Jump to content

Photo

X-Men 6/05


  • Please log in to reply
71 replies to this topic

#26 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 06 November 2005 - 16:49

Jag tror Janne nämner oss i detta nummer; på en av de första sidorna skriver han något i stil med:
Egmont är bästa seriebolaget i Sverige, tills killarna på chatt-sidorna på internet har skaffat sin egen serietidning.


:D :D :D


F*n, man känner sig lite träffad.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#27 Xado

Xado

    Ensign

  • Members
  • 33 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Film, serietidningar, musik, böcker, tv-serier, kaffe.

Posted 23 November 2005 - 16:31

Jag har aldrig haft något direkt emot Chuck Austen, jag har inte läst så mycket och det lilla jag läst har i alla fall varit okej, så allt Chuck Austen-hat på forumen har gått över huvudet. I och med svenska X-Men 6/05 börjar jag förstå.

Slutet på Grant Morrisons sista nummer, och början på Chucks först säger emot varandra totalt. Jag kan omöjligen se hur någon skulle kunna läsa Grants sidor och sedan anse att det som följde i nästa nummer var den logiska fortsättningen, om man inte till varje pris vill föra historien till en annan plats än Grant var på väg. Men även om det var så, även om kanske Chuck hade fått order uppifrån att göra saker som gick emot Grant, hade det kunnat skötas på ett bättre sätt. Det där var en total kovänding. Minst sagt uselt.
Stolt medlem av the Riley Finn Appreciation Society

#28 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 November 2005 - 18:10

Jag har aldrig haft något direkt emot Chuck Austen, jag har inte läst så mycket och det lilla jag läst har i alla fall varit okej, så allt Chuck Austen-hat på forumen har gått över huvudet. I och med svenska X-Men 6/05 börjar jag förstå.

Slutet på Grant Morrisons sista nummer, och början på Chucks först säger emot varandra totalt. Jag kan omöjligen se hur någon skulle kunna läsa Grants sidor och sedan anse att det som följde i nästa nummer var den logiska fortsättningen, om man inte till varje pris vill föra historien till en annan plats än Grant var på väg. Men även om det var så, även om kanske Chuck hade fått order uppifrån att göra saker som gick emot Grant, hade det kunnat skötas på ett bättre sätt. Det där var en total kovänding. Minst sagt uselt.


Word ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#29 StarTrekin

StarTrekin

    Cadet Second Year

  • Members
  • 13 posts

Posted 24 November 2005 - 18:45

Tycker väl att det här numret var ok. Jag tycker inte om New X-Men särskilt mycket (fick mig att tröttna och sluta prenummerera) så jag ser verkligen fram emot AMX.

Wolverine: The End är bättre än mina förväntningar, jag trodde den skulle vara i stil med Origin (vilken jag tyckte var tråkig, om än intressant) Blev väldigt förvånad över sista sidan :blink:
Agent Smith: I want everything.
Morpheus: Would that include a bullet from this gun?
* Förbundet Unga Forskare * Unga Forskare Östra Götaland *

#30 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 24 November 2005 - 20:02

jag har fortfarande inte köpt detta nummer. Måste ta och göra det nu :P
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#31 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 27 November 2005 - 20:03

Har nu införskaffat numret. Riktigt bra nummer, Morrisons sista New X-Men är verkligen, ja vad ska man säga, vackert! Underbar upplösning på ett så bra "run" på en tidning som förbättrats otroligt mycket. Tyvärr så kom Austen och förstörde det hela med sina nummer. Längtar enormt till AXM nu, så fantastiskt bra uppföljare på Morrisons NXM.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#32 AtotheD

AtotheD

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 30 December 2005 - 16:17

Köpte tidningen idag, ska försöka läsa klart den idag, ser mycket spännande ut.

Så hur är det, detta funkar här i Sverige. 4 Amerikanska - X-Men nummer sammlas till en Svensk (och det kommer ut en ny varannan månad )6st per år)?

#33 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 30 December 2005 - 18:32

Köpte tidningen idag, ska försöka läsa klart den idag, ser mycket spännande ut.

Så hur är det, detta funkar här i Sverige. 4 Amerikanska - X-Men nummer sammlas till en Svensk (och det kommer ut en ny varannan månad )6st per år)?


