Jump to content

Photo

Bamse och Tjuvstaden


  • Please log in to reply
62 replies to this topic

#26 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 November 2006 - 12:21

Alla vet ju att Bamse blir stark av dunderhonung, dvs att han kan lyfta tunga föremål och liknande. Men när den figuren överförs till filmmediet, finns det då någon möjlighet att de expanderar effekterna av dunderhonung? Typ att han även kan springa fort, hoppa högt och liknande? För min del räcker det med att han är stark, men man vet aldrig vad filmmakarna kan tänkas hitta på.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#27 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 November 2006 - 13:11

Jag tror att vi i Sverige inte är lika drivna att utveckla det där i helt nya termer som i t.ex. USA.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#28 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 05 November 2006 - 15:34

Kan enbart tänka mig se den här filmen om de castar Persbrandt som en agressiv,orakad Lille-Skutt. Sen vill jag att Bamse spränger upp saker.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#29 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 29 April 2007 - 13:50

Kan enbart tänka mig se den här filmen om de castar Persbrandt som en agressiv,orakad Lille-Skutt. Sen vill jag att Bamse spränger upp saker.


Var det så här du tänkte dej Persbrandt-Bamse? :lol:

Posted Image


Hur går det med filmen föresten, blir den av eller är projektet nedlagt?

Edited by Walker, 29 April 2007 - 14:06.


#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 April 2007 - 20:37

Har inte hört ett ljud efter det här faktiskt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 29 April 2007 - 21:24

Kan enbart tänka mig se den här filmen om de castar Persbrandt som en agressiv,orakad Lille-Skutt. Sen vill jag att Bamse spränger upp saker.


Var det så här du tänkte dej Persbrandt-Bamse? :lol:

Posted Image


Hur går det med filmen föresten, blir den av eller är projektet nedlagt?

Earth-2 BAMSE! :D Älskar honom. Han är grym. ^^

#32 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 30 April 2007 - 11:36

Kanske inte det officiella manuset, men så här skulle en "uppdaterad" version låta. :lol:



Edited by Walker, 30 April 2007 - 11:36.


#33 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 November 2011 - 22:57

För ett bra tag sedan sågs trailern till Bamse and the time traveling machine till, men det projektet är nerlagt sedan nästan lika länge. Den film som verkar vara på gång nu och är tänkt att komma 2013 heter Bamse och tjuvstaden. En snutt som visar hur den kan komma att se ut finns här.

#34 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 November 2011 - 23:20

Ser väl rätt OK ut. Hade annars varit kul med en 3D CGI film al'a Tintin. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 November 2011 - 10:29

Håller med om att det ser riktigt bra ut. Som om man både försöker behålla den där klassiska animeringstypen man har i de gamla filmerna (tv-serien?) och har uppdaterat den på ett snyggt sätt.

Bamse i en 3D-CGI-film är jag nog inte redo för ännu. :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 02 November 2011 - 10:51

Vad de teasar en med att inte avslöja om det blir en berättarröst eller om man får höra figurerna prata. Kanske de inte har hunnit bestämma sig för hur de ska göra?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 November 2011 - 11:30

Kollade närmare på texten till videon och det står följande:


»Tre Vänner har tillsammans med Nordisk Film och SFI tagit fram en pilot för projektet. Piloten speglar den animationsstil som filmen beräknas att få samt den känsla som vi vill ska prägla den första långfilmen om Bamse.« — [Källa]

Så troligtvis är detta bara lite av ett demo-/showreel, som du säger så lämnas det öppet för båda inriktningarna.




Edited by XC, 02 November 2011 - 11:32.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 02 November 2011 - 16:13

För ett bra tag sedan sågs trailern till Bamse and the time traveling machine till, men det projektet är nerlagt sedan nästan lika länge. Den film som verkar vara på gång nu och är tänkt att komma 2013 heter Bamse och tjuvstaden. En snutt som visar hur den kan komma att se ut finns här.

Nu får du allt ta och slänga upp trailern till Bamses Tidsmaskin också, gröngöling! :P Har man sagt A får man säga B. ;)

Såg för övrigt skapligt ut animationsmässigt, Bamse såg ut som han skall.

Men nog var det lite för formulaisk och vattentrampande grund-story, tycker ni inte...? Har ju gjorts förut, och trollskogen har han ju varit i förut också.

Nä, då känns det faktiskt som TidResande Maskinen hade varit betydligt fräschare. =) Eller varför inte till jordens innandöme? Med tut-i-lurerna?

Edited by PredaBot, 02 November 2011 - 16:50.


#39 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 November 2011 - 11:28

Tyvärr så har trailern till förra försöket plockats bort. Det enda jag hittar när jag söker är den här bilden:

Posted Image

För övrigt verkar det som att titeln var Bamse and the time travel machine, och inte Bamse and the time traveling machine, som jag hade för mig.

#40 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 October 2012 - 13:26



#41 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 01 October 2012 - 20:58

Ser jättebra ut, men var är rösterna? Eller ska dom köra old-school med Olof Thuberg igen? Han lever men närmar sig 90...

#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 October 2012 - 08:12

Ser kanonbra ut rentutav. Gillar att man lyckats fånga den där klassiska känslan från de gamla filmerna och inte bara röjer på med nya tekniker.

Filmen är kanske inte dubbad ännu jag misstänker att Bamse kanske är den enda produktion som skulle kunna passera med en kille på alla rösterna äbem 2012. :P Han hör liksom till, så ahn får gärna ligga där på dubben någonstans i en hyllning till de gamla kortfilmerna.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 October 2012 - 21:43

Ser klassiskt ut. Jag är väl inte direkt målgruppen, men man kanske skulle återuppleva ungdomen och se om moralkakorna fortfarnade står högt i skyn.. :P Antar att räven är skurken eftersom vargen väl är snäll(are?) nu för tiden?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#44 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 October 2012 - 21:52

Jag vet faktiskt inte. Tror han plötsligt blev elak igen för någon anledning. Var liksom många år sedan jag brukade köpa Bamse tidningarna. :P
Minns väl tidningen när han blev snäll. Vilken plottwist det var på den tiden.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#45 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 October 2012 - 13:21

Vad jag har förstått så är det tänkt att rösterna ska göras av olika personer, men jag håller hoppet uppe om att Olof Thunberg gör minst en.

Och ja, jag tror att tanken med Reinard var att han skulle ersätta Vargen efter att denne slutat leva upp till titeln Världsmästare i Elakhet. Han har funnits med i serietidningen sedan 2006.

En händelse en och annan här gissningsvis kan finna intressant är att Reinard och Skalman tidigare i år slogs mot varandra och föll ner för ett vattenfall. "Reinards sista kupp" heter berättelsen, men enligt rykte var han tillbaks redan tre nummer senare.

#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 August 2013 - 20:30

De har släppt en ny trailer! Med ljud! :D (Annars är det väl typ samma klipp vi sett tiidgare).

 

  • »Animators in Taiwan started working on the film in 2012. Unlike the previous TV movies and short films, the 60-minute feature film’s characters will have their own voices. The 25 million SEK film (around 2.9 million euro) is based on an original script by Johan Kindblom och Tomas Tivemark under the direction of Christian Ryltenius.« — [Källa]

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 August 2013 - 15:31

Trevligt att få en berättarröst. Det ska bli intressant att se om/hur det kommer att fungera med individuella röster till samtliga karaktärer. Man är ju så färgad av berättarrösten i dom tidigare produktionerna. Men det ser ut att kunna bli en nostalgitripp det här och man är ju nyfiken på att se hur Bamse fungerar 2014.



#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2013 - 16:43

Mmm. Man är lite nyfiken på hur rösterna kommer låta, speciellt eftersom man är färgad av de gamla filmerna.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 August 2013 - 22:44

Är det någon som har koll på vilka som egentligen ska göra rösterna?



#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 August 2013 - 11:15

Kollade av tre vänners hemsida och det står inte mycket där heller, kanske har man inte kommit så långt än. Hittade följande information dock:

  • »Hårda fakta Regissör: Christian Ryltenius
    Producent: Jon Nohrstedt
    Manus: Johan Kindblom och Tomas Tivemark
    Premiär: 24 januari 2014«
    — [Källa]

Edited by XC, 31 August 2013 - 11:16.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)