Jump to content

Photo

Webb-TV


78 replies to this topic

#1 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 27 April 2006 - 17:27

Mod-Edit: Detta är forumets tråd där vi diskuterar Webb-TV av olika slag. Tills vidare så diskuteras YouTube-TV i en egen tråd. (03.03.2007)

"Pulse" kommer den att heta och har premiär 8 maj.

Pulse will premiere next month with a mix of recycled original series and movies, as well as behind-the-scenes footage and other video extras. Exclusive original content including "webisode" spinoffs of primetime series and a weekly news show will be added in the summer. Sci Fi will go as far as testing potential series pilots online for viewer feedback.


:thumbsup2:

Edited by XC, 03 March 2007 - 15:00.
Sammanslagning av trådar.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 April 2006 - 17:45

:thumbsup: Alltid något. :thumbsup:

Så... 8e Maj har man en redig ursäkt att köpa ny dator? :unsure: :lol:

Tillägg: Scifi Channels Pressmeddelande

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 27 April 2006 - 21:52

Detta är ju väldigt intressant men säger inte så mycket med tanke på att dom mycket väl kan begränsa bandbredden till användare från USA. Det har hänt tidigare. TNT är ett bra exempel.
"There once was a man from Nantucket..."

#4 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 28 April 2006 - 12:26

Detta är ju väldigt intressant men säger inte så mycket med tanke på att dom mycket väl kan begränsa bandbredden till användare från USA. Det har hänt tidigare. TNT är ett bra exempel.

Jävla amerikaner! ;)

Winter is Coming


#5 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 26 May 2006 - 09:15

http://www.scifi.com/pulse/

Innehåller en del bakom kameran och bortklippta scener. 1 fullt avsnitt av BSG. mm

edit:ny url

Edited by GaterGirl, 29 May 2006 - 18:39.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 December 2006 - 11:22

Prylfeber: SVT Play

SVT har förpackat om sin webb-tv-tjänst och den ska från och med idag kallas för "SVT Play".

Med mer än 2 000 timmar TV ska SVT Play vara den största svenska webb-tv-kanalen. Tjänsten är fylld av SVT-program som tidigare visats i tv-rutan men det finns även en del bonusmaterial och liknande.

För att ta del av SVT Play behöver man Windows Media Player 9 eller Real Player 8 eller senare versioner av dessa samt en bredbandsuppkoppling på minst 1Mbit/sek.

(Originalartikeln)

Pröva SVT Play - Sveriges största TV-tjänst på nätet

Vår TV-tjänst på nätet har fått ett namn och en helt ny (grön) förpackning: SVT Play. Allt för att du enkelt ska hitta till Sveriges rikaste tv-utbud på nätet! (Mer)


Edited by XC, 03 March 2007 - 14:55.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 January 2007 - 17:25

NY TEVEKANAL PÅ NÄTET JOOST DET, SA ZENNSTRÖM - Ny Teknik

På tisdagen kom internetgurun Niklas Zennströms nya teveprojekt The Venice Project ett steg närmare sjösättningen. Då lanserades det riktiga företagsnamnet - Joost - samtidigt som webbsidan snyggades till.

- Venice Project har varken med gondolerna i Venedig att göra eller med det berömda Venice Beach i Los Angeles. Projektet fick helt enkelt namnet Venice efter det konferensrum som vi satt i när vi bestämde oss för att satsa på teve över internet, skriver Joosts vd Fredrik de Wahl på sin blogg, som i dag också bytte namn till Joost-Blog.

Det handlar om så kallad strömmande video, alltså inget material som laddas ned på datorn utan "buffras" in vartefter man tittar. Däremot måste man ladda ned en programvara från Joost sajt för att kunna ta emot de speciella teve- och videosändningarna från Joost.

- Nu är tidpunkten rätt att leverera teve på internet. Det kommer att räcka med hastigheter på under 1 megabit per sekund för att titta på teve med vår teknik, säger Niklas Zennström i en intervju med it-tidningen Computer Sweden.

Hela projektet ska finansieras med reklam.

- Tevereklam är den största reklammarknaden, men den är svår att styra. Med vår teknik kan vi erbjuda olika tittare olika reklam för ett teveprogram, säger Niklas Zennström till Computer Sweden.

Det är fortfarande lite oklart vad som ska visas och hur reklamfinansieringen ska gå till, men huvudtanken är att teve i datorn via Joost ska vara gratis. Joost ska finansieras med reklampengar som delas mellan Joost och innehållsleverantörerna.

