Jump to content

Photo

Luminance


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 SoulWarrior

SoulWarrior

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts
  • Gender:Male
  • Location:Heby, Sweden
  • Interests:Science-fiction, writing, music, travels, philosophy, meeting friends, Internet...

Posted 19 February 2013 - 13:47

Hello!

 

I'm a Swedish guy who have written a science-fiction novel in english language, for readers all over the world.

 

Luminance is a novel about Love Revolution: Revolution of the heart, mind and soul
but also about revolution in society. It happens to be set in a parallel universe, on a world resembling a great flower. This is a world of different physical laws, great beauty and many wonders. A race of Aliens is living there. They're hostile, dangerous, kings of the evolutionary ladder. Difficult environmental conditions are tormenting the colonists. Problems arise in the government and there is the alternative ways of artificial intelligence. Mysteries unfold on the planetoid: The energy-fields of the interior doesn't follow the patterns expected by the colonists. The weather is changing and something strange is going on. We're introduced to "Ambience": A freedom fighter, taught esoterics and assisted by a group of revolutionaries. She's interested in animals, somewhat spiritual, grown up on a planet overpopulated by humans. Will she succeed on her mission and will humanity evolve in the process?

 

You can download the novel for free at my blog: http://luminance.andreasingo.se

 

Download it, read it and if you feel like it, send me some comments. :)

 

// Andreas
 


Edited by SoulWarrior, 19 February 2013 - 13:48.


#2 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 20 February 2013 - 12:08

Jag läste lite och... eh, du gjorde rätt när du värderade din berättelse gratis. Du har nog större talang för affärer än skrivande.



#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 February 2013 - 19:39

Det där var inte så snällt sagt, Mjolnir. :\

Kan du inte ge han lite tips på saker han bör förbättra, istället? Eventuella plot-hål som han bör tänka på att undvika i framtiden?



#4 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 25 February 2013 - 11:32

Jag hade i åtanke allvarligare brister än plothål. Men visst, jag kan ge tips.

 

För det första - skriv på ett språk som du behärskar (förslagsvis svenska). En läsare ska inte behöva kämpa med en svårbegriplig text full av stavfel, syftningsfel och grammatiskt konstiga formuleringar.

 

För det andra - använd ett annat sätt att förmedla världsbygge och bakgrundshistoria än via kopiösa mängder infodumpande, särskilt i början när det fordras någon krok att fånga läsaren med. Trots överexponeringen så är settingen inte väl utformad. Det snackas om nån esoterisk revolutionär rörelse men man förstår inte vad de vill revoltera mot eftersom det aldrig framgår hur det socioekonomiska systemet fungerar. Istället genomsyras berättelsen av nåt slags populistisk "tillbaka till naturen"-primitivism.

 

 

Ambience demanded to be shown the calves of the new generation. At first she was 

rejected. Then she contacted the manager which [sic] agreed in fear of losing his job. The calf lay in the 
birthing-unit and was almost unconscious. Tubes connected the animal to the food-supply. Nobody 
told her this calf would be here for the rest of his life, never going out on the fields, watching the grass 
before him. Ambience, who loved animals, couldn’t watch this for long. She went out into the living 
quarters, where she was met by workers, occupied by time-shortage [sic] and routine . She told them the 
world needed better solutions. Not genetic manipulations, not consummation [sic] of milk or meet [sic]. No, true 
farmers! People who lived on vegetables and juice from fruits and berries. Some of the workers 
listened but told her that all this was a fantasy. Their society was a complex apparatus of many 
elements. To disturb this apparatus would mean the end of the world and the outbreak of many 
diseases. “Not if there was [sic] a new consciousness!” she said, “Not if there was someone who could 
come up with the right solutions! Not AI, not politicians, but the people themselves!” The employees 

said alright and then went back to business.

 

 

Det här i en värld med AI, interstellärt resande och metropola rymdhabitat... men att framställa kött syntetiskt i labbet via stamcellsodling är helt bortom deras förmåga så de stoppar boskapen i Matrixkapslar istället?

 

 



#5 SoulWarrior

SoulWarrior

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts
  • Gender:Male
  • Location:Heby, Sweden
  • Interests:Science-fiction, writing, music, travels, philosophy, meeting friends, Internet...

Posted 05 March 2013 - 12:25

Jag hade i åtanke allvarligare brister än plothål. Men visst, jag kan ge tips.

 

För det första - skriv på ett språk som du behärskar (förslagsvis svenska). En läsare ska inte behöva kämpa med en svårbegriplig text full av stavfel, syftningsfel och grammatiskt konstiga formuleringar.

