Jump to content

Photo

Fantastic Four


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 July 2005 - 23:56

Nyss hemkommen från en förhandsvisning av Fantastiska Fyran. Tänkte komma med en lite mer utförlig recension imorgon, när jag har smält intrycket lite, men så mycket kan jag säga att jag tyckte den var helt okej.
*Hockey och superhjältar*

#2 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 12 July 2005 - 08:37

Kul att höra! Väntar på recensionen med spänning ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 July 2005 - 08:43

Japp...

Personligen så är intresserad av att se den här filmen, oc eftersom jag aldrig tar mig tid och går på Bio och kör Hemma Bion så är jag grymt intresserad av att veta om den är värld att köpa eller ej.

*håller andan i förväntan*

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 July 2005 - 11:39

Fantastic Four
Regi: Tim Story
I rollerna: Ioan Gruffud, Jessica Alba, Michael Chiklis, Chris Evans, Julian McMahon
Manus: bl. a Mark Snow och Simon Kinberg

Avi Arad, producent för Marvel-filmerna kallade den här filmen för "the feelgood movie of the summer", och visst, en sommar som den här där de största filmerna alla är relativt mörka, med Revenge of the Sith, Batman Begins och Sin City som exempel på det, så fungerar FF alldeles utmärkt som en trevlig liten rulle som gör att man lämnar biografen med ett leende på läpparna.

Nu har trailers och diverse andra nyheter inte direkt höjt folks förväntan, men jag har med en dåres envishet trott på filmen. Visst har den brister och vissa roller hade kunnat göras bättre, men det finns också många bra sidor med FF.

Så vad fungerade? Särskilt andan, stämningen var väldigt bra. Det är inte den roligaste eller häftigaste filmen där ute, men man sitter med ett småleende på läpparna hela tiden. Här bestämer sig våra hjältar ganska så omgående att använda sina krafter för att rädda folk, inget tungsinne, ingen dysterhet, inga tragedier. Och det är bara så förfriskande.
Sen beter sig alla karaktärer i stort sett mitt i prick hur de är i serien. Johnny Storm är den vilde våghalsen som konstant och skoningslöst driver med Ben Grimm men som man ändå inte kan låta bli att älska. Sue Storm tar ofta kommandot och är medlaren och "mamman" i gruppen. Ben Grimm och Reed Richards står precis så nära som de ska göra och...ja, det bara krylar av detaljer i förhållandet mellan de här fyra människorna som de har lyckats så bra med att fånga från serierna. Det är också här som man får den största behållningen av filmen.

Det har också hämtats mycket inspiration från serierna på annat vis, vissa scener är direkt därifrån. Och det är nästan uteslutande ifrån Stan Lees och Jack Kirbys period.

Jag läste en recension på nätet som jämförde FF lite med den första Ghostbusters-filmen om man tänker på själva andan, och det var inte alls en dum jämförelse. New York tar väldigt fort Fantastic Four till sina hjärtan, och även om det bara är Johnny som njuter av det först så lär de andra sig att hantera det ganska så snabbt.

Det finns också två skådespelare som verkligen utmärker sig: Michael Chiklis som Ben Grimm/Thing och Chris Evans som Johnny Storm/Human Torch. Visst, de ser inte exakt ut som sina serieförlagor, men de spelar sina figurer så bra att jag har svårt att tänka mig några andra i rollerna. Ioan Gruffud är helt okej också, han ser verkligen ut som Reed och jag hoppas han växer i uppföljaren som tydligen ska komma.


Vad fungerade då inte?
Det finns inget uselt i filmen, men mycket som var mindre bra. Först och främst känns och märks det att Tim Story och gänget har haft ont om tid. FOX brukar tydligen inte ge generöst med det, och det är lite synd, för jag tror att FF hade kunnat vara några snäpp bättre.
Manuset och replikerna är lite sådär, cheesy i överkant några gånger, men det jag nämnde om andan och relationerna, men speciellt andan, gör att det känns att det inte gör så mycket.
Visst, det finns hål i handlingen, men hur många av första-filmerna i den här "genren" har inte det? Varken X-Men 1 eller Spider-Man 1 hade manus och dialog som var särskilt lysande.

