Jump to content

Photo

Cars 2 / Bilar 2


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 September 2008 - 12:18

Vi verkar ju vara ett gäng här som gillar den första filmen så varför inte starta upp en tråd för film 2 tills vidare. Posted Image

First Showing - Pixar's Cars 2 Pushed Up to Summer of 2011

Posted Image

September 25, 2008

During the Disney Showcase yesterday held at the Kodak Theater in Hollywood, John Lasseter and Dick Cook presented a brief look at the upcoming animated films from Disney. Included was a quick look at Cars 2. While there wasn't any concept art or photos, Lasseter and Cook announced that the film would be hitting theaters in the summer of 2011, as opposed to 2012, as was first announced. Additionally, Lasseter mentioned that he came up with the idea for the sequel while traveling around the world doing publicity for the first film. He wondered how the characters would react in various locations all over the world. Cars 2 will follow Tow Mater getting his passport and traveling to Europe with Lightning McQueen.

Lasseter also gave us a quick look at an episode from a series of shorts called Cars Toons. These shorts will feature "Mater's Tall Tales", a series of funny stories told by Tow Mater himself, starting with how he used to be a firetruck.


Edited by Georgia, 18 September 2011 - 19:05.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 September 2008 - 12:23

Jag har en brorson som älskar Cars över allt annat. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 September 2008 - 12:32

Du gillade den väl med?

Tycker det låter intressant att film 2 ser ut att utspela sig i Europa. Känns som ett steg i rätt riktning.

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 September 2008 - 12:39

Japp - det gör jag. Skall bli intressant och se mer på detaljnivå vad man hittar på. (Blixten och Bärgarn på turné i europa känns lite generellt).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 September 2008 - 13:04

Hellre det än en till film som utspelar sig i USA.

#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 September 2008 - 13:41

Tja, det är nog den film jag har sett flest gånger av alla, så (~20 ggr? Har tappat räkningen)... Sen kan man ju diskutera hur frivilligt det var ;) . Tycker iofs själv att den har sina stunder.

Fast jag undrar hur sugen min son är på 2:an när han är nio? Det är ju helt klart yngre ungar än så som har fastnat så totalt för den, och som gör att det fortarande säljs merchandise som smör. Men den hittar nog sin publik i alla fall.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 September 2008 - 13:48

Tja, en polares barn gillar fortfarande Toy Story 1 & 2 (speciellt Buzz Lightyear) trots att han nu är i övre tonåren. Det har väl med att göra hur pass länge ens intressen hänger med. Ibland går det snabbt och ibland hänger dom med under större delen av ens liv.

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 September 2008 - 13:48

Carty: Jag menade att får veta mer exakt vad som händer. Synopsis, vilka platser man besöker osv. Jag tycker det är jättekul att att man tar filmen ut från USA.

Fiskrens: Det är en av de trevliga aspekterna med filmen, du kan uppskatta den som liten, men även som vuxen. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 September 2008 - 13:52

Jaha, oki. Fattade lite fel där tydligen. ;)

Håller med dig. Man vet ju inget om filmen i skrivande stund men jag tycker att Pixar lyckades bra med Toy Story 2 så även om dom är lite ovana vid att göra uppföljare så tror jag att det kan bli bra. Har hittills inte blivit besviken på någon av deras filmer så jag hoppas att jag inte blir det av Cars 2 heller.

Tycker att alla deras filmer (och flera av Disneys) är gjorda så att man kan uppskatta dom oavsett ålder.

Edited by Cartman, 26 September 2008 - 13:52.


#10 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 June 2011 - 13:23

Snart har filmen premiär här hos oss. 5 augusti närmare bestämt. Både som vanlig film och i 3D. IMP Awards har ett helt galleri med olika posters. Sedan så har det även släppts en del trailers av varierande kvalité. Själv tycker jag att det känns som att man har lyckats bra med att inte enbart återupprepa sig från den förra filmen, utan att man även har lyckats att ta konceptet till nästa nivå.

http://www.youtube.com/watch?v=lg5hj2c5Nkk

Jag gillar dock den här trailern mer.

http://www.youtube.com/watch?v=xDjFGKq23ac

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 June 2011 - 15:25

Känns given att köpa på dvd när det är dags.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 June 2011 - 15:39

Instämmer till fullo. :) Jag brukar invänta att dom flesta filmerna ska släppas för hemmabruk innan jag ser dom. Blir trevligare så än att se filmerna på bio. Undantaget är väl om man har barn eller syskonbarn som vill se filmerna, då kan jag tänka mig att göra ett undantag.