 

Det har du rätt i. Jag försökte väl få det så rätt jag kunde. Förlitade mig kanske för mycket på språkkontrollen i MS Word och kollade inte igenom tillräckligt noga.

 

För det andra - använd ett annat sätt att förmedla världsbygge och bakgrundshistoria än via kopiösa mängder infodumpande, särskilt i början när det fordras någon krok att fånga läsaren med. Trots överexponeringen så är settingen inte väl utformad. Det snackas om nån esoterisk revolutionär rörelse men man förstår inte vad de vill revoltera mot eftersom det aldrig framgår hur det socioekonomiska systemet fungerar. Istället genomsyras berättelsen av nåt slags populistisk "tillbaka till naturen"-primitivism.

 

Det är väl det jag gestaltar i de kommande kapitlen. Men uppfattade du det inte så har jag kanske misslyckats att göra detta klart för läsaren. Tyckte väl det var uppenbart att man vill förändra folks medvetanden. Det säger ju Ambience i klartext vid hennes tal i staden. Problemen är många och komplexa och jag försöker skildra komplexiteten.
 

Ambience demanded to be shown the calves of the new generation. At first she was 

rejected. Then she contacted the manager which [sic] agreed in fear of losing his job. The calf lay in the 
birthing-unit and was almost unconscious. Tubes connected the animal to the food-supply. Nobody 
told her this calf would be here for the rest of his life, never going out on the fields, watching the grass 
before him. Ambience, who loved animals, couldn’t watch this for long. She went out into the living 
quarters, where she was met by workers, occupied by time-shortage [sic] and routine . She told them the 
world needed better solutions. Not genetic manipulations, not consummation [sic] of milk or meet [sic]. No, true 
farmers! People who lived on vegetables and juice from fruits and berries. Some of the workers 
listened but told her that all this was a fantasy. Their society was a complex apparatus of many 
elements. To disturb this apparatus would mean the end of the world and the outbreak of many 
diseases. “Not if there was [sic] a new consciousness!” she said, “Not if there was someone who could 
come up with the right solutions! Not AI, not politicians, but the people themselves!” The employees 

said alright and then went back to business.

 

 

Det här i en värld med AI, interstellärt resande och metropola rymdhabitat... men att framställa kött syntetiskt i labbet via stamcellsodling är helt bortom deras förmåga så de stoppar boskapen i Matrixkapslar istället?

 

Nej, inte Matrixkapslar, de för in näring direkt i kroppen via ett injektionssystem. Rena proteiner för tillväxt. Men går det inte fram har jag väl misslyckats.

 

Trots ditt omdöme är jag glad för kritiken. Kanske kan hjälpa mig att tänka mer på språket och att göra saker tydligare för läsarna.

 

// Andreas



#6 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 05 March 2013 - 15:04

Det är väl det jag gestaltar i de kommande kapitlen. Men uppfattade du det inte så har jag kanske misslyckats att göra detta klartför läsaren. Tyckte väl det var uppenbart att man vill förändra folks medvetanden. Det säger ju Ambience i klartext vid hennes tal i staden. Problemen är många och komplexa och jag försöker skildra komplexiteten.

Jag läste inte väldigt långt men berättelsen utspelar sig i varje fall i en koloni på någon avlägsen planetoid i ett parallellt universum (är det nödvändigt att blanda in parallella universa? Fyller det någon speciell funktion eller skulle det lika gärna kunna utspela sig i vårt?). Ett sådant samhälle skulle nog ge upphov till en ganska säregen kultur och dynamiken däri är väl av naturligt intresse. Men jag uppfattade det att saker och ting funkar ungefär som i ett i-land på Jorden på 2010-talet, vilket är rätt tråkigt under omständigheterna. Framhäv vad som gör din setting speciell.
  
Nej, inte Matrixkapslar, de för in näring direkt i kroppen via ett injektionssystem. Rena proteiner för tillväxt. Men går det inte fram har jag väl misslyckats. 

Okej, det var väl ordet birthing-unit som fick mig att associera dit. Jag inser att teknologins dehumaniserande verkan är ett tema här så jag anmärker inget mer på det.

Hur som helst så lyssnar du bara på en enda individ med ganska kräsen smak, så kom ihåg det innan du gör drastiska ändringar. Men att rätta språkmissarna borde vara första prioritet, för de ger ett väldigt amatörmässigt intryck och är trots allt det enda som är objektivt fel med din berättelse.

