Jump to content

Photo

Ärrvålnaden


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 21 November 2013 - 20:46

Ärrvålnaden har rymt (eller snarare släppts fri) från VIKTOR Von DOOMS borg och ansvaret att göra klart denna serie ligger nu åter i mina händer.

 

Serien är åtta sidor lång, varav fyra och en halv sidor är tuschade just nu. Här är första sidan som jag länkat till förut för länge sedan.

 

I detta manus hjälper Ärrvålnaden en mobbad och åsidosatt liten flicka genom att anta skepnaden av hennes favoritfigur, en stor gossekatt. Medan hon sover letar Ärrvålnaden upp hennes tre plågoandar som åker på ordentligt med stryk av vad de tror är en "snubbe i en stor fluffig kattdräkt". Ärrvålnaden återvänder sedan till den sovande flickan efter fullgjort sin del av deras mystiska överenskommelse. Ett av vålnadens många ärr på kroppen överförs nu odramatiskt till den sovande flickans arm. Serien slutar med att Ärrvålnaden tackar henne vid namn och försvinner i tomma intet.

 

Konceptet är att Ärrvålnaden är en slags osalig ande som hjälper diverse offer för olika orättvisor genom att handgripligen göra sig av med deras plågoandar. I utbyte blir vålnaden själv av med ett av sina oändligt många plågsamma ärr som smärtfritt överförs till den person som vålnaden hjälper. Kvar bli ett tillsynes gammalt ärr någonstans på kroppen.

 

Mängden våld som Ärrvålnaden använder är tämligen överdrivet. Jag har inte bestämt om denna figur ska kunna döda riktigt onda personer. Hans "svaghet" kan vara att han inte kan/får ta något liv.

 

 

 

 


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 November 2013 - 20:48

Mums! Läckert!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 21 November 2013 - 21:55

Intressant koncept. Gillar det.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#4 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 22 November 2013 - 19:01

Kul att ni gilla det! Är nästan klar med sida 6. Om detta håller i sig kan den kanske komma med i #18. Den har ju ändå visats upp i några föregående nummer nu som en kommande serie... :whistle:


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#5 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 22 November 2013 - 19:05

Kul att ni gilla det! Är nästan klar med sida 6. Om detta håller i sig kan den kanske komma med i #18. Den har ju ändå visats upp i några föregående nummer nu som en kommande serie... :whistle:

 

Ingen idé att stressa.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#6 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 November 2013 - 19:39

När en tecknare är på gång och har flytet inne ska man aldrig be denne att ta det lugnt. Gammalt djungelordspråk.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 22 November 2013 - 23:16

Mindre med stress och gött med flyt funkar väldigt bra ihop. :)


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#8 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 23 November 2013 - 18:58

Har börjat på sista sidan idag. Känns bra!

 

Är lite osäker på storleken på typsnittet. Just nu känns det för litet. Vad kan tänkas passa bäst i tidningsformatet? Typsnittets storlek får ju vara i förhållande till bildens storlek och upplösning så klart, men vad känns mest rätt?

 

Här är två testexempel:

 

Font Storlek 16

 

Font Storlek 18


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#9 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 November 2013 - 19:20

Skulle säga att båda funkar. Själv kör jag med mindre, 10-12 sådär, men det beror ju på vilken font man använder också.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#10 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 24 November 2013 - 12:26

Jag använder typsnittet Rehr. Samma som användes i "Falskspel i Gromköping". Men i den serien tycker jag att typsnittet känns för stort, iallafall på de första sidorna. Sedan verkar typsnittet bli mindre, beroende på utrymmet i bubblorna. Märkte inte detta förrän nu. Tycker iallafall att de det något mindre typsnittet passade bättre. Så det verkar ändå lite lurigt att få fram rätt "känsla" och storlek på typsnittet, även om det är mycket efter eget tycke och smak.

 

Funderar även på om typsnittets storlek ska anpassas efter mängden text i bubblorna. Då menar jag som en grundläggande textstorlek som ska användas genom hela serien. I serien om Silverhöken där det sägs ganska mycket i varje bubbla är typsnittet mindre och texten följaktligen mer kompakt utan att bubblorna i sig verkar nämnvärt större jämfört med "Falskspel i Gromköping". Den storleken funkar därför väldigt bra tycker jag. I Ärrvålnanden är det korta och uppdelade texter i varje pratbubbla. Här borde det vara mer en fördel att kosta på sig lite större typsnitt.

 

Ursäkta att jag snöar in på ämnet med det är lite intressant hur man själv ser på det jämfört med andra.

 

Jag kommer printa ut sidor och se själv hur textstorleken känns innan jag bestämmer mig.


