Jump to content

Photo

TV-kompassen - TV Frågor


  • Please log in to reply
102 replies to this topic

#76 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 October 2007 - 13:43

Gör det, om du bara visste hur bra serien är så skulle du inte sluta och titta... ;)

#77 cyberhof

cyberhof

    Captain

  • Members
  • 442 posts
  • Gender:Male
  • Location:Starship Enterprise

Posted 30 October 2007 - 20:05

Gör det, om du bara visste hur bra serien är så skulle du inte sluta och titta... ;)


Det där var precis vad jag ville höra! :thumbsup:

#78 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 October 2007 - 13:07

Gräv upp Babylon 5 tråden sedan när du sett hela eller större delar av serien. Det är alltid trevligt att lite mer ingående få veta vad andra tycker om serien. :)

#79 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 11 November 2007 - 19:15

Jag har en efterlysning här, det är en serie jag inte kommer ihåg namnet på(var antagligen en del år sedan jag såg den).

Den gick på SVT barn eller ungdoms-serie tror jag.

Det jag kommer ihåg var att den handlade om utomjordingar*, ett tvillingpar i huvudrollen(en kille och en tjej)och jag tror också vatten spelade en stor roll, antingen var det farlig för dem eller något annat.

*Inte helt säkert att de var krafter men jag är ganska säker på att de hade någon sorts kraft.

Ifall någon vet vad det här är för serie så utlyser jag honom/henne till superdetektiv och kommer vara tacksam inte evigt men ganska länge.

Så någon som har en aning vad det är för serie?
/Magnus

#80 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 November 2007 - 19:34

Just det där med tvillingar ringer en klocka... Men mer än så är det nte tyvärr... :(

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#81 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 11 November 2007 - 22:06

tack för hjälpen iallafall, har kommit iåhg pyttelite till, Jag tror att de firade födelsedag i första avsnittet och också att de var en äldre herre(kanske släkt) som visste vad de var för något och var som en mentor tror jag men det är väldigt osäker min information så ta den inte för absolut sanning.
Jag är född -87 så SVT måste ha visat den efter -87 :P och möjligtvis innan 2000(men jag kan ha fel på 2000)

Edited by Magnus, 11 November 2007 - 22:06.


#82 SaberBlade83

SaberBlade83

    Captain

  • Members
  • 516 posts

Posted 11 November 2007 - 22:37

Magnus: Det känns lite bekant. Var det en Svensk serie eller?

#83 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 17 November 2007 - 21:27

Nej, jag tror inte det, känns som om det var en utländsk serie.

#84 Firiel

Firiel

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 20 November 2007 - 14:15

Är det serien som gick på sommarlovsmorgon (eller jullov?) där tjejen är utomjording? Hon har typ dubbel uppsättning organ eller hur det var. Det fick de reda på när hon var med om en rullskridskoolycka. I så fall var den äldre personen en kvinna vad jag minns. Är det samma eller är jag helt ute och cyklar? Av någon anledning tänker jag på Australien eller Nya Zeeland, men det är kanske helt taget ur luften. Tror den hette "X:s hemlighet" (X=något namn) på svenska.

#85 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 20 November 2007 - 14:19

Du är inte ute och cyklar,det där känner jag igen, det kan vara den serien,
Tack så mycket Firiel.
Ska se ifall jag kan hitta den nu , ni andra får gärna hjälpa mig att hitta den men vi har gjort framsteg nu vet vi iallafall en del av namnet på serien :)
/Magnus

Edited by Magnus, 20 November 2007 - 14:23.


#86 Firiel

Firiel

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 20 November 2007 - 14:23

Okej, haha. Hoppas det var till någon nytta och inte bara är helt missvisande info. :)

#87 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 November 2007 - 15:05

Är det serien som gick på sommarlovsmorgon (eller jullov?) <snip> Är det samma eller är jag helt ute och cyklar? Av någon anledning tänker jag på Australien eller Nya Zeeland, men det är kanske helt taget ur luften. Tror den hette "X:s hemlighet" (X=något namn) på svenska.

Jag tror inte alls du är ute och cyklar när du säher Au/NZ många av de "engelska" ungdomsserier som visas (kanske inte bara) i *lovsmorgon samproduceras just av de två länderna.

Nu när jag tänker på det så diskuterade vi liknande serier på TV-Land:
Gamla serier - Tv-lands Forum

Den här hittade jag - men den stämmer inte med friels information:
"Under the Mountain" (1982)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#88 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 20 November 2007 - 20:29

Jag kanske lät lite osäker förut men jag menade att det ÄR den serien Firiel beskrev, nu gäller det bara att hitta den också men nu har jag iallafall mer kött på benen.
"Under the mountain" Den stämmer inte med Firiels information som du sa och jag ör helt säker på att det inte är den men tack iallafall, det är Firiel som är superdetektiven här ;-)

#89 Firiel

Firiel

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 20 November 2007 - 22:27

Nu har jag detektivat lite till och på ett annat forum hittat att den hette Sallys hemlighet (yay för mitt minne!) och visades 1994. Men det är allt, svenska titlar på sådana serier har ju sällan något med originaltieln att göra, så...

#90 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 November 2007 - 22:38

Kanske går och mejla Svt och fråga?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#91 RockyB

RockyB

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 67 posts

Posted 10 May 2008 - 14:25

Hoppas detta är rätt tråd för denna frågan:

Har sett Stargate SG-1 säsong 1-7 nu, och vad jag förstått så är det smartast att se Atlantis säsong 1 samtidigt som SG-1:s säsong 8?
Är det vartannat avsnitt då eller? Hur pass mycket går serierna in i varandra?

#92 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 May 2008 - 14:37

Välkommen hit :)

Personligen tycker jag att man ska se dom samtidigt, vartannat avsnitt alltså, för visst finns det saker som kan spoilas om man inte gör det eller så sitter man där som ett frågetecken och undrar 'Var kom det ifrån' speciellt när det gäller Atlantis.
Börja med att se de 2 första avsnitten av SG-1 s.8 innan du ser de två första avsnitten av Atlantis s.1 sen är det bara att fortsätta varva avsnitten :)

Vill du kommentera avsnitten så är det bara att posta i respektive tråd :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#93 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 May 2008 - 14:42

Börja med att se de 2 första avsnitten av SG-1 s.8 innan du ser de två första avsnitten av Atlantis s.1 sen är det bara att fortsätta varva avsnitten

med att se SG-1 före SGA avsnitten, sändes i den ordningen på fredagar i sci-fi channel.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#94 RockyB

RockyB

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 67 posts

Posted 10 May 2008 - 17:14

Jag tackar er båda två för bra svar!

#95 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 July 2008 - 15:16

Är det någon (Peak kanske?) som har sett dom 3 delarna som utgör Johnny and the Bomb (2006) (TV) baserad på boken med samma namn av Terry Pratchett. Den finns att köpa på DVD via t.ex. Discshop. Funderar på att köpa den men skulle vilja ha lite feedback först, om det finns? :)

Edited by Cartman, 01 July 2008 - 15:16.


#96 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 06 October 2008 - 21:10

Jag letar efter en speciell typ av film/tv-serie, handlingen jag vill ha är att det är en person från t.ex framtiden, det förflutna, en annan planet, annan dimension eller liknande som kommer kanske till en vanlig familj och får uppleva våran verklighet, exempel på serier jag menar är "Mirror, Mirror" ( flicka från det förflutna kan resa till framtiden via en spegel),
Kyle XY "tonårige pojken som vaknar upp i en skog utan några minnen" och serien som jag upptäckte häromdan och även om det nog mer var riktad till yngre personer än mig så gillade jag "Girl From Tomorrow" (flicka från år 3000 kommer till år 1990)

Så jag undrar om det finns några mer filmer eller serier på något sådan här tema, åtminstone till grunden?

#97 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 October 2008 - 23:48

Parallax som gick på Barnkanalen på lördagar var en helt okej serie. Tyvärr så är den slut efter ett par lördag med maraton visning. Men kommer säkert i repris.
Det handlade om parallella världar där nästa alla hade en 'tvilling/namne' i varenda värld.

Parallax - TV.com
*Airs Next:ABC (Australia) at Tuesday 5:00 PM (25 min.)
*Status:Ended
*Premiered:August 6, 2004
*Last Aired:January 1, 2008
*Show Categories:Children, Science-Fiction

Ben and Katherine find friends and allies in other parallel universes. There are billions of worlds, but the series only concentrates on the main five. The kids explore the worlds of the Parallax until they find a world that is a desolate ruin. It is then that they realise that there is a threat in the Parallax that is both dangerous and very close.


Kanske inte vad du är ute efter precis men den handlar i alla fall om parallella världar ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#98 Supreme Commander JAF

Supreme Commander JAF

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 26 posts
  • Interests:Star Trek, Sci fi, milaria, historia, filmmanus, film och tv.

Posted 07 October 2008 - 10:57

Serier jag kommer på på rak arm är ju ALF och Tredje klotet från solen. I båda fallen är det utomjordingar som ärar oss med ett besök. Vad det gäller filmer så har vi ju Terminator filmerna och i viss mån Tillbaka till framtiden filmerna. Dessa filmer är klart sevärda om du inte har sätt dem. J.
Forum moderator på startrekdb.se
Forum moderator på Gatekeeper
Det mesta ni ser på tv och film har skrivits av en eller flera manusförfattare...

#99 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 October 2008 - 11:48

Starman (TV-Serien) samt Starman (Filmen) kanske kan vara något?

#100 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 October 2008 - 13:33

Halfway Across the Galaxy and Turn Left & Ocean Girl? Båda är väl kanske mer för yngre tittare, och har visats tidigare på TV4.

Skulle kunna rekommendera den här tråden på TV-Land - kanske hittar du något tips där. :)

Edited by XC, 07 October 2008 - 13:34.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)