Jump to content

Photo

Svenska Superserier


  • Please log in to reply
80 replies to this topic

#76 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 31 July 2007 - 19:38

Jag har filat lite på konceptet sen sist, och Dotty's äventyr börjar ta form i mitt sinne. :)

Jag testade nyss att söka efter Dotty i Varumärkesregistret online, men den hittade inget...

http://www.prv.se/vmi/

Det verkar som jag verkligen måste ringa patentverket för att få reda på detta.

#77 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 September 2007 - 14:34

Gör det då!

#78 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 19 September 2007 - 03:03

So be it. ^^

EDIT: Skickade ett mail alldeles nyss till Patentverket, då dom alltid tycks ha stängt när man väl kommer ihåg att kolla det hela. Frågar först och främst om det är gratis att få igenom en sökning om såna här saker.

Edited by PredaBot, 25 September 2007 - 17:46.


#79 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 October 2007 - 23:35

SÅ... då har karusellen gått runt, från Patentverket till Kungliga biblioteket och slutligen Seriefrämjandet, där jag nog fick mest information. ( väntar på mer)

I mina tankar börjar ett samlingsalbum av allt Dotty material som någonsin skapats börja ta form... Noveller och dagsstrippar, restaurerade och nyfärglagda, på BRA papper. Fin, möjligtvis lite annorlunda design på boken, och kanske en bra release-sight. Möjligtvis Komika eller Epix som utgivare. En särskild sektion i bokens slut, med diverse artistiska vänner till mig som tolkar Dotty, på ett modernt vis, som en bonus. :)

Har lyckats fastställa att det inte FINNS något Dotty Virvelvind trademark ( torde möjligtvis varda något att registrera så snabbt som möjligt?), dock finns det en kopieringsrätt, och det verkar som att Sture Lönnerstrands ättlingar är dom som äger den. Nu återstår bara frågan huru man bäst frågar dom om man får tillförskansa sig denna, för att sedan kunna släppa hela rasket som Public Domain, så att ALLA får äga Dotty. =)

Om detta inte lyckas finns ju alltid samlingsalbumet och möjligtvis någon sorts överenskommelse för en liten slant så att man kan licensera Dotty.

En liten kuriosa som jag träffat på, är att tidningen Levande Livet, som publicerade Dotty, i sinom tid omformades till dom båda något tvivelaktiga publikationerna Aktuell Rapport och FIB-aktuellt... >_<

#80 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 October 2007 - 08:31

Jag kan tänka mig att Mikke Schirén på Komika kan vara intresserad av att ge ut Dotty, möjligtvis även Ingemar Bengtsson på Optimal. Kolla även med Seriefrämjandet själva.

Sektionen i slutet, där folk tolkar Dotty, vet jag inte hur jag ställer mig till. Vem är värdig, det är frågan.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#81 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 22 October 2007 - 02:16

Då den sektionen endast är Pinups och dylika poster-liknande splash-pages och fejkade omslag, så skulle jag nog säga att många, många är det. =) ( iallafall dom utländska artister som jag lärt känna. Och måhända kan man få några otippade kort, som diverse svenska tecknare att göra ett försök, till en LITEN pening självfallet)

TACK för att du föreslår Komika, får jag klarlagt rättighetsfrågorna och dylikt, så blir Schirén den förste jag kontaktar! :)

Vet inte om du kikat i den nya Harbinger-Hardcovern från Valiant? Det lilla jag sett av den har fått mig att bli inspirerad till detta, och jag kommer kika noga på upplägget i den utgåvan.