Jump to content

Photo

Bilmärken & Figurnamn i serier?


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 25 February 2017 - 16:31

Någon som vet om det är OK att använda verkliga bilmärken i en fiktiv serie? Alltså, utan att Volvo eller Porsche kommer å hytter med en näve advokater?

T.ex. att ha bilar av varierande bilmärken som trafikerar en gata, eller att några figurer åker omkring i en viss typ av sportbil i några rutor i serien.

 

Samma fråga gällande att nämna andra serieskapares seriefigurer vid namn?

T.ex. nämna dem i en mening, typ: "Du är lika snäll som Bamse, ju!", utan att figuren Bamse existerar som annat än just en seriefigur i din egen fiktiva serievärld (lite meta-flummigt, men ändå...)

 

Jag antar att detta är OK så länge jag inte framställer varken bilmärken eller seriefigurer på ett negativt sätt som anses kunna skada deras varumärke (bilmärke) eller inskränker på upphovsrätten (seriefigur).

T.ex. att använda en ren kopia av Skalman i en egen serie, eller att hävda att alla Ford-bilar är rullande likkistor som ständigt exploderar a la Hollywood vid beskjutning och därför vill ingen åka i en sådan.

 

Jag vet att parodier ger mer frihet så sett, men jag tänker mer seriös användning för att skapa en mer trovärdig parallell värld och miljö baserad på vår egen verklighet.


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 February 2017 - 17:08

Det bör ju vara tillåtet att visa en Volvo i bild. Men förmodligen inte att skapa figuren Dr Volvo. Och att nämna Bamse (som den seriefigur det är) borde också vara tillåtet.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 27 February 2017 - 16:27

Det bör ju vara tillåtet att visa en Volvo i bild. Men förmodligen inte att skapa figuren Dr Volvo. Och att nämna Bamse (som den seriefigur det är) borde också vara tillåtet.

Tack för ditt svar! Tycker likadant, men man vet ju inte säkert. Ville därför höra hur andra tänker och tycker om saken. :)


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 February 2017 - 17:55

Erik Larsen (som skapat Savage Dragon) använder ju en del namn på ett roligt sätt. T ex så har han skapat en figur som heter Chicago Bull.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 05 March 2017 - 14:24

Ah, baserad på ett basketbollag! Fick googla för att fatta kopplingen.

 

Får mig att fundera på om man skulle kunna komma undan med att göra en seriös superkaraktär som heter Red Bull..?

En parodi skulle nog vara ett mer säkert kort om man vill koppla förvandlingen till en röd tjur i direkt samband med överkonsumtion av energidrycker... :D


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.