Jump to content

Photo

Julfilmer


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 18 December 2007 - 15:36

När alla senila släktingar har gått hem och man slipper äta mer äcklig julmat är det alltid trevligt att se en julfilm eller två :)

Det finns ju en hel del julfilmer, de ena bättre än de andra. Vilken/vilka är dina favoriter?

På senare år har jag mest uppskattat Bad Santa och Elf , båda komedier. Medan Bad Santa är en komedi av det mer brutala slaget är Elf en tokrolig komedi med allas vår favorit Will Ferrel. De håller helt klart att se flera gånger :) En annan julfilm jag traditionellt brukar titta på (i Norrköping finns det en liten, visserligen ganska dålig, biograf som visar den varje år den 23e december :) ) är The nightmare before christmas, som förmodligen inte behöver någon presentation på det här forumet :) Jag börjar tröttna lite på den filmen faktiskt, men designen är fortfarande väldigt cool och fin.

Sen finns det ju väldigt många filmer som inte har något specifikt jultema men som jag ändå förknippar väldigt starkt med julen. Däribland finns många av mina favoriter som Edward Scissorhands, The Wizard of Oz och E.T.

Sätt igång att lista upp massa julfilmer, bra och dåliga, så att vi har massa julig underhållning att fördriva tiden med nästa vecka :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 December 2007 - 15:43

Runt jul brukar jag alltid titta på två flmer som ligger mig varmt om hjärtat. Det rör sig om The Nightmare Before Christmas som Spidde redan nämnt och så animen Tokyo Godfathers. Jag har inte sett varken Elf eller Bad Santa men den sistnämnda ska visas på SVT om jag tolkade deras jultrailer rätt. Den andra kanske dyker upp den med.

Sedan måste jag fundera lite på vad det finns för julfilmer som jag har sett tidigare om åren.


EDIT: Wikipedia har en lista över julfilmer. Via den kan man säkert hitta fina tips om man inte riktigt vet vad man ska se.

EDIT 2: Bad Santa kommer visas i SVT2 25/12 med start 23:25 och Elf kommer visas i Kanal 5 22/12 med start 21:00

Edited by Cartman, 18 December 2007 - 15:53.


#3 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 18 December 2007 - 16:02

Mina favoritjulfilmer som jag gärna ser om och om igen är...
Bad Santa
Scrooged
Christmas Vacation (Ett päron till farsa firar jul)
The Santa Clause
Tomten är far till alla barnen <-- och en svensk julfilm också :D

Ganska blandat mellan komedi/drama och grövre komedi men alla med jultema.
Nån av dessa ser jag nästan alltid på julafton.

Edited by Rick Hunter, 18 December 2007 - 16:05.

Winter is Coming


#4 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 18 December 2007 - 19:06

EDIT 2: Bad Santa kommer visas i SVT2 25/12 med start 23:25 och Elf kommer visas i Kanal 5 22/12 med start 21:00


Yay! :) Trevligt värre. Jag tror den där Shrek-julfilmen som bara är 20 min lång kommer visas innan Elf också. Fast den har nog redan visats flera ggr innan på femman även fast den i princip är helt ny? Jag tyckte den var rätt tråkig, men Mästerkatten gör mig alltid på gott humör :D

Tokyo Godfathers är faktiskt en väldigt fin liten film :)

Scrooged är också helt OK. Vem gillar inte Bill Murray liksom? :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#5 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 20 December 2007 - 11:37

Mupparnas Julsaga :wub:
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#6 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 December 2007 - 12:15

Elf och Bad Santa har jag inte sett men ska spela in och kolla på dem. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#7 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 20 December 2007 - 13:24

Mupparnas Julsaga :wub:


Amen.

En personlig favorit är Adam Sandlers "Eight Crazy Nights", en tecknad jul/hanukkah-film. Har också "Santa Claus Conquers The Martians" på DVD, men den är nog inte så känd här i Sverige.

Edit: "SCQTM" räknas tydligen med bland de sämsta filmer som nånsin gjorts och finns med på IMDB's 100 Bottom List. Ouch.

Edited by SwedishSuperhero, 20 December 2007 - 13:27.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#8 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 December 2007 - 14:24

Har också "Santa Claus Conquers The Martians" på DVD, men den är nog inte så känd här i Sverige.


Inte tidigare men tack vara det lilla företaget Njuta Films så finns nu filmen i en svensk utgåva. :D

Har dock inte sett den än. Är den värd att spendera 99:- på?

#9 Starbuck

Starbuck

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 157 posts
  • Gender:Female
  • Location:Karlshamn
  • Interests:TV, Film och Bio.

