Jump to content

Photo

Lost Girl - Spoilervarning


  • Please log in to reply
129 replies to this topic

#26 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 August 2012 - 15:13

Vet inte ens om kanalen är tillgänlig för min del... Antagligen inte. :suck:


Jag kollade upp det hela lite snabbt och enkelt och kanalen verkar ingå i en del abonnemang från den leverantör som du har. Så kolla upp om du kanske inte har något av dessa abonnemang och därmed även kanalen i fråga. :)

Edited by Garm, 17 August 2012 - 15:13.


#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 August 2012 - 15:19

Jo - men eftersom jag kör via DVDn så kan jag inte se kanaler i det nya mpeg-formatet och jag tror den här är en av dem.

Skall kolla upp saken närmare nästa gång jag har vägarna förbi vardagsrummet.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 August 2012 - 15:33

Just f*n, kom inte ihåg det problemet. :(

Risken är väl överhängande att det är en sådan kanal, men jag håller tummarna för dig i alla fall.

Annars finns ju Internetkanalen. Kanske rent av gör dig (och om det är någon mer som skall se/skriva inlägg) sällskap i sådant fall. Skulle inte ha något emot att se om den första säsongen.

Edited by Garm, 17 August 2012 - 15:35.


#29 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 17 August 2012 - 17:15

Varför kör du via dvdn, XC?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 August 2012 - 18:40

Min DVD har såväl digitaltv-mottagare, hårddisk som DVD-brännare. Dels så kan jag spela in och se programmet med tidsförskjutning och därmed hoppa förbi reklamen (har inte sett något "live" sedan jag vet inte när) och dels så kan allt jag spelar in brännas ut på DVD sedan. (Bränner ut en hel del film faktiskt). Enda nackdelen är som sagt att det nya mpeg formatet inte stöds så vissa kanaler är svarta.

Några kanaler sänder undertexter i text-tv format dessutom och dessa stöds inte heller - men undertexter är en petitess så länge jag förstår språket.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 August 2012 - 16:34

2 september klockan 21:00 visas det första avsnittet. Repris senare samma natt.

Kanadensisk fantasyserie från 2010. It's A Fae Fae Fae World. Efter att ha använt sina dödliga krafter för att rädda bedragaren Kenzi från en våldtäktsman, blir Bo måltavla för en klan övernaturliga varelser. Hon får veta att hennes konstiga förmågor härstammar från det faktum att hon är en succubus och Bo måste välja vilken sida av de två konkurrerande fae-klanerna hon står på. Bo och Kenzi bestämmer sig för att söka efter sanningen om Bos mystiska förflutna. Säsong 1. Del 1 av 13. Producerat år 2010. [13038173]


Edited by Garm, 20 August 2012 - 16:34.


#32 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 27 August 2012 - 19:39

Första avsnittet visas även, på tisdag den 4e. TNT brukar ha många repriser.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 January 2013 - 19:30

3 00: Special Confaedential.

Införpepp till s3 med skådespelarna bakom Bo, Lauren, Kenzie, Dyson, Hale och Trick. Mycket om skådespelarnas upplevelser, en del smaklöst ryggdunkande ("best crew evah!" :P), bloopers och frågor från fansen. Stundtals kaotiskt och svårt att hänga med men ändå en kul inblick bakom scenerna. (Även om man inte gav några djuplodande och uttömmande svar).

 

 

3 01: Caged Fae.

Tyckte det märktes på tonen rätt tidigt att det var något shalur med Bos uppträdande och att det antagligen låg ett bakomliggande syfte bakom hennes brottsturné och arrestering. Bra avsnitt dock med en trevlig intrig och jag gillade inkluderingen av amazoner som fae . Kul också att Vex verkar fortsätta hålla sig i närheten av team Bo och att han inte bara försvann efter slutkampen i S2. Det här avsnittet slutar lite som det förra (dvs 2 22) att man antyder på att det är något som jäser inne i Bo, man antydde ju i Confaedential att Bo har en rätt intensiv resa framför sig. Och lika mycket som jag vill att den intrigen skall komma igång så uppskattar jag att man inte rivstartade den som ett av promoklippen fick mig att frukta.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 January 2013 - 13:11

S3E0: Special Confaedential. En helt okej start att antingen stifta bekantskap med serien på ett mer lättsamt sätt, men kanske allra bäst för oss som följer serien att få lite välbehövligt pepp inför S3. Bra upplagt, men inte med en del onödigt trams. Främst det XC redan har nämnt, ett lite väl överdrivet ryggdunkande/klubb för inbördes beundran. Men den här specialaren fyllde helt klart sitt syfte. Man blev inte direkt mindre sugen på att ge sig i kast med att se S3 direkt efteråt.

