Jump to content

Photo

Bild o Bubbla


  • Please log in to reply
73 replies to this topic

#51 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 31 August 2012 - 14:20

Är verkligen SSS ett fanzine och inte en etablerad serietidning på den svenska marknaden vid det här laget?

#52 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 31 August 2012 - 14:26

Det är fortfarande ett fanzine än

#53 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 31 August 2012 - 14:48

Så när övergår den till vara en regelbundet återkommande serietidning, efter 20 nummer?

#54 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 31 August 2012 - 15:15

Det är nåt som jag har försökt att snacka med de andra i redaktionen, men det... ja....

#55 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 31 August 2012 - 16:09

Tja, den utkommer ju inte regelbundet till att börja med. Och skapas av fans. Utan att fuska och kolla upp om det finns någon ordboksdefinition på tidning skulle jag säga att jag tycker det är en tidning när den utkommer regelbundet, betalar sina medskapare, trycks i en lite större upplaga.

För mig personligen skulle jag inte villa se den rollen för SSS, jag tycker den är fantastisk som den är som just nåt skapat av fans. Jag skulle inte ha nåt emot en professionell variant men av alla som varit med och skapat och bidragit till SSS så anser jag att kanske en handfull personer når den nivån som behövs för att en sådan satsning skulle fungera.

#56 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 31 August 2012 - 16:41

Tja, den utkommer ju inte regelbundet till att börja med. Och skapas av fans. Utan att fuska och kolla upp om det finns någon ordboksdefinition på tidning skulle jag säga att jag tycker det är en tidning när den utkommer regelbundet, betalar sina medskapare, trycks i en lite större upplaga.

För mig personligen skulle jag inte villa se den rollen för SSS, jag tycker den är fantastisk som den är som just nåt skapat av fans. Jag skulle inte ha nåt emot en professionell variant men av alla som varit med och skapat och bidragit till SSS så anser jag att kanske en handfull personer når den nivån som behövs för att en sådan satsning skulle fungera.


Det finns massor av serietidningar, album och böcker som ges ut utan vinstintresse. När det gäller en mer professionell tidning är jag mer tveksam, jag gillar spännvidden som finns i SSS, där hela tiden nya serieskapare dyker upp och visar upp sina alster. Debatten om fanzin vs. serietidning dök upp på Serieforum för inte så länge sedan och nådde aldrig fram till någon klar ståndpunkt, den nådde tekniska detaljer såsom om ISBN nummer var en vattendelare. För mig handlar det nog om att om ambitionen finns att fortlöpande ge ut tidningen så är det inte längre ett fanzin. Jag skulle nog också vilja se mer bestämda datum när tidningen förväntades ges ut, så att läsaren vet när de kan förvänta sig SSS.

#57 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 31 August 2012 - 17:03

När Stef på senaste festivalen efterlyste fanzines att recensera frågade jag i alla fall henne om det skulle räcka med att man hade lämnat in exemplar till tävlingen, och då svarade hon att hon skulle se till att det blev så.

Lämnade ni alltså inte in något? Inget är ju recenserat. Det var för övrigt precis så de svarade när Fredrik ställde samma fråga för några år sedan, men inget av det blev recenserat. Mitt tips är att skicka in det på riktigt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#58 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 31 August 2012 - 17:23

Jag kan tro att om hon får en jättelik bunt med serier, så hamnar det nog i en låda i ett hörn någonstans i bästa fall!

#59 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 31 August 2012 - 17:30

Typ så. Ni "måste" skicka in på riktigt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#60 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 September 2012 - 16:59

Det finns massor av serietidningar, album och böcker som ges ut utan vinstintresse. När det gäller en mer professionell tidning är jag mer tveksam, jag gillar spännvidden som finns i SSS, där hela tiden nya serieskapare dyker upp och visar upp sina alster. Debatten om fanzin vs. serietidning dök upp på Serieforum för inte så länge sedan och nådde aldrig fram till någon klar ståndpunkt, den nådde tekniska detaljer såsom om ISBN nummer var en vattendelare. För mig handlar det nog om att om ambitionen finns att fortlöpande ge ut tidningen så är det inte längre ett fanzin. Jag skulle nog också vilja se mer bestämda datum när tidningen förväntades ges ut, så att läsaren vet när de kan förvänta sig SSS.


Vinstintresse skrev jag inget om, men just att betala sina medarbetare tycker jag är en klar skillnad mellan en professionell publikation och ett fanzin. Att lyckas ge ut ett fanzin av vår karaktär på bestämda datum kräver ganska mycket av redaktörer och medarbetare, speciellt då det är ett arbete man på gratisnivå ska göra för att det är kul, då vill man inte ha en läskig deadline hängande över sig.

#61 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 September 2012 - 09:14

Det är klart att Svenska Superserier är en serietidning. Detta genom att uppfylla två kriterier:
  • Det är en tidning...
  • ...som innehåller serier.

Sedan betyder ju inte det att det inte är ett fanzine, även om jag tycker att fanzine är en rätt ologisk benämning. Vi gör inte tidningen i egenskap av fans. Vi gör tidningen i egenskap av skapare. Men enligt den vanligen använda definitionen av fanzine så är Svenska Superserier enligt mig helt klart ett fanzine. Den "vanligen använda defintionen" är dock väldigt vag och gränsen mellan fanzinens och "riktiga serietidningar" verkar hela tiden utvecklas mot att bli mer och mer suddig. ISBN-nummer har nog i alla fall inte med saken att göra, för det brukar inte riktiga tidningar ha heller. Där emot ISSN-nummer, vilket även många fanzines har.




Jag kan tro att om hon får en jättelik bunt med serier, så hamnar det nog i en låda i ett hörn någonstans i bästa fall!

Jag skulle snarare tro att om hon får en jättelik bunt med serier så har hon en jättelik bunt med serier att välja på. Att vi lämnar in tidningar, vare sig vi gör det via post eller via festival, kan knappast vara en garanti för att alla blir recenserade, och det är väl inte precis deras plikt att recensera en Svenska Superserier i varje Bild & Bubbla.

#62 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 September 2012 - 09:27

En sak är säker. Om BoB inte får in SSS till den recensionsansvarige, så blir det ingen recension. Skicka in, skicka in! Skicka fler nummer vetja!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#63 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 02 September 2012 - 09:29

Jag har redan skickat in det hela, så det enda vi kan gör anu är att vänta och se tills nästa nummer när den kommer ut

#64 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 September 2012 - 10:34

Yes! Gött! Nu är det bara att vänta och se. Undrar förresten när de tänker göra det där reportaget om er, som det var tal om redan för några år sedan.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#65 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 02 September 2012 - 12:48

var det tänkt det också? Fan...

#66 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 September 2012 - 09:53

Vem var det som tänkte?

#67 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 September 2012 - 17:24

Fredrik Strömberg, Sefs ordförande. Vi pratade om det på ett spx. De skulle återkomma. Vi har nämnt det förut (här på forumet, via msn, eller via mail, jag minns inte) men det var ett tag sen.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#68 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 September 2012 - 10:05

Aha. Då kanske någon av oss borde ta å påminna honom om det.

#69 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 28 September 2012 - 21:32

Tja jag har fått in den senaste BoB in på posten, och reklamen ser jättebra ut. Allihopa ger Johan en golf applåd. Dessvärre, ingen recension av SSS än så länge, jag får skicka iväg ett mail och fråga om det

#70 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 September 2012 - 11:02

När ni skickade in era SSS för recension var nya BoB säkert redan klar sedan ett tag och kanske på väg til tryck. Om ni blir recenserade så blir det nog i nästa BoB. Håller med om reklamen! Den blev kanonbra!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#71 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 September 2012 - 16:46

Allihopa ger Johan en golf applåd.

*Bugar sig.*



(Inte för att jag vet vad golf betyder i sammanhanget, men ändå.)

#72 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 01 October 2012 - 11:34

Johan, får stående applåder!!!!

#73 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 October 2012 - 12:01

golfapplåd: tyst, försiktig applåd som inte stör golfarens koncentration.

#74 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 October 2012 - 22:01

Aha. Då kanske någon av oss borde ta å påminna honom om det.


Det har jag gjort nu. Strömberg meddelar att förutsättningen för reportaget är att han hittar någon som är intresserad av att skriva om SSS, eftersom han själv inte hinner. På frågan om hur långt i förväg de brukar planera innehållet svarade han att det oftast är 6-8 månader i förväg när det gäller artiklar.