Jump to content

Photo

Spider-Man


  • Please log in to reply
68 replies to this topic

#51 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 June 2007 - 22:16

Ja, det var lite oväntat med tanke på att han var en av de första som avslöjade sin hemliga identitet. Men jag antar att det är grejen med fri vilja som har vill framföra. Han heter ju trots allt Captain America och Amerika är ju "The Land of the Free".
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#52 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 30 June 2007 - 23:27

Jo visst är han liberal, men trodde nog ändå att hans patriotiska sida skulle segra över hans liberala sida. Men hans präktiga image kan behöva en törn...

#53 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 July 2007 - 17:53

Fast patriot betyder ju inte att man gör allt för sin regering utan att man gör allt för sitt land. Och Cap försöker ju skydda sina Amerikanska med-hjältar.
Sedan så fick han ju aldrig en chans att välja sida heller för de anföll ju honom utan vidare innan han hade en chans.

Edited by Crusader, 02 July 2007 - 17:54.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#54 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 July 2007 - 00:54

Och DET mina damer och herrar skulle dom ALDRIG ha gjort. ;) Heh heh.

Jag kan dock bara beklaga mig över att Internet spoilat sönder det stora wow-ögonblicket i det här numret dock. Annars hade jag antagligen ramlat av stolen, banne mig.

#55 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 24 October 2007 - 18:26

Har tagit mig igenom alla 7 nummer av CivilWar. Det var ett intressant upplägg för en story, där hemligheter blev ofentliga och där det delvis var oklart vilken sida som var den rätta. Håller med tidiga skribenter, storyn är bäst i början sedan blir det gradvis sämre. I för sig intressant tanke hur demaskerade hjältar hanterar ett kändisskap, speciellt i våra ytliga dagar men många klassiska moment har nu delvis försvunnit; t ex intrigen på The Daily Bulge att den Spiderman-ogillande Jameson har hans civila jag som hunsad anställd. Slutet var nog varit rejält omskakande för amerikanska läsare som växt upp med Captain America, men i övrigt om man bortser från de personliga förändringarna/tragedierna för hjältarna, var gav egentligen inbördeskriget/ vad var slutklämmen på historien - Minst ett SuperTeam i varje amerikansk delstat; jaha Idaho, Alaska och Utah osv får ett eget team av superhjältar. Vad är det för brottslighet de ska stävja i de inte allt för överbefolkade mer lantliga delarna av USA; tjuvjakt, hembränning eller bigami?

Sedan har jag lite tankar och funderingar kring Captain Americas patriot-tal i del 6; bör påpeka att jag dömmer inte ut hans storhet som hjälte. Inser att för många amerikanska läsare och säkert andra delar av världen var detta ett stort och känslosamt ögonblick i serien, men jag vill endå lyfta fram ordet amerikanska läsare.

Vad är det egenligen för logik han använder; man bestämmer själv vad som är rätt och patriotiskt, det är rätt att gå emot regeringen om den handlar mot din uppfattningen vad som är den rätta. Samma logik brukar användas av galningar som Timothy McVeigh, hans milisgrupp såg det som en patriotiskt handling att spränga en federal byggnad i Oklahoma eftersom regeringen i Washington handlar fel. Menar absolut inte att Captain America förespråkar bombattentat men jag hävdar att han hämtat sitt tankegods från samma ställe som amerikanska milismän.

Ser man på registreringslagen utifrån ett mer försiktigt europeiskt perspektiv har den stöd av den demokratiskt valda Bush-administrationen i Washington, istället för att söka stöd bland mer liberalt sinnade senatorer och kanske rentav blivande presidenter som Obama eller Hillary Clinton för att på demokratiskt väg riva ned beslutet av registreringslagen så väljer man den typiskt amerikanska våldslösningen- här i form av en motståndsrörelse.

