Jump to content

Photo

Senaste sedda film 2


  • This topic is locked This topic is locked
540 replies to this topic

#51 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 May 2009 - 23:38

Red Eye

Spännande thriller signerat Wes Craven. Spännande och intensiv helt igenom.

8/10


Blue Steel

Lite rörig thriller om en nubliven Poliskvinna som på första dagen skjuter en rånare och en man plockar upp rånarens pistol och börjar förfölja Poliskvinnan och mörda folk i hennes namn.
Lite långsam ibland och ibland spännande.
Rätt OK men lite underlig thriller.

7/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#52 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 May 2009 - 22:08

Titan A.E.

En klassiker och en av de första seriösa Animerade filmerna för vuxnare publik. Bra på många sätt men det som sänker filmen är att de inte vågar gå fullt ut utan att göra det lite toonigt och Disney inspirerat med roliga konstiga rymdvarelser som beter sig väldigt toonigt. Det alvarliga och våldsamma äventyret krockar lite med den barnsliga tooniga komiken som är ibland.
Dock kan man inte bortse att den är en milstolpe innom animerad film och är väldigt snygg även idag som en av de första som blandade handtecknat med datoranimerat på ett bra och fungerande sätt.
Storyn är typisk episk.... pojke kommer bort från sin pappa när Jorden förstörs och en agresiv ras utomjordingar, 15 år senare ger han sig ut för att finna pappans skepp som kan vara räddningen för mänskligheten. Ibland känns det som man sett det innan men sedan överaskar den med oväntade twister som man aldrig såg komma. Intresanta karaktärer även om vissa av dem är för tooniga.
Och ett stort plus för att den nya Jorden fick namnet "Bob". :D

8/10

Edited by Crusader, 09 May 2009 - 22:10.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#53 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 10 May 2009 - 11:55

Mmm Titan A.E en personlig favorit bland animerade filmer :)

Winter is Coming


#54 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 May 2009 - 20:49

Star Trek (2009)

Jag hade en lista på saker att irritera mig på när jag såg filmen (Med Reboot i top) men jag glömde bort listan för jag hade för fullt upp med att njuta av filmen. Ärligt talat, inte en tråkig sekund utan bara ren underhållning från början till slut. Jag väntade mig att filmen säkert skulle vara bra men jag trodde aldrig att den skulle vara så här bra.
Det var verkligen Star Trek med alla delar som krävdes samt en massa extra.
Och humorn var också underbar. Förutsäg bar på ett väldigt underligt sätt då man visste exakt vad som skulle gå fel.
Hela grejen med att skapa en alternativ tidslinje funkade mycket bra. Kirk blev kapten många år tidigare än han blev i orginalet och fick ihop sin crew snabbare. Långt ifrån första gången tidslinjen rubbats i Star Trek fast troligen inte så här stort innan.
Men jag tror att det kan vara bra för filmerna att ha ett alternativt universum och mer frihet.
Ska jag hitta något dåligt så är det nog att det gick för snabbt i början. Jag hade velat se mer av Kirks tid i skolan och utbildning så en 15-20 min till hade inte skadat.
Men IMO bästa Star Trek filmen hitils.

9,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#55 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 May 2009 - 00:08

Pathology

Sjuk thriller om ett gäng Bårhus underläkare som har en tävling om att utföra de perfekta mordan som sedan de andra ska lösa.
Mord, Gore, Nekrofili, Perversa sexscener blandas i en ända soppa och det är svårt att visa sympati med någon karaktär. Huvudkaraktären är väl den minst hemska av dem men massmord, droger och otrohet gör det ändå svårt att ta hans sida.
Går att se en gång men är inte så vidare bra.

4/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#56 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 May 2009 - 22:14

Stranger Than Fiction (2006)

Harold Crick dagar är alla exakt likadana tills en dag då han börjar höra en berättarröst som berättar hans liv. När berättarrösten en dag säger att han snart kommer att dö så förändras hans liv för alltid då han börjar söka efter författaren tills hans liv i ett försök att hindra sin död.

