Jump to content

Photo

Dödsfall i böcker som vi minns och överraskades av


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 09 May 2010 - 13:52

Nuförtiden är man oftast förberädd på om någon ska dö även om man kanske inte vet vem. Mycket pga Internet och rykten. Men det var värre förr när man bara följde serier på TV. Då kunde man överaskas och chockas rätt ordentligt. Det kan man även nu ibland.

Så jag tänkte att vi skulle dela med oss av de dödsfall vi minns mäst. De som överaskade oss, de som var extra dramatiska.

För att inte förstöra för andra som kanske inte har sett det ännu så ska vi göra det hela med spoilermarkeringar.

Jag rekomenderar så här:

TV-Seriens namn Bokens titel
Säsong [ spoiler ]#[ / spoiler ]
Händelse: [ spoiler ]Vem som dog samt vad du tyckte om det.[ / spoiler ]

På så vis så kan man kolla vilken säsong som diskuteras innan man kommer till faktan och kan då veta om man har sett den eller inte. Vet du inte vilken säsong så skriv istället någon form av förklaring för handlingen den säsongen om du kan.



Synd att inte ämnet gällde böcker också, där har jag ett antal. TV-serier har jag för kort minne för, så det är väl typ True Blood (förra avsnittet på SVT) som jag kommer ihåg :P.


Jag tänkte också på det. Då hade jag nog sagt Harry Potter, bok 5 när Sirius Black dör. Jag brukar inte gråta direkt, men då gjorde jag det...

Edited by XC, 09 May 2010 - 18:49.
Lade till en förklarande quote

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#2 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 May 2010 - 17:20

Eftersom tråden redan är halvt kapad så fortsätter jag.

Första gången jag läste G.R.R. Martins A Game of Thrones överraskades jag av att Edd Stark verkligen blev avrättad . I den här typen av litteratur räknar man ju liksom "makalösa räddningar i sista sekunden". Vid omläsningen kändes det som det enda riktiga.

Ännu värre var det i A Clash of Kings, när både Robb och Catelyn (nåja) Stark stryker med i en komplott . Minns att jag blev så paff över det brutala i det hela att jag var tvungen att sluta läsa ett tag.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 Brisingr

Brisingr

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts
  • Gender:Male
  • Location:Umeå
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 09 May 2010 - 17:46

Men snälla människor sätt spoiler över alltihopa, SNÄLLA. Tack nu vet jag att nått händer i clash of kings :angry: :angry: :angry:
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 May 2010 - 18:35

Tips: Gör en likadan tråd för böcker så slipper Brisingr bli spoilrad igen ;) Och jag tolkar som att Crusaders avsikt var att det skulle handla om TV-serier?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 May 2010 - 18:44

Jag ninjar Synons idé och flyttar bokinläggen till böcker! :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 May 2010 - 18:46

Bra där, XC :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 May 2010 - 18:48

Något skall man väl ha mod-skillzen till också. ;) :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 10 May 2010 - 00:28

Man blir ju oundviligen spoilrad så fort man går in i någon av dom här trådarna om man inte sett serien eller läst boken och tror att ingen kommer att dö där.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#9 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 May 2010 - 07:51

Självklart är det ju så. Men nu handlade ju den andra tråden om tv-serier så då kan man ju tycka att böcker inte hörde hemma där (plus att man hade ju valt att ev bli spoilrad vad gäller tv-serier och kanske inte väntade sig böcker, om du hänger med på vad jag menar?) :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 May 2010 - 08:08

Bra drag där, XC som sagt.

@Brisingr: ledsen att jag gjorde dig arg och det var aldrig meningen, men jag tycker ändå att mina spoiler-taggar skyddar dig från det väsentliga; nu vet du att någon (viktig) dör i CoK, men har man läst de tidigare böckerna i serien är detta knappast något överraskande i sig - det är ju snarare en av styrkorna med böckerna att Martin har väldigt få "darlings". Var i stället glad att du har en bok framför dig där något händer, [rant]till skillnad från Jordans böcker[/rant] ;).

Men det hamnade först i fel forum, och det var lite klantigt.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 10 May 2010 - 11:54

Självklart är det ju så. Men nu handlade ju den andra tråden om tv-serier så då kan man ju tycka att böcker inte hörde hemma där (plus att man hade ju valt att ev bli spoilrad vad gäller tv-serier och kanske inte väntade sig böcker, om du hänger med på vad jag menar?) :)

Jag hänger med.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#12 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 10 May 2010 - 22:02

Håller helt klart med dig Fiskrens om A Clash of kings. Det var som ett slag i magen.
Jag läste om stycket flera gånger för att hitta ett "kryphål" :)

Edited by Wowbagger, 10 May 2010 - 22:03.