Jump to content

Photo

Filmatisering av sci-fi böcker


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 10 August 2010 - 00:08

Jag misstänker att antalet lyckade filmadaptioner som bygger på sci-fi litteratur kan räknas på ena handens fingrar. Jag kan iaf. bara komma på fyra kända filmer: Bladerunner, 2001 A Space Odyssey, Planet of the Apes och Solaris. Kan ni komma på fler? Vilken bok skulle ni vilja se göras om till film eller tv-serie? Personligen så skulle jag vilja se en tv-serie med manus skrivet av Paolo Bacigalupi där handlingen utspelar sig i samma typ av dystopisk framtid som beskrivs i The Windup Girl. Med rätt hantering så tror jag att det skulle kunna bli en väldigt bra och trovärdig historia just därför att det scenario som beskrivs i boken faktiskt är sannolikt. Det svåra i att skapa bra sci-fi för vita duken och för TV verkar vara just att få både publiken och skådespelarna att acceptera handlingen och miljön och ofta fegar regissören till och överkompenserar med specialeffekter ist (Min åsikt.)
ಠ_ಠ

#2 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 10 August 2010 - 16:18

2001 är egentligen ingen adaption, varken som film eller roman. Kubrick och Clarke bollade idéer och
filade på storyn gemensamt under flera år; både film och roman växte fram parallellt därur och kom ut ungefär samtidigt. Clarke ville till och med att Kubrick skulle få kredd som medförfattare till romanen men förlaget hade tydligen andra tankar eller nåt.

Förutom Blade Runner tycker jag att vissa av de andra Dick-adaptionerna också har lyckats bra (A Scanner Darkly, Screamers) eller åtminstone halvbra (Total Recall, Minority Report, Paycheck). Annars är ju åtskilliga klassiska SF-rullar baserade på litterära förlagor, som When Worlds Collide, The Day the Earth Stood Still, Soylent Green, adaptionerna av Wells och Vernes verk etc.

Edited by Mjolnir, 10 August 2010 - 16:19.


#3 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 10 August 2010 - 21:06

2001 är egentligen ingen adaption, varken som film eller roman. Kubrick och Clarke bollade idéer och
filade på storyn gemensamt under flera år; både film och roman växte fram parallellt därur och kom ut ungefär samtidigt. Clarke ville till och med att Kubrick skulle få kredd som medförfattare till romanen men förlaget hade tydligen andra tankar eller nåt.

Förutom Blade Runner tycker jag att vissa av de andra Dick-adaptionerna också har lyckats bra (A Scanner Darkly, Screamers) eller åtminstone halvbra (Total Recall, Minority Report, Paycheck). Annars är ju åtskilliga klassiska SF-rullar baserade på litterära förlagor, som When Worlds Collide, The Day the Earth Stood Still, Soylent Green, adaptionerna av Wells och Vernes verk etc.


Ah, jag misstänkte väl att jag hade missat en del. Soylent Green har jag för mig är inspirerad av Harrisons Make Room! Make Room! och jag har bara läst böckerna om stålråttan av honom. Logan's run är väl också ursprungligen en bok har jag för mig.
ಠ_ಠ

#4 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 17 August 2010 - 18:32

Du förväntade dig förmodligen lite fler svar att trilla in när du startade en tråd om filmatisering av sci-fi böcker på ett forum kallat Sci-Fi Nytt, så jag kan iaf svara på din andra fråga också.

Jag skulle vilja se en adaption av Alastair Reynolds Revelation Space-serie. Det är en berättelsesvit där människan har spritt sig över vårt lilla hörn av galaxen med hjälp av "lighthuggers", rymdskepp som kan närma sig ljushastigheten men inte överstiga den, så att det tar åratal eller till och med årtionden att färdas mellan olika stjärnsystem. Aktuell information om vad som händer i andra system är därför en av de mest värdefulla och eftertraktade kommoditeterna som finns. Stora delar av mänskligheten har blivit posthumana - fraktionen som bemannar rymdskeppen biomodifierar sina kroppar och sin hjärnkemi för att inte bli galna av den livslånga isoleringen, en annan prioriterar mentala förbättringar och har kollektiva gruppmedvetanden. Ruiner av utdöda civilisationer finns här och var och de fåtal utomjordiska samhällen som har påträffats består inte av snubbar i latexmasker utan av Lem-inspirerade varelser så främmande att människor inte kan kommunicera direkt med dem, än mindre förstå dem.