Minst sagt underlig film. Ibland riktigt bra och ibland bara dålig. Känns löjligt hur alla verkar ha så enkelt att tro på att en författare skriver Harold Crick's liv och att det inte alls författas underligt att folks liv skapas av romanförfattare när de skriver böcker. Och när dessutom alla verkar vilja att Harold Crick ska dö bara för att boken ska bli bra så blir det lite för mycket för mig. Men de andra delarna, hur Harold Crick börjar ändras, hur han finner kärleken och lyckan och försöker skapa ett bra liv för sig själv, de lyfter upp filmen.

7/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#57 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 May 2009 - 07:41

Star Trek: 3/5
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#58 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 May 2009 - 20:14

In Bruges
Vasst manus som levereras av en ytterst kompetent skara skådespelare som Colin Farrel, Brendan Gleeson och Ralph Fiennes (bäst!). Får nästan lite Tarantinovibbar i dialogerna! En sorglig och bitvis mycket brutal historia kryddat med humor om ett par yrkesmördare som skickas till Brügge i Belgien av deras chef efter ett misslyckat mord där en av dem råkat döda ett barn. Bara en hårsmån från toppbetyg! :thumbsup:
9,5/10

Wallander Hämnden
Ytterligare en svensk kriminalfilm som följer mallen och sällan överraskar eller gör en missnöjd. Ola Rapace och speciellt Johanna Sällström är mycket saknade i Wallander måste jag nog säga. Men de två nytillskotten (glömt namnen just nu) är ganska intressanta och kan nog bli sevärda framöver. Bra kriminalfilm inte lysande men bra :)
7/10

Push
Smårörig Heroes-liknande historia om folk med superkrafter som slåss mot likasinnande. Halvtaffligt skådespeleri och specialleffekterna (de få som är) är som bäst okej. Utspelas helt i Hongkong och verkar vara gjord på ungefär samma sätt som Hongkong-action. Okej tidsfördriv men inget jag lär se igen.
6/10

Yes Man
Jim Carrey har gjort det igen! Lyckats få mig att skratta alltså :lol: Även fast den här filmen inte så lite påminner om Liar Liar. Kul för stunden när Jim Carreys karaktär går med på att säga ja till allt han blir tillfrågad om och det utvecklar många roliga och bisarra stunder. Terence Stamp i en kul liten biroll :)
7/10

Winter is Coming


#59 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 May 2009 - 02:02

The Librarian: Curse of the Judas Chalice

Flynn Carsen (återigen fantastiskt bra spelad av Noah Wyle) återvänder igen för att denna gång hindra ett gäng Ryssar att hitta The Judas Chalice och använda den för att återuppväcka Dracula.

En lite annan ton i den här än de tidigare med mer drama, lugnare tempo, lite mer övernaturligt men givetvis fortfarande mycket äventyr och en massa skön humor. Början är speciellt underhållande med James Bond parodi och sedan blir det mycket New Orleans Blues av den klassiska varianten.
Vampyr mytologin är av Judas varianten och exakt samma som i Dracula 2001 film-serien med att Judas var den första vampyren, orsaken till svagheterna (inklusive Silver) osv.

Bra äventyrsfilm, bra skådespelare, bra specialleffekter. Typ lika bra som de tidigare filmena men jag skulle nog säga att dre första 2 var lite bättre.

8/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#60 Fantastix

Fantastix

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 59 posts

Posted 27 May 2009 - 11:47

Ring of the Nibelungs
En helt fantastiskt dålig film som rider helt på Sagan om Ringen filmerna. Här har vi allt det som blev över efter SoR. Efter ca. 20-30 år är detta en garanterad kalkon någonstans i fantasyvärlden. Även om berättelsen baserar sig på en mycket fascinerad myt som kunde bliva en väldigt bra film påminner detta mera om en Roger Corman produktion.

Se den om ni inte har något annat att göra. T.ex. Diska eller städa toaletten.

1 av 5 möjliga.