Nu kan man dock ändå inte jämföra FF med de två filmerna, och en stor anledning till det är min nästa punkt; Tim Story har ingen särskilt utpräglad stil. Om man jämför med andra Marvel-filmer som Singers X-Men, Raimis Spider-Man eller Lees Hulk så står sig det ganska så slätt.
Det finns ingen särskilt speciell visuell stil och varken actionscener eller effekter är särskilt lysande. Inte så dåligt som det såg ut i vissa trailers men inget att dra efter andan av heller.

Det finns några ljusglimtar i specialeffektsväg, Chiklis dräkt som han har för att se ut som Thing fungerar över förväntan bra. Någon actionscen här och där är ganska häftig, min favorit var den när Torch blir jagad av en värmesökande missil.

Jessica Alba som Sue Storm är ingen katastrof, hon hanterar vissa sidor väldigt bra, och den spirande romansen med Reed känns inte helt otrolig, men jag undrar ändå inte om det fanns bättre val.
Julian McMahon kommer väl undan med ett hyfsat betyg som Dr. Doom, men något fattas. Han har utseendet och arrogansen, men t. ex Dooms välkända storhetsvansinne ser man inte mycket av. Men vi kan få se en mycket mer trogen Doom i eventuella uppföljare, varför ska jag reda ut lite längre ned.


Man får ta det här för vad det är; det är en "origin-film" och säg den film av just den typen som inte har sina missar och skönhetsfläckar? Som jag nämnde tidigare i recensionen har t. ex X-Men 1 och Spider-Man 1 definitivt sina "fel", och om man ska jämföra den med X-Men som ändå är från samma bolag så är det inte så stor skillnad på vissa sätt. X-Men 1 hade en ganska urbota dum "plot" men porträtterade karaktärerna väl.

FF tar sig vissa friheter i ursprunget, men säg den film som inte gör det? T. om den redan så hyllade Batman begins ändrar ganska friskt i vissa saker, och jag har inget större problem med hur t. ex Dr. Doom kommer till här. Det sker annorlunda än i serien, men det lämnar ändå öppningar till att vi får se en Doom som är väldigt lik seriens despot. Visst, Victor är en affärsman i new York, men vi får veta att han kommer från Latveria, och med filmens slut så öppnar det lite fler dörrar åt despot-Doom.
Och ja, Doom är med ute i rymden och får krafter ungefär som de fyra, men det sköts också på ett ganska smart sätt. jag trodde att hela hans pansar skulle vara hans "kraft", men som tur var var så inte fallet.


Bottom line: en helt okej debut för Marvels första superhjältar på vita duken. Den har helt klart sina brister, men den bra stämningen och hur figurerarna agerar mot varandra höjer filmen för mig. Det verkar över huvud taget som att film-teamet har haft väldigt kul när de gjorde FF, och det märks. Och precis som var fallet med X-Men och Spider-Man är nu världen etablerad. För övrigt en värld jag gillar. Det är tillräckligt sci fi för att t. ex Victor von Doom ska ha en egen rymdbas men det känns ändå lite rotat i verkligheten. Det öppnar för att nästan vad som helst ska kunna hända i en uppföljare. Negativa zonen? Galactus? Inga problem.

Jag hade väldigt trevligt när jag såg FF, det fanns inga tråkiga partier eller scener som fick mig att himla med ögonen. Det är kanske inte så mycket mer än en trevlig stund, men det har jag inget problem med heller.

FF når inte riktigt upp till samma klass som den exklusiva skara av "bästa serieadaptioner" som befolkas av Spider-Man 1 och 2, X-Men 1 och 2, troligtvis Batman Begins och Sin City och Superman 1 och 2.

För mig hamnar den någonstans ihop med Hulk i snäppet under, med skillnaden att Hulk har helt andra styrkor än FF har. Där Hulk har bra manus och häftig visuell stil har dock FF engagemanget, hjärtat och snäppet starkare skådespeleri.


