Jump to content

Photo

X-Men Origins: Wolverine


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 30 May 2009 - 00:53

Lite spoilers som vanligt.



X-Men Origins:Wolverine, Regi: Gavin Hood Manus: David Benioff och Skip Woods.

Med: Hugh Jackman, Liev Schreiber, Danny Huston, Ryan Reynolds, Taylor Kitch,Lynn Collins m fl


Wolverine filmen är en prequel till de populära X-men filmerna där Wolverine redan var I huvudrollen. Att ge Wolverine en egen film var väl en av de mest uppenbara grejerna vi kunde förvänta oss med tanke på hur populär är, bland fansen, och hur han gavs mest screentime i X-men filmerna.


Den här filmen följer Wolverine innan han blev en X-man, från hans våldsamma barndom, hur han är med i olika krig som USA varit med i tillsammans med Sabretooth(Liev Schreiber),t hans period som medlem i William Strykers (här spelad av Danny Huston) team av mutanter som var ute och gjorde diverse hemliga militär uppdrag,och under en period där han försöker leva normalt som skogshuggare nånstans i klippiga bergen. Vi får givetvis också se hur han fick sitt admantium.


För det första så kan jag inte förneka att jag tyckte att filmen var bitvis väldigt underhållande. Det ändrar dock inte faktumet att manuset(skrivet av rätt så rutinerade David Benioff tillsammans med Skip Woods) är ibland väldigt kliché fyllt och dialogen så usel att man sitter och fnissar åt vad karaktärerna säger. Finns även några detaljer relaterade till hur Wolverine förlorar sitt minne där man sitter i biosalongen och undrar att hur f*n kan någon få pengar för att skriva en sådan lösning på det dilemmat. Jag vet inte hur det är i serierna men att se Stryker styra Deadpool med en dator kändes som något man kunde ha sett i nån direkt-till video film från 80-talet med typ Chucken eller Doffe (ingen diss mot Doffe,bara att hans filmval inte alltid varit lysande) jag gillar inte heller hur Wolverine missar att en karaktär som ska ha dött egentligen lever i filmen.Visserligen ger de en förklaring till hur, men jag köper inte den helt. Om något så är manuset den största svagheten med den här filmen.



Regissören Gavid Hood (Rendition) och hans duktiga fotograf Donald McAlpine (Moulin Rouge!) får filmen att se bra ut. Öppningsmontaget som visar hur Wolverine och brorsan Sabretooth krigar i alla krig från USAs inbördeskrig fram till Vietnam är riktigt coolt. Kanske inte riktigt lika imponerande som Snyders ”Watchmen” intro men snyggt.


Actionsekvenserna är rätt snyggt gjorda och klippningen är rapp och snygg. Action scenerna är också filmade så att man hinner se det mesta som händer vilket är ett plus här. När vi kommer till det tråkiga så är det upprepningarna i manuset och de rätt lika vinklarna som Hood använder som sabbar rätt så mycket.


Nästan alla scener känns som transportsträckor till nästa scen där Wolverine ska fightas mot någon.Det blir uttjatat att Hood typ 3-4 gånger använder scener där en ledsen Wolverine sitter på marken och kameran filmar neråt från en hög vinkel. Eller alla de scenerna där Wolverine ska spöa Sabretooth och karaktärerna springer mot varandra med med Wolverine med sitt galna skrik och Sabretooth med sitt kattdjurshoppande. Det är ok en gång, men när det blir en vana så blir det tråkigt.


Skådespeleriet är på en ok nivå. Hugh Jackman gör Wolverine med rutin och är i imponerande fysisk form. Jag även börjat acceptera nu efter ungefär 10 år med honom i rollen att den här versionen av Wolverine är betydligt längre än hur han är i serietidningen. Liev Schreiber är faktiskt rätt skaplig som Victor/Sabretooth,han klarar av att säga rätt löjliga repliker på ett trovärdigt sätt och även han kan se skräckinjagande ut.Det här är en annan version av Sabretooth (utseende och nivå av intelligens iaf) än i första X-men filmen men jag antar att det finns någon form av förklaring till detta i en möjlig uppföljare. Jag gillar inte att Wolverine har benklor. Inte i serierna och inte här heller, funkar dock här någorlunda ok.


Resten av karaktärerna är inte ytterst djupa, Stryker är lagom äcklig, Wolverines flickvän Kyla (Lynn Collins) är rätt ointressant skriven och man gissar hur hennes roll är. Ryan Reynolds som Wade/Deadpool gör i stort sätt samma karaktär som han gjorde i Blade:Trinity, snygga killen som konstant är ”jobbig med rolig”. Taylor Kitch är en skaplig Gambit. Hans roll är inte så stor men jag gillade honom. För X-men fansen så finns också en hel del cameos av blivande X-men i filmen. Bör dock sägas att det finns en rätt cool cameo i filmen och tekniken de använder för att få honom med som en yngre man är inte like trovärdig som förra gången de gjorde det.

Musiken av Harry Gregson-Williams är som ofta i Hollywood numera, det är proffsigt gjort men inte speciellt minnesvärt. Man nynnar inte liksom ett Wolverine-theme efter ha lämnat biografen.

Specialeffekterna är i överlag bra. Finns dock scener som ser konstigt billiga och sunkiga ut, t ex under motorcykel scenen så alltid när man klipper till Wolverine så ser greenscreen jobbet väldigt fejk ut. Påminner nästan om den Roger Moore Bondfilmen där stuntmannen åker skidor väldigt snyggt och då och då klipps det närbilder av en Roger Moore som lite smått vickar på huvudet och händerna framför en filmduk.


Helt ok popcorn action för sommaren men inte lika bra som ”X-Men” och ”X2” tycker jag.





2.5 stjärnor av 5. (kanske en trea efter ha sett den en andra gång på DVD)

Edited by super85, 30 May 2009 - 00:55.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 June 2009 - 11:37

Ja, var ju ett tag sen jag såg den här filmen nu, men håller med Super85 i huvudsak allt som skrivs här.

Om man börjar med manuset är det lite märkligt att David Beinoff, som tidigare nämnts en erfaren och till och med prisbelönt författare kan komma med ett så klent manus. I och för sig är det något som Super85 är inne på, det här är en film som påminner om alla dessa actionrullar från åttiotalet. Låt gå för att mycket av källmaterialet till den här filmen inte håller särskilt hög klass heller - filmen bygger mycket på nittiotalsserierna om Wolverine, och de var trots allt aldrig särskilt bra...men det finns även klassiker som Barry Windsor Smiths "Weapon X" och "Origin" av Paul Jenkins var inte så pjåkig heller. Filmen hade mått bättre av att ha mer av särskilt "Weapon X" och mindre av nittiotalstramset IMHO.
Sen har vi det där med minnesförlusten. På rak arm kan i stort sett vem som helst komma på tio bättre sätt att få Logan att tappa minnet än vad vi får se i filmen, jag satt och himlade med ögonen när en viss replik fälls och jag och super85 har fnissat åt detta mycket och länge. Pinsamt dålig detalj där faktiskt. Gilalde början av filmen och att de knyter ihop lite trådar med att gamla bekanta från X-Men-filmerna dyker upp.

Castingen är bra, det verkar som att den här genren filmer ofta lyckas med att knyta till sig bra och passande skådespelare oavsett hur halvdan filmen är egentligen, vilket ju i och för sig är bra. Liev Schreiber har kanske en del fåniga repliker som sagt, men han ger mer tyngd och dimension åt Victor Creed åtminstone. Taylor Kitch lyckas göra en Gambit som jag tycker om, vilket inte är särskilt lätt, då han aldrig har varit en stor favorit hos mig. Huston funkar som Stryker, och annars är det mest en massa karaktärer man inte bryr sig så mycket om. Deadpool är säkert annorlunda mot serierna, men det stör åtminstone inte mig, då jag inte är ett större fan av nittiotalsserierna. I övrigt så gilalde jag killen som gjorde en ung Cyclops.

Det fanns väl inga direkt "wow!"-scener vad gäller action, super85 har beskrivit dem bra med sin Roger Moore i Bond-filmerna liknelse, en del är snyggt, en del ser billigt ut och annat är bara slapstick, som när Wolverine bit för bit hackar ner en brandstege för att fånga Gambit. Tyckte slutstriden såg helt okej ut, och de första gångerna Wolvie och Sabretooth slogs var det lite häftigt.

Det finns däremot ett litet hopp om en bättre tvåa, slutscenen efter eftertexterna och rykten säger att vi kan få en Logan i Japan-story, och om de bara låter sig inspireras massor av Frank Millers/Chris Claremonts Logan i Japan-story så kan det bli helt okej faktiskt.

Omdömet är ju samma här också, filmen är inte alls lika bra som X-Men 1 och 2, men någonstans kring X-Men 3 får man väl sätta den. Jag sa något i stil med "den är åtminstone bättre än X-Men 3" när jag hade sett den, och det var ju en lättnad. Samtidigt vill och bör man kräva mer av de här filmerna, faktiskt.
*Hockey och superhjältar*