Jump to content

Photo

Disney köper Marvel Entertainment


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 31 August 2009 - 16:08

Rätt intressanta nyheter. Vad tycker Forum-medlemmarna om detta?

Länk

http://www.superhero...ews.php?id=8645
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 August 2009 - 16:15

Lite oroväckande måste jag säga, men samtidigt kanske det inte är så dumt.

#3 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 31 August 2009 - 16:24

Tänkte själv på två grejer, det första var att "Nu kan inte Joe Quesada längre skoja om AOL-Comics" när det handlar om DC eftersom nu har Marvel också en "Parent Company". Och sen för det andra, kommer Disney ha problem med vissa grejer som Marvels "MAX" serier etc?.Vet att under slutet av 90-talet och början av 2000-talet så hade ju AOL/Warner Brothers etc vissa problem med serier som DC gav ut via Wildstorm och Vertigo. Nu verkar den biten ha löst sig någorlunda,men hur kommer Disney att agera när det gäller själva seriekaraktärerna?.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 31 August 2009 - 16:25

:huh: Låter inte bra så här nu när man får reda på det
Hoppas bara att Marvel Entertainment får köra på som vanligt utan någon större inblandning av Disney.
*skummar igenom texten*
OK, de avtal som redan finns med andra bolag löper alltså vidare som vanligt.

Så om ett par år kommer man antagligen märka större skillnader, plus allt nytt som kan komma från Marvel Entertainment.

Tiden får väl utvisa om det blir bra eller dåligt att Disney köper Marvel Entertainment.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 31 August 2009 - 16:27

Första tanken: WTF?!?

Andra tanken: Äntligen får vi en crossover mellan Spindelmannen och Kalle Anka, Wolverine ger sig in i kamp mot björnbusarna och Fantastic Four får en ny allierad i form av Uppfinnar-Jocke! :P

Tredje tanken: Det beror på hur mycket de kommer att styra över Marvel. Det kan vara positiv med ett större penningaflyt, men det kan också sparka undan benen om det ska kontrolleras. Vi får väl se hur det blir.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 August 2009 - 16:43

Det blir intressant hur det kommer påverka filmatiseringar av marvelkaraktärer. Det verkar ju som det kommer bli Disney/Buena Vista som kommer producera marvel relaterade filmer när avtalen med andra bolag löper ut. Kommer då filmerna bli något "mjukare"? Det kanske kan leda till fler filmatiseringar dock.

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 August 2009 - 17:03

Äger inte Disney restern av Crossgen fortfarande?

CROSSOVER!

:P

http://trekbbs.com/p...7&pictureid=977

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 August 2009 - 17:17

Det blir intressant hur det kommer påverka filmatiseringar av marvelkaraktärer. Det verkar ju som det kommer bli Disney/Buena Vista som kommer producera marvel relaterade filmer när avtalen med andra bolag löper ut. Kommer då filmerna bli något "mjukare"? Det kanske kan leda till fler filmatiseringar dock.


Det är ju en av farhågorna. Det var ju en av sakerna som blev riktigt intressant när Marvel själva tog kontrollen över sina filmer och kunder styra dom hur man själv ville. På den punkten känns det som att man tar ett steg tillbaka och att filmerna riskerar att bli mjuka och splittrade när flera kockar blandar sig i igen. För jag utgår från att Marvel Enterprises är inbakat i det här kontraktet med Disney?

#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 August 2009 - 17:40

Hade det här varit gammla Disney så hade jag varit extremt negativ till det här. Men sedan Pixar tog över så har Disney förbättrat sig.
Men jag hoppas verkligen inte att det betyder slutet för PG-13 Animerade filmer och att Live-Action filmerna blir mer barnvänliga. Eller serierna heller för den delen.

Får se hur det blir. Det här kan vara goda nyheter. T ex fler Marvel TV-serier som kanske visas på Disney Channal? kanske tillochmed en "Marvel Disney Channel"?

10 Marvel/Disney Filmer som kan vara på G. :P

Billy Ray Cyrus som Magneto. :lol:

Edited by Crusader, 31 August 2009 - 17:46.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 31 August 2009 - 18:31

Skön lista Crusader. Jag skulle se de flesta filmer! :lol2:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#11 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 31 August 2009 - 19:12

Jag mår fan i mig nästan fysiskt dåligt just nu... :\

Rätt intressanta nyheter. Vad tycker Forum-medlemmarna om detta?

Länk

http://www.superhero...ews.php?id=8645

Käre Super85, jag respekterar dig mycket, men jag är så upprörd att denna post får bli som den blir... Intressant är inte det ord jag skulle vilja använda för att beskriva mina känslor. Nyfikenhet är inte den dominerande känslan jag har...Förskräckelse är det ord som bättre beskriver den.


Det blir intressant hur det kommer påverka filmatiseringar av marvelkaraktärer. Det verkar ju som det kommer bli Disney/Buena Vista som kommer producera marvel relaterade filmer när avtalen med andra bolag löper ut. Kommer då filmerna bli något "mjukare"? Det kanske kan leda till fler filmatiseringar dock.


Det är ju en av farhågorna. Det var ju en av sakerna som blev riktigt intressant när Marvel själva tog kontrollen över sina filmer och kunder styra dom hur man själv ville. På den punkten känns det som att man tar ett steg tillbaka och att filmerna riskerar att bli mjuka och splittrade när flera kockar blandar sig i igen. För jag utgår från att Marvel Enterprises är inbakat i det här kontraktet med Disney?

Just filmerna som är det som Marvel ÄNTLIGEN har fått ta kontrollen över och visa världen hur en seriefilmatisering ska gå till, är det som även jag oroar mig för först just nu. ( allt annat kommer påverkas också, men filmerna som är den största ekonomiska delen av Marvel kommer att få eventuella HÅRDA smällar på en gång)

Att dom blir mjukare, (live-action filmerna iallafall) tror jag knappast, men att dom blir patetiska röror av storbolagsdårskap, som Elektra och Catwoman, det tror jag är en mycket reell risk.

#12 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 31 August 2009 - 19:52

Ja' e' skeptisk...

Marvel är för mig förknippat med de "snällare" superhjältarna (jämfört med DC), så på det sättet blir nog inte uppköpet någon jätteskillnad. Men det luktar "bredare, mer familjevänlig underhållning" lång väg. Mer åt "X-Men Kids" än "Magneto", om man säger så. Fast Pixar + Marvel är ju lite intressant...
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#13 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 31 August 2009 - 20:20

Käre Super85, jag respekterar dig mycket, men jag är så upprörd att denna post får bli som den blir... Intressant är inte det ord jag skulle vilja använda för att beskriva mina känslor. Nyfikenhet är inte den dominerande känslan jag har...Förskräckelse är det ord som bättre beskriver den.



Jo fast intressant måste inte alltid vara att man är extremt positiv till något. Det är lite udda i det här fallet ja. Lite WTF som vissa skrivit här. Och för det andra så vill man ju inte starta en tråd med enbart dissande av nånting.

Edited by super85, 31 August 2009 - 21:04.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 31 August 2009 - 20:34

Ovanstående post är ett skäl till varför jag älskar läsa Super85:s poster. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 31 August 2009 - 21:03

Tack. Tror jag ;).


Reaktioner från serieindustrin

http://www.newsarama...y-reaction.html

http://www.newsarama...reaction-2.html
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 31 August 2009 - 22:49

Det var menat som en komplimang. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 01 September 2009 - 05:45

Tror det inebär en mer barnvänlig riktning.... ;(

#18 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 01 September 2009 - 11:20

Tror det inebär en mer barnvänlig riktning.... ;(



På samma sätt som Disney-betalda filmer som Quentin Tarantino och Kevin Smith gjort är barnvänliga? ;)


Om detta på något sätt gynnar serieindustrin, att t ex All-Ages Marvel titlar dyker upp lite mer i Disneys egna affärer, att Animerade Marvel går på Disneys TV-kanaler och att karaktärerna syns mer då är det en positiv grej. Jag tvivlar på att företaget vill gå in och göra stora ändringar i själva serietidningsförsäljningen för att de stora pengarna ligger inte där, utan i alla filmrättigheter etc. Sen märker man nog rätt snabbt om Disneys inblanding gör någon förändring i själva serietidningarna. Disney tjänar ju inte galet stora summor på serier i USA, utan det är här i Europa där nästan varje land har en Kalle Anka och Pusse Pigg tidning.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#19 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 01 September 2009 - 19:13

Några i min högskoleklass diskuterade detta idag och några var allt annat än positiva. Bara för att jäklas med dem pratade jag om en reboot av Spider-Man med Zach Efron i titelrollen. Gud vad elak jag är. :evil:

Nåja, jag ska nog inte bilda några förutfattade meningar. Få se hur det blir. Det behöver ju inte bli så att Punisher istället för att skjuta ihjäl folk bara höttar med fingret och säger "Aja baja, så får man inte göra". Kan föreställa mig att Disney blir en plattform för Marvels mer barnvänliga titlar, som Power Pack, Franklin Richards eller Next Avengers. Så länge Musse-imperiet inte lägger sig i deras mer vuxna projekt är jag nöjd.

Undrar hur det blir med Howard The Duck, förresten?

Edited by SwedishSuperhero, 01 September 2009 - 19:15.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#20 hans-olof

hans-olof

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts

Posted 04 September 2009 - 20:18

jag hoppas det inte blir som tidigare har skrivit i tråden att att knattarna springer in på Bruce Banner's tomt och pallar äpplen sedan att han lär dom att så får man inte göra för då blir han arg...Men det kan ju vara positivt också för dom yngre läsarna och sedan att man behåller samma anda på dom tidningarna för dom äldre läsarna. Hoppas dom inte byter ut tecknare och manus till disney helt. Jag tycker både Bra och dåligt. Men man får vänta och se.

#21 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 12 September 2009 - 23:04

Var ganska självklart att de skulle kommentera detta på just den här YouTube-kanalen:


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#22 hans-olof

hans-olof

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts

Posted 13 September 2009 - 18:36

Punisher is braiding logans hair. haha

Edited by hans-olof, 13 September 2009 - 18:38.


#23 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 September 2009 - 17:53

Var ganska självklart att de skulle kommentera detta på just den här YouTube-kanalen:

[url="http://www.youtube.com/watch?v=uyYb_r4cZHE"]http://www.youtube.c...h?v=uyYb_r4cZHE[/url]


:lol:
Man får sig ett gott skratt när man kollar in deras klipp :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#24 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 September 2009 - 17:55

Bilder på Disneyfigurer som Marvels Superhjältar

Marvel/Disney Hybrids

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#25 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 15 September 2009 - 19:35

Häftiga bilder. Vore kul om de kunde göra nåt sånt med Disneys och Marvels skurkar, typ Svarte Petter som Magneto eller Spökplumpen som Dr Doom.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007