Jump to content

Photo

Hellboy


  • Please log in to reply
33 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 29 March 2004 - 15:41

vad det är för sorts film ?

Jag har hört den beskriven som en film gjordt av scifi geeks för scifi geeks , men det sägar inte mig så mycket :blink:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 April 2004 - 14:43

Ingen aning :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 01 July 2004 - 17:58

Nivån på den här tråden var inte den mest engagerande. Hellboy är baserad på Mike Mignolas fantasifulla serietidning med samma namn. Hellboy, är visst skapad av nazister/Helvetes grejer men blir räddad och uppfostrad av snälla människor och slåss mot det goda. Det är ungefär min uppfattning om det. Har sett mycket av Mignolas Hellboy teckningar som är väldigt vackra, men är inte insatt i själva serietidningen.

Några sökningar på Hellboy på internet ger dig nog svaren.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#4 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 July 2004 - 18:19

Tror nazisterna frammanade Hellboy, inte skapade honom.

Men hej, om man inte frågar något får man väl heller inget veta? Och varför inte fråga saker på det här forumet? :)
*Hockey och superhjältar*

#5 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 01 July 2004 - 18:37

Ett sätt att få en uppfattning är att se trailern:
http://www.apple.com...ctures/hellboy/
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#6 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 01 July 2004 - 19:47

Ron Perlman som Hellboy, kan det blir bättre B)

Det är verkligen underbart för oss serietidningsfans nuförtiden, bara en massa seriefilmer som kommer ^_^
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#7 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 02 July 2004 - 10:01

Det var egentligen den ryske mystikern Rasputin som frammanade Hellboy 1944.

Rasputin mördades visserligen redan 1916, men i serien lyckades han lura döden och blev så småningom anlitad av nazisterna för ett projekt som kallades "Ragna-Rok".
De hade dock olika syften med sitt lilla "experiment" ... nazisterna ville förgöra sina fiender, medan Rasputin ville utplåna allt liv på jorden!

Som tur var lyckades de allierade, med underrättelsetjänsten B.P.R.D. (Bureau for Paranormal Research and Defense) i spetsen, avstyra projektet ... men de kunde inte hindra en röd liten demonpojke från att slinka igenom!

Pojken fick namnet Hellboy och adopterades av professor Bruttenholm vid B.P.R.D. som lärde upp honom till världens bäste utredare av det paranormala!

Hellboy bör väl vara i 60-årsåldern nu, men han är forftarande en tonåring till sinnet ...
Bland hans närmaste kolleger finner vi "fiskmannen" Abe Sapien och den pyrokinetiskt begåvade Liz Sherman.

Dark Horse Comics har en hel del serier online för den som vill stifta bekantskap med helvetesgrabben och hans vänner.
Listan som följer är sorterad efter ursprungligt utgivningdsatum.

"E-serierna" är kompletta berättelser med vissa animerade inslag (kräver Macromedia Flash).
De övriga serierna är smakprov med utvalda sidor från olika tidningar.

Enjoy! :evil:

"Hellboy: Seed of Destruction - Part 1" (5 sidor) från Hellboy: Seed of Destruction #1 (mars 1994)
"Hellboy: The Chained Coffin" (e-serie) från Dark Horse Presents #100-2 (augusti 1995)
"Hellboy: The Corpse" (4 sidor) från Hellboy: The Corpse and the Iron Shoes (januari 1996)
"Hellboy: Wake the Devil - Part 1" (8 sidor) från Hellboy: Wake the Devil #1 (juni 1996)
"Hellboy: Almost Colossus" (e-serie) från Hellboy: Almost Colossus #1-2 (juni-juli 1997)
"Hellboy Jr.: Maggots, Maggots, Everywhere!" (3 sidor) från Hellboy Junior Halloween Special (oktober 1997)
"Hellboy: A Christmas Underground" (e-serie) från Hellboy Christmas Special (december 1997)
"Abe Sapien: Drums of the Dead" (3 sidor) från Abe Sapien: Drums of the Dead (mars 1998)
"Hellboy: Heads" (2 sidor) från Abe Sapien: Drums of the Dead (mars 1998)
"Hellboy: The Baba Yaga" (e-serie) från Hellboy: The Chained Coffin and Others TPB (augusti 1998)
"Hellboy: The Right Hand of Doom" (4 sidor) från Dark Horse Presents Annual 1998 (augusti 1998)
"Hellboy: The Vârcolac" (e-serie) från Dark Horse Extra #14-19 (augusti 1999-januari 2000)
"Hellboy: Box Full of Evil - Part 1" (4 sidor) från Hellboy: Box Full of Evil #1 (augusti 1999)
"Hellboy: Conqueror Worm - Part 1" (6 sidor) från Hellboy: Conqueror Worm #1 (maj 2001)
"Hellboy: Conqueror Worm - Epilogue" (9 sidor) från Hellboy: Conqueror Worm TPB (februari 2002)
"B.P.R.D." (e-serie) från Dark Horse Extra #42-44 (december 2001-februari 2002)
"B.P.R.D.: Hollow Earth - Part 1" (4 sidor) från B.P.R.D.: Hollow Earth #1 (januari 2002)
"Hellboy: The Third Wish - Part 1" (3 sidor) från Hellboy: The Third Wish #1 (juli 2002)
"B.P.R.D.: The Soul of Venice" (4 sidor) från B.P.R.D.: The Soul of Venice (maj 2003)
"Hellboy Jr vs Hitler" (4 sidor) från Hellboy Junior TPB (januari 2004)
"Hellboy: Theatre of the Dead" (2 sidor) från Hellboy: Weird Tales #7 (februari 2004)
"Johann Kraus: Long Distance Caller" (2 sidor) från Hellboy: Weird Tales #7 (februari 2004)
"B.P.R.D.: Plague of Frogs - Part 1" (4 sidor) från B.P.R.D.: Plague of Frogs #1 (mars 2004)
"B.P.R.D.: Plague of Frogs - Part 2" (4 sidor) från B.P.R.D.: Plague of Frogs #2 (april 2004)
"B.P.R.D.: Plague of Frogs - Part 3" (4 sidor) från B.P.R.D.: Plague of Frogs #3 (maj 2004)
"B.P.R.D.: Plague of Frogs - Part 4" (4 sidor) från B.P.R.D.: Plague of Frogs #4 (juni 2004)
"B.P.R.D.: Plague of Frogs - Part 5" (4 sidor) från B.P.R.D.: Plague of Frogs #5 (juli 2004)
"Hellboy: Fifteen Minutes …" (4 sidor) från Hellboy: Weird Tales #8 (april 2004)
"The Goon/Hellboy" (4 sidor) från The Goon #7 (juni 2004)
Posted Image

#8 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 06 July 2004 - 11:40

Jag vill se filmen, och hoppas att jag har den nere snart på datorn. Verkar oerhört intressant, och håller med StarBld att Ron Perlman som Hellboy låter mycket bra..
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#9 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 07 July 2004 - 21:56

"Second date, no tongue!" Hellboy

Första blicken man får av Hellboy är han liten röd sak. Och andra blicken flera år senare är enda skillnaden att han är stor och röd. Och man kan inte låta bli att gilla honom. Speciellt för hans förtjusning av katter, inte att äta måste jag tillägga.

Och han är sarkastik, och det värmer mitt hjärta. Har fått nog av dessa onormala hjältar och deras äckliga optimism. Här har vi en filur som verkligen vet att livet inte är en dans på rosor och som inte då och då blir sentimental. Nåja det finns en flicka med i leken, men tack och lov så är deras stunder tillsammans inte obehagligt söta..herregud, det fanns ögonblick i filmen jag själv blev tårögd av.. :o

Har aldrig läst en Hellboy serie i hela mitt liv, och det är kanske bra, hade alltså inga förutfattade meningar och kunde ta in allting utan problem..

