Jump to content

Photo

Vad vill du se i Svenska Superserier?


  • Please log in to reply
32 replies to this topic

#1 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 12 November 2006 - 19:03

Vår tidning heter Svenska Superserier, och bara namnet förpliktigar, men till vad?
Vad tycker du att en tidning med det namnet ska innehålla? Skit samma om du läst alla de fyra nummer som än så länge kommit ut. Du behöver inte ha läst något nummer för att ha en åsikt. Vi vill ändå veta vad du tycker en Svensk tidning med vårt namn ska innehålla. Har du läst tidningen och kan plocka exempel på serier som du tycker passar och är bra, eller som du inte alls vill se fler gånger så vill vi väldigt gärna veta det också.

Vi tar tacksamt emot alla åsikter.

Edited by SuperJelcander, 12 November 2006 - 19:05.


#2 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 12 November 2006 - 20:36

Jag tycker att den endast ska innehålla superhjälteserier eftersom att tidningen heter Svenska Superserier.
Gärna klassiska superhjälteserier och inte så många moderna.
´´ Leve Stan Lee´´

#3 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 November 2006 - 21:08

Håller med Marvel Comics där. En annan kul grej vore ju att lägga in en sida med humor strippar där självklart hjältarna spelar huvudrollerna. Kommer ihåg att jag läste korta humor strippar med Spiderman och X-men i nån tidning och det tyckte jag var en lyckad idé. :thumbsup:

#4 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 12 November 2006 - 21:30

Jag tycker att det vore coolt att tidningen kunde ha följetongsartikel i stil med Teckna Manga artiklerna i Shonen Jump, fast fokuserar mer på superhjältar och hur man gör när man skapar en. Samt kanske lite recentioner på både filmer, serier och kanske böcker om superhjältar och den genren. Lite av varje kan man säga.

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 November 2006 - 21:35

Jag tycker precis tvärtemot Marvel Comics. Visst, ha gärna det kvar - men exkludera inte andra fantastiska serier. Så länge det eggar fantasin och är av bra kvalité tycker jag det ska finnas rum för det. Inte nödvändigt att enbart måla in sig i ett hörn.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 13 November 2006 - 18:31

Jag tycker att det vore coolt att tidningen kunde ha följetongsartikel i stil med Teckna Manga artiklerna i Shonen Jump, fast fokuserar mer på superhjältar och hur man gör när man skapar en. Samt kanske lite recentioner på både filmer, serier och kanske böcker om superhjältar och den genren. Lite av varje kan man säga.


Håller med dig. Jag tycker att Svenska Superserier ska vara en tidning om och med superhjältar. :batman:
:)
´´ Leve Stan Lee´´

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 November 2006 - 18:43

Sa du inte det redan? ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#8 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 November 2006 - 18:49

Jo, men det tåls väl att upprepas, men jag tror att han syftatde det vad jag sa, att allt i tidningen ska handla, skrivas om och diskutera om superhjältar, artiklar och annat.

#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 November 2006 - 18:56

Det är lugnt. Jag bråkar lite bara. :P

Jag är förmodligen rätt ensam om att inte vilja begränsa den till superhjältar.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 November 2006 - 19:20

I nummer 5 (till vilken jag just tagit över monteringen inför tryck) har vi en mangainspirerad serie, vår första sådana. Frågan är, kan en manga vara en superserie samtidigt? Det förekommer ju superkrafter i den.

Och vår populära serie Blaze (som jag tror skulle tilltala många här på SFN), är det en superserie eller mer en sf-serie?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 November 2006 - 20:18

Är det inte som om att fråga om DragonBall är en superhjälteserie? De har också superkrafter som skjuts ut ur deras händer, och kraftiga karaktärer som kan slå sönder en halv planet, då borde den också vara en superhjälteserie, fast med Kung-Fu element. Det finns nog inget rak och tillfredställande svar på din frågan, men om du vill folks olika åsikter, då kan jag lätt säga att det finns manga om superhjältar, men inte på det sätt, form eller annat som vi är vana att läsa i en västerlänsk superhjälteserie.

#12 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 13 November 2006 - 20:32

Jag tycker inte det är något större fel på en mangainspirerad tecknarstil, men däremot tycker jag absolut att SSS ska innehålla serier som har sin grund i en amerikansk serietradition. Det är trots allt från landet i väst som superhjältarna kommer och det är där dom görs bäst.
Tänker väl framförallt på berättarstil som skiljer sig väldigt åt mellan USA och Japan. Men jag tror ni fattar vad jag menar..

Som någon sa vore det även kul att se artiklar i tidningen.

#13 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 November 2006 - 00:40

Frågan är, kan en manga vara en superserie samtidigt? Det förekommer ju superkrafter i den.


För mig är en superserie en serie med superhjältar i. Finns många mangaserier med superhjältar i fokus.

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 November 2006 - 08:54

Då ställer jag mig ju givetvis frågan, vad är en superhjälte? :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 14 November 2006 - 09:53

Då ställer jag mig ju givetvis frågan, vad är en superhjälte? :)


Tja, om man ska ta det specifika definitionen av superhjälte, då får man ta och slå upp det i Wikipedia. Men som zaphod sa, det finns faktiskt manga som innehåller faktiska superhjältar; Ultraman, Kamen Rider, Super Sentai, Metal Heroes och The Guyver och att inte glömma bort Sailor Moon eller Japans första riktiga superhjälte Astro Boy.
Men till skillnad från västerlänska superhjälteserier som varar i flera årtionden, så har superhjälte-mangan ganska kortlevat eftersom japanerna satsar ofta på färdiga kapitlar och om de gör en ny serie om en viss superhjälte, så brukar en ny tecknare börja på det. Dessutom så är de mer komplexa än vad en superhjälte i USA nånsin var, för att japanerna skildrade sina superhjältar med svagheter, tvekan och sorg långt innan USAs tecknare började ändra på sina superhjältar. Dessutom så var de betydligt mer våldsamma. Se Guyver för att se vad jag menar.

Alltså, det är just sånt här jag tycker man ska ha i artiklar i SSS, artiklar om just de olika definitioner om superhjältar, inte bara i USA utan i Japan och i Europa.

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 November 2006 - 11:13

Men vad är en superhjälte? Vad tycker du (alt. ni som säger SSS ska handla om superhjältar - inte wikipedia) gör en superhjälte?

Är det övernaturliga krafter och en tajt trikå?


(Alltså, jag ställer frågan för ni säger det skall handla om superhjältar så måste ju ni mena någonting och då är jag nyfiken vad som ni menar med superhjälte - vilka attribut de ska ha och vad som gör en superhjälte till superhjälte i era ögon.)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 14 November 2006 - 12:53

Tja, personligen så tycker jag att det inte är enbart krafter, de häftiga prylarna eller de nuförtiden ganska löjligt tajta och något avslöjande trikåerna som gör en hjälte. Men i ren allmänhet så är det svårt att undvika klichén att det är ansvaret som kommer med krafterna, och att karaktären som får det, är oftast en rättfärdig typ som väljer att använder krafterna för gott, men det är så det är.
Men själva frågan vad GÖR och vad ÄR en en hjälte, det är ett svar som innehåller flertal svar. Men för mig så är det så här; i verkligeheten så finns det hjältar i olika former och typer, men men det är just en SUPERhjälte som gör en mer skillnad i världen, det desperata hoppet att försöka skapa fred i en konfliktfylld värld. Att få se hur en helt vanlig person av valfri kön, får helt plötsligt förmågan att göra nåt och hamnar i dilemmat mellan personens något naiva syn på fred och världen som är ganska cyniskt om den saken. Och så klart den tuffa episka striden mellan superhjälten och superskurken.

#18 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 November 2006 - 16:04

För mig vore en superhjälte helt enkelt någon, med en speciell förmåga som inte finns hos en vanlig människa i den världen superhjälten lever i. Och naturligvis skall superhjälten viga sitt liv åt att bekämpa ondskan i världen. :)

#19 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 November 2006 - 18:46

En gång hade jag ett resonemang som utgår från Superman. Eller Stålmannen då, den förste att kallas superhjälte. Om en figur skulle dyka upp i stålmansserien och påverka serien så att den inte längre fungerar på "stålmansvis", då är det inte en superhjälte. Den idén har säkert sina svagheter men jag tror att det på något sätt ligger något i den. Men det är ju ingen definition.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#20 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 14 November 2006 - 20:16

För mig vore en superhjälte helt enkelt någon, med en speciell förmåga som inte finns hos en vanlig människa i den världen superhjälten lever i. Och naturligvis skall superhjälten viga sitt liv åt att bekämpa ondskan i världen. :)


Jag håller helt med Crille i hans definition om vad en superhjälte är.
Men vad kallar vi en kille/tjej med övermänskliga krafter som varken använder dem till onda eller goda handlingar? En superperson kanske?
I så fall vill jag att vi breddar Svenska Superserier till att handla om Superpersoner, eller kanske till och med Supervärldar där själva världen har speciella förmågor som vi inte har i vår vanliga värld. En serie om en vanlig dag i den här ovanliga världen tycker jag också kan kvala in i Svenska Superserier.


För övrigt gillar jag tanken på mer artiklar och intervjuer om Superhjältar/skurkar/personer/världar/förlag/filmer och annat. Redan i nummer 5 kommer en i högsta grad superrelaterad intervju att publiceras.

Vi tar gärna emot intressanta artiklar och krönikor som är superrelaterade. Skicka dem till fredrik.jelcander@svenskasuperserier.se

Edited by SuperJelcander, 14 November 2006 - 20:15.


#21 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 14 November 2006 - 20:42

Jag skulle snarare kalla dem för en antihjälte. Vi kan behöva lite mer såna typer i SSS för att bredda ut mer på variationen på serier.

#22 Ola Larsson

Ola Larsson

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 25 posts

Posted 21 November 2006 - 13:39

Det finns mycket att säga om superhjälte-serier. Men jag tror baserat bara på magkänsla att det kan vara lite hämmande för en potentiell serieskapare att redan nu stylta upp regler för hur det får - eller inte får - vara. Den sortens tänkande står ofta i vägen för nyskapande och orginalitet.

Edited by Ola Larsson, 21 November 2006 - 13:45.


#23 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 21 November 2006 - 14:16

Jag är ganska sträng med vad som är superhjälte eller inte superhjälte men jag tycker att en superhjälte är en god person med övernaturliga krafter (helst) som viger sitt liv åt rättvisan.
Men jag tycker också att miljön är viktig, därför tycker jag inte att Fantomen är en superhjälteserie utan en äventyrsserie.
T e.x så slåss ju Fantomen mot skurkar i djungeln medan t e.x Spider-Man slåss mot skurkar i storstaden.
Och när hjältar verkar i storstäderna så tycker jag att det känns mer som en riktig superhjälteserie (storstäder är inget måste, men...).
Det var det jag hade att säga.
´´ Leve Stan Lee´´

#24 Ola Larsson

Ola Larsson

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 25 posts

Posted 21 November 2006 - 14:49

Jag är ganska sträng med vad som är superhjälte eller inte superhjälte men jag tycker att en superhjälte är en god person med övernaturliga krafter (helst) som viger sitt liv åt rättvisan.
Men jag tycker också att miljön är viktig, därför tycker jag inte att Fantomen är en superhjälteserie utan en äventyrsserie.
T e.x så slåss ju Fantomen mot skurkar i djungeln medan t e.x Spider-Man slåss mot skurkar i storstaden.
Och när hjältar verkar i storstäderna så tycker jag att det känns mer som en riktig superhjälteserie (storstäder är inget måste, men...).
Det var det jag hade att säga.


Nja, tycker väl inte du är så hemskans "sträng" med dina åsikter - snarare lite naiv kanske. Att man genom att verka i en storstad skulle vara mer superhjälte ställer jag mig mycket frågande till, det känns ju väldigt mycket som en åsikt som är färgad av din egen smak (Marvelcomics antar jag? ;) ). Du kanske menar att miljöerna bör vara storslagna? Det är en annan femma.

#25 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 21 November 2006 - 20:13

Jag menar inte att vi ska göra några regler efter detta. Det här är mer en marknadsmässig undersökning över vad folk förväntar sig av vår tidning.

Det absolut roligaste hade varit om vi får in en serie som är helt utanför alla konventioner och där tankesättet att se på superserier är helt nyskapande. Det hade varit guld värt om vi sett en ny definition av genren födas. Hos någon som följer den här tråden kanske det föds en idé som inte alls liknar något vi talat om. Det vill vi väldigt gärna se.

Vårt motto har alltid varit att vi tar emot och kommenterar allt, men vi kan inte publicera allt. Oavsett om vi skulle önska det eller inte.