Posted 20 December 2007 - 22:35

konstig som ja e så tycuker ja att alien filmerna hör till julen. så de e ett måste för mig. den 1:a på lilljulafton, den 2:a på julafton, den 3:e på juldagen, å den sista på juldagen.

men sen e alltid gremlings en trevlig liten julfilm.

nu kommer ja ju iofs inte kunna se nån av mina kära aliens på de dagar ja tycker de hör hemma. jobbar lilljulafton å julafton å på kvällen ska ja iväg på julfirande. på juldagen ska ja på mega fest å dansa bort hela natten. å på annandan e ja bakis. men då kanske ja kan se alla filmerna istället..

Edited by Starbuck, 20 December 2007 - 22:36.


#10 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 20 December 2007 - 22:59

Har också "Santa Claus Conquers The Martians" på DVD, men den är nog inte så känd här i Sverige.


Inte tidigare men tack vara det lilla företaget Njuta Films så finns nu filmen i en svensk utgåva. :D

Har dock inte sett den än. Är den värd att spendera 99:- på?


Det beror förstås på vad du själv gillar. Om jag säger så här, den är nästan som "Plan 9 From Outer Space" fast med jultema och rätt gullig. Kul om man vill kolla på nånting fånigt som man inte tar på särskilt stort allvar. Det kan vara bra om man inte tar den på allvar alls, rentav.

Kollade Discshop-länken och läste följande: "Även om Tim Burton aldrig erkänt det, så är denna B-klassiker en uppenbar föregångare till hans 'Nightmare Before Christmas'". Det tycker jag är ren humbug. Enda likheten mellan de filmerna är att jultomten finns med, that's pretty much it.

Edited by SwedishSuperhero, 20 December 2007 - 23:04.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#11 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 December 2007 - 23:01

Bra att ni påminner mig om Gremlins och Eight crazy nights. Ska nog se dom igen den här julen :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#12 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 December 2007 - 15:57

Har också "Santa Claus Conquers The Martians" på DVD, men den är nog inte så känd här i Sverige.


Inte tidigare men tack vara det lilla företaget Njuta Films så finns nu filmen i en svensk utgåva. :D

Har dock inte sett den än. Är den värd att spendera 99:- på?


Det beror förstås på vad du själv gillar. Om jag säger så här, den är nästan som "Plan 9 From Outer Space" fast med jultema och rätt gullig.


Just Plan 9 är ju rätt underhållande. Din beskrivning låter intressant så jag tror att jag ska ta mig en närmare titt på filmen. :)

#13 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 December 2007 - 12:47

Bloody Disgusting - 13 Films To Watch This Christmas

En liten alternativ lista.


EDIT: Jag såg Elf igår och tycker att den var riktigt bra. kanske lite väl sockersöt och tillrättalagd men när sådana filmer är bra så kan jag köpa det konceptet. :)

Edited by Cartman, 23 December 2007 - 13:08.


#14 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 December 2008 - 14:57

Terry Pratchett's Hogfather känns given nu till jul. Utöver den ser jag väl Bad Santa även i år (såg den första gången förra året) samt The Nightmare Before Christmas och Tokyo Godfathers som vanligt. :)

Är det någon som kan ge mig tips på bra brittisk julfilm. Filmer som utspelar sig i storbritannien under julen/nyår och som tar upp deras sätt att fira jul och nyår på?

#15 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 13 December 2008 - 04:52

Mupparnas Julsaga :wub:


Amen.

En personlig favorit är Adam Sandlers "Eight Crazy Nights", en tecknad jul/hanukkah-film. Har också "Santa Claus Conquers The Martians" på DVD, men den är nog inte så känd här i Sverige.

Edit: "SCQTM" räknas tydligen med bland de sämsta filmer som nånsin gjorts och finns med på IMDB's 100 Bottom List. Ouch.


Har bara sett den i Mystery Science Theatre 3000-regi men den var ruskigt rolig. (Som jämförelse kan sägas att jag vara tyckt att Plan 9 varit tråkig). Minns bland annat att de har månaden Septober :P

Kollade Discshop-länken och läste följande: "Även om Tim Burton aldrig erkänt det, så är denna B-klassiker en uppenbar föregångare till hans 'Nightmare Before Christmas'". Det tycker jag är ren humbug. Enda likheten mellan de filmerna är att jultomten finns med, that's pretty much it.


Ja, det känns helt taget ur luften. Står det ingenting om vad kopplingen är? Mycket märkligt...

Vad det gäller filmer till jul har jag en kompis som alltid börjar julaftons morgon med att se Star Wars IV-VI. Själv försöker jag att se Die Hard 1+2 samt It's a wonderful life någonstans inför jul.

Edited by Tom_Hell, 13 December 2008 - 04:53.

"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel