Jump to content

Photo

Fantomen - Från lila vålnad till blågul hjälte


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 20 September 2010 - 15:00

Posted Image
På bokmässan som nu bara är några dagar bort släpps den nya boken Fantomen - Från lila vålnad till blågul hjälte, en jubileumsbok för att fira Fantomentidningens 60-årsjubileum. Boken är producerad av Fantomenfantasterna i Scandinavian Chapter och finns att köpa i monter A01:29 (delas med SeF/Serieakademin). Efter mässan kommer den att finnas till salu i GML:s webshop (http://www.gml.se) och hos alla bokhandlare som har den goda smaken att ta in boken.

Kända personligheter som bland andra Fredrik Reinfeldt, Carl Johan De Geer, Ernst Billgren, Lasse Åberg, Jan Scherman och Jonas Gardell har bidragit med tankar och funderingar om Fantomen. Vi får även se unika bilder som några av de medverkande gjort på temat Fantomen.

Vi får även lära känna några av alla de som gett liv åt mannen som inte kan dö. Tecknare, författare och redaktionsmedarbetare skriver om sitt förhållande till den Vandrande Vålnaden. Här hittar du artiklar från till exempel Paul Ryan, Hasse Lindahl, Claes Reimerthi, Kari Leppänen, Felmang, Janne Lundström, Lennart Hartler, Sal Velluto (som dessutom tecknat omslaget där Fantomen är lite extra blågul!) och många, många andra. Vi presenterar en hel del ej tidigare publicerade teckningar från flera artister.

I artiklar skrivna av "Fantomologer" får vi bl.a. en inblick i samlandets sköna värld och Fantomen i konst och på film.

För mer information:
Pressmaterial

Detaljerad innehållsförteckning (på engelska)

Edited by DarkBeast, 20 September 2010 - 15:04.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#2 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 September 2010 - 18:20

Häftigt! Så den är faktiskt färdig nu?? :) Tyvärr är ju ekonomin rätt dålig just nu, men helt klart nånting att hålla utkik för i framtiden.

Bakgrunden kunde jobbats på lite mer dock. Hur kom det sig att Sal inte fick i uppdrag att rita både flaggan och molnen också? Hade gett ett mer organiskt intryck.

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 September 2010 - 18:26

Och hur fixar man den här boken till min egen lilla webshop då? Har letat men inte hittat någon info.. *blind*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 20 September 2010 - 23:00

Häftigt! Så den är faktiskt färdig nu?? :) [...] Bakgrunden kunde jobbats på lite mer dock. Hur kom det sig att Sal inte fick i uppdrag att rita både flaggan och molnen också? Hade gett ett mer organiskt intryck.

Jepp, vi hann färdigställa boken till mässan! Den blev färdigtryckt i fredags, perfekt tajming ;)

Sal Velluto har gjort hela omslaget (förutom texterna). Skiss, tusch, färgläggning (inklusive gula ränder!) och bakgrunden med flagga/moln. Alltihopa var hans egen idé, och inte något han fick i "uppdrag", vi frågade bara om han ville bidra med en teckning till vår jubileumsbok och detta blev resultatet. Helt klockrent tyckte vi och använde det som omslag :)

Och hur fixar man den här boken till min egen lilla webshop då? Har letat men inte hittat någon info.. *blind*

Det kommer man att kunna fixa via tryckeriet/förlaget GML (http://www.gml.se)
Därifrån kan även privatpersoner köpa boken i deras webbshop efter mässan. Eftersom vi lagt allt krut på att hinna få fram boken just till mässan kan det nog dröja en vecka eller två innan den går att beställa via GML. Jag kan återkomma med mer info då.

Edited by DarkBeast, 20 September 2010 - 23:02.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#5 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 22 September 2010 - 12:55

Visste inte att Gardell & Billgren skulle medverka, kan bli intressant. Hoppas de håller lika hög klass som Kalle Linds Fantomen-kåseri.

#6 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 05 October 2010 - 19:27

Idag den 5:e oktober fyller Fantomentidningen officiellt 60 år! Och det kan väl inte firas på bättre sätt än att jubilemsboken nu finns till salu!

Beställ boken här! (eller här, här, här eller här!)

Detta innebär också att boken kan beställas av bokhandlare och bibliotek genom att kontakta förlaget.

Edited by DarkBeast, 12 October 2010 - 15:35.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#7 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 20 October 2010 - 10:40

Den ska upp på julens önskelista :)

Noterbart att kulturbutikens pris är så pass bra jämfört med dess konkurrenter?!

#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 October 2010 - 11:54

Kulturbutiken förlorar generellt på varje order. Deras pris är alltså oftast under inköpspris, eller så nära att portot äter upp eventuell vinst.

De lever istället på att ägas av http://www.kraftochkultur.se/

Sen vet man ju aldrig hur länge elbolaget vill äta upp webshoppens förluster, men än så länge så går det tydligen.

Funderar på att ta in den och sälja för 199 spänn som lockvara... :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 21 October 2010 - 12:26

Funderar på att ta in den och sälja för 199 spänn som lockvara... :P

Säg till om du gör det så ser jag till att ordet sprids bland Fantomenintresserade ^_^
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.