Jump to content

Photo

Kvinnor i Paris ...


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 December 2005 - 17:31

Kvinnor i Paris förgriper sig på liggande bronsstaty
Statyn på kyrkogården i Paris är populär bland kvinnor - för populär.
Sägnen säger att den som kysser statyns läppar hittar en man innan årets slut.
Men kvinnorna nöjer sig inte med en kyss
Myndigheterna har tvingats sätta upp ett staket kring graven för att skydda statyn mot underlivsgnuggande gäster.

Kvinnorna i Paris sägs utföra ritualer vid den liggande statyn av Victor Noir. Han var en fransk journalist som sköts till döds i januari 1870 i en duell med Pierre Bonaparte, en släkting till Napoleon. Victors riktiga namn är egentligen Yvan Salman och enligt historien skulle han gifta sig dagen efter han dog. Han har av okänd anledning blivit en fruktbarhetssymbol, enligt norska Dagbladets nätupplaga.
Historien säger att den som kysser statyns läppar och lägger blommor vid hans hatt kommer att hitta en man innan årets slut. Vissa hoppas även på att Noir ska göra dem gravida.
På hans grav uppges det alltid ligga blommor.
Men kvinnorna nöjer sig tydligen inte med en kyss. En populär lek tycks vara "Rida, rida, ranka". Området kring statyns underliv är en aning slitet och blankpolerat.
Kvinnorna blev till slut så närgångna att myndigheterna satte upp ett staket kring statyn, enligt BBC.
Vid statyn finns en skylt uppsatt med texten: "Skador till följd av graffiti eller oanständigt gnuggande beivras."


Expressen

:lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 December 2005 - 17:35

:lol:

*bokar resa till Paris*

... nävisstja, jag är redan gift och har barn så det räcker. :D :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 14 December 2005 - 18:09

Hahaha!!!

Statyerna i Sverige blir avis nu! :P
Posted ImagePosted Image

#4 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 14 December 2005 - 18:29

Undra vilken av kyrkogårdarna det är, jag var på två av dem i somras. Otroligt stor kulturell skillnad på hur en kyrkogård ser ut i Frankrike mot här i Sverige, statyer och andra byggnadsverk är standard.

#5 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 14 December 2005 - 19:30

Antar att du, liksom jag var å Pere Lachaise i somras. Där bland annat Jim Morrison, Edith Piaf och Molieré ligger begravda. Ja jäklar vilken ståtlig kyrkogård, det torde vara där han är begravd också, där låg en massa höjdare. Fast Napoleons grav var ändå den i särklass värsta jag någonsin sett...
I love the smell of napalm in the morning

#6 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 December 2005 - 20:12

Tydligen ligger han på Père Lachaise, ja.

Jag hittade en engelskspråkig länk här: http://www.raingod.c...VictorNoir.html

En franskspråkig länk med en minibiografi om Victor Noir: http://www.insecula....e/O0012439.html
Support your local search and rescue unit - get lost.

#7 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 15 December 2005 - 08:46

Hehe...ganska sjukt ändå...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#8 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 15 December 2005 - 10:08

Är det den kyrkogården som ligger vid den nya Triumfbågen i den nya stadsdelen? Var många år sedan jag var i Paris så...

#9 uniteder

uniteder

    Commander

  • Members
  • 213 posts
  • Location:Grängesberg och Örebro

Posted 15 December 2005 - 16:53

Efter att ha läst det här börjar jag lite smått fundera på att bli en staty i mitt nästa liv ;)