, jag gillar verkligen att du gillar böckerna så här mycket redan nu, för de blir bara bättre och bättre. :)

Ni som har läst boken innan mig. Lyckades ni någon gång lista ut vem som är den som ligger bakom morden och även vad det är som har hänt med Victor ?


Avslutningsvis måste jag säga att jag skulle vilja ha en sådan där t-shirt som beskrivs i boken och som bär texten. "Easter has been canceled - They found the body".


svar: Hmm, när jag läste om boken :P annars brukar jag inte fundera alltför mycket när jag läser utan jag läser bara rakt av. :)
T-shirts: Kommer dyka upp mer T-shirts med roliga texter ;)

Ser fram emot ditt helhetsintryck av boken. :)

#27 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 May 2011 - 04:47

Ni som har läst boken innan mig. Lyckades ni någon gång lista ut vem som är den som ligger bakom morden och även vad det är som har hänt med Victor ?

Njao. Lite halvt. Jag listade rätt snabbt ut att där var ett sammanband (även om jag, precis som du, först trodde det var skillda fall) men aldrig att det låg till som det gjorde innan det avslöjades. Blev faktiskt lite besviken. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 May 2011 - 12:28

Tack för förklaringen grabbar. Trevligt att veta om ni är som mig och leker detektiv under läsandet eller bara läser rakt av. :)

Jag har läst ut boken nu och jag tyckte att den var väldigt bra. Bland det bästa som jag har läst i år, alla kategorier och extra bra var boken om man ser till att det var fantasy. Jag läser mycket inom genren och tycker om mycket som jag läser, men jag kan vara lite kräsen av mig.

Jag hade på känn ett tag att det var Victor som var det skyldige. Först i början när dom båda fallen presenterades för oss läsare men då var det mer magkänslan som sa att det kanske fanns ett samband. Sedan så släppte jag den biten och hade andra misstänkta, både andra karaktärer i boken men även att det var någon eller några som skulle presenteras först mot slutet. Men sedan ju närmare slutet av boken som jag kom desto mer troligt var det att just Victor var den som var skyldig.

Själva duellen mellan Harry och Victor var lite av en besvikelse. Den var på intet sätt dålig, men det blev lite av ett antiklimax. Precis när jag tyckte att den hade börjat ta fart och var som mest spännande så var den slut. Men man får ta det för vad det är värt. Det är ju trots allt den första boken.

Bäst i dom sista kapitlen var allt som hände med Murphy och hur det kan påverka hennes relation till Harry. Sista kapitlet skvallrar ju om att dom trots allt är kompanjoner men att deras vänskap kanske tog sig en törn. Kommande böcker lär väl ge svar på det antar jag. Men jag gillar att Jim Butcher vågar att ta upp även baksidan med magi och dom som brukar det. Nu var det ju Victor som gjorde att Murphy skadades av den där skorpionl liknande varlsen, men Murphy har ju varit lite restriktiv och skeptisk tidigare till Harrys yrke, så det är väl inte bara av godo att hon själv föll offer för något relaterat till magi.

Jag gillade sista kapitlet som återberättade vad som hände efter. Skrivet lite som att det är Harrys egna tankar.

Det jag gillar mest med hela boken är att den beskriver så bra vem Harry är och hur han är som person. Jag gillar att Harry tänker så mycket, både en styrka och svaghet hos honom. Jag gillar även hur bra Jim Butcher är på att skriva karaktärer. Alla som är med i boken är intressanta på sitt sätt, en del mer och en del mindre. Men alla är likväl intressanta.

Jag gillar även att boken hade så mycket humor. Även i dom mer seriösa och spännande partierna när Harry har fullt upp över öronen så lyckas Jim Butcher väva en ett par stänk humor.

Och boken har ett sådant bra driv. Börjar man läsa så vill man inte slute. Tyvärr måste man göra det om man har ett liv utanför bokens sidor. :P

Men likväl så uppskattar jag sådana böcker så sätter tonen direkt, fångar in den som läser och inte släpper taget förrän man har läst den sista meningen.

Det lovar mycket gott inför dom andra böckerna i sviten, att den här var så bra och lämnade ett sådant starkt och positivt intryck hos mig. :thumbsup:

#29 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 25 May 2011 - 08:23

Verkligen kul att du gillade första boken så mycket. :)
Böckerna blir bara bättre och bättre ;) och kommande böcker kommer definitivt ta upp trådar som inte avslutades i den här boken.
Så när planerar du att läsa nästa bok?

