Jump to content

Photo

Bästa advokat-serien


  • Please log in to reply
23 replies to this topic

Poll: Bästa advokat-serien

Bästa advokat-serien

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 April 2005 - 14:47

Jurister är en yrkesgrupp som ofta skildras i tv-serier, vissa är komiska andra realistiska medan det finns de som försökt sig på blandningen av komik, spänning och realism...allt med en varierande framgång.

Vilken är eran favvis bland dessa paragrafryttare? B)

#2 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 April 2005 - 15:28

Tyvärr har jag pga av tidsbrist och hundra höjdare totalt missat boston legal som jag annars tror har hög potential. Men en bra klassiker är ju givetvis La Law som blandade humor och dramtaik på ett perfekt sätt, med Perry Mason och Jake and the fatman som personliga bubblare av helt andra skäl...

#3 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 11 April 2005 - 15:45

JAG , tyckte jag var bra :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 April 2005 - 19:16

Själv gillar jag både Perry Mason och JAG... Synd att man inte kunde rösta på båda!" ^_^

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 April 2005 - 19:21

Du har ju fått en del åsikter om andra poller vad gäller vad som borde vara med eller inte, så här tänkte jag bara säga att det var en bra sammanställd lista. :)

"Lagens änglar" blir det för mig. Säkerligen av nostalgiskäl, var som klistrad vid varje avsnitt.
*Hockey och superhjältar*

#6 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 11 April 2005 - 19:34

JAG är väldigt bra.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 April 2005 - 19:39

JAG är väldigt bra.

<{POST_SNAPBACK}>


Vilken läckert tveggad formulering! :thumbsup:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 12 April 2005 - 14:01

Du har ju fått en del åsikter om andra poller vad gäller vad som borde vara med eller inte, så här tänkte jag bara säga att det var en bra sammanställd lista. :)

"Lagens änglar" blir det för mig. Säkerligen av nostalgiskäl, var som klistrad vid varje avsnitt.

<{POST_SNAPBACK}>


Kul att få lite positiv uppskattning när det gäller pollens utformning. Det är inte lätt att tillgodose allas tycke och smak..men i det här fallet så fanns det ju lyckligtvis inte så många serier att välja mellan, tror jag har fått med de fle...

..kom just på att tv-4 hade en Perry Mason-ripoff för några år sedan där Erland Josefsson spelade advokaten "Rosenbaum". Hoppas ingen saknar den på listan.. ;)

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 April 2005 - 14:46

Kul att få lite positiv uppskattning när det gäller pollens utformning. Det är inte lätt att tillgodose allas tycke och smak..men i det här fallet så fanns det ju lyckligtvis inte så många serier att välja mellan, tror jag har fått med de fle...

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm... Ett tillägg som "Annan" skulle kanske funka för de flesta.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 12 April 2005 - 14:49

Hmm... Ett tillägg som "Annan" skulle kanske funka för de flesta.

<{POST_SNAPBACK}>


Hmmm stavade jag som en kråka nu eller finns det en serie som heter "Annan"?
Förstår inte riktigt vad du menar..

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 April 2005 - 14:55

Eller också min taskiga formulering. Jag menade som ett alternativ till de nämnda så kunde man ha ett generellt alternativ. Jag skulle givetvis ha skrivit "Annan, ovan icke nämnd advokat serie".

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 12 April 2005 - 15:03

Eller också min taskiga formulering. Jag menade som ett alternativ till de nämnda så kunde man ha ett generellt alternativ. Jag skulle givetvis ha skrivit "Annan, ovan icke nämnd advokat serie".

<{POST_SNAPBACK}>


Då fattar jag, alternativet "annan" hade passat bra men jag är j*vligt tveksam till att de finns flera kända advokatserier som har visats i svensk tv.

men kompletera gärna listan om du kommer på några namn

1. Rosenbaum -tv4
2.
3.
4.
5.

#13 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 April 2005 - 14:45

Min personliga Topp-Tre bland advokatserierna

1. Lagens Änglar; den perfekta blandningen av komik och tunga rättsfall
2. Jake & Fatman; komisk advokatserie som drog åt deckarhållet
3. Ally Mc Beal; var väldigt kul i början men sen spårade de ur

Sämsta Advokatserie

Matlock

#14 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 16 April 2005 - 08:34

Klankar du ner på Matlock? Abe Simpsons favorit serie? Vi blir också gamla en vacker dag, då kanske Matlock har ett lagom tempo och en lagom avancerad handling för oss som kommer bli senila och dementa.

#15 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 April 2005 - 13:43

Klankar du ner på Matlock? Abe Simpsons favorit serie? Vi blir också gamla en vacker dag, då kanske Matlock har ett lagom tempo och en lagom avancerad handling för oss som kommer bli senila och dementa.

<{POST_SNAPBACK}>


Visst blir vi också gamla en vacker dag men det lär knappast vara Matlock som vi sitter och tittar på när staten tvingat in oss på något vårdinrättning där vården sköts av robotar...såvida inte de gör en nyinspelning i framtid anpassad för oss pensionärer med t ex Vin Diesel i huvudrollen

#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 April 2005 - 15:15

Visst blir vi också gamla en vacker dag men det lär knappast vara Matlock som vi sitter och tittar på när staten tvingat in oss på något vårdinrättning där vården sköts av robotar...

<{POST_SNAPBACK}>


Om inte vården har utvecklats tills dess: "Förebyggande Dödhjälp" :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 April 2005 - 15:25

Visst blir vi också gamla en vacker dag men det lär knappast vara Matlock som vi sitter och tittar på när staten tvingat in oss på något vårdinrättning där vården sköts av robotar...

<{POST_SNAPBACK}>


Om inte vården har utvecklats tills dess: "Förebyggande Dödhjälp" :lol:

<{POST_SNAPBACK}>


Jo de finns ju många kostnadsparande alternativ som våra poltiker har att överväga :D
Nåja...

Någon som vet om den saggige Advokatserien Matlock fortfarande går på svensk tv?

#18 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 16 April 2005 - 17:18

45 min kvar till nya JAG avsnitt på tv3.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#19 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 17 April 2005 - 08:42

Grr missade JAG igen . För många barn i huset .Varför flyttade de på JAG från Torsdag till Lördag kl 19.00 Posted Image Posted Image protest

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 April 2005 - 09:41

Herregud FX Posted Image JAG går ju på samma kanal som tyckte det var logist att lägga in ett 1½år säsongsuppehåll i Xena mitt i säsong 4...

I TV3s värld är det fullständigt logiskt att placera populära serier på sk*t tider... På TV4 också nu när jag tänker efter... Posted Image

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 April 2005 - 09:51

Men är serierna så populära då? Kan det inte vara så att de som har bättre sändningstider är mer populära?
*Hockey och superhjältar*

#22 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 17 April 2005 - 10:17

Jo säkert , men att flytta JAG för 6 episoder er löjligt Posted Image

Edited by Forever Xena, 17 April 2005 - 10:18.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#23 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 April 2005 - 10:25

JAG har väl ett stadigt publikunderlag sedan många år kan jag tänka mig. Flytta runt på dem gör de i förvissningen om att publiken hittar programmet i tablån iaf ... kanske.

Bästa sändningstiderna viks ju numera åt dokusopor och annat realityskräp om det inte handlar om sport, där allting rensas på banan för att ge plats till stora events och turneringar. <_<
Support your local search and rescue unit - get lost.

#24 tommie

tommie

    Senior Commander

  • Members
  • 381 posts

Posted 17 April 2005 - 12:32

Maaaaatloooooock!

Jag har aldrig sett på serien, men när jag skulle rösta så kunde jag bara höra Abe Simpsons röst i huvudet skrikandes det namnet.

Posted Image
I heal and hide...