Jump to content

Photo

Daredevil!


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 25 June 2011 - 09:51

Det finns ju saker ifrån Marvel som jag faktiskt gillar, även om jag inte är så förtjust vad Bendis håller på med i sina titlar eller vad som är på gång med X-Men. Men Daredevil ska göra en "comeback" efter den halvlyckade crossovern Shadowland, och nu i regi av Mark Waid, Paolo Rivera och Marcos Martin. DD har länge varit i Frank Millers och lite Bendis skugga, då man i stort sett bara har fått se mörka historier med Handen-ninjor och Kingpin, och även om det kommit en hel del läsvärt (DD är väl en av de superhjältar Marvel har som har väldigt få usla "stinkers" så kändes det väl lite gammalt. Och Shadowland var väl så långt man kan gå med mörker för stackars Matt.

Så, den approach som herrar Waid, Martin och Rivera ska ta känns väldigt kul och lovande, faktiskt. Det enda lilla problemet är väl att DD nu ska vara mer integrerad i Marvels universum och bli medlem i Bendis New Avengers. Men i alla fall, det verkar lovande och här följer några axplock ifrån ett reportage på sajten IGN.

"We try to find the angle we haven't played and try to hit those balls a little differently than we have before."


In addition to a greater involvement with the happenings of the Marvel Universe, Daredevil will be moving beyond his typical stomping grounds of Hell's Kitchen to all neighborhoods of Manhattan. "As I look around Hell's Kitchen now, in 2011, I think 'mission accomplished, Matt!'" continued Wacker. "It's awesome! Everything is made of glass and it's clean and the hookers are nice. So making all of New York City a character for the book I think is what will also surprise people."


In terms of supporting cast, Waid has turned a lot of his attention to Foggy Nelson, Matt's best friend and partner-in-crime (read: law). "Foggy's the most important member of the supporting cast and always has been," said Waid. "I love their friendship, I love their partnership, I love the fact that Foggy is the brains of the outfit in the sense that he remembers every law case ever. And Matt brings the charisma to the team. Their friendship has gone through more than most friendships in the Marvel Universe, and probably will continue to. Because even though their allied as legal partners again, Foggy has his suspicions. There's something not right about Matt from the very get-go, now that he's come back to New York. There's something he's not saying. There's just something off about Matt, and that's going to drive their relationship for the near future."


Alltså de går vidare och framåt istället för att gräva ner sig i Shadowland, även om det tydligen inte ska vara bortglömt. Låter helt okej IMHO.

"We both wanted the lawyering of Matt Murdock to be a big factor in the book again," added Waid of he and Wacker. "But at the same time, there's nothing duller than 20 pages of people standing around a courtroom."

"It's not fun to draw either." added Rivera.


Okej, Bendis kanske inte bara lät sina serier befinna sig i rättssalen, men det kunde bli lite väl mycket 20 sidor av några som står och pratar utan att man fick se någon superhjälteaction alls. Och kom igen, det vill vi ju alla ha litegrann av. ;)

Waid said that the team talked at length about mixing Daredevil in with villains that aren't typically associated with the hero. "Paolo had a great suggestion in that we do Claw, master of sound. That was a good call." Wacker added, "The idea of Daredevil fighting Silver Surfer appeals to me." And Alonso tossed in Batroc as a potential villain, an idea that Waid dug. It's clear that the team is thinking beyond the confines of Daredevil's typical stable of villains.


Det kan vara kul att få se lite andra skurkar efter så mycket Kingpin, Bullseye och Elektra som vi har fått se. jag tror och hoppas att detta kan bli en bra blandning av lite mer "ljusare" superhjälteserier samtidigt som Matt Murdocks värld fortfarande är så sofistikerad som den kan och ska vara.

It's clear that the new Daredevil series is moving beyond the darker tones of Bendis' acclaimed run and trying something a little different. That being said, the team confirmed that despite a greater involvement in the Marvel Universe and Matt's joining of the New Avengers, it wouldn't be a case of constant guest stars in his own book. "The Avengers will show up in Daredevil whenever there's a story reason for them to, but the book is Daredevil. It'll be about Daredevil." confirmed Brevoort.


Helt rätt. Jag gillade Frank Millers serier, jag gillade även Brian Bendis och Ed Brubakers DD. Men det har gjorts så mycket nu så att prova något lite annorlunda låter helt perfekt. Dessutom är Mark Waid en väldigt bra manusförfattare som verkar ha en respekt och omsorg för de hjältar han skriver.

