Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor: Cyan och Guld


  • Please log in to reply
44 replies to this topic

#26 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 October 2011 - 16:03

Hm, det känns som om detta att basen skulle ha skapat alla hjältar är en ofrivillig retcon av mina figurer. Inte helt förtjust. Det skulle kunna fungera för Plågaren (vars dräkt har ett utomjordiskt ursprung), men inte för Superstjärnan, Himlens Vilja eller Hatet. Meningen med figurerna skulle förskjutas till nåt annat än det jag tänkt.

Det är lite som när Spindelmannens ursprung plötsligt skulle ha med ett spindeltotem/spindelandar att göra. Det liksom slår undan fötterna för figurens koncept. Om en vardagshändelse (en random olycka under en laboration) byts mot något övernaturligt där Peter Parker är utvald av andar eller liknande så försvinner tjusningen med att en vanlig snubbe tvingas börja ta ansvar.

Men vi kanske kan hantera det ungefär som Marvel gör nu. Nämligen att detta med basens påverkan och skapande av krafter/hjältar är en teori som diskuteras i serien, men som alla inte köper. Då kan det vara en öppen fråga i serien, nog så intressant. För vissa individer blir det sanningen, medan andra är skeptiska.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#27 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 October 2011 - 21:35

Jag är på Fels linje här. Jag ser basens krafter som en av källorna till superkrafter, lite som att gammastrålning i Marvels universum gett upphov till några, men att övriga källor som utomjordisk strålning, magi, demoniska brygder, utomjordiska virus osv är helt separata. Och att ha det som vetenskaplig teori är intressant, speciellt för figurerna själva som i många fall säkert undrar hur det kommer sig att de är så annorlunda. Av mina karaktärer har jag dock tänk att flera av dem ska ha kommit till efter kontakt med den stora superhjälten från Folkets väktare. Graviton och Otrolige mannen exempelvis, och Vita Duvan II indirekt.

Hela eländet med spindeltotems och spindelaktiga karaktärer, nä usch, om nån gör en retcon som tar bort det kommer jag inte att gråta. Men det är väl en diskussion för ett annat forum.

#28 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 October 2011 - 12:40

Jag håller med er. Det här med att basen är orsak till allas superkrafter känns mest fånigt faktiskt. Ska det bero på samma sak för alla tycker jag att kopplingen borde vara mer direkt och konkret... och så är det ju inte.

#29 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 October 2011 - 19:10

Jag själv fick då intrycket av att vi kom fram till att det var så det fungerade, lite granna, i ursprungliga tråden om Basen? Är därför jag kör på idéen. =)

Jag ser det hela lite som New Universe, eller Kirby: GENESIS, där en specifik händelse har förändrat naturlagarna och tillåtit alla dessa saker att göra om människor till supermän, istället för att döda dom eller inte göra nånting alls.

Idéen är lite mer diskret och flexibel än dom dock, känns det som, rent ut sagt. ^^

#30 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 October 2011 - 19:13

Du får läsa om tråden, basen är bara grund för vissas krafter och det skrevs in i skaparguiden också.

#31 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 06 October 2011 - 18:28

Det känns ju lite underligt dock... Grundidéen är väl att den ska vara anledningen till att det finns superhjältar på Jorden, väl?

En stor del av kosmologin bygger ju också på den detaljen, med Marshall Thunder, Trifectanska Kärnorna och andra utomjordiska raser som enbart utvecklats till rymdfarande folk tack vare att deras supervarelse-civilisationer har utvecklats med hjälp av en bas. Andra civilisationer har uppslukats av Omnus Infernata innan dess.

Jordens första supervarelse var ju också ett resultat av en direkt-kontakt med Basen, som senare ledde till att han skapade en guldålder av Supervarelser, för 30 000 år sen eller så.

Anledningen att jordens flesta supervarelser bor nära Norden är ju också för att Basen finns där, sen tunnas det ut, tills en stor nation som t ex USA har nästan inga.

Om det redan finns supervarelser utan att Naturlagarna och att passagerna mellan världarna försvagas, så känns det ganska meningslöst att ha den här detaljen om Basen. :|


------------------------------
EDIT: Ingen anledning att vara så negativ vid närmare eftertanke. Kom på att jag grunnat på en enkel kompromiss länge. ^^

När jag går igenom dom hjältar som anses inte ska ha fått sina krafter från Bas-vibrationer ( egentligen är det ju inte vibrationerna som gör det, om nån undrar. Dom gör det möjligt för dom vanliga osannolika saker som skapar hjältar att hända.), så har jag för mig att jag kom fram till två stora grupper:

Utomjordingar
Magiska ting.

Utomjordingar är ju logiska, dom är resultatet av en längre evolution, som i vissa fall har haft inverkan av basvarelser i det förflutna. Det leder ju självfallet till att deras ättlingar kan ha särskilda förmågor också. =)

Magi är ju Xeno-dimensionell energi, som följer andra naturlagar än våra egna, och kan därför göra lite av varje. Magiska varelser som gudar och dylikt är ju också Xeno-dimensionella fenomen dom.

Så, med andra ord så kan man få till det som så, att dom varelser som har krafter men inte har fått dom från basen, har fått dom av ganska logiska anledningar. Man kan även flika in, att membranen mellan dimensionerna är svagare närmare basen också, vilket skulle göra det lättare för Xeno-dimensionella krafter att få kontakt i sverige och Norden, än i andra länder.

Edited by PredaBot, 06 October 2011 - 18:49.


#32 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 October 2011 - 18:46

Jag tror inte att vi har diskuterat grundidén med basen ordentligt. Själv är jag inte särskilt förtjust i att basen lever och påverkar omgivningen. Den "stör" och försvårar vanligt berättande. Den liksom styr över arbetet (om man ska överdriva lite) och gör att man måste anpassa sitt författande. Det vore skillnad om basen var hela seriens grundidé från början och att man visste det när man hoppade på tåget. Nu var ju grundidén snarare att vi skapar en grupp tillsammans bestående av våra egna hjältar och att den hålls samman av Greven. När jag föreslog att vi skulle skapa en gemensam serie så var det med tanke på att det redan fanns en massa färdiga hjältar, med sina ursprung klara.

Edited by TFels, 06 October 2011 - 18:47.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#33 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 October 2011 - 20:27

När vi satte igång med arbetet så höll vi en bunt diskussioner igång och avslutade dessa med omröstningar. Där fastställdes såna saker som att basen levde, att det finns en betjänt osv osv. Det som står i skaparguiden är det som är taget från diskussionerna, så därför är en sådan sak som stjärntornet till exempel inte alls fastställt utan är bara ett förslag och det förklaras också i texten. Jag ser det som retcon också att ändra sånt vi etablerat sen år tillbaks.

Marshall Thunder har inte alls kommit från ett ställe som utvecklat rymdfarande eller nånting på grund av en bas, det står inget om det i hans presentation som Daniel skrivit eller i någon annan diskussion. Jag tror att vissa här får läsa tydligare och inte tro saker (som i diskussionen om Vita Duvan II där det antogs saker som inte stämde exempelvis), eller ta fram egna idéer som inte ens presenterats här som fakta.

Grundidén med basen är att den är en bas, och den är levande och kan forma om sig och röra sig. Den har gett upphov till den allra första eran helt och hållet själv (det är Predabots idé som de flesta verkar ha accepterat). Den startade också den nya eran, men det är ingen sanning att den är upphov till alla, eller kanske inte ens de flesta av superhjältarna och skurkarna.

Sedan, logik i ett superhjälteuniversum? Basen blir inte på nåt sätt meningslös om man skulle skrota hela grejen med dess kraftgenererande (och vad är det där om passager mellan världar, det är inget jag läst om nånstans här?) för bara att en bas är levande och bygger om sig gör den vettig som ett annorlunda element för som tecknare kan man rita att den ser ut hur som helst vilket underlättar och som författare kan man placera den var som helst vilket är extremt praktiskt storymässigt sätt.

Sen så vill jag nog minnas att idén till att skapa en gemensam supergrupp och serie togs upp av mig då jag hade läst om förra försöket på SSS gamla forum att skapa en gemensam serie (Stjärnfall) och att jag tog upp och vi diskuterade detta på ett msnmöte, jag Fels och SuperJelcander. Jag har nog loggen kvar på min gamla dator.

#34 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 October 2011 - 20:49

Ah, äntligen någon med koll! Det är helt rätt att det förekom diskussioner om en gemensam serie långt innan jag presenterade det konkreta förslaget på detta forum. Och mycket möjligt att Schenström var den som tog upp saken först av alla innan dess.

Vad jag menar med att basen gör det svårt att skapa NS-serier är att den påverkar sin omgivning. Jag vill liksom ha det "normalt" och har faktiskt undvikit att ta hänsyn till basens eventuella effekter när jag skrivit manus, just för att det känns krångligt. Och så kommer jag att fortsätta åtminstone tills de som vill ha en bas som påverkar sin omgivning faktiskt gör en serie där man ser hur det sker. Men så här är det ju när man gör något gemensamt, att man får ge sig på vissa punkter, vilket jag absolut tycker att det är värt! NS blir ju så bra, kanske tack vare allas olika infall och idéer! Men det gäller att hålla reda på vad som överenskommits, som Daniel antyder.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#35 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 October 2011 - 21:06

Jupp, jag sitter nu och läser vår första tråd och kan se vartifrån alla idéerna kom. Att basen ska vara levande var mitt förslag, att den skulle vara mobil och kunna förändra sig var TFels, att den skapar krafter är Neuter och Predabot. Det är kul att se att en del vänt i sina åsikter (jag själv såklart inkluderad).

När det gäller basen så har inte heller jag gjort minsta antydan till kraftgenereringen eller dess påverkan på omgivningen. Och jag ser bara den delen som nåt som kan skapa fler storys och inte som nåt som ska användas hela tiden, eller ens ofta. Kanske som Marvels Celestials, dvs att det finns berättelser om dem där och där men man måste inte veta hela bakstoryn eller egentligen nåt alls om dem för att läsa ett nummer av Spider-Man.

Jag kanske kan upplevas som nån slags NS-polis men jag försöker mest få folks idéer att harmoniera och jag vill påminna om att stora idéer måste diskuteras ordentligt och som i början att om vi inte kan enas om något så får vi ta omröstningar. Eftersom jag varje gång jag uppdaterat skaparguiden läser genom alla forum så får jag lätt en bra koll och . (En ganska rolig grej är att i början var jag helt anti att ha en Serieskaparguide och nu är jag dess sammanställare...)

Edit: Man kan nog färgkoda det ickeetablerade på nåt smart sätt i guiden så att det är lättare att se och förstå det.

Edited by DanielSchenström, 06 October 2011 - 21:16.


#36 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 October 2011 - 21:34

Min idé om att basen skulle kunna förändra sig var ungefär som om en transformer (alltså något mekaniskt) kunde ta sig formen av ett högkvarter ena stunden, för att bli mobil (som ett fordon) i nästa stund. Minns inte om jag nånsin kom att presentera idén så tydligt, men det sprack ju när folk gillade idén om den levande basen, så jag släppte det. Men som jag sa ovan, detta att idéer möts från olika håll är bra. Även om det kan bli tokigt, framför allt om de inte samordnas, något jag tycker Daniel sköter mycket bra!

Bra idé om färgkodningen där!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#37 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 October 2011 - 22:34

Hmm, hmm, hmm... Här var det mycket att tänka på. Ja, det här tål att tänkas på mer än en gång... hmm hmm.

Ja, basen är nog sannerligen vår version av "Celestials" så att säga. Vilket gör en elegant lösning på problemet, förvisso. I Marvel så hintas det ju att X-genen är skapad av dessa mystiska väsen, men ännu lite mindre tydligare är att själva potentialen för andra sorters supervarelser *också* är ett resultat av deras genetiska tinkande.

Måhända man kan hålla det hela mer... Luddigt, ang. vissa figurer, eller raser? Skrulls t ex, hintas det ju lite löst bara, att dom också är ett resultat av genetiska förändringar.

Jag har ju en story på G, där det är med Infernata-parasiter, från en tidigare civilisation av bas-supervarelser, där Marshall Thunder har spotlighten, då hans civilisation har börjat studera lämningarna. Kan hända den storyn kan användas för lite mer definiering?

#38 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 October 2011 - 16:47

Den storyn kan självklart förklara mer. Men eftersom detta är ett såpass känsligt ämne och vi inte vill att nån ska förlora tanken och känslan med sina figurer så behöver vi diskutera mer angående basen, eller bestämma att basen har fingret med i spelet hos en del men inte alla.

#39 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 October 2011 - 16:53

För min del tycker jag att det kan räcka med att ryktet om basens skapande av alla krafter i universum bara är en lös teori och att den förfäktas av många. Dessutom omnämns det sällan. Däremot kanske det står helt klart att basen har skapat vissa hjältar, vilka det nu är.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#40 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 October 2011 - 20:08

Hmm, hmm, hmm... Här var det mycket att tänka på. Ja, det här tål att tänkas på mer än en gång... hmm hmm.

Ja, basen är nog sannerligen vår version av "Celestials" så att säga. Vilket gör en elegant lösning på problemet, förvisso. I Marvel så hintas det ju att X-genen är skapad av dessa mystiska väsen, men ännu lite mindre tydligare är att själva potentialen för andra sorters supervarelser *också* är ett resultat av deras genetiska tinkande.

Måhända man kan hålla det hela mer... Luddigt, ang. vissa figurer, eller raser? Skrulls t ex, hintas det ju lite löst bara, att dom också är ett resultat av genetiska förändringar.

Jag har ju en story på G, där det är med Infernata-parasiter, från en tidigare civilisation av bas-supervarelser, där Marshall Thunder har spotlighten, då hans civilisation har börjat studera lämningarna. Kan hända den storyn kan användas för lite mer definiering?



Är det inte så att själva universum är något som en celestial drömmer? Eller blandar jag ihop det nu?

#41 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 October 2011 - 20:19

Du drömmer. :sleepy:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#42 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 October 2011 - 18:35

Heroes Reborn Universumet, som skapades av Franklin Richards, som är nån sorts semi-materiellt universum, är faktiskt en del av en Jättes dröm - Celestialen Ashema tog över som kärl för den, istället för den blå boll som Franklin skapade.

Likaså blev Marvel 1602 -universat omvandlat till ett liknande fick-universum i slutet av den serien, och återfinns nu inom UATU - THE WATCHER! 0_o ( på ett liknande vis)

Anledningen att du är förvirrad beror nog på en kommentar av Uatu i slutet av Heroes Return, där han sa nåt i stil med: "Vem vet? Kanske är även vår värld, en del av en jättes dröm. Ja, vem vet..."

ENDAST BETRAKTAREN VET!! ;) Och han säger som vanligt inte ett jota... :(



(För den som undrar, så har det hintats några gånger att Uatu känner en varelse som kallas The One Above All, som är en av Marvels Ekvivalenter till Gud... Så han vet nog vad han pratar om... den lurifaxen!)

#43 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 October 2011 - 10:19

Jaså, det var så det var... Kom inte ihåg vilken tidning det var jag läste om det. Trodde det gällde Jord 616 (eller kanske hela multiversum). Men så kanske det inte alls var.

#44 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 22 January 2012 - 04:36

Så hur lång hade du tänkt dig att serien skulle bli?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#45 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 January 2012 - 01:27

Serien i sig själv skulle nog bara vara kring 20 sidor. Kanske så lågt som 17 sidor faktiskt.