Jump to content

Photo

Captain America: The First Avenger


  • Please log in to reply
234 replies to this topic

#226 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 23 August 2011 - 17:01

Just det.

Där handlade det dock inte om unbihexium eller något annat transuraniskt utan natriumlitiumboronsilikathydroxid. :)

#227 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 August 2011 - 17:56

Stan Lee har gång på gång sagt att han är helt nollställd på vetenskap och att det mest handlar om hans underbara fantasi som har kommit på allt det där med gamma-strålning, radioaktiva spindlar eller vibranium också antar jag? Så att leta vetenskapliga förklaringar där känns dödfött.
*Hockey och superhjältar*

#228 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 August 2011 - 18:19

Japp. Men det har väl aldrig hindrat oss förr?

#229 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 August 2011 - 20:03

Häftig superhjälteaction i bästa matinéstil när Captian America svingar sin sköld mot den elaka Red Skull och hans Hydrasoldater. Jag gillade kopplingen med asagudarna och hur de utvecklade high-tech vapen från dem och denna film var väl även en fingervisning om vad Avengers kommer att handla om, fattade väl man redan i Thor men ändock. Chris Evans skötte sig utmärkt som Steve Rogers både före och efter supersoldatserumet. Marvel har verkligen hittat bra/rätt skådespelare till samtliga filmer som är kopplade till kommande Avengers (RDJ, Hemsworth, Evans). Spännande, actionfylld, rolig och överlag bra skådespel. Bättre än Iron Man 2 och minst lika bra som Thor. Inte dåligt med tanke på mitt ointresse för Captian America överlag.

9/10

Winter is Coming


#230 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 25 August 2011 - 23:56

Låter som en toppfilm. :D Ska nog se den i helgen faktiskt. ^^

#231 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 November 2011 - 22:31

Av någon anledning så känns just titeln "Kapten Amerika" väldigt ... amerikanskt patriotiskt och aningen avtändande för min del. Titeln till trots så lyckas den här bättre storymässigt än andra superhjälte filmer jag fått för mig att titta på. Det är kanske fortfarande beginning-story stencil 1A man byggt det hela på - men man börjar smart. Och detta med en helt vanlig liten kille som knappt når upp till kvalgränsen för medelmåtta; ni vet man gillar rentutav Steve Rogers innan han blir det ointressanta muskelpaketet med chakram-skölden. Filmen tappar också en del efter den brytpunkten då tonvikten av natuliga skäl växlar över till mer actionbetonad. Gillar kopplingen man gör till vikingarna och retrofuturismen (några steg bakåt och sedan ett steg diagonalt framåt och två skutt rakt fram - lite som springaren i schack) gillar jag skarpt och den är dessutom väldigt snyggt designad. (Därav så är jag tämligen ointresserad av en eventuell uppföljare med, då ett av dragplåstren min del antagligen försvinner). Uppskattar också att man håller tillbaka kärleksintrigen mellan Rogers och ... Brunetten-med-den söta-och-lagom-engelska-accenten. Jag älskar inte superhjälte filmer generellt sett - men jag kan faktiskt uppskatta den här.

Edited by XC, 26 November 2011 - 22:32.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#232 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 26 November 2011 - 22:49

Det låter som att du blev skapligt underhålld ändå, XC. =) Och fick valuta för biljetten. ( eller förmodligen i detta fall, hyrfilmen)

Det är vällan hufvudsaken, som man säger. =)

#233 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 November 2011 - 23:12

Absolut - avgjort en av de bästa superhjältefilmer jag sett hittils. :) Jag är ju dessutom lite småsvag för eran just runt första halvan av 1900-talet dessutom när det gäller genrefilm. :thumbsup:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#234 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 January 2012 - 23:18

Håller med XC, det här var mer underhållande än superhjälte-snittet av idag. Trodde även jag att det skulle vara mer än måttligt patriotiskt (eftersom serieförlagan var det), men de vänder det istället till en fördel genom att både normalisera det och driva lite med det. Chris Evans gör sin kapten till en rätt charmig typ med mycket hjärta, och Hugo Weaving gör en helt OK skurk (åtminstone till han drar av sig masken). Handlingen efter att Steve blivit kapten är tyvärr ganska klen och ballar ur rätt rejält i framför allt andra halvan. Men scenografin är retro-snygg hela vägen och man tappar inte intresset.

Betyg: OK
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#235 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 October 2012 - 18:52

Såg "The Avengers" tidigare och insåg att det var dags att ta itu med denna avenger medan den föregående filmen var färsk i minnet. Lite smått oroad var även jag ska att den skulle drypa av patriotism, men tack och lov var så inte fallet utan tvärtom vågade de driva lite med denna hjälte och visa att han trots sin utstyrsel var en vanlig kille som inget hellre önskade än att stå upp emot översittarna. Jag tycker Chris Evans var väldigt passande i rollen med sin pojkaktiga charm. Här har vi ingen odödlig superhjälte utan en vanlig kille (jag vet, jag upprepar visst mig) och en film som inte utspelar sig i en avlägsen framtid utan under andra världskriget. Matinékänslan är hög och jag tycker filmen bjöd på skön underhållning och en hyfsad bra berättad berättelse utan några större utsvävningar i CGI-världen vilket var ganska befriande. Filmen klockade in på strax över två timmar och visst kunde den kortats ner något, men jag somnade inte i alla fall. :P

Måste bara nämna det fantastiska digitala arbete som låg bakom Chris Evans karaktärs förvandling från en tanig liten kille till Chris Evans naturliga (och muskulösa) storlek. Mycket snyggt gjort!

Edited by Synon, 06 October 2012 - 18:53.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.