 

 

S3E1: Caged Fae. En bra start på den nya säsongen. Jag tycker att det var ett klart intressant fängelse som Bo hamnade i. Styrt av lite annorlunda amazoner än vad man brukar få se i den här typen av tv-serier. Det var även intressant att man avlade fram barn och använde någon form av "growth acceleration" med tanke på hur snabbt fångarna blev gravida och sedan skulle föda. Och namnet på fängelset, Hecuba, är ju en direkt vink åt Xena med tanke på att Lila och Gabrielles mamma heter det. Det är i varje fall så jag ser på det, men det kanske bara är extrema Xena-nördar som tänker så. :P Men det är ju även något fast förankrat i mytologin som man har hört talas om. Jag gillar att Bo och läkaren är lite kärvänliga med varandra. Jag har lättare att se och ta till mig en sådan relation framför den som hon har haft med Dyson. Och jag kan inte låta bli att gilla den lite mörkare sidan av Bo, även om man nästan kan förstå att hon kanske inte är så i vanliga fall utan att det beror på att andra faktorer som vi kan komma att få svar på under säsongen. Och jag håller med om att det var trevligt att få återse Vex, det är helt klart en intressant och kul karaktär.



#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 January 2013 - 13:54

S3E0: Special Confaedential.

Min favorit var när Firestone vände sig till Zoë Palmer med orden "supersmart och supersnygg" och hon självironiskt levererar "I try to raise to the occasion". Palmer verkar ha en rätt trevlig humor. Jag reagerade på hur diplomatiskt alla svar levererades, det märktes att man fått order om att avslöja så lite som möjligt (med all rätt) om S3.

 

S3E1: Caged Fae. Det var även intressant att man avlade fram barn och använde någon form av "growth acceleration" med tanke på hur snabbt fångarna blev gravida och sedan skulle föda.

Som jag förstod det så var det en feature från just den arten av fae med snabba graviditeter. Men jag kan ju ha missuppfattat det.
 

 

S3E1: Caged Fae. Och namnet på fängelset, Hecuba, är ju en direkt vink åt Xena med tanke på att Lila och Gabrielles mamma heter det. Det är i varje fall så jag ser på det, men det kanske bara är extrema Xena-nördar som tänker så. :P Men det är ju även något fast förankrat i mytologin som man har hört talas om.

Jag var alltså inte den enda som satt och letade efter Ephiny, Eponin och Solari? :D

Det är uppskattat att man faktiskt väver in fritt från mytologier och kommer med överraskningar. Ryan tex var ju en typ av fae som hämtats från vår nordiska mytologi.


 

Jag gillar att Bo och läkaren är lite kärvänliga med varandra. Jag har lättare att se och ta till mig en sådan relation framför den som hon har haft med Dyson.

Det funkar av gjort bättre mellan Bo och Lauren än mellan Bo och Dyson, dessutom är Lauren intressantare som karaktär än Dyson.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 January 2013 - 14:36

Jag reagerade på hur diplomatiskt alla svar levererades, det märktes att man fått order om att avslöja så lite som möjligt (med all rätt) om S3

 

Jag tycker också det var bra att man medvetet höll inne på alltför många detaljer om S3. Inte för att jag är rädd för spoilers, utan mer för att jag gärna avstår sådana i den mån som det möjligt.

 

 

Som jag förstod det så var det en feature från just den arten av fae med snabba graviditeter. Men jag kan ju ha missuppfattat det.

 

Det är mycket möjligt att jag missade den detaljen. Ditt förslag låter minst lika troligt.

 

 

Jag var alltså inte den enda som satt och letade efter Ephiny, Eponin och Solari? :D

 

Tack för att det inte bara är jag som är lite "skadad" när det kommer till sådant här. :P

 

 

Det funkar av gjort bättre mellan Bo och Lauren än mellan Bo och Dyson, dessutom är Lauren intressantare som karaktär än Dyson.