#30 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 May 2011 - 12:16

Jag ska läsa en annan bok (Dexter is Delicious av Jeff Lindsay) först då jag bara har den till låns och vill hinna med det innan chefen vill ha tillbaka den. Men jag räknar med att det tar max 2 veckor att läsa den boken, om ens det. Och efter den så tar jag bok 2 av The Dresden Files och efter det förhoppningsvis resterande böcker med. Jag har dom 3 första och borde ha hunnit med att införskaffa resten tills att jag är klar med bok 3.

Bra att böckerna blir bättre och bättre och jag ser fram emot att få svar på en del trådar som startades i den första boken. :)

Edited by Piranhaconda, 25 May 2011 - 12:16.


#31 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 May 2011 - 22:51

Magnus. Har du läst "Side Jobs" ännu? Vet du när man ska läsa dem? Alltså när de utspelar sig.


Ska köpa bok 7 nu. Tror jag ska byta bokserie och ta den nya serien. Visst, kostar vett par tior mer men jag tycker framsidan är mycket snyggare. Jag börjar bli trött på att varje bok har Harry med hat (något han dessutom aldrig verkar ha i böckerna) som dessutom ser likadana ut. De nya ser mer ut som en case-folder med någon liten passande bild. Eller vilken tycker ni bäst om?

Gammla
Posted Image

Nya
Posted Image


Finns ett 3:e serie ännu nyare också men de har inte kommit så långt.
Fast "Changes" finns inte med den nya. <_<
Edit: OK, så de kanske inte var så "nya". Släptes 2005-2006. :P Hoppas bara att de inte slutar så jag får byta IGEN.



Bokus ska jag iallafall inte beställa från. De har verkligen noll koll. Antingen det eller så har jag totalt missat en bok. :P
Dessutom sätter de Codex Alera som del av Dresden Files.

Edited by Crusader, 26 May 2011 - 00:02.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#32 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 26 May 2011 - 11:25

Ja, jag har läst Side Jobs: Det positiva med Side Jobs att det står när varje novell utspelar sig, i en liten notis innan berättelsen. Och de är också ordnade i kronologisk ordning i boken.

A Restoration of Faith (Takes Place before Storm Front) http://www.jim-butch...obs/restoration
Vignette (Takes place between Death Masks and Blood Rites) http://www.jim-butch...e-jobs/vignette

Just de två kan du hitta gratis på Jim Butcher hemsida.(De finns även med i SJ)
Och nästa novell inträffar inte förrän efter bok 7. Så de behöver nog inte köpa SJ förrän du läst bok 7 iallafall.

#33 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 May 2011 - 13:40

Jag gillar omslagen bättre till ditt andra alternativ Crusader. Det känns mer stilrent än att ha omslag med bilder på karaktärer och liknande.

#34 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 May 2011 - 15:18

Jag tycker också det. Det var därför jag bytte. :) Har beställt bok 7-11 med den typen. :thumbsup:


@Magnus: OK, tack för informationen.

Edited by Crusader, 26 May 2011 - 15:19.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#35 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 May 2011 - 15:21

Grattis till inköpet. Dom kommer att göra sig fint i din bokhylla. :D

#36 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 May 2011 - 18:09

Jag postar vad mina tankar var när jag hade läst första boken om du är intreserad. :) Jag skrev det från början på TV-Land förra hösten.

Läste ut första boken för ett tag sedan. Tyckte den var riktigt bra till en början men blev lite sämre mot slutet. Slutstriden blev jag mycket besviken över. Jag hade verkligen sett fram emot att Harry och den onda magikern hade en showdown men jag tycker att den blev ointresant och rörig. Det ända i den jag igentligen gillade var när han satte igång kvasten. :lol2:
Dessutom var det svårt att hänga med för jag fann Jim Butchers beskrivning av händelser väldigt dåliga och ofta motsägelsefulla. Han beskrev ibland saker så man fick en bild i huvudet av hur det såg ut men plötsligt så kom en ny beskrivning som gjorde att den bilden inte alls stämde. Som t ex när Harry kryper krabba baklänges in i köket och stöter in i diskbänken får man uppfattningen att han har ryggen mot bänken och den onda magikern framför sig men plötsligt är han bakom bänken och har den som skydd. Och grejen med när de hängde i räcket i slutet fick jag aldrig ihop alls.
Sedan blev jag också lite besviken på hur det hela låg till. Vad som först verkade vara en mäktig motståndare men stora planer visade sig vara en amatör som tillverkade magiska droger med hjälp av orgier och stormar, och dödade de som kom i hans väg.
Faktum är att i de sista kapitlen så ville jag bara bli klar så jag kunde börja på nästa bok. :D