#13 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 August 2011 - 16:11

Tog med mig sonen på denna, så här kommer mina tankar om den:

Korta versionen: Man har inte tråkigt men inte heller speciellt roligt.

Lite längre versionen: Pixar av standardmärke, med snygga detaljer och vackert, skickligt handlag. Jag har alltid tyckt att "bilar/farkoster som levande varelser" funkade rätt bra i förra filmen (vet att många gjorde :rolleyes: åt det), och nu har man ju redan svalt det konceptet och lever rätt in i det. Bra att de inte tänjer vidare för mycket på det här (som med flugor = små bubblor), sånt blev det tillräckligt av i förra. I övrigt är handlingen rätt tunn, med en rätt konstruerad agenthistoria som bärgarn halkar in i, samtidigt som Blixten deltar i ett världsomspännande race. Nu var inte handlingen i ettan så vidare djup heller, men den hade mer värme. Fast det är väldans fart från första början så man har inte tråkigt på resan. Lite mer vuxet är det också, med bilar som "dör" (förra publiken har ju blivit fem är äldre).

Plus som vanligt för detaljerna: håll utkik efter "Svenska kullagerfabriken", regissörens eget däckmärke och namnet på Österrikes högst berg :).

Förfilmen är också den klart sevärd, Pixar som det "ska" vara med humor och värme.

Betyg: OK+ (pluset för de två sista punkterna)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 August 2011 - 13:50

Nu har jag inte sett filmen än men jag fick direkt känslan av att det bara var bra att dom förflyttade handlingen ut i världen istället för att återupprepa den förra filmen en gång till fast i en annan förpackning. Återstår att se om jag tycker det efter att ha sett filmen. Tycker det är lite synd att det har blivit mer en actionfilm av det hela med högt tempo och en massa "pang-pang."
Av dom reaktioner kring den här filmen så är det flera som delar den kritik som du framför. Inte direkt oväntat, men nu har jag sänkt mina förväntningar lite mer så det hjälper förhoppningsvis till i att inte bli alltför besviken.

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 December 2011 - 13:36

Bilar 2 / Cars 2 (2011) [US]
Jag är ett stort fan av Pixars filmer och föregångaren till den här har jag ett väldigt speciellt förhållande till. Inte bara köpte jag filmen på dvd 2 gånger utan jag återupptäckte Disneys klassiker och animerad film i största allmänhet (ivrigt påhejad av forumets Cartman f.ö.).
Storymässigt så har man skiftat fokus - då den första filmen var väldigt fokuserad på Blixten så får den yngre publikens favorit Bärgarn lite mer plats här. Filmen känns dessutom mer fartfylld och actionladdad än sin föregångare. Gillar hela spionintrigen - även om kanske konceptet "lantis blir misstagen för mästerspion" kanske inte känns superfräscht så ligger det bra i filmen. Man lånar friskt och tjusigt in välbekanta grejor från kända produktioner inom spion-/deckargenren. Fightscenerna är dessutom riktigt underhållande och listigt designade/koreograferade. Vänskaps-intrigen mellan Blixten och Bärgarn må vara ett barn av Disneys standardskiss men känns fint integrerad i resten av storyn. Sedan gillar jag all nördfakta som Bärgarn serverar lite då och då (något som hjälper till att dölja att han inte är spion).
Tekniskt sett är den supertjusig som alltid från Pixar, allt är tipptopp från den här världen där motorerna är världens kungar och en del av mig kan inte låta bli att gilla tanken på att utöka världen med båtar och flygplan (som de teasar om i en av de medföljande kortfilmerna) i den kommande Planes). Musiken och låtvalen är bra. Sedan måste jag slå ett slag för de snygga eftertexterna, den enklare animering som används här är i sin enkelhet lika tjusig som resten av filmen.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 January 2012 - 15:40