Tidningen PC för Alla är den tidning som mest grundligt testat den betaversion som varit möjlig att ladda ned.

Bland annat skriver PC för Allas reporter Joakim Bergström att tjänsten i dag visar upp en oslipad fasad av hur den kan komma att se ut när den är färdig.

Man får ett snyggt användargränssnitt där man kan bläddra bland en massa olika tevekanaler och navigera runt bland extratjänster. Man kan spela upp, pausa, spola fram och tillbaka och justera volymen. Korta videosnuttar blandas med timslånga teveprogram, skriver Joakim Bergström.

Text: Mats Lewan

LÄNKAR...
Frågor och svar om Joost
Joost-bloggen
PC för Alla testar The Venice Project

LÄS MER...
Fortfarande oklart om filmerna till The Venice [061218, 16:28]
Varför är Zennströms nya projekt försenat? [061214, 11:29]
Video nytt projekt för Skypegrundarna [061006, 11:16]

Som bredbands junkie så tycker jag det låter som ett intressant alternativ till dokusåpa kanaler. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 17 January 2007 - 04:32

Beroende på utbudet så kan detta vara väldigt intressant.
"There once was a man from Nantucket..."

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 February 2007 - 16:39

Joost får avtal med jättebolag - IDG.se

Joost har som målsättning att leverera tv via bredband och har nu fått en snygg fjäder i hatten sedan mediegiganten Viacom gett företaget sin välsignelse. Nu öppnas dörren för alla Paramounts filmer.
Det börjar närma sig skarpt läge för Joost som sedan ett par månader låter cirka 20 000 användare testa tjänsten.

Det hela går ut på att man kan lägga upp en egen tv-tablå med utvalda kanaler i sin dator. De tv-kanaler som finns ute nu är lättsamma inslag med sport, musik, dokumentärer och komedier riktade till en ung publik.

Mycket påminner fortfarande om en helkväll framför MTV, men nu finns utsikter för ett mycket bredare utbud. Joost har nämligen slutit ett licensavtal med Viacom International, företaget som nyligen började bråka med Youtube för att få bort innehåll som ägs av Viacom.

Med Viacom i ryggen öppnas nu dörren till ett brett utbud av såväl lättsamt som tyngre innehåll. Det gäller exempelvis långfilmer från Paramount Pictures, Paramount Vantage och Paramount Classics samt en lång rad program från MTV Network och BET Networks.

Joost-projektet drogs igång förra året under arbetsnamnet The Venice Project med Skype-gänget Niklas Zennström och Janus Friis som huvudmän, men leds av Fredrik de Wahl.

– Under första halvåret kommer vi att låta alla som vill ladda ner klienten och börja använda våra tjänster. I samband med det kommer vi att börja sända Viacoms utbud, säger Fredrik de Wahl.

Han säger att man uteslutande ska satsa på reklamfinansiering och att nästan 200 000 personer hört av sig och visat intresse för att testa tjänsten.

Det börjar på att ta sig. Lyckas de peta in "Sci-fi Channel" och lite annat intressant kan det rentutav vara värt och betala för. ;)

Edited by XC, 20 February 2007 - 16:39.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 February 2007 - 17:17

Det börjar bli intressant, som sagt. Får sätta nissarna på att anmäla sig för testkörning. ^_^
Support your local search and rescue unit - get lost.

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 February 2007 - 17:21

:lol: Jo, nu börjar det faktiskt verka riktigt intressant. :) Och som sagt - lyckas man locka ditt "rätt" kanaler så...

Edited by XC, 20 February 2007 - 17:21.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 March 2007 - 14:59

Trådarna: Sci-fi Pulse, Svt Play och Joost sammanslagna till en allmän WebbTV tråd. :) Observera att YouTube-TV diskuteras i en egen tråd.

Edited by XC, 03 March 2007 - 15:02.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 March 2007 - 17:47

SvD: Internet hotat - webb-tv tar för mycket plats

Internets kapacitet börjar ta slut och boven i dramat är webb-tv som tar allt större delar av bandbredden. "Nätet är byggt för text och lite bild, inte rörliga bilder", säger en expert som varnar för att privata intressen kan ta över internet i framtiden. Men bilden av ett fritt internet tillgängligt för alla på lika villkor är en myt, menar en professor i telekommunikation.

Det blir allt vanligare att titta på video- och filmsnuttar på internet och ladda hem stora filer med till exempel långfilmer. Skype-grundaren Niklas Zennström planerar till exempel att starta en tjänst där man kan ladda hem hela filmer och allt fler mediehus satsar stort på webb-tv-tjänster.