Det är en fantastisk setting som verkligen lyckas ge känsla för universums ofantlighet och mystik, då varje bosättning är som en relativt isolerad ö med sin unika särart i den galaktiska oceanen, vilket gör det överhängande hotet som uppenbarar sig än mer påträngande. Jag skulle hellre se den på film än den där Mass Effect-filmen som de tydligen tänker göra. Båda serierna bygger på en liknande konflikt men där Mass Effect mestadels bjuder på standardiserade rymdoperatroper hämtade från Star Wars, Star Trek och andra populära källor omstuvade i en ny gryta så har ingen film försökt skildra något som RS-universat.

#5 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 18 August 2010 - 21:16

Du förväntade dig förmodligen lite fler svar att trilla in när du startade en tråd om filmatisering av sci-fi böcker på ett forum kallat Sci-Fi Nytt, så jag kan iaf svara på din andra fråga också.

Jag skulle vilja se en adaption av Alastair Reynolds Revelation Space-serie. Det är en berättelsesvit där människan har spritt sig över vårt lilla hörn av galaxen med hjälp av "lighthuggers", rymdskepp som kan närma sig ljushastigheten men inte överstiga den, så att det tar åratal eller till och med årtionden att färdas mellan olika stjärnsystem. Aktuell information om vad som händer i andra system är därför en av de mest värdefulla och eftertraktade kommoditeterna som finns. Stora delar av mänskligheten har blivit posthumana - fraktionen som bemannar rymdskeppen biomodifierar sina kroppar och sin hjärnkemi för att inte bli galna av den livslånga isoleringen, en annan prioriterar mentala förbättringar och har kollektiva gruppmedvetanden. Ruiner av utdöda civilisationer finns här och var och de fåtal utomjordiska samhällen som har påträffats består inte av snubbar i latexmasker utan av Lem-inspirerade varelser så främmande att människor inte kan kommunicera direkt med dem, än mindre förstå dem.

Det är en fantastisk setting som verkligen lyckas ge känsla för universums ofantlighet och mystik, då varje bosättning är som en relativt isolerad ö med sin unika särart i den galaktiska oceanen, vilket gör det överhängande hotet som uppenbarar sig än mer påträngande. Jag skulle hellre se den på film än den där Mass Effect-filmen som de tydligen tänker göra. Båda serierna bygger på en liknande konflikt men där Mass Effect mestadels bjuder på standardiserade rymdoperatroper hämtade från Star Wars, Star Trek och andra populära källor omstuvade i en ny gryta så har ingen film försökt skildra något som RS-universat.


Jag gillar verkligen Reynolds Revelation Space, han har en otrolig förmåga att extrapolera tänkbara framtida teknologier och hans idéer är verkligen storslagna. Jag brukar ibland jämföra honom med Hamilton och jag tycker Reynolds är strået vassare när det gäller den där speciella wow-känslan man får av bra science fiction, även om Hamilton skriver bättre action och (alldeles för mycket) sex. :rolleyes: Jag tror det skulle vara mycket svårt att överföra Revelation Space till film utan att tappa komplexiteten och visionen i böckerna.
ಠ_ಠ

#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 August 2010 - 21:20

Problemet med (speciellt) Hollywood-filmer är att SF = rymdaction med mycket explosioner. Det har gjorts bra SF-filmer, men de kommer sällan från "drömfabriken" och oftast från mindre, oberoende, bolag.

Jag har till exempel inga som helst förhoppningar att Stiftelse-trilogin (om de nu blir gjorde någon gång) blir nåt mer än ett actionäventyr med många explosioner.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 18 August 2010 - 21:27

Problemet med (speciellt) Hollywood-filmer är att SF = rymdaction med mycket explosioner. Det har gjorts bra SF-filmer, men de kommer sällan från "drömfabriken" och oftast från mindre, oberoende, bolag.

Jag har till exempel inga som helst förhoppningar att Stiftelse-trilogin (om de nu blir gjorde någon gång) blir nåt mer än ett actionäventyr med många explosioner.


Med tanke på hur trogen förlagan I, Robot var så kanske det ligger något i vad du säger... <_<

Orsaken till att jag tycker att just The Windup Girl är en bra kandidat för filmatisering är att den utspelar sig på jorden i en inte alltför avlägsen framtid och att de teknologier och scenarion/förhållanden/miljöer som beskrivs går att ana redan i dagens samhälle. Boken ger möjliga svar på frågor som vi redan idag har börjat ställa: Vad händer när oljan tar slut? Hur ska vi föda den allt mer ökande befolkningen på jorden? Vilka effekter kommer klimatförändringen ha? Vilka problem kan uppstå om vi förlitar oss alltför mycket på genmodifierad mat? Osv...

Edited by stoffe, 18 August 2010 - 21:38.

ಠ_ಠ

#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 August 2010 - 21:36

För att vara ärlig: Jag anser att "I, Robot" är extremt trogen...

Inte förlagan (novellsamlingen), men universumet...

Relativt sett, alltså. Med Hollywoodmått mätt.

