Jump to content

Photo

Övrigt


  • Please log in to reply
434 replies to this topic

#51 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 August 2008 - 21:14

Med tur och skicklighet! :wacko: :P
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#52 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 August 2008 - 16:39

Här är de två första sidorna ni får se från Dedrups prisma som de ser ut när jag överlämnar dem i Felsarens händer:

Posted Image

Posted Image

Stilen ska efterhärma lite simplare stil, från 40-50 talet ungefär.

Edited by DanielSchenström, 14 August 2008 - 16:40.


#53 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 14 August 2008 - 17:40

Ha! Bra med lite humor bland våra annars så allvarliga serier!

:thumbsup:

#54 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 14 August 2008 - 18:12

*GARV* Gud va Pantern ser så skön ut. Och det där rutan som nämner angående hennes solo serie, GULD!

Och...Jeanne? Vänta lite nu... Jeanne är ju en cowgirl... Du måste mena NOX, det där är Nox XD Men annars förutom det lilla misstaget, så ser det ganska bra ut

#55 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 August 2008 - 20:13

Ja, jag blandade ihop Nox och Jeanne förut, skisserna som jag ritat över är många veckor gamla och gjordes för den första tecknaren på projektet och det korrigerades aldrig på skisserna.

Det blir tyvärr inte Panterns soloserie i den färdiga serien utan den välkända Svenska Super-Team-Ups istället (se anteckningen till vänster,) för jag tyckte den idén var roligare. Har nån nåt bättre namn på den serien, nåt svenskt istf Team-Ups, så tar jag görna emot det.

Bocken Brinner, mitt andra färdiga manus har också ganska många humorinslag, men sen har jag två idéer på g som är ganska allvarliga, ett som spinner ifrån TerrorTubs Nordens Stjärnor-serie Thunder from Space som jag har sett bitar av men som han inte postat på forumet än, och det andra är vad som händer Orientens Pärla efter att hennes kraftpärlor tar slut.

(Bocken brinner och Dedrups dödliga prisma är också bra motvikter till de serier som jag haft med eller varit med på i SSS hittills som handlat om slaveri, dystra framtider, terrordåd, män med kvinnoförakt och folk med jobbiga sidoeffekter av sina krafter.)

#56 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 14 August 2008 - 21:21

"Otroligt. På min tid etc etc". Gillade den biten. :thumbsup: Även om det bara är en ofärdig skiss, tycker jag du har fångat slagit huvet på spiken gällande Johnny Boy. Det är klart att någon som levt som raggare på 50-talet har synpunkter på hur folk dejtar i "framtiden".
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#57 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 14 August 2008 - 21:48

Ursäkta en korkad fråga, men vad exakt menas med "Svenska Super-Team-Ups"? Är det nåt jag har missat eller nåt?

#58 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 August 2008 - 05:52

Det är bara en fiktiv serietitel, så inget speciellt menas med den. Team-ups i sig är när två eller fler figurer samarbetar som i Marvels Marvel Team-Up eller DC:s Superman/Batman.

#59 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 August 2008 - 17:22

Fler sidor, blir ungefär en sida om dagen. Det här är de första nya sidorna, de första gjorde jag över skisser åt en annan tecknare, men de här gör jag enbart för mig själv så att säga.

Posted Image

Posted Image

#60 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 August 2008 - 19:44

Här kommer första sidan som jag tuschat. Lite låg upplösning kan göra att den ser suddig ut. Det roliga är att Daniel ännu inte sett den tuschad, så det kan finnas fel i tuschningen och klagomål att leverera! :D

Attached Files


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#61 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 August 2008 - 11:15

Här kommer nästa sida tuschad. :) Scenen på biografen var svår. :popcorn:

Hur mycket ska vi visa i förväg, Daniel? Får se om jag hinner tuscha någon mer sida den här helgen.