Posted Image
*Hockey och superhjältar*

#2 Allycat

Allycat

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 29 posts
  • Gender:Female
  • Location:Västerhaninge
  • Interests:hej på er
    jag är jätte intresserad av allt som har med superhältar att göra ... tycker om att diskutera mycket :D

Posted 10 July 2011 - 21:12

tycker dom förstörde DD när filmen kom, han vart en halv nördig kille lixom inge cool-faktor tycker jag inte ... men men man få kanske ge honom en chans till Posted Image
-----Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker-----

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 July 2011 - 16:12

Det finns massor av anledningar till att ge DD en chans till, ja. Men vad menar du med halvnördig kille? När och var är Matt det? :)
*Hockey och superhjältar*

#4 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 12 July 2011 - 22:54

Mark Waid är en ojämn serieförfattare tycker jag. Skulle inte tänka mig honom som något naturligt val som DD-författare, men kanske blir det bra just därför?.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 July 2011 - 05:30

Ja, men grejen är att de verkar ta ett steg ifrån den vanliga nattsvarta Miller-pastischen fyllt av ninjor och Elektra, och då kan Waid mycket väl göra det bra. Jag gillade hans Fantastic Four, och det jag läst av hans Flash var också bra. :)
*Hockey och superhjältar*

#6 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 July 2011 - 17:22

Det mesta av Waid's FF var bra, men en del kändes träigt och repetitivt på nåt vis. Sen passade inte Mike Wieringo's teckningsstil till varenda story heller, men det är kanske inte riktigt Waid's fel?

Han har väl lite upp och ner, men det känns som att det är främst på senare år som det där har börjat kännas i hans serier. Hans Brave and the Bold var verkligen en bergochdalbana, där ett nummer kunde vara briljant, medans ett annat kunde vara i princip oläsbart.

Där tycker jag faktiskt att JMS gjorde ett bättre jobb. =) ( ja faktum är att varje nummer var rent GULD av JMS omgång.)

Waid känns som ett spännande kort dock, oväntad som han är. Kan bli hur bra som helst, men även riktigt dåligt. Men oavsett hur manusen blir, så är jag säker på att det blir en helt ok tidning ändå, för den ser ju fantastiskt vältecknad ut.

#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 July 2011 - 17:26

Jag tror på Waid, och det framförallt eftersom vi inte kommer se så mycket av samma som förr. Det är däremot inte lika kul att DD är med i New Avengers, men den gruppen känns överlag ganska onödig och udda för att vara ärlig. Hoppas man inte behöver bli påmind om honom som Avenger i DD:s tidning i alla fall.
*Hockey och superhjältar*

#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 August 2011 - 11:11

Nu har jag läst två nummer av DD, och jag gillar det skarpt! Marcos Martin är verkligen en skicklig serieberättare på ett sätt som vi sällan ser numera, han använder sig av SERIENS uttrycksmedel istället för att försöka bli filmisk som väl är vanligare. Och storyn är precis som jag hade hoppats på, det är lite "ljusare" och mer "swashbuckling" samtidigt som det FINNS mörkare undertoner, t. ex vad som hände i Shadowland. Också mycket häftigt framställt hur Matt Murdock uppfattar världen genom sitt radarsinne, och fajten med Captain America i # 2 var mycket underhållande i all sin enkelhet. Gillar!!
*Hockey och superhjältar*

#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 02 September 2011 - 19:43

Håller med om att det är en bra tidning! =) Känns som att Waid har hittat formen igen, och kör på alla cylindrar!

Marcos Martin överraskade mig riktigt stort också, med hur många risker och häftiga experiment han tar i sitt serieberättande. Mycket imponerande! Så här bra trodde jag aldrig han skulle kunna bli?? DD verkar vara mer hans karaktär än Spidde, tycks det.

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 September 2011 - 07:50

Den känns både anspråkslös och ambitiös på samma gång. Anspråkslös som i att serier kan vara kul att läsa, och att de som sagt har tonat ner det mörka litegrann, och ambitiös just för att Martin verkligen berättar på ett lekfullt sätt. Hur Matt uppfattar världen visas ju rent genialt t. ex. Jag gillar särskilt den lilla backupstoryn i slutet av # 2. :)
*Hockey och superhjältar*