Jump to content

Photo

Hugo-nomineringarna klara


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 22 April 2014 - 08:37

Hugonomineringarna inför Worldcon i London är klara. Ni kan hitta listan över årets nomineringar här och nomineringarna för 1939 års Retro Hugo här: här.

Ni kan se en video där nomineringarna presenteras här.

Några kommentarer angäende nomineringarna jag sett/läst nu när jag faktiskt kommer att åka ner till London och faktiskt kan rösta för första gången i mitt liv:

Best Novel:
Som ni ser så har hela "Wheel of Time" (Sagan om Drakens Återkomst) nominerats. Detta på grund av en regel där ett flerpartsverk kan nomineras ifall ingen av de tidigare delarna nominerats tidigare. Sista boken i serien ("Memory of Light") kom ut i Januari 2013. Att observera är att alla som röstar får ett röstpaket med alla nominerade böcker för att det skall vara möjligt att kunna läsa alla nomineringar innan det är dags att rösta, och TOR har meddelat att hela serien kommer att delas ut till de som är röstberättiga.

Best Novelette:
Lite kontroversiellt i år är att ett verk av Vox Day nominerades i "Best Novelette"-kategorin. Varför han är kontroversiell kan läsas på Wikipedialänken. Min åsikt är att vem som helst kan nomineras, men det är nog betydigt värre att vinna. Själv skall jag sätta mig och försöka klura ut vilka jag skall rösta på.



Originalartikeln