#7 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 March 2013 - 22:03

Jag kan passa på att komma med lite annan feedback:

  1. Håll dig till så få perspektiv som möjligt. Under bara "1- Territorial Glow", byter du från "you" till "we", tillbaks till "you", ännu en gång "we", sedan till "Ambience" (hon), därefter "People" (de), en kort stund "a child" (hen) och sedan tillbaks till "Ambience". Blir väldigt förvirrande, vem ska läsaren associera med? Välj ett perspektiv att skildra och byt bara ev mellan kapitel - i början av skrivandet skulle jag säga att inte byta alls eftersom det krävs teknik för att lyckosamt skildra ur olika personers perspektiv.
  2. Beskriv inte - berätta och gestalta. Det här är också sammankopplat med ovanstående, att hålla sig till ett perspektiv tvingar en att gestalta händelser mer. Några exempel på vad som kan ges mer av berättande: "Nobody had figured out how the energy worked in its entirety. What we knew was that it was a living thing", "They were 
    working on the machines, the harvesters, which broke down a couple of hours ago", "She had a couple of friends", "She was warm and exited[sic?]".

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#8 SoulWarrior

SoulWarrior

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts
  • Gender:Male
  • Location:Heby, Sweden
  • Interests:Science-fiction, writing, music, travels, philosophy, meeting friends, Internet...

Posted 07 March 2013 - 12:43

"Hur som helst så lyssnar du bara på en enda individ med ganska kräsen smak, så kom ihåg det innan du gör drastiska ändringar. Men att rätta språkmissarna borde vara första prioritet, för de ger ett väldigt amatörmässigt intryck och är trots allt det enda som är objektivt fel med din berättelse."

 

Jag är väldigt tacksam för kritiken. Att bli läst är det bästa som kan hända mig nu. Detta är som ni kanske anat min första roman, har bara skrivit noveller förut. Ska jobba på att få det korrekt språkmässigt.



Det är väl det jag gestaltar i de kommande kapitlen. Men uppfattade du det inte så har jag kanske misslyckats att göra detta klartför läsaren. Tyckte väl det var uppenbart att man vill förändra folks medvetanden. Det säger ju Ambience i klartext vid hennes tal i staden. Problemen är många och komplexa och jag försöker skildra komplexiteten.

Jag läste inte väldigt långt men berättelsen utspelar sig i varje fall i en koloni på någon avlägsen planetoid i ett parallellt universum (är det nödvändigt att blanda in parallella universa? Fyller det någon speciell funktion eller skulle det lika gärna kunna utspela sig i vårt?). Ett sådant samhälle skulle nog ge upphov till en ganska säregen kultur och dynamiken däri är väl av naturligt intresse. Men jag uppfattade det att saker och ting funkar ungefär som i ett i-land på Jorden på 2010-talet, vilket är rätt tråkigt under omständigheterna. Framhäv vad som gör din setting speciell.
Nej, inte Matrixkapslar, de för in näring direkt i kroppen via ett injektionssystem. Rena proteiner för tillväxt. Men går det inte fram har jag väl misslyckats. 

Okej, det var väl ordet birthing-unit som fick mig att associera dit. Jag inser att teknologins dehumaniserande verkan är ett tema här så jag anmärker inget mer på det.

Hur som helst så lyssnar du bara på en enda individ med ganska kräsen smak, så kom ihåg det innan du gör drastiska ändringar. Men att rätta språkmissarna borde vara första prioritet, för de ger ett väldigt amatörmässigt intryck och är trots allt det enda som är objektivt fel med din berättelse.

 

Det är viktigt att det utspelar sig i ett parallellt universum. Dels tycker jag det blir mer spännande. Dels fungerar naturlagarna något annorlunda, vilket har betydelse för hur världen fungerar. Det är en speciell energi på platsen, som uppträder som ett intelligent väsen, dessutom har vi den speciella gravitationen, som gör det möjligt att gå på tunna ytor. 

 

Du kan ha rätt i att jag borde utnyttja settingen mer. Men jag har ju i alla fall detta men speciella väderomslag, Gaiahypotesen och märklig gravitationskraft.

 

Ska försöka fixa språkmissarna till nästa version. Jag jobbade arslet av mig med den här första versionen och jag vill inte att det ska rinna ut i sanden.

