Jump to content

Photo

Endeavour 2


  • Please log in to reply
46 replies to this topic

#1 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 January 2007 - 21:58

Så, efter tre år återkommer Svenska Superseriers mest slagkraftiga superhjältegrupp, måhända undantaget G-19. Ja, om det kommer några fler nummer efter nästa. Och förstås om serien accepteras till det eventuella efterföljande numret då. Oändliga äro möjligheterna.

Här får ni i alla fall ett smakprov på de nästan färdigtuschade första sidan från andra delen.

Posted Image

Posted Image

Edited by DanielSchenström, 25 January 2007 - 22:01.


#2 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 26 January 2007 - 19:26

Så, efter tre år återkommer Svenska Superseriers mest slagkraftiga superhjältegrupp, måhända undantaget G-19. Ja, om det kommer några fler nummer efter nästa. Och förstås om serien accepteras till det eventuella efterföljande numret då. Oändliga äro möjligheterna.

Här får ni i alla fall ett smakprov på de nästan färdigtuschade första sidan från andra delen.


Jag gillade första delen av Endevour. Den var härligt klassisk i sin stil. Mobbad kille, som egentligen är adopterad och vars öde är att använda sina stora ännu outforskade krafter till mänsklighetens bästa (kanske).
Dessutom hade den riktiga tankebubblor. Jag använder dem nästan aldrig själv, men är barnsligt försjust i dem. Som du vet höll inte teckningarna klassen till del två Daniel, men de ser mycket bättre ut nu.

#3 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 January 2007 - 20:27

Jag gillade också del 1. Tvåan blev på något sätt lite tungläst och en aning svårförståelig om inte minnet sviker mig. Så den kom ju inte i tryck. Så pass klantiga var vi alltså då tidningen var ny. Vi började publicera fortsättningsserier vars fortsättningar vi inte hade sett.

Tycker bilderna ser bra ut. Men jag har en viss kritik mot att det är så många raka/uträtade kroppsställningar om du förstår vad jag menar. Folk brukar nog vrida och böja sig mer och ha mer skillnad mellan viloläge i en del av kroppen och anspänning i en annan. Men bra miljöskildring på andra sidan så att man känner nån sorts närvaro, man är "på plats" som läsare. Bra variation mellan rutornas upplägg. Dessutom tydliga och lättolkade bilder.

Vem författar? Tecknar du allt själv Daniel?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#4 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 January 2007 - 01:03

Tycker bilderna ser bra ut. Men jag har en viss kritik mot att det är så många raka/uträtade kroppsställningar om du förstår vad jag menar. Folk brukar nog vrida och böja sig mer och ha mer skillnad mellan viloläge i en del av kroppen och anspänning i en annan. Men bra miljöskildring på andra sidan så att man känner nån sorts närvaro, man är "på plats" som läsare. Bra variation mellan rutornas upplägg. Dessutom tydliga och lättolkade bilder.

Vem författar? Tecknar du allt själv Daniel?


Brukar få höra att mina karaktärer kan vara lite stela så det är helt klart nåt jag måste öva mig på. Man kan vara fokuserad på detaljerna och missa helheten. Jag är jättenogrann exempelvis med att tricepsen ska ha rätt sträckning beroende på armens böjning... Jag ska försöka bättra mig, dock lär ingen förbättring synas redan i denna series avsnitt då det är färdigtecknat.

Martin Wiknér är manusförfattare (samma som första delens), och karaktärerna är hans. Vi har samarbetat om utséendet och designen på karaktärerna.

Jag tecknar allt, fast just denna del använder Martins originalteckningar som grund och jag har ändrat någon enstaka rutas utseende här och där, jag har inte originalteckningarna kvar på datorn. Vi försökte få till att Mario skulle ha tuschat mina teckningar men han har sin egen serie och andra projekt så därför föll det tillbaks på mig. Men jag tror ni kan se att jag försöker kanalisera samma tecknarstilar som inspirerar honom.

#5 Martin W

Martin W

    Cadet First Year

  • Members
  • 4 posts

Posted 28 January 2007 - 12:26

Jag gillade också del 1. Tvåan blev på något sätt lite tungläst och en aning svårförståelig om inte minnet sviker mig. Så den kom ju inte i tryck. Så pass klantiga var vi alltså då tidningen var ny. Vi började publicera fortsättningsserier vars fortsättningar vi inte hade sett.

