Jump to content

Photo

Jag vill flytta Sherlock Holmes


  • This topic is locked This topic is locked
169 replies to this topic

Poll: Omröstning om omröstningen (17 member(s) have cast votes)

Ska vi ha en omröstning om förändringar i namn och/eller Film/TV/bok-forumet? (Se diskussionerna i ämnet för mer information om omröstningen)

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote

#1 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 February 2010 - 15:54

Det handlar inte så mycket om att flytta Åsa-Nisse som att Sherlock Holmes borde få vara någon annanstans än off topic. Tog bara Åsa-Nisse som ett exempel. ;)
*Hockey och superhjältar*

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 February 2010 - 16:02

Om jag inte minns fel nu så brukar alla filmer osläppta i Sverige - on- som offtopic - ligga i spoilers.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 February 2010 - 16:17

Det har du faktiskt rätt i. Men låt stackars Sherlock komma in bland de andra filmerna! ;)
*Hockey och superhjältar*

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 February 2010 - 16:45

Hör den verkligen hemma under genrefilmer? Inte för att jag sett den, men isf hur?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 February 2010 - 16:46

Nu blir det väl ganska så OT, men på samma sätt som väl Indiana Jones, James Bond, Zorro och Batman hör hemma där?
*Hockey och superhjältar*

#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 March 2010 - 22:46

Fast Sherlock Holmes har ju inga övernaturliga element i sig. Är inte Filmer till för de med övernaturligt (Sci-Fi, Monster, Fantasy osv) och Off Topic de som inte har det?
Zorro och Batman är superhjältar och de bestämdes väl att superhjältar hör till genre vare sig de är övernaturliga eller inte? Indiana Jones kämpar mot Gudar och magiker och räddar magiska föremål undan Nazister och Kommunister. Och James Bond kämpar mot superskurkar med domedags vapen i hemliga baser under vattnet, i rymden osv.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2010 - 09:19

Men den nya Sherlock Holmes, har in den en släng steampunk i sig? Jag har fått det intrycket iaf.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 06 March 2010 - 10:19

Nej, det har den inte (tack och lov). Men den hör hemma i genrefacket trots det, då den ungefär som Zorro och Bond har en atmosfär som åminner om gammal kiosklitteratur. "Övernaturlighet" är ett väldigt dåligt kriterium och har inte med saken att göra.

#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 March 2010 - 10:26

Fast Sherlock Holmes som säg har väl i sig koppling till det övernaturliga? Bakervilles hund är ju en black dog t.ex. Med andra ord, det känns som det är motiverat med en flytt - i synnerhet om Zorro och Bond som beskrivs ovan finns i genrefacket. (Sedan att Bond och Zorro för övrigt borde befinna sig OT i min mening är en annan sak, men...)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 March 2010 - 10:41

Fast Sherlock Holmes har ju inga övernaturliga element i sig. Är inte Filmer till för de med övernaturligt (Sci-Fi, Monster, Fantasy osv) och Off Topic de som inte har det?
Zorro och Batman är superhjältar och de bestämdes väl att superhjältar hör till genre vare sig de är övernaturliga eller inte? Indiana Jones kämpar mot Gudar och magiker och räddar magiska föremål undan Nazister och Kommunister. Och James Bond kämpar mot superskurkar med domedags vapen i hemliga baser under vattnet, i rymden osv.


Det finns ju absolut det där med superskurkar med domedagsvapen i Sherlock Holmes, skulle vilja påstå att Sherlock är i precis samma genre som James Bond faktiskt.
*Hockey och superhjältar*

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 March 2010 - 10:52

Det köper jag helt klart: att Bodn och Sherlock Holmes spelar i samma liga. Fast båda borde i min mening ligga i Off Topic. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 March 2010 - 11:03

Det är möjligt, men konsekvens ska det vara! ;)
*Hockey och superhjältar*

#13 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 March 2010 - 11:13

Har missat den här tråden helt.
Och det här kunde du har PMat mig eller Wylie om tycker jag eller postat en fråga i SH tråden.


Fast båda borde i min mening ligga i Off Topic.


Både Bond och Sherlock ligger i OT forumet där de ska finnas.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2010 - 11:21

SoD har flyttat ut diskussionen ur Åsa Nisse-tråden. Så det är inte så kontigt att du missat den. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 March 2010 - 11:38

Jaha, inte undra på :lol:

Men Sherlock ligger bra där den ligger i OT forumet.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 March 2010 - 12:07

Det är möjligt, men konsekvens ska det vara! ;)


ja, visst. Konsekvens ska det vara.

Både Bond och Sherlock ligger i OT forumet där de ska finnas.


Men då så!

(Jag kollade inte, utan litade på att folk inte lurades. ;) )

SoD har flyttat ut diskussionen ur Åsa Nisse-tråden. Så det är inte så kontigt att du missat den. :)


Sant, sant. Skrev det i den tråden, men borde gjort det här. Jag skyller på att jag är ringrostig i arbetet - jag har låtit moderatorerna arbeta för mycket. Så går det om man är lat. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 March 2010 - 12:34

Har missat den här tråden helt.
Och det här kunde du har PMat mig eller Wylie om tycker jag eller postat en fråga i SH tråden.


Fast båda borde i min mening ligga i Off Topic.


Både Bond och Sherlock ligger i OT forumet där de ska finnas.


Alltså självklart är det ni två moderatorer här (samt Cappy och Peak) som bestämmer, men varför jag skulle ha PM:at någon köper jag inte. Däremot att den hade kunnat vara i en annan tråd. Fast den här diskussionen trodde jag var inaktuell för längesen, det var Cappy som flyttade ur den, och att han inte bara flyttade ur och stängde tråden visar ju på att han tycker det är något som är värt att diskutera? Antar det i alla fall, och det gör jag också.

Det kanske skulle lyftas ur och hamna på SH-forumet då istället? För det är några frågor som är värda att ta upp tycker jag. Om man försöker tänka som en nykomling som, säg, är ett stort James Bond-fan, är det lätt att följa logiken att han ligger i OT? Vad ger de för signaler? OT brukar ju betyda "inte lika värt att diskutera".

Och om Batman räknas som superhjälte och därför är ON topic, varför det? Om inte Zorro, James Bond eller Sherlock Holmes gör det, vad gör egentligen Zorro eller James Bond till mindre superhjälte än Batman?

Som sagt, jag är inte ute efter att tjafsa och jag trodde den här diskussionen var död för längesen, men det är värt att ta upp för det. In fact, jag hoppas att alla nykomlingar som tycker det är lite "toppstyrt" här säger vad ni tycker!

P.S. Förresten är underrubriken fel, det är ingen som "kräver" något, aldrig varit det heller.

Edited by Kermit, 06 March 2010 - 12:52.

*Hockey och superhjältar*

#18 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 March 2010 - 13:28

Istället för att kalla det Film och Film OT kanske man kan ändra namnen till Genre-film och Övrig film? Håller helt med om att Film OT låter bakvänt.

Edit: Underrubriken ändrad.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 March 2010 - 14:17

Kan vi ändra underrubriken till "Kermit är en gnällspik"? :P

(Jag förstod att du inte krävde det Kermit. :hug: Men jag var tvungen att skriva något, för man lämnar inte tomma underrubriker. Därför ändrade jag Maries "ändring" till vad som jag borde skrivit i första )

Anledningen att jag inte stängde ämnet för att jag tyckte man kunde få diskutera Åsa-Nise om man ville, så då tog jag ut det. Efter att Crusader ägnat sig åt trådnekromanti kom ju diskussionen igång igen och när diskussionen pågår och inte det är massa gräl så tycker jag den ska få fortsätta. Det finns ingen djupare värdering i det än så från min del.

Jag skulle dock aldrig, varken som rutinerad eller som nykomling, leta efter Bond i ett forum där det står "SF, fantasy eller skräck". Då är man så bonkers att livet i sig inte är lätt till att börja med.

Däremot gillar jag Maries förslag med Genre-film och övrig film - samma kan tillämpas även på de andra forumen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2010 - 14:26

Håller med Marie, väldigt bra idé. Och jag håller med SoD också om att ändringen skall ske i andra berörda forum.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 March 2010 - 14:30

Det är ju trist om man anses vara en gnällspik för att man vill diskutera något. ;)
Tycker nog att om man gillar sci fi och annat, och framförallt hjältar som Indiana Jones, valfri superhjälte eller...tja, säg James Bond eller Sherlock Holmes, så funderar man nog på varför de två sistnämnda är så åsidosatta här. Fast det är ju som sagt bara vad jag tycker, och jag hoppas alla säger vad de tycker här så att det inte blir någon intern diskussion mellan några få.
*Hockey och superhjältar*

#22 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 March 2010 - 14:37

Tycker också Marie har en poäng där. Viktigast iaf är att ALL film ligger just under Film och inte att några t ex hamnar under Serietidningar. Film är film :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 March 2010 - 14:44

Det där är en gammal fråga där en (mycket jämn) omröstning gav dig rätt, och det kommer knappast ändras på heller. ;)
*Hockey och superhjältar*

#24 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 March 2010 - 15:02

Ok, så jag kan vara lugn då :)

Gällande Genre film, är väl inte tanken att huvudrubriken ska vara det eller? :unsure:

Edited by Synon, 06 March 2010 - 15:05.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 March 2010 - 15:03

Det är ju trist om man anses vara en gnällspik för att man vill diskutera något. ;)


Öh. Nu missförstår du nu: du är inte en gnällspik för att du vilel diskutera en flyttning av tråden, tvärtom. Det är bra att diskutera. Du är en gnällspik för du skrev "men jag kräver ingenting! Iä! Iä!" ;)

Tycker nog att om man gillar sci fi och annat, och framförallt hjältar som Indiana Jones, valfri superhjälte eller...tja, säg James Bond eller Sherlock Holmes, så funderar man nog på varför de två sistnämnda är så åsidosatta här.


Nä, det gör man inte. Det är som om jag skulle gå in på en superhjälteforum och börja diskutera Jason Voorhees. Det är liksom inte ens rimligt att göra den kopplingen. Vissa saker hör ihop, andra inte. De du för upp för diskusion är inte ens i närheten att höra ihop.

Tycker också Marie har en poäng där. Viktigast iaf är att ALL film ligger just under Film och inte att några t ex hamnar under Serietidningar. Film är film :)


Ja, precis. Film är film. Men folk hatar mig fortfarande för jag tyckte det, så se upp med att säga sådana där saker. Folk kommer jaga dig för resten av livet för sådana kontroversiella åsikter. ;)

Det där är en gammal fråga där en (mycket jämn) omröstning gav dig rätt, och det kommer knappast ändras på heller. ;)


Så jämn var den faktiskt inte, snarare tvärtom.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«