 

I couldn't agree more! :D



#37 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 January 2013 - 14:52

S3E2: SubterrFaenean. Att Dyson fick en partner, Tamsin, var rätt bra. Dels så verkar det vara en karaktär med djup och sedan så kan jag tänka mig att Dyson växer som karaktär med någon som har lite mer skinn på näsan än vad han själv har. Annars så tyckte jag att avsnittet var bra. Atticus var klart intressant, även om jag tyckte att Pied Piper var ännu bättre. Synd bara att han dök upp först när avsnittet höll på att ta slut. Den där vävmästarinnan fyllde också en funktion, speciellt mot slutet då hon skulle ta reda på vad Bo hade att vänta sig. För jag tolkade det som att hon kunde se in i framtiden genom Bos drömmar. Det såg ju ut som Bo och att hon var helt vild. Någon tjej verkade det i varje fall vara och som satt och åt på något av kött och blod. Kanske att det där är något som vi får svar på under säsongens gång. Jag vill även säga att jag tycker att avsnittets effekter fungerade riktigt bra i det här avsnittet. Det fungerar ofta i den här serien, men man vill gärna slå ett slag när det fungerar extra bra.



#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 January 2013 - 11:40

3 02: SubterrFaenean

Som Garm säger ett avsnitt som serverar några riktigt intressanta karaktärer, Pied Piper var avgjort intressant (jag gillar verkligen hur smidigt man väver in sagor och legender i karaktärerna) och Atticus och hans gäng är avgjort något som jag hoppas få återse någon vända. Extra intressant var det också att få se några skymtar av Kenzis förflutna, Kenzi är antagligen en av de intressantaste side-kickarna sedan Gabrielle i Xena. Idén att Dyson fick en ny partner i form av en mörk fae gillar jag, och hon verkar inte (av slutscenen att döma) vara puritan. Skall bli intressant att se hur man väljer att utveckla Dyson den kommande säsongen, intressant är det dock att Bo inte reagerar när Dyson kallar henne "babe" där på slutet. Av drömväverskan att döma (ett avsnitt igen som fick mig att dra avsnitt av Xena till minnes) så kan hon se vad som hemsöker en persons drömmar, och om man utgår från att mardrömmar generellt har viss verklighetsförankring (att hjärnan bearbetar ett problem t.ex. man själv inte har kraft att möta) så kan hon se en framtidsmöjlighet. Här verkar vi se en relativt blodtörstig Bo (men helt klart är det inte) som inte bara tappat kontrollen över sina krafter (något som antyddes redan i förra avsnittet och som mångt och mycket bekräftas av Tamsin här) och även självbehärskningen. Det finns också något som säger mig att det kan handla om en personlighetsklyvning - något jag kände redan i S2-avslutningen. Det kan ju vara en form av "ondskefull tvilling" också givetvis, men väldigt lite tyder på det. Har en känsla att vi indirekt kommer få lära känna Saskia/Aoife lite närmare under den här säsongen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 January 2013 - 04:04

Ett riktigt bra omdöme XC. Du nämner flera saker som jag håller med om men inte kom mig för att skriva.



#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 January 2013 - 12:01

Jag formade mitt omdöme så det replikerar ditt, tycker själv att jag fick bra balans på det. :) (Bortsett från en del uttryck som upprepas lite väl tätt).


Edited by XC, 17 January 2013 - 12:02.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 January 2013 - 15:53

Äsch, sådant fäster vi inte så stor vikt vid. Jag gillar att du drar parallellen mellan Kenzi och Gabrielle. Något som jag själv tänkte på först under den andra säsongen. Kenzi är lätt en av dom mer kompletta kompanjonerna sedan Xena. Och det är kul med alla kopplingar till Xena, medvetet eller ej, som förekommer i serien. Jag satt och myste när vävmästarinnan dök upp och mindes liknande avsnitt i Xena. Till viss del fanns det även rena kopplingar till det visuella till dessa scener från båda serierna. Och jag understryker gärna det du säger om att man på ett fint och smart sätt blandar klassiska sagor och allehanda populärkultur in i seriens handling. Och som du säger kring slutet på avsnittet, det kan ju röra sig om en ändrad personlighet hos Bo som vi får se i framtiden. För just nu kan man faktiskt märka en viss skillnad i hennes beteende som inte känns helt normalt. Det känns som att någon har manipulerat henne på något sätt. Jag tror mer på det än en ond tvilling, även om en sådan idé kan fungera med.



#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 January 2013 - 17:17

Äsch, sådant fäster vi inte så stor vikt vid.

Handlar kanske mer om min inre litterära perfektionist. Jag vill inte låta som en maskerad lista helt enkelt. :)

 

Jag gillar att du drar parallellen mellan Kenzi och Gabrielle. Något som jag själv tänkte på först under den andra säsongen. Kenzi är lätt en av dom mer kompletta kompanjonerna sedan Xena.