Vem författar? Tecknar du allt själv Daniel?


Ja, det är ju alltså samma manus som serien utgår från. Men liksom förra gången görs de slutliga justeringarna när sidorna är ritade. Ni får gärna precisera er kritik lite. Om det gällde bilderna så var det ju för att jag kanske inte ska RITA serier... men man får ju försöka om ingen annan nappar. Jag tror kommunikationen mellan mig och Mario brast också, då jag ritade bilderna som skisser och tänkte mig en ganska grov justering av bilderna när tuschningen gjordes. Om det som Jelcander säger, var bilderna som felade, så löses det ju nu, tack vare Daniel.

Om berättelsen var svårförståelig och tung så får ni gärna komma med tips på vad som kan göras bättre. Personligen har jag inget emot mycket text i serier, men eftersom redaktionen har det så är det ju bara att rätta sig. Vad var det ni inte försod etc? Tar gärna emot kritik!

Martin

#6 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 January 2007 - 17:22

Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg vad det var som var oklart. Minns bara att många frågetecken dök upp under läsningen samtidigt som läsmotståndet ökade. Egentligen är ju inte mycket eller lite text bra eller dåligt i sig. Vi får ta och titta noga på serien igen! Välkommen hit Wikner!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 Martin W

Martin W

    Cadet First Year

  • Members
  • 4 posts

Posted 28 January 2007 - 19:58

Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg vad det var som var oklart. Minns bara att många frågetecken dök upp under läsningen samtidigt som läsmotståndet ökade. Egentligen är ju inte mycket eller lite text bra eller dåligt i sig. Vi får ta och titta noga på serien igen! Välkommen hit Wikner!


Okej, då sitter jag spänt här på min stol, tills ni kollar igen :)
Ja, det var ett tag sen jag gjorde något aktivt med serier, men jag har gjort en massa annat. Och jag trodde Endeavour hamnat i mitt arkivskåp, men hur kan jag motstå när någon annan (speciellt som jag gillar) börjar dra i ett gammalt projekt? Intresset för gruppdynamik blir bara starkare, och det var från början (och är egentligen fortfarande) det som Endeavour skulle handla om. Vi får se var det landar!

#8 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 26 February 2007 - 20:07

Så, då är Endeavour 2 färdigtushat. Nu ska jag gå lös med lite tippex (egentligen inte, använder faktiskt gammal Humbrolfärg som jag förut använde att måla tennfigurer med) här och var och därefter är det dags att scanna in dem igen för att grålägga dem.

Har gjort en liten gråskalekladd, ett första test med lite grova penslar för att se vilka gråtoner jag vill använda för att få ett bra register utan att bahöva använda för många. Det ska bli ett snäpp fler och mer modellerande än Golden Gang-avsnittet Tankar.

Posted Image

Medans jag kladdar vidare tar Martin tag i textandet, och om några veckor kan vi nog visa upp någon sida eller två ur det färdiga resultatet.

#9 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 27 February 2007 - 11:31

Det är verkligen härligt att få se dem igen! Martin vet att jag är en hängiven beundrare av serien och att Daniel nu lyckats få färdigt uppföljaren e mkt positivt.
Resultatet ser lovande ut och ser fram emot att få läsa den i framtiden.

Mario

#10 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 February 2007 - 22:04

En första uppdatering.

Håller på att grålägga sidan 2 nu, och är väl 10% färdig eller så...jag prövar mig fram medans jag håller på. Det är krångligare än jag trott att grålägga så att det är snyggt utan att använda varje 5%-nyans av den svartvita skalan. Just nu tycker jag det är för mörkt överlag. Det blir till att studera lite serier helt enkelt för att få tips.

Ni kan också se att det blivit små fixar i tuschningen här och var om ni är uppmärksamma. Det har också tillkommit lite, främst i bokhyllan. Jag försöker också vara noggrann med de små detaljerna som vilka märken figurerna bär, vilka drickor de dricker, vilka dvd-boxar de har i sin hylla och sånt, med tanke på deras uppdrag här och deras intressen.

Posted Image

#11 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 March 2007 - 21:13

Dagens uppdatering.
Fortfarande en läroprocess men nu har jag läst på lite arbetsmetodik iaf. Arbeta bakifrån och fram lager för lager helt enkelt. Jag är nöjd med mitt val av ljusa gråtoner nu, men det verkar ändå som att det kommer bli fler än fem som var vad jag hoppades kunna nöja mig med först. Det borde gå förstås, gråläggaren av min favoritmanga, Love Hina kan ju.

Jag får kämpa vidare helt enkelt. Så fort jag hittat rätt lär processen gå mycket snabbare än nu. Satt 3 timmar igår och 3 idag.

Posted Image

#12 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 March 2007 - 21:41

Ser bra ut! Nu har du verkligen skapat rymd, volym och närvaro. Samt gjort bilderna ännu tydligare.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 02 March 2007 - 19:09

Den sista bilden är rasande mycket bättre än första versionen. Ser väldigt bra ut!

#14 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 03 March 2007 - 16:42

Här är så gott som den slutliga versionen, ska posta den också så småningom. Gråläggningen är klar, det som ska till är Endeavourlogon och en ganska viktig detalj som fallit bort...Martin hittade den direkt - nån annan som ser det?

Det är svårt att veta exakt hur ljust eller mörkt det som visar sig på ens skärm är, speciellt den kassa lcd-skärmen som min laptop är utrustad med är så jag ska skriva ut sidan och se om det behövs ytterligare nån justering.

Totalt är det 10 timmars arbete med gråläggningen så tillsammans med teckning och tuschning är det ca 22 timmar på den här sidan. Vad var timlönen nu igen? Ära och berömmelse :D

Kul att ni gillar det, det är kul att experimentera och lära sig också.

Posted Image

#15 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 March 2007 - 08:14

Nu ser det ännu bättre ut! Den viktiga detaljen som fallit bort, kan det vara triangeln på muskelkillens bröst?

Jag funderar lite på hur det blir i tryck. Det finns ju ett fenomen som kallas svällning. När tryckfärgen läggs på pappret (i form av små punkter) så kan det hända att punkterna sprider ut sig mer på pappret än det var tänkt. Då blir färgen mörkare än man räknat med. Så frågan är om de mörkaste gråskalorna kanske ska ljusas upp något så att de inte blir svarta. Men jag vet inte.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#16 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 04 March 2007 - 12:50

Nu ser det ännu bättre ut! Den viktiga detaljen som fallit bort, kan det vara triangeln på muskelkillens bröst?

Jag funderar lite på hur det blir i tryck. Det finns ju ett fenomen som kallas svällning. När tryckfärgen läggs på pappret (i form av små punkter) så kan det hända att punkterna sprider ut sig mer på pappret än det var tänkt. Då blir färgen mörkare än man räknat med. Så frågan är om de mörkaste gråskalorna kanske ska ljusas upp något så att de inte blir svarta. Men jag vet inte.


Det var precis den lilla triangeln (eller hjärtskärva som det egentligen är) som fallit bort.

Jag har ingen aning om hur det blir i tryck tyvärr. Kanske skulle man ha med en sån där gråskalerad som i SSS #2 i varje nummer så man kan se hur varje tryckeri hanterar varje gråskalegrad. Är det nån serie med gråskalor med i nästa nummer? Då skulle man ju kunna jämföra och se.

Först tänkte jag föreslå annars att ni pubicerar Tankar, det är ju bara 5 sidor, och en mindre katastrof om det mörka blir svarta, men jag vill nog hellre att ni publicerar Endeavour 2 först så det inte blir lika långa hopp mellan delarna.

Sen ska det bli spännande att se vad kineserna tycker om att Endeavour besöker Tibet i nästa del...

#17 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 March 2007 - 21:05

Nu har jag varit tyst i lite över ett dygn, ni anar inte vilken pärs det är att inte tvångsmässigt posta hela tiden :)

Hur som helst har jag två bilder att bjuda på idag, det är den absolut tokhelfärdiga förstasidan. Det andra är grålagret från andrasidan. Den använder jag som färggrund för resten av gråläggandet så jag vet vilken nyans jag valt för huden och kostymerna exempelvis.

Posted Image

Posted Image

#18 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 11 March 2007 - 09:27

Nu har jag varit tyst i lite över ett dygn, ni anar inte vilken pärs det är att inte tvångsmässigt posta hela tiden :)

Hur som helst har jag två bilder att bjuda på idag, det är den absolut tokhelfärdiga förstasidan. Det andra är grålagret från andrasidan. Den använder jag som färggrund för resten av gråläggandet så jag vet vilken nyans jag valt för huden och kostymerna exempelvis.


Det fungerar så otroligt mycket bättre nu. Första sidan som i första utkastet var väldigt svår att tyda är mycket tydligare och det framgår direkt att det är en drömsekvens. Gråskalorna hjälper också till förtydliga karaktärerna och ger historien ett helt annat djup. Jag gillar det verkligen. Har den store killen indianpåbrå. Han påminner en del om Warpath i gamla, men inte äldsta, x-factor och x-force?

#19 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 March 2007 - 19:36

Har den store killen indianpåbrå. Han påminner en del om Warpath i gamla, men inte äldsta, x-factor och x-force?


Inte vad jag vet, min tanke bakom hans (Jims) och Leopolds utseenden är att de ska synas att de är bröder. Därav att bägge har boxarnäsor och grop i hakan. Likheten med Warpath är enbart en tillfällighet.

#20 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 March 2007 - 20:31

Så, nu är andra sidan klar med logo, hjärtskärva och grejer. Slit fram SSS #2 och jämför logorna vet jag.

Jag gillar att logon får det att se proffsigt ut. Ångrar att jag inte gjorde någon Golden Gang-logo till Slaveri.

Posted Image

Gråläggningen förresten. Efter en del tänkande så kör jag med två toner för varje färg, huvudfärg och skugga. Från allra första början hade jag tänkt att köra med 3-4 toner, men det som slutligen avgjorde var tidsåtgången. Nästa serie jag gör lär nog ha det, sedan är nästa steg efter det att börja arbeta som proffsfärgläggarna med polygoner. Ska göra det med omslagsbilden för denna del också.

#21 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 March 2007 - 18:29

Här är ett omslagsförslag till det nummer av SSS som del 2 publiceras i. Gubben i bakgrunden ska flyttas till höger så att man tydligt ser att han hytter med näven.
Tänker mig sen ha de övriga serierna som är med som små insticksbilder i vänsterkanten.

Posted Image

I övriga nyheter är nu 4 av 10 sidor grålagda.

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 March 2007 - 18:34

Teckningen ser mycket bra ut, förutom en detalj - figurens högra hand (hans alltså, inte som vi ser) ser inte riktigt rätt ut...den ser ut att sitta för mycket ihop med armen.
*Hockey och superhjältar*

#23 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 March 2007 - 18:55

Skulle just skriva: "Använder du inte polygon-lassot och färghinken?? Vet HUT slyngel! :P " När jag kikade närmare på dina gråskalor utan linjer, och där märkte tydligt att det är pensel du använt. :D


Lägg gärna in en effekt eller två, kanske en enkel textur på sten, då du färglägger, det får alltid saker att se lite mer intressanta ut. :)

#24 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 March 2007 - 20:04

Skulle just skriva: "Använder du inte polygon-lassot och färghinken?? Vet HUT slyngel! :P " När jag kikade närmare på dina gråskalor utan linjer, och där märkte tydligt att det är pensel du använt. :D


Lägg gärna in en effekt eller två, kanske en enkel textur på sten, då du färglägger, det får alltid saker att se lite mer intressanta ut. :)


Nej, jag kör med pensel för huvudfärgerna och airbrush för skuggor och highlights (det sistnämnda syns inte i den här upplösningen), förutom nåt enstaka polygonlassoande. I några sidor som ni får se först i sidor i tidningen så blir det även lite trollspö och gradient tool.

Jag har funderat på lite texturer men överlag gillar jag en mer målersk look. Ska det vara texturer ska det luta åt modern konceptmåleri för annars blir det som man ofta sett i serier att texturer används rakt av vilket ger ett plattare utseende då en bild har ett perspektiv och texturen ett annat.

#25 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 March 2007 - 21:06

Håller med Daniel om texturerna. Dessutom kan en textur stjäla uppmärksamheten från det viktiga. Å andra sidan kan det som är extra viktigt kanske få en textur eller effekt. Gillar Daniels målargråläggning. Påminner om den som jag använde i Polly (SSS nr 2).
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier