Jump to content

Photo

winzip och liknande program


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 October 2011 - 14:06

Har en fråga angående zip-filer. Går det att dela upp en zip fil i mindre delar på ett enkelt sätt? Jag har en zip fil på 3 GB och vill dela upp den i småfiler på ca 200 MB. Eller måste jag manuellt fixa detta?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 October 2011 - 14:47

Det skall gå att packa en fil till en aktiv som är uppdelat iaf. Det fick man göra på den gamla goda floppydisk-tiden ibland.

I 7Zip som jag använder så högerklickar man på filen som skall packas och väljer "lägg till i arkiv", i dialogrutan som kommer upp så finns det ett alternativ "dela upp i delar" nere till vänster. (Både WinZip och WinRar skall ha samma funktion). Jag tror att WinZip iaf har haft en split-funktion för att göra detta i efterhand.

Vill man dela ett redan komprimerat arkiv så kan man använda program som tex HJ-Split (har använt det själv) för att dela filer - dock så måste samma program användas för att plocka ihop arkivet igen innan det kan packas upp. (Till skillnad från ett redan delat arkiv då det sköts automagiskt av komrimeringsprogrammet).

Edit - kom på att funktionen att dela arkiv kan heta "spanned" också. :)

Edited by XC, 03 October 2011 - 14:49.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 October 2011 - 21:16

Winzip Mac (provversion) har jag men det finns inget sådant som du nämner där. :( Ska prova andra program.

Edited by GaterGirl, 04 October 2011 - 21:17.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 October 2011 - 21:57

:Minns vagt något om att du blivit med mac:

Står lite här om Split i WinZip, annars kanske hittar du något matnyttigt i den här tråden?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)