 

Tack för kritiken, jag jobbar vidare. :)



Jag kan passa på att komma med lite annan feedback:

  1. Håll dig till så få perspektiv som möjligt. Under bara "1- Territorial Glow", byter du från "you" till "we", tillbaks till "you", ännu en gång "we", sedan till "Ambience" (hon), därefter "People" (de), en kort stund "a child" (hen) och sedan tillbaks till "Ambience". Blir väldigt förvirrande, vem ska läsaren associera med? Välj ett perspektiv att skildra och byt bara ev mellan kapitel - i början av skrivandet skulle jag säga att inte byta alls eftersom det krävs teknik för att lyckosamt skildra ur olika personers perspektiv.

  2. Beskriv inte - berätta och gestalta. Det här är också sammankopplat med ovanstående, att hålla sig till ett perspektiv tvingar en att gestalta händelser mer. Några exempel på vad som kan ges mer av berättande: "Nobody had figured out how the energy worked in its entirety. What we knew was that it was a living thing", "They were 
    working on the machines, the harvesters, which broke down a couple of hours ago", "She had a couple of friends", "She was warm and exited[sic?]".

 

Ska tänka på detta med perspektivbyten. Tänkte väl inte tillräckligt djupt på det. Man är så inne i skrivandet att man inte kan se hur eventuella läsare uppfattar det.

 

Grejen med de här beskrivningarna är väl att det jag gillar mest är att skildra den unika världen. Det krävs ett intresse att fördjupa sig i en värld. Dessutom är inga skildringar egentligen onödiga, man måste läsa vidare för att se vad allt betyder i slutändan. Så man får undra och blir förhoppningsvis blir man sedan belönad när allting kommer samman på slutet.


Edited by SoulWarrior, 07 March 2013 - 12:32.


#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 March 2013 - 11:55

Jag har inte läst berättelsen, men tycker att själva diskussionen är intressant, så jag lägger mig i lite i alla fall.


Det är viktigt att det utspelar sig i ett parallellt universum. Dels tycker jag det blir mer spännande. Dels fungerar naturlagarna något annorlunda, vilket har betydelse för hur världen fungerar.
Hur framgår det i berättelsen att den utspelas i ett parallellt universum? Är det vettigt att den saken nämns? Jag menar, ur huvudpersonernas perspektiv så är det ju förmodligen inte ett parallellt universum.


Ska tänka på detta med perspektivbyten. Tänkte väl inte tillräckligt djupt på det.
Berättarperspektiv är en grej jag är särskilt intresserad av. Det finns massor av olika sätt att välja. Man kan fråga sig hur det det kommer sig att texten finns. Vem som berättar för vem hur och när. Eller så kan man undvika sådana frågor och göra berättaren så diskret som möjligt. Men även då bör man ta ställning till saken. Man bör bestämma sig för vissa konsistenta regler för hur man berättar. Även om de konsistenta reglerna skulle bygga på att det råder en konsistent inkonsistens.

#10 SoulWarrior

SoulWarrior

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts
  • Gender:Male
  • Location:Heby, Sweden
  • Interests:Science-fiction, writing, music, travels, philosophy, meeting friends, Internet...

Posted 15 March 2013 - 12:48

Jag har inte läst berättelsen, men tycker att själva diskussionen är intressant, så jag lägger mig i lite i alla fall.


Det är viktigt att det utspelar sig i ett parallellt universum. Dels tycker jag det blir mer spännande. Dels fungerar naturlagarna något annorlunda, vilket har betydelse för hur världen fungerar.
Hur framgår det i berättelsen att den utspelas i ett parallellt universum? Är det vettigt att den saken nämns? Jag menar, ur huvudpersonernas perspektiv så är det ju förmodligen inte ett parallellt universum.
 
Ska tänka på detta med perspektivbyten. Tänkte väl inte tillräckligt djupt på det.
Berättarperspektiv är en grej jag är särskilt intresserad av. Det finns massor av olika sätt att välja. Man kan fråga sig hur det det kommer sig att texten finns. Vem som berättar för vem hur och när. Eller så kan man undvika sådana frågor och göra berättaren så diskret som möjligt. Men även då bör man ta ställning till saken. Man bör bestämma sig för vissa konsistenta regler för hur man berättar. Även om de konsistenta reglerna skulle bygga på att det råder en konsistent inkonsistens.

 

Tycker det är tydligt att det är ett parallellt universum. Det nämns på första sidan. Dessutom är världen så märklig att det skulle vara konstigt om världen fanns i vårt universum: En värld som ser ut som en gigantisk blomma, ett levande väsen med olika naturlagar som inte finns i vårat universum. O.s.v.

 

Du har nog rätt. Man måste vara konsekvent eller konsekvent inkonsekvent. :)


Edited by SoulWarrior, 15 March 2013 - 12:49.