Jag tyckte att den här filmen var bra. Den är kanske inte riktigt lika bra som den första, men varför måste det ena utesluta det andra. Uppföljare av framgångsrika datoranimerade filmer brukar ofta bli repetitiva, men här så tycker jag att man har lyckats bra med att ta det som var så bra med den första filmen och sedan förnya sig. Så det här blev lyckligtvis en bra uppföljare. Att filmens handling utspelar sig runt om i världen tycker jag var ett bra drag. Dessutom så gillar jag den spionintrig som är grundstommen i filmens handling. Samt alla andra röda trådar som sakta men säkert vävs samman. Det blir precis lagom av allt. Kanske är det därför som filmen inte riktigt överträffar den tidigare, men det är fortfarande väldigt underhållande rakt av från början till slut. Filmen är väldigt snygg, kanske rent av det bästa som Pixar har gjort till dags dato. Även om jag personligen håller filmer som Wall*E samt Hitta Nemo som bättre på just den punkten. Jag såg filmen med originaltal och det fungerade bra. Den svenska dubben var bra till den föregående filmen, så man kan ju alltid hoppas att man anlitade samma personer till att dubba denna film. Då borde det generera ett bra slutresultat. Frågan nu är om man på Pixar ämnar att göra en till film för att få en trilogi eller om det här är sista gången som vi ser Bärgarn och Blixten McQueen i långfilmsformat. Det gäller att ta konceptet till nästa nivå och förnya sig för att en till film skall fungera, annars så är det bättre om man låter bli. Oavsett hur det blir med den saken så är det klarlagt att Pixar har flera intressanta produktioner på gång framöver och tills vidare så får Pixar även se sig som herren på täppan när det gäller datoranimerad film. Även om konkurrensen tacksamt nog har blivit mycket bättre den senaste tiden.

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 January 2012 - 10:48

Låter som om vi hade ungefär samma uppfattning om filmen. :) Tycker också de lyckades bra med att fräscha upp konceptet inför den nya filmen. Det vore inte helt fel om man koncentrerade sig på andra karaktärer om det blir fler filmer. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 January 2012 - 12:41

Heh, jag drömde i natt om XC's recention av filmen. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 January 2012 - 12:55

Om min? :lol: Man har gjort intryck! :D Vilken kompimang. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 January 2012 - 14:41

Jag kan ju börja med att säga att jag inte alls gillade den första filmen. För mig var det den först riktigt stora besvikelsen från Pixar och det står sig än i dag. Borta var allt fyndighet, värme och originalitet som genomsyrat deras tidigare filmer.

Cars 2 var inte alls någon besvikelse. Den var precis var jag hade förväntat mig. Visserligen hade jag hört att spionstoryn skulle höja filmen från föregångaren men det stämde väl lite sådär. Visst är det underhållande med Michael Caine som superspion men det dras samtidigt ner av att göra Mater till huvudpersonen i den här filmen. Såvida man inte tycker att Mater är hysteriskt rolig, isf är den här filmen julafton i knappt två timmar. Jag tycker bara han är irriterande. Humorn i Cars är helt enkelt inte riktad till mig. Sen är storyn tråkigt förutsägbar och utvecklar imo inte konceptet nämnvärt.

Rent tekniskt finns det inget att anmärka på. Top notch all the way precis som man förväntar sig av Pixar. Men av alla deras filmer som inte fått en uppföljare jag hade hellre sett en på Finding Nemo. Men som Piranhaconda säger så är det väl troligt att vi får se en tredje film också.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#21 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 January 2012 - 16:07

Ok, jag kan ju börja med att... jag håller med dig, Wylie. :) Tyckte inte alls om första filmen och tycker inte om den här. Snyggt hantverk, ja visst, men inte alls min humor och den där bärgarbilen är bara för mycket. Jobbig och irriterande. Särskilt som huvudkaraktär. Och tjatigt med alla dessa biltävlingar som ska gå av stapeln i tid och otid. Kan de inte använda fantasin och köra ett annat tema?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.