Nu kanske det jag skriver låter mycket negativt men till största delen så gillade jag verkligen boken. Harry är en underbar karaktär och jag gillar verkligen hans vänskap med Murphy och hur mycket hon faktiskt bryr sig om honom trots hennes ofta hårda komentarer. Jag gillar också hans relation med reportern. Underligt att hon ville fortsätta dejta honom efter det där. :huh:
Bra bok iallafall även om den IMO inte höll hela vägen.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#37 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 May 2011 - 13:15

Jag läser gärna dina tankar och funderingar kring den första boken. Snällt av dig att skriva det här i tråden så att jag får läsa. :)

Vi både tycker lika och har delade åsikter. Synd att du inte fastnade för Jim Butchers beskrivning av händelser. Själv tyckte jag att dom var riktigt bra genom hela boken. Tycker du att den här biten blev bättre i dom kommande böckerna eller tycker du fortfarande att Jim är dålig på det? :)

Jag håller dock med dig om slutstriden. Den var en besvikelse och tog slut för snabbt. Dock gillade jag att Harry mötte en amatör. Det kändes som en bra introduktion till honom att han inte mötte någon mer kraftfull fiende i första boken. För jag utgår från att motståndet blir starkare i kommande böcker.

#38 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 May 2011 - 15:52

Jag tycker att det blev mycket bättre sedan. Det var främst första boken som jag tyckte att han beskrev händelserna dåligt så jag hängde inte med och bilden jag fick i huvudet stämde plötsligt inte. Kan ibland ha med att han gärna väntar med att beskriva saker till senare och då har man redan en bild i huvudet.


Visst var det rätt att han mötte en amatör som första fienden men jag kände att de fick en att tro att det var en riktigt mäktig fiende först så när det sedan visade sig inte vara så, kändes det lite tråkigt. Typ som att vänta sig Darth Vader men få Jar Jar Binks istället. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#39 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 May 2011 - 12:15

:lol2: Bra beskrivning av slutstriden. Lite så kändes det för mig med. Jim Butcher lyckades med att skruva upp ens förväntningar ordentligt och även om det visade sig vara en amatör som han mötte så tycker jag det var lite lustigt att han skrev hela slutscenen så kort med ett nästan abrupt slut. Inte så att han behövde låta den hålla på i 3 kapitel, men lite längre hade jag önskat mig. Synd, för det är egentligen den enda negativa kritiken som jag har till den första boken.

Bra att du tyckte att Jim Butchers beskrivningar blev bättre när du läste fler böcker. :) Det hade ju varit synd om du hade tyckt att det varit förtsatt negativt och inte velat läsa fler av böckerna.

Jag är snart klar med boken jag läser nu så om någon dag eller två så ska jag börja läsa den andra boken Fool Moon. :thumbsup:

Edited by Piranhaconda, 31 May 2011 - 12:16.


#40 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 01 June 2011 - 11:19

Det ser vi fram emot. ^^

#41 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 June 2011 - 12:56

Trevligt. Jag siktar in mig på att börja läsa imorgon eftersom jag är ledig då. :) Jag gör som med förra boken och läser några kapitel och kommenterar sedan. Tycker det fungerar bra senast och bättre det än att försöka skriva en sammanfattning efter att jag har läst ut boken. Risken är att jag missar en massa saker som jag vill säga då. ^_^

#42 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 June 2011 - 15:00

Jag läste klart bok 6 förra veckan och håller på att läsa igenom serieversionen av första boken i väntan på att jag ska få "Dead Beat" hem i brevlådan.
Tänkte jag skulle skriva lite om den precis som jag har gjort med de andra. Eftersom TV-Land är sågottsom död så skriver jag det här och postar sedan en kopia där också.
Till hänsyn av Piranhaconda så spoliermarkerar jag texten. :)