Problemet är bara att internets kapacitet är begränsad och inte klarar av den ökande belastningen. Så kallad videoströmmning där både ljud och bild ingår tar större plats än text och stillbilder och i takt med ökade krav på kvalitet, till exempel HD-tv, blir det allt trängre på nätet.

- Internet är byggt för text och lite bild, inte rörliga bilder som ju seglat upp och blivit allt populärare i takt med videosajter som Youtube, säger Peter Blom, intendent på IT-ceum - det svenska datamuseet i Linköping till SvD.se.

I USA har antalet personer som använder videotjänster gått om antalet fildelare och flera företag och internetleverantörer har därför startat egna nät för att kunna erbjuda kunden bättre bandbredd. Flera debattörer fruktar därför att det i framtiden uteslutande blir kommersiella intressen som styr tillgången till internet.

- AOL är ett exempel där man måste vara kund för att kunna komma åt deras nät. I förlängningen tror jag att vi kommer att se det här problemet även i Sverige och därför är det viktigt att diskussionen kommer upp. Annars står vi där plötsligt och har ett system där du har tillgång efter hur mycket pengar du kan punga ut med, säger Peter Blom till SvD.se.

Men Björn Pehrson, professor i telekommunikationssystem på KTH ser inte problemet.

- Det stämmer att internets kapacitet inte är vad den borde vara med tanke på den tekniska utvecklingen men det är bara för internetleverantörerna att öka bandbredden. Det är en förlegad syn att tro att internet skulle kunna vara fritt från kommersiella intressen. Någon måste betala och i slutändan blir det konsumenten som vill nyttja tjänsterna som får köpa sig bättre bredbandslösning av sin leverantör, säger han till SvD.se.

Vad tror ni?

Edited by XC, 07 March 2007 - 17:48.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 March 2007 - 16:33

Battlestar Galactica On Your Cell Phone - Slice of Scifi

NBC Universal has signed a deal with mobile media company MobiTV to bring some of their most popular shows to a cell phone near year, according to a report in Variety.

For $1.99 per episode, fans can download episodes of such popular shows as “Battlestar Galactica”, “Heroes” and “The Office.” The shows are available to users for a 24-hour period after purchase.

MobiTV will also feature several ad-support channels with short-videos and full-length shows from other NBC Universal outlets like USA, Bravo and SciFi.

In order to take advantage of the service, cell phone users must pay a ten dollar a month subscription fee for MobiTV.

MobiTV is availalbe as an option on most popular cellular services

Lite dyrt för bara 24h tycker jag, men Mobil-TV (som för närvarande får samsas i samma tråd som Webb-TV) är ju nästa stora grej. Kanske så kan Mobil-TV en gång i tiden att komma bli den nya plågan i klassrummen. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 March 2007 - 16:12

Se tv-succéerna på nätet  lagligt och gratis
TV-succéer blir gratis på nätet Lagom till sommaren kommer alla avsnitt av succéserier som "Prison break", "Heroes" och "My name is Earl" att kunna ses på nätet - helt lagligt. Flera långfilmer kommer att släppas fria, däribland "Borat" och "Bourne Identity". Allt som krävs är en särskild mediaspelare.


Det är två av världens största medieföretag, NBC och News Corporation, som nu släpper sina senaste projekt fria.
Trycket från fildelarna har blivit så stort att det inte längre är någon idé att försöka skydda tv-serier som redan sänts.

Annonser betalar

För dig som konsument blir vinsten att du slipper betala för att se filmerna på nätet.
Allt ska finansieras av annonser, skriver tidningen Resumé.
För att se filmerna behöver du en särskild mediaspelare, som kommer att finnas tillgängligt att hämta hem på de flesta stora internetsajter som AOL, MSN, Yahoo och My Space.

Hoppas på start i sommar

När satsningen sjösätts är inte bestämt, men det blir antagligen någon gång redan i sommar.
Det är ännu inte helt klarlagt om datorer som finns utanför USA kan spela upp de tillgängliga videofilerna redan från början.

Här kan du se utländska tv-program redan nu
www.channelchooser.com (1 000 kanaler)
www.wwitv.com (2 300 kanaler)
www.euchannels.net (30 europeiska kanaler)
www.yourcanal.com (2 000 kanaler, huvudsakligen utanför USA och EU)
www.peekvid.com (750 kanaler)



Det är ännu inte helt klarlagt om datorer som finns utanför USA kan spela upp de tillgängliga videofilerna redan från början.

Det är ju typiskt att vi i Europa/Sverige kanske inte kommer få tillgång till detta när det startar.


www.peekvid.com (750 kanaler)
Verkar vara riktigt intressant :)
Speciellt när det kommer till TV-serier.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 March 2007 - 16:16

PeekVid innehåller länkar tills serier som lagts upp på nätet. :)

Jag stödjer projektet helt och fullt. :) Men tyvärr så kommer detta ju inte avhjälpa den största delen av fildelningen om man bestämmer sig för att utesluta länder utanför USA. Skall bli intressant och se hur det utvecklar sig. :)

Edited by XC, 24 March 2007 - 16:17.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 March 2007 - 16:27

Man kan ju hitta något intressant som man förbisett förut eller missat totalt genom att kolla in ett avsnitt.

Kollade på ett par minuter på första delen av 10th Kingdom, och den verkade intressant :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 March 2007 - 16:28

Tablålagd på internetkanalen? :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 March 2007 - 16:30

Tablålagd på internetkanalen? :P

Nä vaddå! Internetkanalen? vad är det? ^_^
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 April 2007 - 16:00

Resumé: Pang i bygget gratis och lagligt på nätet

Tv-bolagen brottas med att allt fler tv-tittare vill se programmen när de vill och inte när kanalen placerat dem i tablån. Samtidigt växer tv-utbudet på nätet – både genom lagliga alternativ och genom illegal fildelning.

BBC har gjort gemensam sak med Azureus som är ett av de populäraste programmen som används vid fildelning. De släppte nyligen en ny version av sin videosajt Zudeo, som därmed byter namn till Vuze. Där presenteras nu de serier som BBC lagt ut för fildelning. Tv-serierna går att hyra gratis. Men bara för tittare i Storbritannien.

Bland serierna som lagts ut finns: Pang i bygget, Little Britain, Red Dwarf, Coupling, Little Britain och Dr. Who.

Argh. Jaja. Halva är ju inne så att säga. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 April 2007 - 16:02

Men jag bor ju inte i England :upset: vad orättvist :(
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#22 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 April 2007 - 13:23

Nu kan du se på tv i datorn - helt gratis

Ny teknik gör att du kan se amerikanska tv-succéer direkt i datorn - helt gratis. Tekniken är helt laglig. Och du slipper tv-licensen.

Nu kan du se tv-succéer som ”Lost”, ”Prison break” och ”House” samtidigt som de sänds i USA - via kanaler som Fox, CBS och NBC. Dessutom får du förstås tillgång till massor av amerikanska nyhetssändningar och aktualitetsprogram, som ”60 minutes”.

Helt lagligt

Det börjar växa fram en ny rörelse på internet, där olika tv-kanaler skickas vidare av människor som abonnerar på dem. Det påminner om bittorrent-tekniken, men inga filer laddas upp eller ner. I stället strömmas tv-bilden direkt till dig. Det innebär också att det är helt lagligt. Det påstår åtminstone upphovsmännen bakom tekniken.
Alternativet är att ett företag står bakom spridningen, men då kan också lagligheten ifrågasättas. Tekniken med tv-spridning bygger också på att någon tittar, och sprider, den kanal du vill se.

Ingen licens behövs

Någon tv-licens behöver du inte betala. I förarbetena till den nya lagen som ska reglera licensplikten nämns bara två kanaler, SVT1 och Kanal 5.
- Om man bara går in på SVT:s hemsida och tittar på senaste nyhetssändningen så är det avgiftsfritt. Men kan man ta emot en hel kanal, till exempel SVT1 eller Kanal 5 som det står i förarbetena, så ska man betala tv-avgift, säger Kristina Benson, informatör på Radiotjänst.
Tv-branschen ser inte heller några problem med den nya tekniken.
- Det här är helt lagligt. Det finns inget i svensk lag som förbjuder sådant, säger Anders Braf, säkerhetschef på Stop, en branschorganisation med bland annat Boxer, TV4 och Viasat bland sina medlemmar.


FAKTA
Programmen du kan se:
Fox
24
Simpsons
House
Prison Break
American Idol
CBS
Alla CSI-versio-
ner 60 minutes
Letterman
ABC
Desperate
Housewives
Lost
Grey’s Anatomy
Ugly Betty
NBC
My name is Earl
The Office
Heroes (kommer
att sändas i TV4 i höst)
Jay Leno

Fotnot: Listan är ett urval av tv-program.

Ordlista
- Bittorrent – en teknik som går ut på att flera personer som samtidigt laddar ned en fil samtidigt delar med sig av små delar, bitar, av samma filer. Principen som sådan är olaglig.
- Strömmande video – Videon du tittar på skickas till din dator i exakt samma takt som du tittar. Motsatsen är att du laddar ned en hel fil och tittar på den när nedladdningen är klar.
- P2P – En princip i datorvärlden som går ut på att material sänds mellan två eller flera användare, snarare än från en tjänst på internet till massor av användare.

Så ser du succéerna gratis

www.euchannels.net bygger på att flera tittare delar med sig av det de tittar på till andra personer som är uppkopplade mot internet, så kallad P2P-teknik. Det behövs inga separata program, utan allt hanteras av webbläsaren Internet Explorer. Du behöver alltså en dator, i praktiken en pc, med just Internet Explorer.

Här hittar du kanalerna:

- www.euchannels.net
- www.tvbunker.net
- www.channelchooser.com
- wwitv.com/portal.htm
- www.internettvlist.com
- www.chooseandwatch.com
- www.freetube.com

Så hittar du sport och film gratis


- För den här typen av sändningar är det de olika tittarnas smak som till stor del styr utbudet. Under stora sporthändelser brukar bevakningen vara god.
Samma sak gäller långfilmer. Ju populärare filmer, desto större sannolikhet att just den kanalen når ut till nättittarna. Bäst bevakning är det av de riktigt stora amerikanska sportabonnemangen. Super Bowl, den kolossala finalmatchen mellan American Football League och National Football League ses av tiotals miljoner amerikaner. Sannolikheten för att många av dem hjälper till att sprida direktsändningen ut på internet är stor. Samma sak gäller OS och olika världsmästerskap, även om tyngdpunkten ligger på amerikanska sporthändelser.
Vill du hellre betala en slant för att vara garanterad en titt på just din favoritkanal finns den möjligheten också. Leta dig fram i länklistan i artikeln här intill så är chansen stor att du hittar det du söker.

Här hittar du sport:
- www.svt.se – sportnyheter och sammandrag från matcher.
- www.tv4.se – sportnyheter och kommentarer.
- www.eurosport.se – kommentarer och eftersnack (klicka på videofliken)


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 April 2007 - 17:39

Skoj.

Men är det inte lite hårklyverier egentligen? För även om filen strömmas då delas den ju fortfarande med andra. :unsure:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 April 2007 - 18:34

Jag har hittat två andra ställen (där man inte måste ha IE :P ) som gör i princip likadant och det är inte mera lagligt för det. Någon hostar ju "sändningen" och det är ju inte den som har rättigheterna... Lagstiftningen hinner inte med den tekniska utvecklingen, men detta är inte i överenstämmelse med lagens andemening och därför inte lagligt.

Jag skriver inte ut länkarna, men om någon vill ha dem får de PM:a mig. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#25 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 April 2007 - 13:27

Ny teknik öppnar för laglig film och tv över internet

NÄTVIDEO. Adobe visade under söndagen upp en videospelare som kan skynda på spridningen av laglig video på nätet. Spelaren låter användaren ladda ner filmfiler från nätet och dela med sig av filmerna. Nyheten är att spelaren ser till att tv- och filmbolag kan leverera reklam med filmerna, skriver Reuters.


Adobe video player är flashbaserad och kan spela upp filmer i fullskärm, antingen strömmade från internet eller från hårddisken. Enligt Adobe ska spelaren finnas tillgänglig inom några månader, men det är osäkert hur mycket videomaterial som kommer finnas tillgängligt i början.

Rädslan för att filmer och tv-serier sprids över nätet utan möjligheten att få in intäkter har tidigare skrämt mediaföretagen till att inte lägga ut filer på nätet. Men just funktionen att kunna få reklam levererad med filmerna tror många experter kommer göra att fler producenter kan tänka sig att släppa laglig film och tv-serier på nätet.
– Adobe har för första gången gjort det möjligt för företagen att vara säkra på att reklamen följer med filmerna, säger James McQuivey från Forrester research analyst group till Reuters.
Dessutom finns en så kallad "offline tracking"-funktion som sparar information om hur filmerna används och sedan skickar den till producenten så fort spelaren får kontakt med internet.
– Kontroll är något mediaföretagen nästan blir höga på, säger James McQuivey.

Funktionen som låter mediaföretagen följa dina videoanvändningsvanor ska kunna blockeras enligt Reuters.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.




Reply to this topic