Fantastic Four får i alla fall av mig en svag 7 av tio. Och jag ser redan fram emot en maffig DVD-version. :)
*Hockey och superhjältar*

#5 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 12 July 2005 - 14:02

Oj en omfattande recension...blev väldigt sugen på att se den (men ikväll hägrar sin city), kanske nästa vecka, ska bli spännande att se om jag kan hålla med dig om omdömmena sedan, men det ger sig...

Har du haft semester förresten? tycker det var länge sedan man såg dig här på forumet, började nästan sakna dina inlägg...lite debatt är ju aldrig fel i sommarvärmen...

#6 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 12 July 2005 - 14:51

Jag är väl inte speciellt sugen på den här filmen, den jag tror minst på är Jessica Alba, jag tycker inte hon är speciellt passande i den rollen...Några veckor per år så får man låna ut sina älskade superhjältar till resten av världen, och ibland blir det bra, ibland dåligt...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 July 2005 - 18:16

Oj en omfattande recension...blev väldigt sugen på att se den (men ikväll hägrar sin city), kanske nästa vecka, ska bli spännande att se om jag kan hålla med dig om omdömmena sedan, men det ger sig...

Har du haft semester förresten? tycker det var länge sedan man såg dig här på forumet, började nästan sakna dina inlägg...lite debatt är ju aldrig fel i sommarvärmen...

<{POST_SNAPBACK}>



Ska också se Sin City ikväll, blir raka motsatsen i filmväg känns det som.
Semester? Quite the contrary, gode herrn!! Nej, jag jobbar och står i, och har inget bredband här nere i Västergötland.
*Hockey och superhjältar*

#8 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 13 July 2005 - 02:16

Lång och bra recension Kermit! Men jag måste bara rätta en sak. FF var inte Marvels första superhjältar, men dom första moderna superhjältarna får man väl kalla dom.

Ska själv se den imorgon och mina förväntningar verkar bli motsvarade om man ser till din recension. :) Läste också att Stan Lee, skulle ha en lite större roll den här gången. Det ska bli kul att se!

#9 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 July 2005 - 09:27

Hmmm, fel av mig där. jag fick för mig att Marvel hette Timely Comics före FF, och att de andra hjältarna som t. ex Captain America och Namor publicerades under Timely-etiketten. :blush:

Hoppas du gillar den, Zaphod. Den är inte alls så pjåkig. :)
*Hockey och superhjältar*

#10 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 13 July 2005 - 11:19

Hehe...Aftonbladet recension hittar ni här:

FF-recension

Fast dom brukar vara ganska positiva till Marvel-filmer i alla fall, Spider-Man 2 fick 4 plus, men DD och X-Men 2 var de inte särskilt positiva till, även om X-Men 2 är en GRYM film.

Jag ska nog se FF nån gång i alla fall, men just nu känner jag mig inte så jättesugen.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#11 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 13 July 2005 - 11:54

FF fick två fyrar av GP och Trollhättans tidning gav den tre plus.
Jag funderar på att se den i morgon.

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 July 2005 - 16:25

Jag blev defenitivt sugen och se den efter den genomgående analysen... Toppen recension Kermit!

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 July 2005 - 17:15

Jag blev defenitivt sugen och se den efter den genomgående analysen... Toppen recension Kermit!

<{POST_SNAPBACK}>



Roligt att höra att någon blev sugen på filmen i alla fall. Tycker den har fått oförtjänt mycket skit. :)
*Hockey och superhjältar*

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 July 2005 - 17:34

Jag blev defenitivt sugen och se den efter den genomgående analysen... Toppen recension Kermit!

<{POST_SNAPBACK}>

Roligt att höra att någon blev sugen på filmen i alla fall. Tycker den har fått oförtjänt mycket skit. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det tycker jag de felsta bra filmerna får... ^_^

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 13 July 2005 - 22:02

Jag såg FF idag och tyckte väl den va sådär. Det största problemet var att manuset var så dåligt. Alldeles för mycket tid slösas på FFs ursprung och resten av filmen blir bara som nån sorts snygg avslutning. Slutstriden kändes väldigt platt. Slutscenen gillar jag dock. :) Det som ändå gör filmen ganska bra är ju humorn och actionscenerna som är nästan som tagna ur serien. Skådespelarna skötte sig helt okej ska också sägas. Litet minus på Alba som inte övertygade särskilt, men visst är hon snygg i FF dressen. :P

Jag hade läst att Stan Lee skulle ha en större roll här. Men det var tydligen bara att hans karaktär var namngiven. Annars var det ganska tunt med referenser till oss seriefans.