#61 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 May 2009 - 21:50

Angels & Demons (The Da Vinci Code 2)

Mycket bra och spännande thriller. Boken i sig skrevs igrentligen innan The Da Vinci Code och utspelar sig alltså igentligen före men manuset har skrivits så att filmen blir en uppföljare istället.
Handlingen är inte lika mycket "In Your Face" mot Katolska kyrkan som The Da Vinci Code. Faktum är att här är Katolska kyrkan "The Good Guys" och handlar om bryggandet mellan religion och tro. Och Angels & Demons innehåller heller inte lika mycket faktafel och logiska fel som The Da Vinci Code (om man inte räknar med att mönstert med platserna från boken inte stämmer alls i riktiga världen) och håller ihop mycket bättre då där inte är en massa chockerande religiösa vändingar en gång i kvarten. Båda filmerna (och böckerna) är underhållande historier som Dan Brown förnekar att han försökte sälja som sanna för att skapa sig ett namn (vilket han ju ändå lyckades med). Säg vad man vill om det men han kan göra underhållande berättelser iallafall.

Mycket underhållande iallafall även om jag skulle ha velat att Illuminati faktiskt hade med saken att göra då jag finner dessa gammla kulter intresanta. Likaså så förstår man tyvärr rätt snabbt vem som är skurken i dramat även om man blir lite osäker iblend då saker motbevisar det ibland.
Slutet var mycket bra men jag hade nog föredragit om det hela hade varit som det såg ut för en gångs skull, att den unga prästen var en god hjälte. Men slutresultatet är rätt intresant ändå att det blir de äldre stofilerna som står för nytänkandet och den yngre generationen som är fanatiker.


Jag hoppas att de fortsätter att filmatisera de här historierna för de har ett bra underhållningsvärde även om för många fanatiska fans i världen faktiskt tror på det som skrivs som fakta.

7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#62 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 May 2009 - 23:34

Diary of the Dead
Bra zombiefilm från mästare Romero himself i Blair Witch/Cloverfield stil. Zombiesmink och övriga effekter som skott i huvuden är som alltid på topp när Romero är inblandad, dock ganska svagt skådespeleri emellanåt men inget som drar ner filmen avsevärt precis.
8/10

Underworld: Rise of the Lycans
Det märks att det var bra länge sen jag såg Underworld 1 & 2 för jag hängde inte alls med, jag borde ha känt igen mer tyckte jag. Men en ganska hygglig vampyr/varulv story med Rhona Mitra :wub: som blivit lite av en favorit efter jag såg Doomsday. Extremt blodig är den också vilket givetvis är ett plus :D
7/10

An American Crime
Jag såg två blodiga/våldsamma filmer innan den här men ingen av dem var i närheten så hemsk som denna var. Jag mådde t.o.m dåligt vid några tillfällen och var nära att stänga av filmen under ett par scener. Men jag bet ihop och såg vidare och fick se en riktigt bra film med bra skådespelare (Catherine Keener och Ellen Page framförallt) Verklighetsbaserade filmer är alltid jobbiga när de handlar om såna här vidriga brottsmål.
8/10

Winter is Coming


#63 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 28 May 2009 - 12:29

Fanboys
Ett gäng Star Warsnördar får för sig att förverkliga en gammal dröm de haft sedan de var små: att bryta sig in på Skywalker Ranch och stjäla en råkopia av Episode I. Filmen utspelar sig 1999 och filmen är full av vansinnigt roliga kommentarer och hintar till filmerna, men även "kriget" mellan Star wars fans och Trekkies. Seth Rogen syns som en fanatisk Trekkie samtidigt som han spelare en hallick som älskar Star wars, och hamnar i slagsmål med sig själv, William Shatner spelar sig själv, under kodnamnet "Scruffy Nerfherder". Carrie Fisher spelar en läkare, och Billy Dee Williams spelar en domare. En av de tre nördarna hamnar på sjukhus och träffar Carrie Fisher som spelar läkare. När han blir utskriven säger han: "I love you" och Carrie svarar efter att ha fått en riktigt smällkyss på munnen: "I know". Filmen är full av sådana hintar och replikstölder och som från början var ett lågbudgetprojekt kantas av kända skådespelare man sett i flera filmer. Lucas blev så förtjust i projektet att han lät filmmakarna använda originalljud och filmmusik från SW-filmerna och 501st Legion har en ganska stor närvaro i form av statister i dräkter och samlarobjekt. Som star wars fan känner man igen sig totalt i denna film och den är mer träffande än "The 40 year old virgin" när det gäller i alla fall samlandet.

Denna rulle är helt underbar och måste ses.

Filmen, som inte gått på bio i Sverige har släppts precis på DVD i USA. Extramaterialet är fullt av roliga scener, kommentarer m.m.

Betyg: 9/10 Hade den varit längre än 90 minuter hade den fått full pott. Man ville bara ha mer.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#64 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 May 2009 - 20:55

Marley & Me
Förväntade mig en tokkomedi i klass med Jim Carreys tidiga filmer typ. Men jag hade fått helt fel uppfattning om den här filmen och kanske var det därför jag tyckte den var så bra? Handlar om ett nygift par (Owen Wilson och Jennifer Aniston) som skaffar en hund som visar sig vara en riktig plåga och okontrollerbar. Men de fäster sig vid den i alla fall och sedan går åren och man får följa paret och deras hund genom det vardagliga livet. Härlig måbrafilm :)
8/10

Street Kings
Polisfilm om korrupta snutar i Los Angeles med Keanu Reeves som utreder mordet på en föredetta partner. Ingen är god, alla är korrupta och man har ingen aning om vem kan lita på inte ens cheferna. Följer mallen och avviker inte nämnvärt precis. Ganska okej.
6/10

Postal
Gjord efter världens sjukaste och vidrigaste spel och givetvis blir filmen likadan. En orgie i död och osmakligheter avlöser varandra, fundementalister, terrorister, Usama Bin Ladin, George W Bush och slutligen kärnvapenkrig. "Geniet" Uwe Boll står för regin och spelar även sig själv i filmen i en scen. Ganska roligt ändå på nått vis. Men en skitfilm likväl :D
5/10

Far Cry
Ytterligare ett av Uwe Bolls filmer (hur f*n klarade jag av att se två av hans filmer så nära inpå varandra?) som också är baserat på ett dataspel, ett bitvis ganska bra spel dessutom. Men det är inte särskilt mycket av det man ser i filmen precis även om den i alla fall lite inledningsvis följer spelet när huvudkaraktären Jack Carvers (som här är tysk! :o ) båt exploderar och han tar sig iland på en ö där en galen vetenskapsman tillverkar supersoldater. Filmen duger som hjärndöd actionunderhållning. Don S. Davis dyker upp i en scen som nån General/Amiral/Överste i en av hans sista roller :(
5/10

Winter is Coming


#65 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 May 2009 - 22:56

Inte sett än, men fundrar allvarligt på att se den här filmen i natt:

http://www.imdb.com/title/tt0457270/

"Breakthrough comedy of the year." enligt en av kommentarerna på imdb.

"Hans hemliga liv på nätet" (02:16 på femman)

Amerikanskt drama från 2005.
Justin tillbringar större del av sin fritid vid datorn vilket oroar hans mor, Diane. Vad Diane inte vet är att Justin är helt uppslukad av att se på porr på internet. Medan betygen går ned och allt rasar samman så blir Justins relationer med datorns brudar värre och mer komplicerade.

Regi: Tom McLoughlin.
I rollerna: Jeremy Sumpter, Kelly Lynch, Lyndsy Fonseca.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#66 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 30 May 2009 - 23:32

STAR TREK! (2009, ja!) :D

Hääähäähääää... :D

Mig gilla. Mig vilja ha meeeeeerr!!! ^^

Nej men vad säger man, allt satt där det skulle. Tårögd under introsekvensen, wowad av olika dramatiska händelser, och jag sjöng med för fullt under eftertexterna, till det klassiska ledmotivet, självfallet.

