Jump to content

Photo

The Chronicles of Riddick vs Pitch Black


  • This topic is locked This topic is locked
26 replies to this topic

Poll: Vilken film är bäst? (17 member(s) have cast votes)

Vilken film är bäst?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote

#1 Tiberius77

Tiberius77

    Ensign

  • Members
  • 40 posts
  • Interests:Träna, vara med vänner och familj, gå på trav, köra hästen min, Star Trek m.m

Posted 30 December 2004 - 08:55

Ja, grabbar och tjejer... vilken film är bäst och vad tycker ni om filmerna?
Live Long And Prosper!

#2 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 30 December 2004 - 09:48

Har inte sett Chronicles ännu , men snart hoppas jag och då återkommer jag :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#3 Tiberius77

Tiberius77

    Ensign

  • Members
  • 40 posts
  • Interests:Träna, vara med vänner och familj, gå på trav, köra hästen min, Star Trek m.m

Posted 30 December 2004 - 10:01

Har inte sett Chronicles ännu , men snart hoppas jag och då återkommer jag :)

<{POST_SNAPBACK}>



Har du sett Pitch Black då, och om vad tyckte du om den?
Live Long And Prosper!

#4 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 30 December 2004 - 10:59

Ja jag såg Pitch Black för inte så länge sedan , tyckte den var lite " löjlig " ;) :P , jag menar där var ju nästan ingen kvar på sluttet :rolleyes:

Så jag hoppas Chronicles er bättre :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 December 2004 - 11:16

Ja jag såg Pitch Black för inte så länge sedan , tyckte den var lite " löjlig " ;) :P , jag menar där var ju nästan ingen kvar på sluttet :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>



Och det brukar det inte vara i typ nästan ALLA SF- och skräckfilmer ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 30 December 2004 - 14:37

Ju det er klart där händer en viss förminskning av personer ;) men här var det ju bar " hjälten " och 2 till :lol:

Hjälten räddade ju nästan ingen ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#7 Tiberius77

Tiberius77

    Ensign

  • Members
  • 40 posts
  • Interests:Träna, vara med vänner och familj, gå på trav, köra hästen min, Star Trek m.m

Posted 30 December 2004 - 16:20

Ju det er klart där händer en viss förminskning av personer ;) men här var det ju bar " hjälten " och 2 till :lol:

Hjälten räddade ju nästan ingen ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Hmm... kan vara därför man kallar Riddick för antihjälte!

:cool2:
Live Long And Prosper!

#8 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 30 December 2004 - 16:37

Såg Riddick för nån dag sen och jag var väldigt besviken. Pitch Black är mycket, mycket bättre. Riddick lider av att det försöker åstakomma för mycket på en och samma gång. Karaktären hamnar hela tiden i galnare situationer och jag tycker att dom verkligen inte tar vara på det att Riddick faktiskt inte är en good guy. Dom gör reklam för honom med texter som "Den ultimata anti-hjälten", men vad gör han som är så elakt jämfört med vad en vanlig hjälte skulle ha gjort i hans ställe? Pitch Black är en bättre film då tempot är bättre, karaktärerna är mer intressanta och situationen inte urartar, som den gör i Riddick.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#9 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 December 2004 - 16:43

Det blir Pitch Black som får min röst :)
Tycker den är riktigt bra, har väl sett den 2-3 gånger nu.
Har sett Chronicles en gång, men jag måste nog ta och se om den.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#10 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 30 December 2004 - 16:50

tycker att pitch black är bättre mest för att man gjort aldeles för mycket i chronicles. i pitch black var det bara ett gäng, knappt något alls att utveckla. man gav religion till några och så. i chronicles är det massor av olika raser, planeter etc. jag skulle aldrig klara av att göra så pass mycket. dessutom är ju riddick inte lika bad i chronicles, förutom i början då han är riktigt bad mot imam som han ändå räddat i förra filmen. det slutar att han är snäll mot honom också, och även jack/kyra. jag tycker dock inte att chronicles är dålig, tvärtom, den är väldigt bra, men pitch black är bättre. sen slutar chronicles väldigt coolt, och det skulle väl inte förvåna om en till uppföljare kom.
kort sagt: fina rullar bägge 2 :D
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#11 Tiberius77

Tiberius77

    Ensign

  • Members
  • 40 posts
  • Interests:Träna, vara med vänner och familj, gå på trav, köra hästen min, Star Trek m.m

Posted 30 December 2004 - 17:04

Det som är skillnaden tycker jag på en hjälte som t.ex. Spiderman är att han bryr sig om "alla" civila.. det gör inte Riddick, vilket gör han till en antihjälte!
Han agerar ju inte aktiv för att rädda folk, förrän faran är ute efter han!
Det är skillnaden..
Men om han var snäll mot Imam.. nja, Riddick hämnades han..
Mot Jack/Kyra så var det dock anorlunda.. mer kan man inte säga för att förstöra för dom som inte sett den!
Tycker om Pitch Black också, men Chronicles är snäppet bättre..
Gillar Necromongers.. dom är coola!

:rambo:
Live Long And Prosper!

#12 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 01 January 2005 - 02:37

Det faktum att han bryr sej om Jack gör att han är mindre elak än i förre filmen, då han i stort sett sket i alla.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 January 2005 - 02:47

Ju det er klart där händer en viss förminskning av personer ;) men här var det ju bar " hjälten " och 2 till :lol:

<{POST_SNAPBACK}>


Det är inte så bara - det är mer än vad det brukar vara i skräckfilmer där det inte är ovanligt med endast ne överlevande ;)

Hjälten räddade ju nästan ingen ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Vilket är poängen med filmen. Som tidigare sagts, i PitchBlack är han ingen hjälte. Där har du filmens tjusning.

Att man sedan frångår det gör mig ingenting, det kallas för karaktärsutveckling. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 01 January 2005 - 03:25

men om han utvecklas på ett dåligt sett då? :P invecklas ;)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 January 2005 - 11:20

Det är subjektivt. De flesta verkar dock övertygad om att han utvecklas dåligt, inte jag. Jag sermöjligheterna och det logiska i hur han utvecklas.

Och det är inte invecklat heller - invecklat är något helt annat. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#16 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 01 January 2005 - 11:32

Vilket är poängen med filmen. Som tidigare sagts, i PitchBlack är han ingen hjälte. Där har du filmens tjusning.



Ju okay , men hela tiden var det ju " only Riddick can save us " etc , etc , men det hände ju inte ;)

Men okay om the survival rate brukar vara bara en , då er det ju bra gjort av Riddick ;) :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 January 2005 - 14:44

Ju okay , men hela tiden var det ju " only Riddick can save us " etc , etc , men det hände ju inte ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Precis. Och det är skälet till varför folk inte gillar uppföljaren - för att han faktiskt gör det :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#18 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 01 January 2005 - 15:53

:lol:

Får väl snart se uppfölgeren då :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 January 2005 - 16:12

Tror den kommer passa din smak bättre ;)

Dessutom är det en Angel-skådis med i den ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#20 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 09 June 2005 - 14:38

Pitch Black lätt. Fast jag tycker ingen av filmerna är särskilt bra
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#21 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 July 2005 - 22:40

ni som tycker om picth black, discshop.se har sommar rea, 150 kr billigare. kostar 69 kr. special edition är det också. ingen sv textning dock.

http://www.discshop....id=40781&&ref=#
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#22 Tom

Tom

    Lieutenant

  • Members
  • 111 posts

Posted 20 July 2005 - 11:17

Jag röstade Pitch Black. Chronicles var inte alls vad jag hade tänkt mig. Pitch Black var en rätt ok Scifis-skräckis i Alien stil. Chronicles kändes mer som nån sorts fantasy saga. Inte alls den utveckling jag hade tänkt mig. Usch! Jag hade inte tänkt mig att Riddicks fiktiva universum var nån sorts Star Wars / Sagan om ringen / Dune värld.

#23 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 31 January 2006 - 09:43

Tyckte bättre om Chronicles. Såg Picth för några år sedan och tyckte den var helt ok. När uppföljaren dök upp hade jag trots allt inte några höga förväntningar, och kanske var det just därför jag gillar den filmen!
I love the smell of napalm in the morning

#24 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 31 January 2006 - 21:42

Den första var något bättre

Winter is Coming


#25 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 09 February 2006 - 11:33

Första filmen är betydligt bättre.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter