Jump to content

Photo

Kino's travels


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 31 August 2005 - 17:25

Titel: Kino no tabi ~the Beautiful World~ (alternativ titel: Kino’s Travels ~the Beautiful World~)

Vad?: Animerad TV-serie i 13 delar

Det är ingen nyhet att det finns en mängd olika anime-serier. Det är inte heller en nyhet att majoriteten av dessa serier är väldigt dåliga. Antingen innehåller dessa serier mängder av meningslöst våld eller ett oändligt antal sexuella anspelningar och usel komik. Det är ingen överdrift att påstå att den mesta anime som görs idag är massproducerad skit. Jag kan dock med glädje berätta att ”Kino no tabi ~the Beautiful World~ ”är ett undantag.

Med sin talande motorcykel Hermes reser flickan Kino igenom en fantastisk och underlig värld. Genom seriens 13 avsnitt hinner Kino besöka ett antal länder, det ena mer underligt än det andra. Hon stannar i varje land tre dagar, vilket är tillräckligt både för henne och för oss, tittarna, att lära känna ländernas människor och kulturer. På sin resa stiftar Kino bekantskap med många spännande personer samtidigt som hon gör en resa i sitt inre.

”Kino no tabi ~the Beautiful World~ ” handlar i grund och botten om filosofi. På seriens 13 avsnitt hinner studio Genco ta upp de flesta av de klassiska filosofiska frågeställningarna. Detta har de genomfört på ett mycket bra och intressant sätt. Om man jämför med de flesta andra anime-serier har ”Kino no tabi ~the Beautiful World~ ” ett betydligt lugnare tempo, vilket är en viktig del av seriens mysiga atomsfär. Serien innehåller minimalt med våld och har en total avsaknad av sexuella anspelningar, vilket för en gångs skull är riktigt skönt. Allt är mycket vackert, och animationen är mycket bra. Det är speciellt de fina miljöerna och bakgrunderna som imponerar. Även röstskådespelarna gör bra ifrån sig, speciellt de två som gör rösterna till Kino och Hermes.

Kinos resor genom den vackra (?) världen är förmodligen ingenting som kommer att uppskattas av ”Naruto”- och ”Love Hina”-fansen. ”Kino no tabi ~the Beautiful World~ ” är den mest djupa och filosofiska anime jag någonsin sett. Det är en mysig, underhållande och tankeväckande serie som jag rekommenderar varmt till alla som är sugna på något annorlunda.


”Kino no tabi ~the Beautiful World~ ” är en anime för smarta!

Posted Image
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 Baka_no_seijin

Baka_no_seijin

    Cadet Second Year

  • Members
  • 10 posts

Posted 01 September 2005 - 11:18

:)
Boken som animen är baserad på är också rätt trevlig, lite melankolisk men intressant. Finns tyvär bara på japanska såvitt jag vet.

#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 01 September 2005 - 11:25

:)
Boken som animen är baserad på är också rätt trevlig, lite melankolisk men intressant. Finns tyvär bara på japanska såvitt jag vet.

<{POST_SNAPBACK}>


Synd, om den fanns översatt skulle jag självklart läsa den...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 August 2007 - 14:54

En utmärkt serie som är en av mina personliga favoriter. Tydligen finns det nu även två filmer, en prequel och en till, men dom har jag inte sett än.

Har någon läst dom så kallade Light Novels som numera även finns utgivna av Tokyopop?

Edit: Passade på att ta bort lite trasiga länkar.

Edited by Cartman, 20 April 2009 - 16:33.


#5 Snusmumriken

Snusmumriken

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:En stad omgärdad av värmländska tallar

Posted 18 April 2009 - 01:16

Har serien hemma, riktigt bra :thumbsup:

Väldigt trevlig stämning och intressant koncept, hade gärna sett fler avsnitt (om man bara hade gjort fler vill säga).

Nu är jag inte förstörd av massivt överdivet våld i andra anime produktioner (kollar extremt lite på den genren ska väl tilläggas) så jag hade gärna sett lite mer våld än vad vi får :P
Men det är klart, mer hade säkert bara förstört det som jag gillar med dom sekvenserna så fair enough.

Hmm, får väl börja jaga filmerna också antar jag :)

#6 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 April 2009 - 11:01

Håller med. En riktigt fin liten serie. Tycker dock att det räcker bra med dom 13 avsnitt som gjordes, annars tror det hade funnits risk att man vattnat ur konceptet och låtit det bli en typisk "anime-of-the-week" serie. Tycker att en del avsnitt är riktigt intressanta. Bland annat avsnitt 4, där man får veta mer om Kinos bakgrund och att Kino inte alltid har hetat Kino. Men det är egentligen löjligt att sitta och välja avsnitt som är bättre än andra när praktiskt taget alla avsnitt är bra och har något viktigt att säga. Man får verkligen tänka till lite och det är inte helt fel.

Edited by Cartman, 20 April 2009 - 11:01.


#7 Snusmumriken

Snusmumriken

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:En stad omgärdad av värmländska tallar

Posted 20 April 2009 - 19:43

Absolut, samtliga avsnitt är riktiga små guldkorn. Lite olika form och kulör men överlag samma vikt. Att göra någon ranking avsnitten emellan känns inte vidare produktivt. Sen att jag personligen föredrar vissa avsnitt framför andra det är ju en helt annan sak ;)

#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 July 2013 - 14:58

Jag läser idag att regissören Ryūtarō Nakamura avled i sviterna av tjocktarmscancer den 29 juni. Inte nog med att han hade ett finger med i skapandet av den här fantastiska serien, han låg även bakom Serial Experiments: Lain m fl.

 

Verkligen tråkigt. Jag känner att jag borde hedra honom och hans gärningar genom att se om Kinos resa. Det var dessutom ett tag sedan jag gjorde det, så nu finns det inga ursäkter att ta till längre.