Det gemensamma tankegodset för såväl Captain America som mer tveksamma amerikanska grupper kommer ur den amerikanska revolutionen i slutet av 1700-talet. När revolutionsledarna Jefferson och Washington skrev konstutionen la de även till en paragraf i stil med "patrioters rätt att bilda miliser och ta till vapen mot förtryckande en regim. Rätten till att bära vapen för medborgaren, som finns än i våra dagar har alltså sitt ursrpung ur detta. Nu menar jag inte att Captain America är posterboy för NRA, lite meningslöst med en man klarar sig utmärkt med en sköld. Vad jag däremot säger är att hans tal om patriotism och rätten att kämpa för sin övertygelse verkligen fungerar bra på just amerikaner; inte så konstigt när de redan i skolåldern svär trohetsed till flaggan och konstitutionen i klassrummet, spelar pinsamma men säkert i sina föräldrars ögon väldigt gulliga skolpjäser om "the founding fathers of the union" dvs revolutionsledarna Washington & Co. Vad Captain America säger är egentligen inget fel i sak; men som den gamla klyschan lyder -den enes patriot (frihetskämpe) kan i den andres betraktas som terrorist.

#56 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 24 October 2007 - 23:01

Det var en av sakerna Civil War lyckades med - storyn uppmuntrade funderingar som dessa. Vad du tycker om Caps argumentation känns riktigt, och dessutom är det väl precis vad han själv inser där i slutet av del sju. Civil War är ju mycket smartare än måååånga andra crossovers, ingen tvekan om den saken. Synd bara att de skulle ge sig på Spider-Man sådär och göra honom till en mycket mindre intressant figur...
*Hockey och superhjältar*

#57 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 October 2007 - 15:41

Var inte helt säker på hur min "Cap"-analys skulle tas emot, på föregående sida är många lyriska över honom, men det kanske inte var främst hans tal det handlade om.

Men jag förstår fortfarande inte krigets slutkläm. Finns det verligen ett reelt behov av superhjälte-team i varje amerikansk delstat? Har även superbrottsligheten decentraliserats eller vadå? Hur kul är de för de stackars superhjältar som blivit tilldelad ett föga glamouröst distrikt i mellanvästern, där absolut inget händer??

Förstår att många Spiderman-fans tyckter att han offrades för en ren chock-effekt, men för att effekten skulle fungera måste det vara någon av Marvels giganter och inte någon doldis. så till er som läser de nya amerikanska utgåvorna, hur långt har de kommit med efterspelet kring CivilWar? Har t ex rättegången varit där The Daily Bulge stämmer Peter Parker, borde bli en (inte så spännande men) intressant story hur advokat och åklagare lägger upp fallet kring symbiosen Spiderman-Daily Bulge, hur försvaret visar på Jameson´s maniska besatthet kring Spiderman osv osv.

#58 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 25 October 2007 - 21:12

Förstår att många Spiderman-fans tyckter att han offrades för en ren chock-effekt, men för att effekten skulle fungera måste det vara någon av Marvels giganter och inte någon doldis. så till er som läser de nya amerikanska utgåvorna, hur långt har de kommit med efterspelet kring CivilWar? Har t ex rättegången varit där The Daily Bulge stämmer Peter Parker, borde bli en (inte så spännande men) intressant story hur advokat och åklagare lägger upp fallet kring symbiosen Spiderman-Daily Bulge, hur försvaret visar på Jameson´s maniska besatthet kring Spiderman osv osv.


Nej, någon sån serie har inte getts ut än. Fast det skulle kunna vara rätt intressant, helt klart. Om den gjordes på "rätt" sätt förstås :)

Jag vet inte hur de ska göra med Spiddes identitet i "Brand new day" (jag tror det är så de kallar "omstarten"). Några teorier? Kommer alla fortfarande känna igen Spider-man som Peter Parker eller kommer kanske Dr Strange och lägger en spell över allmänheten så att de glömmer bort hela alltet?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#59 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 October 2007 - 21:39

Förstår att många Spiderman-fans tyckter att han offrades för en ren chock-effekt, men för att effekten skulle fungera måste det vara någon av Marvels giganter och inte någon doldis. så till er som läser de nya amerikanska utgåvorna, hur långt har de kommit med efterspelet kring CivilWar? Har t ex rättegången varit där The Daily Bulge stämmer Peter Parker, borde bli en (inte så spännande men) intressant story hur advokat och åklagare lägger upp fallet kring symbiosen Spiderman-Daily Bulge, hur försvaret visar på Jameson´s maniska besatthet kring Spiderman osv osv.


Nej, någon sån serie har inte getts ut än. Fast det skulle kunna vara rätt intressant, helt klart. Om den gjordes på "rätt" sätt förstås :)

Jag vet inte hur de ska göra med Spiddes identitet i "Brand new day" (jag tror det är så de kallar "omstarten"). Några teorier? Kommer alla fortfarande känna igen Spider-man som Peter Parker eller kommer kanske Dr Strange och lägger en spell över allmänheten så att de glömmer bort hela alltet?


Ja helt kan de inte komma undan en eventuell rättegång, när de bemödar sig med en hel sida där en advokat ger en formell stämningsansökan för bedrägeri mm och en skadeståndsumma nämns på hela 5 miljoner dollar!!! Fast om det skulle bli en "spell" eller liknande (se nedan) så slipper de genomföra ett rättegångsnummer.


Nja en spell över allmänheten räcker väl inte inte för att vrida klockan tillbaka. Vad ska de göra med all tv-reportage, tidningsartiklar, youtube-klipp osv som finns angående Spidermans demaskering. Dessutom räcker det inte att förstöra alla klipp i USA, en sådan här stor nyhet måste även bevakats av utländsk media. Är det verkligen värt att "hjärntvätta" jordens befolkning bara för att en enda person ska få återgå till ett anonymt liv med fru och faster?! Är det inte enklare att köra "Dallas-varianten", dvs allt var bara en ond dröm ;)

Edited by Walker, 25 October 2007 - 21:40.


#60 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 25 October 2007 - 22:45

En hex som ger honom ett nytt ansikte för alla andra utom de närmaste samt falskt leg låter billigast, tycker jag allt :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#61 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 October 2007 - 23:35

En hex som ger honom ett nytt ansikte för alla andra utom de närmaste samt falskt leg låter billigast, tycker jag allt :P


Eller ännu enklare; acceptera vad han har gjort och lära sig att leva med att han är superkändisen Peter Parker. Han kan fortfarande bekämpa brott om han absolut måste, men ett smartare agerande för Parker är att träda tillbaka - vara gäst hos Letterman eller Conan och berätta att han lägger karriären på hyllan. Istället kan han skriva en självbiografi, sälja filmrättigheterna, hålla föredrag, ställa upp i reklamfilmer mm. Han behöver ju alla pengar han kan få om han ska kunna betala skadeståndet.

#62 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 25 October 2007 - 23:39

Och just sådant tar bort så mycket av vem Spidde är. Han ska inte vara någon rikskändis, han ska vara en helt vanlig kille som drar på sig tajts då och då. Inte någon Tony Stark.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#63 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 October 2007 - 23:58

Och just sådant tar bort så mycket av vem Spidde är. Han ska inte vara någon rikskändis, han ska vara en helt vanlig kille som drar på sig tajts då och då. Inte någon Tony Stark.


Visst är det så, men nu har har manusförfattarna i viss mån målat in sig i ett hörn med "kändis-Peter Parker". Antingen accepterar man att det som har hänt eller så reviderar man historien och ser "civilwar" som en parallell verklighet som aldrig inträffat.

#64 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 October 2007 - 04:39

Eller också ser man det som en serietidning. :)
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#65 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 October 2007 - 06:11

Grejen är att det inte blev något av rättegången. Har för mig att Tony Stark betalade summan blev stämd, i alla fall sopades den grejen under mattan och det har ju inte följts upp. Har inte ens sett någon konfrontation mellan Jonah och Peter. Någon annan som har det? Alltså skrev Marvel in sig i ett hörn och dessutom har de knappast utnyttjat de historier de skulle kunna berätta med en känd Peter till fullo. Har väl mest varit alla skurkar mot Spider-Man, och det blir rätt tjatigt redan efter en historia, om det verkligen bara är det handlingen går ut på.

Hoppas, hoppas på en liten reboot. :)
*Hockey och superhjältar*

#66 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 October 2007 - 08:32

Var inte helt säker på hur min "Cap"-analys skulle tas emot, på föregående sida är många lyriska över honom, men det kanske inte var främst hans tal det handlade om.

Men jag förstår fortfarande inte krigets slutkläm. Finns det verligen ett reelt behov av superhjälte-team i varje amerikansk delstat? Har även superbrottsligheten decentraliserats eller vadå? Hur kul är de för de stackars superhjältar som blivit tilldelad ett föga glamouröst distrikt i mellanvästern, där absolut inget händer??

Förstår att många Spiderman-fans tyckter att han offrades för en ren chock-effekt, men för att effekten skulle fungera måste det vara någon av Marvels giganter och inte någon doldis. så till er som läser de nya amerikanska utgåvorna, hur långt har de kommit med efterspelet kring CivilWar? Har t ex rättegången varit där The Daily Bulge stämmer Peter Parker, borde bli en (inte så spännande men) intressant story hur advokat och åklagare lägger upp fallet kring symbiosen Spiderman-Daily Bulge, hur försvaret visar på Jameson´s maniska besatthet kring Spiderman osv osv.


Jag undrar också lite över "the initiative", det kanske inte behövs grupper i varje delstat, däremot var ju all "superverksamhet" i stort sett koncentrerad till New York förut. . Dessutom är det ju ytterst tveksamt att låsa in de superhjältar som sätter sig emot registrationslagen på obestämd tid. Varken Cap eller Iron Man var riktiga "good guys" här.

Tycker inte de har kommit så värst långt med efterspelet kring Civil War egentligen, det har ju kommit en tidning som heter "the initiative", och Avengers har delats upp i två delar, en officiell med bland annat Iron Man, och en "gerillaverksamhet" mer eller mindre.
Din analys av varför Spider-Man offrades känns vettig förresten, kan förstå att det gav önskad effekt i berättelsen, men det var verkligen en kortsiktig lösning för en karaktär som har funnits i över fyrtio år, och det är svårt att gå vidare med det läge han är i nu.
*Hockey och superhjältar*

#67 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 26 October 2007 - 13:31

Eller också ser man det som en serietidning. :)


Och hur ska man se på CivilWar och Spidermans demaskerade om ser det enbart som en serietidning, kan du utveckla ditt resonemang?

#68 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 October 2007 - 15:21

Jag skojar mest. Men man skulle ju helt enkelt kunna avfärda Civil War och säga att den inte gäller. Det är ju trots allt bara en serietidning. Men ok, om vi vill hitta en logisk förklaring till hur Spiddes identitet kan bli hemlig igen (en förklaring som håller sig inom Marvel-universumet) så har vi en del tänkande framför oss. Tänk om det är så att Bendis redan har en förklaring i bafickan?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#69 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 26 October 2007 - 15:35

Jo det är en avancerad balansgång MARVEL har att gå. Det enklaste är att säga att det var en mardröm/alternativ verklighet osv, men det verkar som CivilWar och inte minst Captain Americas roll och efterspelet kring denne är något MARVEL tar på stort allvar. Nu är jag bara en "casual reader", men lite koll har man på de stora dragen.

Med hänsyn till folk som inte vill bli spoilade så undviker jag citat. Men för er som redan vet syftar jag på vad Joe Quesada säger i slutet på artikeln. Lutar knappast åt att CivilWar aldrig inträffat, snarare tvärtom det är en realitet.


*spoiler!!!!!!!!!!!!!!!!*
http://www.cnn.com/2...rica/index.html

Edited by Walker, 26 October 2007 - 15:37.