Jag har också tänkt i dem banorna ett tag - de har ju hittills haft lite snarlika utveckling från "bara" comic relief till någonting mer aktivt och som matchar huvudkaraktären rätt bra.

 

Och det är kul med alla kopplingar till Xena, medvetet eller ej, som förekommer i serien.
Och jag understryker gärna det du säger om att man på ett fint och smart sätt blandar klassiska sagor och allehanda populärkultur in i seriens handling.

Xena var ju också väldigt duktig på att mixa in bekantskaper och få det att bli bra. Tycker det är skoj när man inte bara låser fast sig i en genre och tex snöar in på klassiska folksagor.

 

Och som du säger kring slutet på avsnittet, det kan ju röra sig om en ändrad personlighet hos Bo som vi får se i framtiden. För just nu kan man faktiskt märka en viss skillnad i hennes beteende som inte känns helt normalt. Det känns som att någon har manipulerat henne på något sätt. Jag tror mer på det än en ond tvilling, även om en sådan idé kan fungera med.

Satt på jobbet i går natt och spånade kring en rätt trevlig teori involverande multipla personligheter: att Bos krafter helt enkelt får henne att utveckla en separat identitet. Funkar rätt bra ihop med att Bo själv inte minnas de här små anfallen speciellt detaljerat. Jag får intrycket av att det är starkt kopplat till hennes krafter iaf, kanske är det så att hon tappar kontrollen när hennes Qi blir för hög?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 January 2013 - 23:49

Jag satt och funderade på om någon under S2 har haft möjlighet att manipulera Bo på ett sådant sätt som gör att hon inte är sig själv, men jag kom inte fram till någo specifik händelse då det kan ha ägt rum. Jag skulle inte säga att hon är besatt, men någon högre kraft verkar kunna styra hur hon ska vara. Lite som en marionettdocka. Men även din teori känns trolig och fräsch. :)



#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 January 2013 - 13:12

Först var jag inne på om det var något som dröjt sig kvar efter kampen mot Garuda men Bo uppvisade ju en annan sida redan i avsnittet där hon och Lauren möter Lich-fae:n... Det känns som om det är en medfödd dimension av hennes krafter som är på väg att vakna; och det indikerar att det antingen sker en personlighetsklyvning eller en personlighetsförändring. Kanske båda rentutav?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 January 2013 - 00:26

Jepp, eftersom det inte riktigt finns någon (som vi har sett) som kan ha påverkat Bo på det sättet så ligger det nära till hands att det är något med hennes personlighet som har vaknat till liv just här och nu. Spännande hur som helst och något som vi säkert borde få svar på under säsongen. Men halva nöjet är ju sådana här spekulationer och diskussioner. :)



#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 January 2013 - 12:16

3 03: ConFaegion

Hmm. Ett avsnitt som kanske är mest intressant ur bi-karaktärsynpunkt. Lauren och Kenzi bär absolut upp det här avsnittet även om Kenzis motstånd till Lauren i början kändes aningen konstruerad. Det rätar upp sig mot slutet och blir ändå rätt bra. Det vekare partiet är avgjort "tonårsscenerna" som var aningen i överkant på sina håll. Dels så kändes det som om vi redan sett Kris Holden-Ried spexa och han var avgjort bättre i 2 09: Original Skin. En sak som skall bli extra intressant att följa är Tamsin, undrar om hon har en extra agenda från Morrigan att följa...


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 January 2013 - 16:22

S3E3: ConFaegion. Det här avsnittet är nog inte något som jag kommer att minnas speciellt lång tid. Jag tycker mest att det var enerverande när intressanta karaktärer gick tillbaka X antal år i utvecklingen. Det som XC så smart kallar för "tonårsscenerna". Inte för att jag har någonting emot en sådan tråd i handlingen, men att breda ut den över ett helt avsnitt och i den omfattningen var kanske inte fullt så smart. Jag lägger det här avsnittet bakom mig och hoppas på en ordentlig uppryckning till det nästa.



#48 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 January 2013 - 03:32

S03E04: Fae-de to Black. Bo går undercover som terapeut på Better Way Clinic for Health and Wellness efter att flera märkliga självmord har skett på klinikens patienter. Under tiden så uppvisar Bo symptom på någon form av utmattning. Det tillsammans med alla andra avvikande saker som Bo har gjort eller drabbats av under den här säsongens avsnitt får mig att tro det som XC var inne på tidigare, att hon helt enkelt håller på att utvecklas. For better or worse. Mitt tips är det sistnämnda då magkänslan säger att det här inte kan vara hälsosamt i längden ens för en Fae. Samtidigt så kanske det var så enkelt som Dyson sa, att Bo inte kan livnära sig på en och samma person hela tiden. Synd bara att Bo var tvungen att ta hjälp av Dyson för det. Men med lite tur var just den scenen en engångsföreteelse, för mer av sådant slipper jag gärna se. Och om jag ska vara ärlig så behöver jag inte heller ha fullt så "intima" scener mellan Bo och Lauren. Det leder liksom ingenstans, utan man förstår bra ändå att dom är ett par som är kära i varandra upp över öronen. Annars så var det intressant att Rakshasa inte var en person, utan att det var katten. Nog för att jag tyckte att katten verkade lite udda, men den här vändningen såg jag inte komma. Jag gillar att man gjorde det "enkelt" för sig när man skulle gestalta Rakshasa och valde att göra det enbart genom skuggan av den. Då slapp man lägga ned tid på bling-bling och med det så tror jag att trovärdigheten i den visuella aspekten säkrades. Dock så kan jag tycka att Tamsin besegrade den lite väl enkelt. Och Kenzis del av handlingen var nedtonad men trots det intressant, speciellt biten med att hon är utfryst av Hale i egenskap av att vara ledande Ash samt hur avsnittet slutar för Kenzi.

 

Ps. Nästa avsnitt verkar dröja till 10 februari. Vet inte riktigt varför, men en tänkbar anledning kanske är att man väntar in sändningarna i USA. Dom här fyra avsnitten har i Kanada legat en vecka innan sändningarna i USA. Men när avsnitt fem väl sänds ut så är det bara en dags skillnad på båda ländernas sändningar. Men det kan säkert bero på andra saker med.



#49 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 January 2013 - 12:29

3 04: Fae-de to Black

Intressant avsnitt, dels gillade jag hela upplägget med New Age-kliniken och dels så gillar jag Tamsin mer och mer - speciellt sedan hennes aggrisivitet jämtemot Bo är väldigt nedtonad och mot slutet är de ett riktigt bra team. Och dels tar de upp något nödvändigt: en ensam människa är inte tillräckligt för att Bo skall kunna överleva, kanske så sker en utveckling hos Bo som gör att hon kräver mer men man har också visat tidigare att människor sällan är tillräckligt för att Bo skall kunna hela sina skador. Jag misstänkte tidigt att katten eller fisken skulle vara skurken, mycket därför att det var lite för enkelt att Tabatha eller Palmer var de skyldiga. Personligen gillar jag när man får lära känna de "icke-mänskliga" fae-varelserna. Håller med om att man löste den visuella biten med varelsen bra, ibland behöver man inte se allt för att det skall bli bra. (Sedan uppskattar jag att man inte drar ut på striden med Rakshasa, en episk slutstrid är inte nödvändig här utan man gör processen kort och låter Tamsin glänsa lite). Hale/Kenzi-storyn kändes aningen nedvattnad och ärligt så kändes det nödvändigt för Hale att sätta ned foten och dra en gräns mellan Hale och the Ash. Skall bli intressant att följa vad det är som pågår med Kenzie - något får uppenbart hennes hud att förändras; tyckte nästan det ser reptilliknande ut. Angående sex-/intimscenerna är jag tudelad - dels tycker jag de är bättre avstämda nu än tidigare i tex s1 samtidigt som jag inte anser dem nödvändiga för att jag skall komma ihåg att Bo är en succubus. Jag misstänker att producenterna håller med mig om det sistnämnda för det är inte första gången man börjar med att slänga in en sådan scen för att inte beröra ämnet mer än ytligt under resten av avsnittet.

 

*

 

Det kan också vara så att det är något annat evenemang som får prioritet över Lost Girl. Men tack för att du sade till (då behöver jag inte hålla andan nästa vecka).


Edited by XC, 30 January 2013 - 12:31.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#50 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 January 2013 - 19:32

Klart jag säger till. :)

 

Fint omdöme. Många intressanta åsikter att ta del av. Jag delar dom flesta. Angående striden, så kan jag också uppskatta att man inte drar ut en sådan för mycket, men i det här fallet så tycker jag att det blev överdrivet åt det andra hållet istället. Där Tamsin drar upp ett vapen, kastar det och så har man helt plötsligt besegrat Rakshasa. Lite väl enkelt gör man det för sig på det sättet.