Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2008


  • Please log in to reply
94 replies to this topic

#76 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 March 2008 - 23:03

Resultatlistor från Expressen

Charlotte Perrelli vinner med 224 poäng.
Tvåa är Sanna Nielsen, som fick flest tittarröster, med 206 poäng.
BWO kommer trea med sammanlagt 158 poäng.

Folkets röster:
132 p Sanna Nielsen
110 p Perrelli
88 p BWO
66 p Rongedal
44 p Nordman
22 p Christer Sjögren
11 p Amy Diamond

Så här rankar juryn artisterna:
1 Charlotte Perrelli
2 Rongedal
3 Sanna Nielsen
4 BWO
5 Linda Bengtzing
6 Sibel
7 Amy Diamond
8 Frida
9 Nordman
10 Christer Sjögren

Nu är juryns röster räknade:
Charlotte Perrelli leder med 114 poäng.
Rongedal är tvåa med 76 poäng.
Sanna Nielsen trea med 74 poäng.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#77 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 March 2008 - 23:52

Slog på tv:n och såg vinnarlåten. Lät mest som nåt som var skrivet för Carola, men som nu framfördes av en blekare kopia. Mer av samma med andra ord. Ingen risk att Sverige står på pallplats i finalen. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#78 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 16 March 2008 - 00:29

Meh, hoppades naivt att Amy skulle vinna. Inte det mest tekniskt mästerliga bidraget kanske men låten var bäst och med en utstrålning som bara en 16-årig tjej kan ha.

#79 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 16 March 2008 - 01:03

MM: Det ska du va!!

Vet ni vem som kommer att vinna? Om inte så kan jag berätta att den blonde amazonen från Bromölla kommer vinna. Jag är till hälften synsk och till hälften övertygad om att Bonnie Tyler-aktiga ballader går hem i TV-sofforna. Kom ihåg var ni hörde det först...

Angående Charlotte Petrelli, var hittar man den där gröna smile-gubben nu igen...



Ok, hade jag vetat att de skulle köra med jury i finalen så hade jag kanske inte varit så bombsäker på Bromölla-tösen Sanna.
Jag visste ju att folket skulle välja henne.

Förresten undrar jag faktiskt varför de använder jury i finalen och inte i deltävlingarna och vilka ingår egentligen i den här så kallade juryn?

Varken den jag hoppades på, trodde på eller satsade pengar på vann. Men ändå så tror jag att Fru Petrelli med sin Hiro kommer gå rätt långt i Belgrad.

Jag hatade schalgerfestivalen bara för några år sedan. Men nu kan jag faktiskt titta utan att må jättedåligt.
Ta Christer Sjögren som exempel, det är ju humor på hög nivå, 15-åriga Amy Diamond blir man imponerad av och Frida feat Headline sprider faktiskt lite glädje. Sedan kan man genomlida några torra ballader och klyschiga schlager dängor för att roas av Luuks torra men sjukt roliga humor. Och alla andra inslag med t.ex. Dr B (Lasse Berghagen), Morgan Pålsson, Nour & Björn, Svensson Svensson-gänget o.s.v..det händer en hel del, men skulle nog inte bry mig om att kolla på spektaklet om jag inte visste att de skulle finnas obligatoriska humor-inslag.

#80 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 March 2008 - 12:24

Bäst under kvällen var iaf Maia Hirasawa, den låten borde verkligen ha vunnit!

Fast det hade den ju redan... :P

EDIT: För er som missade denna guldklimp:
http://video.google....4...&plindex=19

Jag får ståpäls :)

Edited by Fiskrens, 16 March 2008 - 12:33.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#81 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2008 - 12:32

Håller med, Hirasawas cover på Worrying Kind var bra.

I mitt tycke så är det en OK låt som vunnit, men det vete sjutton om det är den bästa. :mellow: Kanske kan Pirelli funka i ESC eftersom hon redan varit med och vunnit en gång... :unsure:

Edit: Jag som följde finalen över radio måte också tillägga att trots att kommentatorerna var bra så behöver man defenitivt jobba på resultat beräkningen. Jag behöver inte höra "Melodi nummer 1, 12 poäng" 3 gånger. Sista gången hade jag mer än gärna hört en kommentar över vart låten låg resultatmässigt.

Edited by XC, 16 March 2008 - 12:34.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#82 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 March 2008 - 16:28

Äsch. Jag ville att BWO eller Sanna Nielsen skulle vinna. :(

Iof är inte Hero nån dålig låt, men jag tycke inte den var starkast. Sanna sjöng sin låt med en otrolig närvaro och styrka, BWO's Lay Your love on me var den självklara radiohiten i tävligen i år.

Vi får väl se, hur det går i Belgrad.

Nån mer än mig som är riktigt taggad inför att få se Inför Eurovision förresten?? Brukar följa det trevliga lilla programmet varje år. Småtrevligt och riktigt intressant att se hur våra europeiska grannar ser på musik och hur dom lanserar sina artister. :)

#83 SaberBlade83

SaberBlade83

    Captain

  • Members
  • 516 posts

Posted 16 March 2008 - 16:57

Såg ingen av delfinalerna och missade bitar av finalen också. Men av det jag såg och hörde av när de gick genom alla bidragen för röstningen igen så var det kanske rätt låt som vann. Tycker den är helt OK. Vinner den ESC? Nja, troligen inte, men tror på en topp 10 åtminstone. Det som talar för Perrelli är väl att hon varit med och vunnit förr, samt att låten är ju en typisk poplåt som säkert funkar på flesta håll i världen. Var själv lite inne på Sanna, gillar henne och önskar att hon skulle få chansen att tävla i den stora. Tyckte låten var bra och hon har som alltid en bra röst och närvaro på scen.. Nåja, jag tror ändå att "Hero" kommer gå ganska bra i ESC men tveksamt om den räcker hela vägen.

Men är det bara jag som tycker ESC blir överdrivet stor? 3 tävlingsdagar iår om jag hänger med i utveckligen. :P

#84 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2008 - 16:59

Jag kommer antagligen och titta lyssna på ESC även i år - även om jag känner att själva intresset för tävlingen svalnar mer och mer.

Edit: Jobbar givetvis under ESC i år...

Edited by XC, 16 March 2008 - 17:02.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#85 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 16 March 2008 - 18:11

Vad gillar ni mitt sätt att se på melodifestivalen då? På en gång när nån börjar sjunga så stänger jag av ljudet och sätter på det igen när Kristian Luuk eller Björn Gustavsson är i bild :D

Winter is Coming


#86 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 March 2008 - 19:53

Nix, min satsning på att vinna pengar på Nordman gick inte hem...

Trots det nöjd med vinnarlåten, betydligt bättre än Charlottes tidigare vinnarlåt. Men inte säkert resten av Europa gillar Hero. Aftonbladets schlagerkrönikör Markus Larssons kan nog ha en poäng över Charlottes verkliga vinschanser.

I Serbien kan ju en gubbe med lustig hatt ha betydligt större chanser än det vi brukar kalla för kvalitet.

http://www.aftonblad...ticle2063034.ab

Instämmer med er andra; Maia Hirasawas avskalade cover var riktigt bra. Thomas Anderson Wij gjorde något liknande förra året med I evighet.

För övrigt; kan någon förklara fenomenet Björn Gustafsson, varför detta enorma intresse för honom...men det är kanske mer passande att ta upp i en egen tråd.

Edited by Walker, 16 March 2008 - 19:57.


#87 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 16 March 2008 - 20:23

Folk finner väl honom underhållande?
Jag har för den delen inte kollat på Melodifestivalen under alla deltävlingar ellar så, bara sett några youtube-klipp med honom samt finalen (första pausunderhållningen var ren dynga, imo) Jag tycker att han för det mesta är underhållande, även om jag föredrar honom i parlamentet.

Edited by Hofling, 16 March 2008 - 20:32.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#88 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 March 2008 - 21:58

Jag tycker vinnarlåten var för stel och schlagerlikt tillrättalagd. Inget som utmärker sig speciellt och tror således inte den kommer gå hem i den stora tävlingen som den ser ut just nu. Själv hoppades jag faktiskt (uhoh) på Christer Sjögren. :lol:
Hade visat att vi inte behöver vara jätteseriösa i denna tävlingen jämt, och de flesta hade nog inte väntat sig ett sånt bidrag från Sverige så bara shockfaktorn hade varit värt det. Den hade ju utmärkt sig om inte annat.

#89 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 March 2008 - 12:26

Det blev väldigt spännande mot slutet där i finalen, för en sekund eller två trodde jag att Sanna skulle vinna innan jag fått min hjärna till lite snabb huvudräkning och insåg att så inte var fallet. För mig kvittade det vilket bidrag som van då det enda som var intressant var Nordman och jag hade inga störra förväntningar på att dom skulle gå så långt. Det bidrag som vann nu känns inte som min grej men givetvis hoppas jag att det inte skämmer ut sverige totalt i serbien. Hon kan väl knappast komma sämre än vad The Ark gjorde?

Meh, hoppades naivt att Amy skulle vinna. Inte det mest tekniskt mästerliga bidraget kanske men låten var bäst och med en utstrålning som bara en 16-årig tjej kan ha.


Jag hoppades väl inte att hon skulle vinna men jag säger det igen. Jag är riktigt imponerad av att hon gick så långt som hon gjorde med tanke på hur ung hon är och hur "lite" erfarenhet hon egentligen har jämfört med vad en del andra äldre deltagare har.

#90 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 18 March 2008 - 12:24

Björn Gustavsson mimar till en låt => Folk asgarvar...

Björn Gustavsson läser en tokig dikt => Folk asgarvar...

Björn Gustavsson visar sig på scen => Folk asgarvar...

Björn Gustavsson ska inte vara med i andra chansen => Folk startar namninsamling...


Visst killen är rolig och har rolig mimik och kroppsspråk, påminner lite om Gustavsson den äldre, men är han verkligen så rolig?

#91 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 March 2008 - 12:33

Tja.... Han var roligare än Luuk iaf. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#92 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 March 2008 - 14:16

^

What she said. Jag tycker egentligen inte att han är sådär jätterolig men att vara bättre än vad Luuk är kan inte vara så svårt.

#93 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 18 March 2008 - 16:42

I Parlamentet har Björn Gustafsson varit rolig, även om han inte varit med så mycket än.Fast situationen är väl en annan där än Festivalen, räcker inte att le lite pojkaktigt och fuldansa lite till eurotechno* för att småflickor och kvinnor ska bli..exalterade ;) .

Det är skillnad på att väcka upp "Beatles-mania" från skrikande kvinnor i olika åldrar och väcka till skratt när man battlar mot andra komiker i Parlamentet.

*Ett nummer plankat friskt från Butabi-brothers dansrutin till What is love i diverse SNL sketcher. Många intressanta gästspel i detta klipp.



Samt filmen A Night at the Roxbury från 1998.

http://www.youtube.c...feature=related

Björn kan knappast förneka att han har sett dom. Synd att inte de var lite mer kreativa inför Globen, Will Ferrell är troligtvis den enda Hollywood-stjärna som känner till svenskarnas mani för festivalen pga han är gift med en svenska och enligt intervjuer i Letterman osv ofta besöker släkten i Sverige. Vilken fantastisk avslutning på Björns nummer om en "spelat" sur Ferrell kommit in och knackat Björn på axeln och sagt " You stole my act", för att därefter köra lite skämt och överräcka kuvertet med resultatet.

#94 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 March 2008 - 19:14

Tycker Björn Gustavsson är sådär måttligt rolig. Lite miner och konstpauser räcker inte. Nu försöker nog många gilla honom för att det är inne att gilla honom.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#95 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 March 2008 - 22:37

Aftonbladet har tagit reda på hur många som röstade på deltagarna

Här är sifforna som avgjorde schlagern
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.