Full pott. Årets film, ingen som helst tvekan. Full warp-fart framåt, nu gör ni uppföljaren, kära Paramount.

10/10.
Det betyder tio av tio, också känt som toppbetyg, bara för att vara säker på att alla fattar.

#67 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 31 May 2009 - 19:29

The Bank Job
Tät, spännande och välspelad film om ett gäng (med Jason Statham i spetsen) som genomför ett bankrån 1971. Har verklighetsbakgrund tydligen nått jag inte visste alls. Förutom Statham var det bara för mig i alla fall okända skådespelare som agerar till största delen väldigt bra!
9/10

S.Darko
Uppföljaren till Donnie Darko som var en mycket konstig men bra film. Denna film är mest bara konstig. Tråkiga och kassa skådespelare gör mig inte det minsta intresserad och jag satt mest och tittade på klockan och hoppades att den skulle vara slut snart. Totalt onödig uppföljare.
3/10

Winter is Coming


#68 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 June 2009 - 00:02

Cthulhu (2007)

Indipendent Lovecraft film som blev väldigt hatad innan filmen ens börjat filmas pga namnet på filmen (som fans kände var opassande) och för att huvudpersonen är homosexuell.

Homosexuelle Russ Marsh återvänder till hemstaden Rivermouth för sin mors begravning. Hans far, som är pastor över Dagon kyrkan, tar åter upp sin besvikelse över att Russ aldrig kommer kunna ge honom barnbarn.
Men något stämmer inte i den lilla staden. Barn försvinner spårlöst och Dagon sekten har vuxit sig allt starkare.

Helt OK film. De har lyckats bra med att göra homosexuelle biten en viktig del av filmens handling. Jag var lite besviken över att man aldrig fick se något i filmen men allt som allt, helt OK gjord. Hadfe kunnat fvarit bättre men deffinitivt inte dålig.

6/10

Edited by Crusader, 02 June 2009 - 00:06.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#69 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 June 2009 - 19:05

The Wizard of Oz

Klassiker. Alltid trevlig att se.

6/10


The Wind That Shakes the Barle

Handlar om stridigheterna i Irland på 1920-talet då IRA försökte göra Irland självständigt.
Irländarna lever på hatet om hur illa de behandlats i tidigare generationer. När ett så kallat Demokratiskt val ännu lämnar dem under Englands makt så exploderar det. Många går med IRA och börjar med terrorist attacker på Engelska soldater. De Engelska soldaterna fylls av hat för Irländarna och börjat ta till alla sätt, inklusive tortyr och misshandel, för att få tag på IRA medlemmarna och snart blir det hela ett kaos av hat.
Slutligen ger England med sig och går med på en fredsöverenskommelse där Syd-Irland blir fritt medans Nord Irland förblir under Englands styre fast med egen regering och egen lag, och de Engelska soldaterna lämnar Irland.
Snabbt går halva IRA med i den nya Irländska militären men andra halvan kan inte gå med på avtalet utan bestämmer sig för att fortsätta kämpa för ett helt befriat Irland som en helt egen stat. Det hela leder till en blodig sammandrabbning mellan den nya Irländska militären och IRA.
Mitt i hela smeten hamnar 2 bröder.

Bra film. Även då den visar händelserna från Irländska sidan så visar den inte bara den goda sidan utan även den dåliga och de hemska gärningar som Irländarna själva gjorde och hur de brutalt dödar de som gick mot dem även om de själva var Irländare vilket gör Irländare mot Irländare drabbningen destu värre.

7,5/10



Premonition

Linda's värld vänds uppoch ned när hon får veta att hennes make, Jim, just omkommit i en olycka. Men nästa morgon när hon vaklnar så lever han fortfarande. Hon lever igenom veckan i en ovanlig ordning.
Filmen börjar bra och intresant men blir sedan lite tradig med frågan om öde, om hon ska försöka rädda sin make eller inte osv. I slutet blir den destu bättre.