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#11 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 24 November 2013 - 12:52

Jag föredrar en ganska liten storlek och ett radavstånd som är lite mindre än "auto" (jag textar i Photoshop). Helst ser jag att det är samma storlek i hela serien. Undantag om någon skriker eller pratar tyst. Undantag även om det är jättemycket text och bubblan helt enkelt inte kan göras större, då går det bra att förminska typsnittet. Men det är min smak.

 

Tycker det är ett bra ämne att snöa in på, för textningen får betydelse för det visuella uttrycket.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#12 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 24 November 2013 - 18:41

Ärrvålnaden har jag tuschat och även textat i Flash. Inget radavstånd att tala om, men tycker det funkar bra för just denna serien.

 

För Skuggfågel kommer jag nog texta i Photoshop och lägga på ljudeffekter, etc. Längre serie med flera olika format på texterna gör den saken lättar i PS då det finns mer valmöjligheter.

 

Ärrvålnaden är nu i princip färdig! Ska fundera på att lägga på gråtoner och kanske ändra lite i texten.

 

Har iallafall lagt upp den första versionen för hemlig beskådan av SSS redaktionen, d.v.s.THE VIKTOR kommer få en länk och ett lösenord via PM.

 

THE VIKTOR får sedan dela det vidare till de underhuggare som han anser vara värdiga hans givmildhet. Om någon som inte är värdig ändå får en länk och ett lösenord så är det troligtvis en läskig fälla planerad av THE VIKTOR. ;)


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#13 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 24 November 2013 - 18:52

THE VIKTOR DEMANDS TO SEE COMIC!!!!!!!



#14 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 29 November 2013 - 17:37

Jag har nu även lagt upp en ny version med gråtoner. Ärrvålnanden har nu även ärr. Samma kod som innan. :)


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#15 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 01 December 2013 - 12:27

Har putsat lite till på serien.

 

Bara ett fåtal figurer har fått gråtoner; Ärrvålnaden, ett mjukisdjur och en bifigur. Mest för att jag är lat men tyckte det kunde vara ett kul stilgrepp. Ärrvålnaden har ärr i sina gråtoner, mjukisdjuret har skuggor och bifiguren är mörkhyad så då är en jämn gråton praktisk.

 

Exempelruta

 

Bifiguren är dock en av "skurkarna" så jag funderar på att skippa gråtonerna på just denna figur så att allt fokus hamnar på Ärrvålnaden och mjukisdjuret som båda har en huvudroll i serien.


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#16 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 December 2013 - 12:32

Smask! Måste ha! Eller läsa menar jag.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#17 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 01 December 2013 - 20:28

He he! Just det numret kanske har smaksatt papper...?

 

Känns gött att fått klart en serie iallafall. Jag antar att det nästkommande numret är fullbokat redan, så det ger mig lite extra tid att putsa lite till om jag får lust. Annars är första avsnittet av Ärrvålnaden officiellt klar. :hurrah:


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 December 2013 - 00:00

Jag antar att det nästkommande numret är fullbokat redan, så det ger mig lite extra tid att putsa lite till om jag får lust.

 

Om du menar #17, så ja. Den är färdig. #18 har vi där emot inte bestämt särskilt mycket om än.



#19 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 08 December 2013 - 23:33

He he! Just det numret kanske har smaksatt papper...?

 

Känns gött att fått klart en serie iallafall. Jag antar att det nästkommande numret är fullbokat redan, så det ger mig lite extra tid att putsa lite till om jag får lust. Annars är första avsnittet av Ärrvålnaden officiellt klar. :hurrah:

 

 

:cry:  Jag är så stolt över dig.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#20 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 09 December 2013 - 15:48

 

Jag antar att det nästkommande numret är fullbokat redan, så det ger mig lite extra tid att putsa lite till om jag får lust.

 

Om du menar #17, så ja. Den är färdig. #18 har vi där emot inte bestämt särskilt mycket om än.

 

 

Gött att veta! Om Ärrvålnaden passar in i nästa numrmer så får SSS-redaktionen gärna tillgång till den serien på 8 sidor i bättre upplösning och valfritt format. :)

 

 

 

He he! Just det numret kanske har smaksatt papper...?

 

Känns gött att fått klart en serie iallafall. Jag antar att det nästkommande numret är fullbokat redan, så det ger mig lite extra tid att putsa lite till om jag får lust. Annars är första avsnittet av Ärrvålnaden officiellt klar. :hurrah:

 

 

:cry:  Jag är så stolt över dig.

 

 

He hee! Jag är faktiskt lite stolt själv, fast mest förvånad. Har jag verkligen gjort klart en serie? Det sjunker nog in när den väl bli publicerad. ^_^


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.