Det kunde ha varit mycket värre. Det kunde givetvis också ha varit mycket bättre, men...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 18 August 2010 - 21:44

För att vara ärlig: Jag anser att "I, Robot" är extremt trogen...

Inte förlagan (novellsamlingen), men universumet...

Relativt sett, alltså. Med Hollywoodmått mätt.

Det kunde ha varit mycket värre. Det kunde givetvis också ha varit mycket bättre, men...


Oops, my fault. Jag hade fått för mig att I, Robot byggde på den bokserie som börjar med The Caves of Steel. Men I, Robot är ju en fristående novellsamling. Det var rätt länge sedan jag läste den och minnet är svagt så du har säkert rätt.
ಠ_ಠ

#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 August 2010 - 21:54

Jo, jag anser att "I, Robot" faktiskt håller sig inom universumet (även om vissa saker diffar. Har alltså inget att göra med novellsamlingen förutom själva universumet och en del personer) men å andra sidan så (om jag förstått saken rätt) så började filmen som nåt helt annat icke-asimoviskt.

Orsaken till att jag inte tror att icke-action-SF borde göra sig någon möda är baserad på den här listan:

http://www.boxoffice.../alltime/world/

Mycket SF och fantasy högt upp. Men bara en viss sort SF/Fantasy. Inget ont med det (jag gillar faktiskt "Avatar", "Lord of the Rings", "Matrix" och "Independence Day", men eftersom Hollywood anser att SF = action så får man leta efter annat på andra håll (det finns, till exempel "Pi", eller för att ta ett nyare exempel "Moon". Eller varför inte första "Cube").

Jag har inget emot ett Hollywood-spektakel, men anser att variation förnöjer. Alltså bör man försöka leta reda på de mindre filmerna utanför Hollywood för att få fullt utbyte av filmerna.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 18 August 2010 - 22:27

Jag tycker också att I, Robot var trogen andan i Asimovs berättelser. Det som mest sänker den filmen för mig är Will Smith och hans karaktäristiska clownande. Hans talanger lämpar sig bäst för komedier som Men in Black, inte mer seriösa rullar.

Angående behovet av action så saknas ju inte den varan i exempelvis Reynolds böcker men jag undrar om inte just de teman som gör dem så spännande för SF-aficionados skulle ha en frånstötande effekt för gemene man. Icke-invigda har under rätt lång tid blivit serverade en gammaldags variant av rymdopera, där utomjordingar är snubbar i latexmasker och folk susar omkring mellan stjärnorna i pyjamasliknande uniformer. Det har aldrig kommit några filmer eller TV-serier som har försökt uppdatera den här 60-talspräglade Star Trek-visionen av framtida rymdfärder.

Vad sägs om en adaption av Banks Culture-universum då? Banks är trots allt en pionjär inom New Space Opera-rörelsen, så om den blir av så kanske vi får se startskottet till en renässans inom rymdbaserad sci-fi på film.

#12 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 18 August 2010 - 23:01

Jag tycker också att I, Robot var trogen andan i Asimovs berättelser. Det som mest sänker den filmen för mig är Will Smith och hans karaktäristiska clownande. Hans talanger lämpar sig bäst för komedier som Men in Black, inte mer seriösa rullar.

Angående behovet av action så saknas ju inte den varan i exempelvis Reynolds böcker men jag undrar om inte just de teman som gör dem så spännande för SF-aficionados skulle ha en frånstötande effekt för gemene man. Icke-invigda har under rätt lång tid blivit serverade en gammaldags variant av rymdopera, där utomjordingar är snubbar i latexmasker och folk susar omkring mellan stjärnorna i pyjamasliknande uniformer. Det har aldrig kommit några filmer eller TV-serier som har försökt uppdatera den här 60-talspräglade Star Trek-visionen av framtida rymdfärder.

Vad sägs om en adaption av Banks Culture-universum då? Banks är trots allt en pionjär inom New Space Opera-rörelsen, så om den blir av så kanske vi får se startskottet till en renässans inom rymdbaserad sci-fi på film.


Det är nog det som gör att så många science fiction adaptioner går åt skogen: Dom dummas ned och anpassas efter någon slags minsta gemensamma nämnare som ska motsvara den genomsnittliga biobesökaren.

Angående Banks Culture-böcker så har jag svårt att tänka mig dom som film. Kanske Consider Phlebas men dom flesta böckerna handlar ju i någon mening om kontraster mellan The Culture (deras filosofi, moral och ställningstaganden) och andra grupperingar/individer, både inom den egna civilizationen och mot utomstående. Inversions och Look To Windward är böcker som jag tror det skulle vara extra svårt att filamtisera just pga. de teman som behandlas.
ಠ_ಠ