Jump to content

Photo

Eurovision Song Contest 2008


  • Please log in to reply
140 replies to this topic

#126 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 29 May 2008 - 18:41

gillar denna. Bucks Fizz - Making your mind up
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#127 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 May 2008 - 18:43

Hmm. Kan kolla det.

Japp. De vann 77-78 och avstod 1980 och återkom 1981... Så här står det i Wikipedia:

srael, winner in 1979, declined to host the show for the second time in a row, as the IBA could not fund another international production, and the Israeli government turned down a request to extend the IBA budget. Moreover, the date that was eventually set for the 1980 contest by the European Broadcasting Union coincided with Israel's Day of Remembrance for their casualties of war, so Israel decided not to participate at all. After Spain, the 2nd place winner of 1979, and reportedly the UK, refused to host, the Netherlands finally agreed to put on the show providing they were allowed to scale back the production. (Källa)


Förutom Israel så har Spannien (68-69) och Luxemburg (72-73) vunnit 2 gånger i rad. Irland toppar dock listan med att ensam kammat hem notan tre år i rad (92-94). (Hela listan finns på en.wikipedia.org).

GG: Håller med - den låten är bra. (Gillar färgkordinationen på kläderna :) )

Edited by XC, 29 May 2008 - 18:47.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#128 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 May 2008 - 18:45

Irland toppar dock listan med att ensam kammat hem notan tre år i rad (92-94).

Inte undra på att dom bara skickar en massa kalkonlåtar ;) år efter år efter det.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#129 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 30 May 2008 - 01:01

Brainstorm verkar ha gjort lite av en Lordi iomed ESC, eller vad säger ni? Tyckte det fanns vissa likheter om annorlunda grejor för ESC som slår, där. :)

Molitva måste jag nog stämma in med Grodan dock. Fruktansvärt tråkig låt. :o
En riktigt blek vinnare, får jag säga. Då minns man Dana Internationals Diva betydligt bättre.

#130 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 May 2008 - 08:04

Om jag skulle vara petig så skulle jag påpeka att Lordi givetvis gjorde en Brainstorm (eftersom brainstor var med redan 2000). Men det gör jag inte. :)

Dana Internationals låt är faktiskt ganska bra. :) Om jag inte minns fel så försökte Israels regering få låten diskvalificerad eftersom man inte ville att landet skulle representeras av en transvestit. :) (Tror det var i Aftonbladet eller Expressen)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#131 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 May 2008 - 10:39

Irland toppar dock listan med att ensam kammat hem notan tre år i rad (92-94).

Inte undra på att dom bara skickar en massa kalkonlåtar ;) år efter år efter det.


Inte konstigt att de vann mycket förr då tävlingen var mer västcentrerad och de fick sjunka på engelska som alla förstod då... När alla spelade på samma villkor och det blev en östfördelning på det hela så tappade de visst mark... ;)

Desperationen har lett dem långt bort från forna tider...
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#132 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 May 2008 - 11:10

Det var en av anledningarna från att regeln om att låten skulle framföras på modersmålet lyftes 1999. Engelsktalande länder (UK, Irland och Malta) hade en viss fördel av de flesta förstod engelska. Jag tror f.ö. att fenomenet att samma länder vinner 2 eller fler gånger i rad är mer eller mindre utspelad. Om inte kartell öst ( :P ) bestämmer sig för att slå irlands 3 vinster då.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#133 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 May 2008 - 11:53

Precis så var det. En av det vettigaste sakerna som gjorts och som jag redan som barn förespråkade. Men jag var så ung då att de inte lyssnade på mig då... ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#134 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 May 2008 - 12:12

Får sverige kvala igen nästa år eller hur blev det med den saken egentligen? I år slutade vi ju på samma plats som The Ark gjorde förra året och då blev det ju kval. Dock har jag inte läst någonting om det i pressen efter tävlingen vilket är lite lustigt.

Edited by Cartman, 30 May 2008 - 12:13.


#135 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 30 May 2008 - 12:17

Alla lag (alla lag!?! :lol: bidrag menar jag :P ) får kvala till finalen förutom Frankrike, Spanien, Storbrittanien, Tyskland och värdlandet.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#136 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 May 2008 - 12:21

Är det nytt för nästa år? Tidigare har dom ju gått efter hur man placerar sig i tävlingen året innan och vissa är direktkvalificerade utöver Frankrike, Spanien, Storbrittanien, Tyskland och värdlandet, medans en del kommer så dåligt vilket gör att dom måste vara med och extrakvala i semifinaler som detta år och förre året.

Edited by Cartman, 30 May 2008 - 12:22.


#137 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 30 May 2008 - 12:24

Tror de började med det i år. :unsure: Var bara 1 semifinal tidigare men i år var det två stycken och bara de jag nämnde var klar för finalen.

Edited by GaterGirl, 30 May 2008 - 12:25.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#138 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 May 2008 - 12:32

Det infördes i år.

Det skulle väl inte ha införts föränn 2009 har jag för mig men de starka ramaskrin om kompisröstning gjorde att man tidigarlade det hela till i år.

Det finns också idéer om att eventuellt införa en någon form av expert jury igen och röstfördelningen ligger på 50%. Men det är inget officiellt bestämt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#139 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 May 2008 - 12:34

Okej. Tack för hjälpen. Det klargjorde en hel del. :)

#140 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 May 2008 - 12:38

Det visade sig också 'kvalarna' hade en viss fördel med dubbel exponering. (Det gick i princip alltid bra för dem i finalen närmligen)

Edited by XC, 30 May 2008 - 12:38.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#141 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 30 May 2008 - 22:49

Ändringen med att alla får kvala låter väl bra, men det där med expertjuryn tycker jag låter löjligt. :(

FOLKET ska ha makten! :) Alla kanske inte blir nöjda, och ibland kanske det kommer in ren dynga på grund av dom, men det känns ändå bättre.