Edited by zaphod, 13 July 2005 - 22:04.


#16 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 14 July 2005 - 15:01

Bra recension Kermit, Jag ska se Batman Begins på finska premiären imorgon kväll så imorgon natt så lär jag skriva en väldigt väldigt lång recension på den.


Bra att du gillade F4, har inte själv sett filmen än, men jag ska försöka göra det relativt snart och skriva min egen recension.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#17 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 14 July 2005 - 16:20

Schysst! Jag ser fram emot din recension av Batman: begings, du om någon bör veta om den är bra eller dålig :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#18 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 July 2005 - 21:34

Nu har jag oxo sett FF.

Bäst: Samspelet mellan Torch och Thing. Funkar ypperligt... Och dessutom Stan Lee som Willie Lumpkin. Det är verkligen en referens som bara serienördarna fattar.. :P

Sämst: Storyn var inte speciellt imponerande imho, men värst var väl ändå Doom. Fel skådis, fel attityd på karaktären, imho. Och när han hade på sig Doom-regalian så såg det mest bara maskerad ut.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#19 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 15 July 2005 - 07:02

Såg FF igår, gillade filmen ganska mycket! :) Jag hade en mycket trevlig stund och gick ut från biografen med ett leende på läpparna. Filmen får en sjua (av tio möjliga) av mig.


Sämst: Storyn var inte speciellt imponerande imho, men värst var väl ändå Doom. Fel skådis, fel attityd på karaktären, imho. Och när han hade på sig Doom-regalian så såg det mest bara maskerad ut.


Det var han (och Jessica Alba) som jag gillade nog minst.

#20 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 15 July 2005 - 08:32

Jag har inte sett filmen än, men jag måste bara få säga att jag tycker Doom är otroligt ful, precis som Peak nämnde. Sen tycker jag Jessica Alba är en fruktansvärd skådis, hon går an som TV-skådis och Dark Angel var ingen höjdare men hade sina ljusa stunder, men hon är nästan lika mycket filmskådis som Paris Hilton.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#21 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 15 July 2005 - 15:27

Ärligt talat så har jag inte sett filmen ännu men tycker ändå att ni verkar vara lite väl givmilda med betygen. Enligt "alla" recensioner är det en medlemåttig hollywood produktion, men det kanske är era "seriehjärtan" som talar....

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 July 2005 - 08:45

Jo, betygen är nog lite givmilda. Så är det nog med alla superhjältefilmer som recensceras av oss fans. Antingen blir vi överdrivet kritiska eller så hyllar vi den överdrivet mycket. Spider-Man 2 är enligt mig den klart bästa superhjältefilmen som har gjorts, men hur bra står den sig mot filmer i andra genrer t. ex?

Fantastic Four är, som du säger, en ganska medelmåttig Hollywood-produktion. Varken mer eller mindre. Ingen skräpfilm på långa vägar, inte lysande heller.
Men det är hjärtat, glädjen, och att karaktärerna beter sig som jag är van att läsa dem från serierna som är det bästa med filmen.

Kanske den är värd något i stil med 6,5 eller 6 av tio.
*Hockey och superhjältar*

#23 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 22 July 2005 - 11:58

Håller med Kermit. FF förtjänar 6 av 10. Inte mer, men kanske mindre om man inte gillar serien.

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 July 2005 - 13:07

Fast å andra sidan, det beror ju helt på vad man har för grunder då man recenserar film. Är det för hur tekniskt bra gjord den är? Eller är det för med hur pass nöjd och underhållen man är?

I det senare fallet handlar det om enbart smak och då kan man inte säga att den generellt fått för mycket i betyg.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 22 July 2005 - 13:31

Mycket bra recension Kermit :)

Jag skal nog gå och se den :D

Jag gillar ju skådisen Machahon ;) så Doom blir nog inte fel för mig :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling