Jump to content

Photo

Var det bättre förr?


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

Poll: Var serierna bättre förr?

Var serierna bättre för en ca 20 år sedan eller mer.

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#26 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 February 2006 - 14:24

Det där med "hårddragna ramar" tycker jag är en halvkass ursäkt, Claremont/Byrne, Miller/Janson, O'Neill/Adams (kanske i större grad just den duon) jobbade med avsevärt mer hårddragna ramar, och regler vad som man fick göra, och inte göra och de gjorde fantastiska saker, I dag så tycker jag att "friheten" vissa skapare ges är just sådant som gör att seriernas kvalite går ner, t ex just JMS i Spider-Man.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#27 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 10 February 2006 - 15:56

Det svenska serieutbudet var ju bättre förr, den saken är säker. Så personligen fick jag ta del av ett större utbud. Så det är väl lite svårt att avgöra. Men helt klart gillar jag det som gjordes i slutet av 80-talet och i början av 90-talet. Angående Marvel vs DC måste jag säga DC, men endast tack vare vuxenetiketten Vertigo. De öppnade en helt ny värld för mig och säkert för många andra. Ser man till rena superhjältar väljer jag nog istället Marvel. Spindelmannen, X-men, Wolverine, Daredevil, Elektra, Ghostrider osv känns helt klart mer spännande än Stålmannen, Green Lantern, Flash osv (Batman som undantaget som bekräftar reglen). Sedan kan ju vilken töntig helfjollig superhjälte som helst bli bra med rätt författare bakom pennan.

#28 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 February 2006 - 17:14

Sedan kan ju vilken töntig helfjollig superhjälte som helst bli bra med rätt författare bakom pennan.



Som kanske just Daredevil?
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#29 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 February 2006 - 17:55

Sedan kan ju vilken töntig helfjollig superhjälte som helst bli bra med rätt författare bakom pennan.



Som kanske just Daredevil?



Pah. Daredevil har aldrig varit vare sig "töntig" eller "helfjollig". <_<
*Hockey och superhjältar*

#30 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 12 February 2006 - 20:41

Teckningarna är självklart bättre nu, manuset var bättre förr ( Undantaget är Marvel Knights ).
Det dåliga med manuset är att de bara har en massa gamla klassiska fiender istället för nyskapande karaktärer ( Marvel Team-Up regerar ).
´´ Leve Stan Lee´´

#31 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 13 February 2006 - 01:18

Serier av idag är väldigt mycket mrkare än de var på tex 80-talet, jag gillar 80-tals serier över det mesta annat, mne varje epok har sina fördelar och nackdelar.
Det finns många moderna serier som är jäkligt bra, jag saknar dock serier som är roliga och som driver med hela superhero konceptet.

Menar vi svenskutgivna tidningar så är det väl ren katastrof numera och inget kan a varit värre än nu.

Bendis, den hatade. Jag gillar hans Daredevil, Ult Spider-man är inte min grej alls.

Under 90-talet var det en svacka känner jag, en hel del skit där tecknarna fått bestämma allt själva kom ut.
Men det verkar ha hämtat sig en del på nåt sätt, det säljer inte som det gjorde men serier som JSA, Ultimates, Supreme power är ju inte dumma direkt.

80-talet var doch fantastiskt imho, ok det kan kännas lite dammigt här och där men jag gillar det.
Även 70-tal är helt ok för det mesta, före det rulade Marvel imho, DC höll på ed sina 50-tals historier fortfarande då.
Det här men Marvel VS DC är imho urlöjligt, visst finns skillnader, men vad fan en bra serie är en bra serie.

#32 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 February 2006 - 20:41

Jag vet inte jag, det enda jag vet dock, är att dom e REJÄLT mycket bättre än dom var för 10 år sen! Det kan jag då lugnt intyga.

Tycker att kvaliten har börjat hålla sig rejäl dom senaste åren. Tror man kan säga att det började vända ca 2000, sen så har det stigit, och hållt sig ganska rejält.

E möjligt att det börjat slopa lite neråt senaste året, alternativa omslag, hologram-folie och lite väl mycket mörka saker och så, men men.

Kunde varit rejält mycket värre.

Hade varit bra om du haft ett tredje alternativ att välja mellan.

Edited by PredaBot, 14 February 2006 - 20:44.