Det roligaste var att upptäcka att David Hyde Pierce (Niles Frasier) är rösten till "Abe"... :D

Nu ser jag fram emot Hellboy 2..

Mitt betyg: 5/5
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 July 2004 - 22:03

Det roligaste var att upptäcka att David Hyde Pierce (Niles Frasier) är rösten till "Abe"...


Enbart det skulle kunna vara en stor anledning att se den. Niles är ju helskön. :D

Btw, borde inte den här tråden vara i "serier på TV och bio"?
*Hockey och superhjältar*

#11 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 07 July 2004 - 22:11

Satt och funderade " Den rösten är bekant" och var tvungen att titta upp filmen på imdb... :D
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#12 Confined Earth

Confined Earth

    Captain

  • Members
  • 483 posts

Posted 08 July 2004 - 11:35

Borde inte denna tråden ligga under serietidningar?
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#13 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 July 2004 - 12:02

Precis vad jag skrev lite längre upp...
*Hockey och superhjältar*

#14 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 08 July 2004 - 12:07

Då får någon med befogenhet flytta topicet.. :P
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#15 Confined Earth

Confined Earth

    Captain

  • Members
  • 483 posts

Posted 08 July 2004 - 15:16

Jag känner mig så maktlös i detta forumet, annars hade jag flyttat tråden. :P

Ledsen grodan, men jag såg inte att du skrivit nått om det. Hoppas någon med lite makt här kan fixa till det hela.
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#16 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 08 July 2004 - 17:29

jag skal flytta den nu ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#17 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 08 July 2004 - 18:31

Såg trailern till filmen på bio igår och nu ser jag verkligen fram emot den. Karaktärerna verkar intressanta och storyn ser också rätt skön ut.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#18 Confined Earth

Confined Earth

    Captain

  • Members
  • 483 posts

Posted 08 July 2004 - 19:44

En av mina kompisar har redan sätt filmen och säger att den är skitbra.
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#19 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 09 July 2004 - 09:16

Angående Hellboy...

Tragiskt att vi måste vänta så länge innan den kommer till Sverige. I April var jag i Thailand då gick den på bio där, tyvärr hadde jag inte möjlighet att se den då men trodde ju att den skulle gått upp på vita duken när jag hadde kommit tillbaka till Svelanda, men icke...

För övrigt är det en eminent serie, bör läsas!

Ron Perlman ger bra vibbar!

#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 July 2004 - 09:39

Frågan är om dne överhuvudtaget går upp på bion här i Sverige. Skulel snarare tro att den kommeer direkt til lvideo.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#21 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 09 July 2004 - 10:55

Ska iaf köpa den på dvd när kommer ut i Sverige.. :)
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 July 2004 - 11:01

Serien verkar riktigt bra, men frågan för mig är hur detta ser ut som film. Sen är t. ex League of extraordinary gentlemen en riktigt bra serie, men filmversionen en stor flopp. Det är två farhågor jag har om Hellboy...hoppas ni har rätt här då. :)
*Hockey och superhjältar*

#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 July 2004 - 11:25

Filmer som bygger på serier ska jämföras med serierna. Och TLoXG är en riktigt bra serie av Alan Moore. The League kändes mest som meningslöst effektsökeri. ;)
*Hockey och superhjältar*

#24 Lamia

Lamia

    Commander

  • Members
  • 196 posts

Posted 14 July 2004 - 20:58

Ah, lite drygt en månad kvar innan Hellboy dyker upp på bio här i Sverige ... :wacko: Har jag "hållit mig" så här länge så ska jag banne mig kunna vänta ut den tiden och köpa mig en biljett för att se filmen på den stora duken!

:thumbsup:

#25 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 14 July 2004 - 21:08

Läste att DVD:n släpps den 27:e i USA, så det blir kanske så att man beställer den snart istället för att se den på bio :P
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.