7/10

Edited by Crusader, 03 June 2009 - 20:37.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#70 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 June 2009 - 20:52

Clash of the Titans (1981)
Bra, om än lite seg, story - jag har dessutom en viss svaghet för den antika eran. Filmen känns äldre än 81 tycker jag, men det stör inte så mycket. De flesta specialeffekterna funkar jag och man har sytt in dem i filmen riktigt bra. Ray Harryhausens (mannen med namnet som ger alla tillfällig dyslexi) special effekter funkar bra överlag - även om jag inte köper undervattensscenerna. Lite förutsägbart slut, och intrigerna mellan gudarna känns aningen tam. -- BRA.

Ser fram emot vad de åstadkommer med remaken.

Edited by XC, 03 June 2009 - 20:53.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#71 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 June 2009 - 02:25

Night at the Museum

Underhållande trevligt film. Mer underhållning och komedi än äventyr. Jag hade kanske velat haft lite mer av en story men filmen funkar bra som den är.

7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#72 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 06 June 2009 - 12:52

Det sjunde inseglet

Så har man äntligen denna famösa film och vilken jävla film det var sen! Fantastiskt foto och även om det med dagens mått stundtals var ett väl teatralt skådespeleri så var det en välspelad, underbart mörk, välskriven och stark film. Särskilt foto och musik är värda ett extra omnämnade och vissa scener var rent utsagt omtumlande. Särskilt med tanke på filmens ålder. Jag förstår att den gjorde rejält intryck på 50-talets biopublik.

Jag skulle kunna rada upp underbara scener, ja, banne mig skriva en halv avhandling om filmen men det gör jag inte här. Men ett par scener som bör omnämnas för excellens är häxbränningen, marschtåget och bråket på värdshuset.

Se den för bövelen! Lägg bort förutfattade meningar om Bergman och "svår film" och njut av stor filmkonst.

En sista sak som bör nämnas är kvinnorna i filmen som skildras med tyngd och inte minst är oerhört vackra. Chauvinism eller inte, det är dem. Ett extra omnämnade till Maud Hansson* som spelar en kvinna anklagad för häxeri, med att vara i förbund med djävulen, och gör det förbannat bra.

(*som för övrigt senare spelade pigan Lina i Emil i Lönneberga... :) )
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#73 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 June 2009 - 22:55

Night at the Museum

Underhållande trevligt film. Mer underhållning och komedi än äventyr. Jag hade kanske velat haft lite mer av en story men filmen funkar bra som den är.

7,5/10

Night at the Museum 2: Battle of the Smithsonian

Mycket bra. En bra fortsättning och avslutning på ettan som kompliterar. Den innehöll allt som jag saknade i ettan med större story och mer episk känsla. Och så det söta gulliga slutet som är ett måste. :P
Svårt att säga att den är bättre för de, som sagt, kompliterar varandra.

7,5/10

Edited by Crusader, 07 June 2009 - 22:58.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#74 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 June 2009 - 01:07

Mirrors

Bra och spännande skräckfilm med en blandning av psyckologiskt och action.
Ben Carson är en suspenderad polis som tar jobb som nattvakt på ett gammalt nedbrunnet sjönhetsshoppingcenter. Men något är mycket fel med alla speglarna som verkar ha ett eget liv.
Bra skådespeleri även om Kiefer Sutherland's karaktär påminner aldeles förmycket om Jack Bauer. Paula Patton är bra som vanligt och det är alltid kul att se Amy Smart.
Första scenen avslöjar lite väl mycket IMO och slutet är av det typiska bittra som den här typen brukar ha och som jag inte gillar. Och några dödsscener var lite onödigt extrema där mindre hade varit bättre.
Men annars var den bra.

7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#75 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 June 2009 - 11:00

Karaktären påminner inteo m JAck Bauer - det är Kiefer Sutherland som bara kan spela en sorts roll numera. :P

Tyckte slutet var det enda egentligt bra med filmen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«