Attached Files


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#62 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 16 August 2008 - 12:18

Kul att se när Nox gör det bästa hon kan, ritad av två av de bästa tecknare i SSS ^^

Och just det, en annan kul nyhet är att jag och moonis har börjat ett samarbete med hans idé med att introducera hans egen figur Moose in i NS gänget. Jag kommer att teckna avsnittet, men jag hjälper även lite med lite små saker i manuset som dialog, storyn och liknande. Så i helgen ska jag skicka in skisser av Moose, plus en annan figur som både jag och Moonis tycker borde passa bäst som frontfigur i gänget.
En sak är iallafall säkert, ni kommer att gilla vad vi har planerat för Moose... X3

#63 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 August 2008 - 13:46

Thomas, Det ser bra ut. Det enda jag kommer ändra är datorskriften för filmtitlarna, eftersom de aldrig använde sånt i seriernas Golden eller Silver Age.

Den stora överraskningen i serien kommer först på sid 7/8 och manuset finns ju för allmän beskådning. Men de här 4 sidorna är nog lagom som smakprov.


DarkPaladin300/Moonis: I vilken period tänker ni er att Moose och den nya karaktären kommer med? Den moderna eran är smidigast, fast det fungerar egentligen när som helst förutom början av Golden Age, där Jelcander tjingat första storyn och där avsnittet ni ser ovan utspelar sig.

Kul att ni samarbetar på det sättet, tycker själv det är mycket roligare att arbeta fram nåt tillsammans än när man bara ritar efter nåns manus.

#64 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 16 August 2008 - 14:24

DarkPaladin300/Moonis: I vilken period tänker ni er att Moose och den nya karaktären kommer med? Den moderna eran är smidigast, fast det fungerar egentligen när som helst förutom början av Golden Age, där Jelcander tjingat första storyn och där avsnittet ni ser ovan utspelar sig.

Kul att ni samarbetar på det sättet, tycker själv det är mycket roligare att arbeta fram nåt tillsammans än när man bara ritar efter nåns manus.


Både den nye figuren (som både jag och moonis ska vara NS' frontfigur) och Moose kommer att dyka upp i den moderna eran, fast Moose kommer att dyka upp senare än den andra, enligt vad jag har tänkt mig. Så den nye figuren kommer att vara med i ett par avsnitt i moderna eran som jag kommer att skriva manus på, bara för att mest få läsaren (och alla medlemmar i SSS) lära känna vid figuren bättre. Så jag ska försöka skriva ned ett profil av figuren, men moonis kommer ha ett del i skapandet.

#65 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 August 2008 - 21:18

Här kommer en sida till då. Vi får se om jag hinner tuscha nästa sida innan helgen som kommer. Annars blir det under den helgen.

Attached Files


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#66 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 August 2008 - 15:48

Här är förstasidan från Dedrups dödliga prisma. Den och de 2-3 sista sidorna kommer vara tuschade av mig. När jag påbörjade tuschningen så hade jag en lite nyare look i åtanke, men jag ändrade ju hur jag ville att det skulle se ut så den här sidan är därför lite av en blandning.

Posted Image

#67 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 24 August 2008 - 18:56

Bra första sida, måste jag då bara säga^^ Men jag har bara en kritik: Pantern saknar en tatuering av en panter på ryggen. Jag HAR tänkt att den ska vara på hennes nedre del av ryggen, men det får du bestämma

#68 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 August 2008 - 19:36

Tänker du under midjan eller ovanför?

#69 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 24 August 2008 - 19:48

Tänker du under midjan eller ovanför?


Ovanför, tror jag

#70 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 24 August 2008 - 19:56

Jag vet inte vad som känns mest overkligt; att se en figur jag själv hittat på i en serietidning, eller att läsa mitt eget namn i början av serien. Wow. :huh:

Hjälp, nu börjar jag nästan låta lite egotrippad. Det är ju inte bara jag som är delaktig här, det är en team effort, det här. Kanske lite tidigt att säga det här, men alla som är delaktiga i det här förtjänar beröm. :D
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#71 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 24 August 2008 - 20:06

Jag vet inte vad som känns mest overkligt; att se en figur jag själv hittat på i en serietidning, eller att läsa mitt eget namn i början av serien. Wow. :huh:


Det mest overkligaste för mig är att få se ens egen serie, vare sig man har skrivit eller ritat själv, är en riktig surrealistisk ego tripp ^^ Jag minns i serietecknarskolan då vi sålder tidningar på fanzinesmässan Expo i Stockholm, och jag bara log varje gång nån köpte ett exempel där jag hade gjort en serie på.

#72 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 August 2008 - 21:54

SKITCOOLT! :D

Alla som har varit med och drivit Nordens stjärnor-projektet kan känna sig riktigt stolta nu! :)

Särskilt då TFels o Schenström förstås. ^^

Rolig liten detalj med den lite skämtsamma credit-rutan där på förstasidan, influensen är tydlig, får man väl säga.

En liten grej, visst är detta det första numret i färg? Om det är det, så ställer jag gärna upp med att hjälpa till med färgseparationer, och kanske nåt lite mer, på några sidor.

Jag måste även ta och göra er alla uppmärksamma på en liten sak... Blambot, som vissa av er kanske känner till, är en professionell firma i USA som gör teckensnitt för serietidningar, som har GRATIS typsnitt och pratbublor, avsedda för indie-produktion.

Jag personligen skulle se det som en stor förbättring om vi började använda oss av dessa i Nordens Stjärnors serier, då det ger ett mer välpolerat och professionellt uttryck. Kolla in det.
http://www.blambot.com/fonts.shtml

Även Comicraft har en eller två gratisfonts. Men framförallt, så har dom många bra tips om hur man använder bubblor och text.
http://www.balloontales.com/tips/

Ta en titt gossar, och säg mig vad ni tycker om att använda sig av detta.

#73 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 August 2008 - 05:38

Predabot, jag tror du har missuppfattat detta med färgnumret. Eller så har jag missuppfattat det du skrivit ovan. Daniel och jag försöker få klar Nordens Stjärnor-avsnittet "Dedrups dödliga prisma" till nr 8, deadline 15 sep. Färgnumret blir nr 10 som ligger ungefär ett år fram i tiden. Men det är ju inte säkert att Dedrup-avsnittet kommer med i nr 8.

Att börja jobba på färgserier till nr 10 kan för övrigt vara dags redan nu.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#74 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 August 2008 - 06:04

SKITCOOLT! :D

Alla som har varit med och drivit Nordens stjärnor-projektet kan känna sig riktigt stolta nu! :)


Tackar. Det här är första gången jag gör en Golden Age/Silver Age-homage så jag försöker peta med en bunt klassiska saker.

Jag måste även ta och göra er alla uppmärksamma på en liten sak... Blambot, som vissa av er kanske känner till, är en professionell firma i USA som gör teckensnitt för serietidningar, som har GRATIS typsnitt och pratbublor, avsedda för indie-produktion.

Jag personligen skulle se det som en stor förbättring om vi började använda oss av dessa i Nordens Stjärnors serier, då det ger ett mer välpolerat och professionellt uttryck. Kolla in det.
http://www.blambot.com/fonts.shtml

Även Comicraft har en eller två gratisfonts. Men framförallt, så har dom många bra tips om hur man använder bubblor och text.
http://www.balloontales.com/tips/

Ta en titt gossar, och säg mig vad ni tycker om att använda sig av detta.


Bra tips med länkarna till två av fontsiterna, och det finns en dedikerad tråd för textning som tar upp just de länkar du postar.

Nu var det ett tag sen jag hämtade in fonter, men visst saknar deras fonter å, ä och ö? Jag använder i alla fall samma fonter för alla mina Golden Gang-avsnitt för att skapa en enhetlig look och jag har för mig Martin gör det samma för Endeavour.

När det gäller textning för detta avsnitt av Nordens Stjärnor kommer det göras för hand och pratbubblorna kommer också vara oldschool, från innan de blev de runda bubblor man ser överallt idag.

#75 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 25 August 2008 - 15:41

Aha, ok. För att upprätthålla den autentiska Golden Age/Action Comics #1/Fantomen och Singh-Piraterna -känslan?

(kollar på länken till Jelcanders tråd)

Att jag kunde missa den tråden så fatalt... där tar han ju upp precis samma sak... 0_0 En riktig tavla av mig.