Det är precis så det funkar :D Det första numret år 2006 bör komma om några dagar/ någon vecka och då kommer tidningen förmodligen innehålla 3 nummer av Astonishing X-Men och 1 nummer Wolverine: The End. Det kommer 6 nummer per år, d.v.s. ett nytt nummer ungefär varannan månad.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#34 AtotheD

AtotheD

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 31 December 2005 - 01:45

Det är precis så det funkar :D Det första numret år 2006 bör komma om några dagar/ någon vecka och då kommer tidningen förmodligen innehålla 3 nummer av Astonishing X-Men och 1 nummer Wolverine: The End. Det kommer 6 nummer per år, d.v.s. ett nytt nummer ungefär varannan månad.

Ah :) , låter bra det tack. Beställde också ett års prenumeration av X-Men (tidningsbutiken.se, förstår inte varför jag inte gjort det innan :/). Ska bli roligt iaf, tack!

Ultimate X-Men då (läser mycket av de engelska X-Men, Ultimate, Uncanny, New X-Men osv), kommer någon av de 'nya' nummren att komma med vår svenska X-Men? eller är det tidningar man får beställa/köpa själv då? Är mycket inne på Ultimate X-Men. Och vet någon var man kan prenumerera dem?

#35 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 31 December 2005 - 12:22

Ultimate X-Men är inget som kommer vara med i den svenska tidning. Jag kan ha fel, men det låter mycket osannolikt, och är i såna fall inget som kommer inträffa de närmaste åren. Fram tills nu hade ju Sverige en tidning som hette Mega Marvel där de mest körde Ultimate Spider-Man. Kanske hade de kunnat köra UXM där också, om det inte vore för att Mega Marvel har lagts ner. Vill du läsa UXM får du nog köpa tidningarna utifrån...Jag tror att serietidnings-affären Alvglans i Stockholm kan ordna så att du kan prenumerera på UXM via dem, men jag vet inte alls hur det funkar...Jag vet inte vad som händer i svenska X-Men tidningarna när Wolverine: The end tar slut, kanske får vi då läsa en ny titel...Men det verkar som om det blir tre fjärdedelar Astonishing under hela 2006!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#36 AtotheD

AtotheD

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 31 December 2005 - 13:12

Ah, synd för Ultimate X-Men är ruskigt bra. Får nöja mig med svenska X-Men och se vad som blir av Ultimate.

tack Spidde! :)

Edited by AtotheD, 31 December 2005 - 13:28.


#37 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 31 December 2005 - 14:10

Annars finns ju Ultimate X-men också samlat i album.

#38 AtotheD

AtotheD

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 31 December 2005 - 14:15

Annars finns ju Ultimate X-men också samlat i album.

Hur menar du då, att köpa dem alla (som är ute) i ett album (och om det går var?), eller på skiva kanske du menar?...

#39 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 December 2005 - 14:46

Förutom Astonishing X-Men kommer det att bli Uncanny X-Men av Chris Claremont/Alan Davis. Den började verkligen bra, för att sedan hamna i en svacka och sen igen bli riktigt bra. Så jag hoppas det går hem bland er andra också.

Angående album så trycks de flesta serier från t. ex Marvel i Trade paperbacks, TPB, som är typ fem-sex lösnummer som bilder en story i ett album. Det är mest så serier säljs numera verkar det som. Lösnummer blir mindre viktiga på sätt och vis. Men man kan se det som ungefär som med Mega Marvel, hur den var förr i alla fall. En historia i en och samma volym.
*Hockey och superhjältar*

#40 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 31 December 2005 - 14:48

Annars finns ju Ultimate X-men också samlat i album.

Hur menar du då, att köpa dem alla (som är ute) i ett album (och om det går var?), eller på skiva kanske du menar?...


Jag är tyvärr inte så inne i Ultimate X-Men. :blush: Men jag gör ett försök.

De har samlat Ultimate X-Men i flera album (jag skulle tro att det är sex nummer samlade i varje album) och finns att hitta på bl.a. www.adlibris.se och SF-bokhandeln. Jag tror att det finns nu över 10 album. Ja, med album menar jag seriealbum (på engelska heter det, om jag minns rätt nu, tradepaperback som förkortas TPB). :)

Ändring: Kermit hann före. Ännu ett exempel på att man inte ska underskatta grodor! :) ;)

Edited by Erika, 31 December 2005 - 14:50.


#41 AtotheD

AtotheD

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 31 December 2005 - 14:59

Det låter perfekt ju :) tack, låter som något jag kan tänka mig köpa. Tack för länkarna också, ska kolla och se om jag inte går ner nu någondag och får tag på något.

#42 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 December 2005 - 15:47


Annars finns ju Ultimate X-men också samlat i album.

Hur menar du då, att köpa dem alla (som är ute) i ett album (och om det går var?), eller på skiva kanske du menar?...


Jag är tyvärr inte så inne i Ultimate X-Men. :blush: Men jag gör ett försök.

De har samlat Ultimate X-Men i flera album (jag skulle tro att det är sex nummer samlade i varje album) och finns att hitta på bl.a. www.adlibris.se och SF-bokhandeln. Jag tror att det finns nu över 10 album. Ja, med album menar jag seriealbum (på engelska heter det, om jag minns rätt nu, tradepaperback som förkortas TPB). :)

Ändring: Kermit hann före. Ännu ett exempel på att man inte ska underskatta grodor! :) ;)



Tycker våra förklaringar kompletterade varandra bra, men hoppas du har lärt dig en läxa om att inte underskatta grodor! ;)
*Hockey och superhjältar*

#43 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 02 January 2006 - 12:12

Till er som prenumererar: Har ni fått ny anumret ännu? Skulle det inte komma innan nyåret? Gick till pressbyrån idag men den hae inte kommit ännu? Vad händer? Är det snöyran som sätter käppar i hjulen?

#44 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 January 2006 - 12:59

Till er som prenumererar: Har ni fått ny anumret ännu? Skulle det inte komma innan nyåret? Gick till pressbyrån idag men den hae inte kommit ännu? Vad händer? Är det snöyran som sätter käppar i hjulen?


Nej, jag har varken fått nya numret av Spider-man eller X-Men...lite konstigt, men de bör komma vilken dag som helst...hoppas jag i alla fall :huh:
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#45 AtotheD

AtotheD

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 06 January 2006 - 19:09

Inte fått något heller, väntar fortfarande :/ hoppas den kommer snart.

#46 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 06 January 2006 - 20:23

Vill ha, vill ha vill ha!
Jag köpte en X-Men å en Spiderman i frankrike i somras, å där märkte jag att de körde ett avsnitt från varje stor amerikansk X- eller Spidd-tidning ihopsatt till en ca 100-sidig fransk. Och jag funderade på vilka fördelar det skulle vara gentemot sveriges marvelsystem, där vi kör en hel miniserie komplett, sen hakar på ett annan nytt äventyr. Jag gillar nog Sveriges system bättre, men ser fördelar med frankrikes också.

Edited by Ned Flandiddelianders, 06 January 2006 - 20:24.

I love the smell of napalm in the morning

#47 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 January 2006 - 21:05

Vill ha, vill ha vill ha!
Jag köpte en X-Men å en Spiderman i frankrike i somras, å där märkte jag att de körde ett avsnitt från varje stor amerikansk X- eller Spidd-tidning ihopsatt till en ca 100-sidig fransk. Och jag funderade på vilka fördelar det skulle vara gentemot sveriges marvelsystem, där vi kör en hel miniserie komplett, sen hakar på ett annan nytt äventyr. Jag gillar nog Sveriges system bättre, men ser fördelar med frankrikes också.


Jag föredrar nog det svenska sättet, där man får en story i taget...Det blir lätt rörigt annars! Fast på det franska sättet kanske man får läsa nya serier snabbare...?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#48 horrorfox

horrorfox

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts

Posted 10 January 2006 - 20:48

vilken datum kom det här numret ut?

jag är osäker på om jag läst det.
i det numret jag läste sist så var det den där framtids-serien.

nåt med nåt slags energi-ägg och nåns jätte-robot sjunk ner i vatten.

#49 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 10 January 2006 - 21:28

Horrorfox; Såvida inte mitt inne sviker mig (som det gjort så många ggr förr) så var det nr du precis beskrev det näst sista för 2005. Man fick upplösningen på't och en liten twist i Wolverine: The End.

Gah, ge mig nr 1/06

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#50 horrorfox

horrorfox

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts

Posted 10 January 2006 - 22:04

Horrorfox; Såvida inte mitt inne sviker mig (som det gjort så många ggr förr) så var det nr du precis beskrev det näst sista för 2005. Man fick upplösningen på't och en liten twist i Wolverine: The End.

Gah, ge mig nr 1/06



hmm ok.
men finns 6/05 fortfarande ute?
när kom det ut?

när kommer nästa?