Blood Rites, bok 6 i The Dresden Files

Den här gillade jag verkligen. För en som gillar Murphy/Dresden scener så var det här rena guldgruvan. Det här måste ha varit den bok hitils där Murphy har varit med som mest och äntligen är hon dessutom med i slutstriden av en bok, något jag har saknat i de tidigare böckerna. Dessutom är deras scener tillsammans en fröjd att läsa för man verkligen känner att den starka vänskap som finns mellan dem bara har blivit starkare. Harry kommer till familjeträffen och möter mamma-Murphy och Murphy har inget alls mot det. Harry dessutom skäller ut Murphy och tar komandot men Murphy tog inte för illa upp (gammla Murphy hade sparkat sk!ten av honom för det. :P ). När Harry sa att hon var vacker i klänning så blev hon glad och tog det som en komplimang istället för att sparka honom på smalbenet som hon brukar.
Den sak som nog förvånade mig mest var hur öppen Murphy var med Harry. Hon som brukar vara så sluten berättade de allra intimaste sakerna för Harry. Hopn berättade om sin familj, problemen med sin mamma och tillochmed att det var längesedan hon hade sex senast och hur hon blev upphettsad av Kincade. Det där är saker som Murphy bara berättar för den hon litar allra mest på vilket visar just hur viktig Harry är för henne och hur mycket hon faktiskt litar på honom nu, tillskillnad från de första böckerna, och det gillar jag verkligen.
Men det hände givetvis större saker på Murphy/Harry hållet. Harry insåg äntligen att han har mer än vänkapskänslor för Murphy och skulle vilja pröva på en kärleksrelation med henne. Det här är något som jag har misstänkt sedan första boken för jag tyckte det var uppenbart på hur han beskriver Murphy, hur söt hon är vilken söt näsa och söta öronsnibbar osv. Den första riktiga hinten var när hans innre jag sa till honom att han borde fråga ut Murphy på en dejt. Men för Harry så blev det visst inte uppenbart fören när han insåg hur vacker hon var i klänning och när han då tittade henne intensivt i ögonen och kände något. Men när han skulle berätta för henne hur han kände så berättade hon för honom att hon var sexuellt attraherad av Kincade vilket säkert var lite av en kniv i hjärtat för stackars Harry. Fy vad jag tyckte synd om honom. Visst är jag säker på att Murphy är intreserad av Harry också men jag är inte säker på att hon är medveten av det. Eller så kanske hon är rädd att förlora en så nära vän? Hur som helst så ser jag mycket fram mot uppföljningen på det här och jag hopaps att Jim Butcher inte förstör det hela med en massa triangeldrama och liknande.

En annan mycket viktig händelse är såklart att Harry fick veta att han har en bror, Thomas. Något jag aldrig hade väntat mig men jag tyckte det var mycket roligt för Harry som ofta är deppig för att han inte har någon familj. Dessutom fick han veta vem som mördade han mamma. Men eftersom Lord Raith överlevde och Harry aldrig fick ta ut sin hämnd så kommer det säkert bli uppföljning även på fdet här såsmåningom.
Tyckte synd om Thomas. Vilken hemsk familj han har. Och inte blev saker bättre för honom när hans syster tog över. Men kul att han och Harry nu bort ihop och med tanke på hur Harry säger att det bara är tillfälligt och hundmaten som Thomas köpte till hunden så lär det nog vara långvarigt och bli rätt trångt.
Påtal om hundmat så blev jag mycket glad över att Harry fick en hund. :)

Harry's showdown med Mavra var riktigt intensiv. Jag blev besviken hon verkade dö men destu gladare när det visade sig att hon lurades och fortfarande lever. Jag gillar henne som fiende.
Men även det blev en stor händelse då Harry's vänstra hand blev totalt sönderbränd. En väldigt hemsk händelse som säkerligen kommer ha en stor effekt på hans framtida äventyr. Men vad betyder det att handen skyddades där Harry hade tagit det förbannade myntet?

En annan händelse är såklart att Harry får veta en shockerad sanning om sin mentor som totalt ändrade hans syn på honom. Väldigt synd att det blev så och att Harry fick sitt hjärta krossat av den han litade mest på och den ända riktiga fadersfigur han har haft. Men jag hade väntat mig att han skulle ha visat sig vara Harry's morfar men så blev det inte. Fast jag undrar nästan om det inte är så ändå.

Jag fann hela saken med porrinspelningen och karaktärerna däromkring väldigt intresant. Jag gillade att de visade en mildare trevligare ton av det hela istället för den extremt hemska variant som de oftast har med i filmer och TV-serier. De i porrbranchen som visades här var alla någons mamma/make/syster osv och helt vanliga människor med ett udda yrke istället för de själviska giriga freaks som man oftast ser dem uppmålade som i filmer och TV-serier. Och en porrproducent som hade en annan synd på det hela än bara att käna pengar. Mycket uppfriskande och förvånande då jag hade väntat mig "porr-träsket".

Allt som allt en väldigt händelse rik bok. Det här är nog den bok hitils med mest betydande händelser och vändningar som kommer har effekt på Harry i framtiden.


Jag kan nog lugnt säga att det här är IMO den bästa boken hitils i serien. Visseligen är jag lite som Magnus och tycker att den senast lästa alltid är bäst men den här är en klar favorit i serien för mig nu.
Ni får gärna komentera det jag har skrivit och vad ni tycker. Vad ni håller med om eller inte håller med om. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#43 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 01 June 2011 - 15:17

Blood Rites, bok 6 i The Dresden Files

Ja, det händer mycket med Murphy och Harry hon är mycket lättare att gilla i senare böcker och man märker hur mycket Harry och Murphy litar på varandra.
Jim Butcher har sagt att han planerat allt i böckerna från början förutom Harrys kärleksliv vilket istället fick växa fram naturligt.
Och ja det kommer bli uppföljning på många saker från den här boken. :)
Kul att läsa alla dina kommentarer


#44 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 June 2011 - 16:11

Man blir ju lite sugen på att läsa det spoilermarkerade, men nej, jag ska låta bli det. :P

Dock ska jag läsa det sedan efter att jag har läst boken. Alltid kul att ta del av er andras åsikter. :)

#45 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 June 2011 - 16:29

Speciellt i det här fallet så ska du nog låta bli. ;)

Blood Rites, bok 6 i The Dresden Files

Ja, det händer mycket med Murphy och Harry hon är mycket lättare att gilla i senare böcker och man märker hur mycket Harry och Murphy litar på varandra.
Jim Butcher har sagt att han planerat allt i böckerna från början förutom Harrys kärleksliv vilket istället fick växa fram naturligt.
Och ja det kommer bli uppföljning på många saker från den här boken. :)
Kul att läsa alla dina kommentarer

Ja, jag håller med. Tillochmed bok 2 gick det verkligen långt åt andra hållet och i bok 3 var hon knappt med alls.
Hur han låter kärlekslöivet utvecklas av sig själv är nog IMO rätt sätt att göra det. Annars finns risken att det blir ett stort fjasko av det hela.

Edited by Crusader, 01 June 2011 - 16:31.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#46 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 05 June 2011 - 17:39

Trevligt. Jag siktar in mig på att börja läsa imorgon eftersom jag är ledig då. :) Jag gör som med förra boken och läser några kapitel och kommenterar sedan. Tycker det fungerar bra senast och bättre det än att försöka skriva en sammanfattning efter att jag har läst ut boken. Risken är att jag missar en massa saker som jag vill säga då. ^_^


Så hur går det med bok 2? ;)

#47 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 June 2011 - 12:50

Jag har hunnit med att läsa 15 kapitel. Det har varit mycket bra, spännande, intressant och rolig läsning. Jag får återkomma med reflektioner om dom kapitlen när jag har lite mer tid över. :)

#48 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 June 2011 - 21:51

Fick böckerna idag så nu kan jag äntligen börja läsa Dead Beat. :thumbsup:

Medans jag har väntat så läste jag igenom serietidningsversionen av första boken. Intresant att se bilder av hur Jim Butcher tänkte sig att det såg ut. En hel del fattades men det är väntat. Men där var också ett bar scener som inte fanns med i boken som var intresanta. Saker som hände mellan kulisserna där Harry inte var med.m Jag hade velat haft mycket mer sådant men det är för att jag ju redan har läst böckerna.

Det intresantaste var en liten kort prologue berättelse om hur Harry och Murphy träffades för första gången, eftersom den inte finns i böckerna.
Edit: Men den ingår i novellsammlingen "Side Jobs".[/Edit]
Jag blev förvånad att de hade känt varandra i så många år, innan Murphy blev ledare för SI. Jag trodde alltid att de träffades genom hennes possition på SI. Harry ska föra ett bortsprunget barn hem till hennes föräldrar men blir anfallen av ett stort troll som bor under Chicago bron. Just sopm allt verkar kört så kommer konstapel Murphy och räddar hans liv. Så träffades de visst och Murphy fick veta att det fanns övernaturliga saker där ute.
Hoppas på flera sådana miniberättelser i framtida serier som förklarar hur Murphy började jobba på SI och hur hon och Harry började sammarbeta.

Edited by Crusader, 08 June 2011 - 00:12.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#49 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 07 June 2011 - 22:45

Hoppas på flera sådana miniberättelser i framtida serier som förklarar hur Murphy började jobba på SI och hur hon och Harry började sammarbeta.

Grattis till att du äntligen fått de ^^.
Här är en text-version av den miniberättelsen du läste i serieform:
http://www.jim-butch...obs/restoration

Jim har också sagt att serieboken har kommit närmast i hur han föreställer sig karaktärerna i sitt huvud. :)

#50 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 June 2011 - 00:10

Ah, så den finns med i Side Jobs? Ska köpa den boken lagom tills jag blir klar med Dead Beat. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif