Jump to content

Photo

Webbläsare a.k.a Browsers


  • Please log in to reply
343 replies to this topic

Poll: Populäraste webbläsaren på SFN!

Vilken webbläsare använder du?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#76 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 March 2010 - 16:30

:thumbsup: Chrome FTW!
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#77 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 March 2010 - 20:29

Jag bara väntade på din reaktion, GaterGirl :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#78 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 25 March 2010 - 20:38

Hmm, det står inget om Opera?
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#79 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 March 2010 - 20:54

Opera fanns inte med i tävlingen. Kanske för liten för det?

Edited by Synon, 25 March 2010 - 21:00.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#80 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 March 2010 - 20:56

Har för första gången på många många år bestämt mig att prova en annan browser. Har använt IE mest av gammal vana men mycket tack vare denna tråd har jag nu provat nått annat. Installerade Chrome idag och det verkar bra. Snyggt, enkelt och snabbt så här långt i alla fall :)

Winter is Coming


#81 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 March 2010 - 21:00

Härligt :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#82 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 March 2010 - 21:17

@synon. :lol:

@RH. Bra val. :thumbsup:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#83 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 March 2010 - 21:25

Ja, allt är bättre än IE :ph34r:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#84 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 March 2010 - 13:47

Bestämde mig för att ladda ned och prova Chrome igår. Och jag måste (ytterst motvilligt ;)) erkänna att jag är imponerad. Som vanligt med Googles grejor alltså... Kunde hitta de mest nödvändiga tilläggen rätt snabbt också, så på den punkten var det ingen fara.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#85 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 March 2010 - 18:22

Efter att ha provat Chrome i drygt ett dygn så märker jag verkligen skillnaden, det är sååå mycket snabbare! Men jag klickar fortfarande på IE ikonen ibland av gammal vana :P Undrar om man kan gå på IE-avvänjning? ;)

Winter is Coming


#86 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 March 2010 - 11:45

Jag visste att min hemsida såg ut på ett sätt i Explorer och ett annat i Firefox. Nu har jag gjorts uppmärksam om att den ser ut på ett tredje sätt i Chrome :upset:

#87 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 31 March 2010 - 21:10

Märker att Chrome är mycket sämre när det blir mycket Flash, som på Vetgirig: den kan hänga flera sekunder där. Dessutom är den sämre på att utnyttja tangentbordet. Så för frågesporter får det bli återgång till FF...
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#88 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 31 March 2010 - 22:29

La till Chrome i min röstning nu efter att ha använt den i snart en vecka utan problem. Frågesporterna på vetgirig och filmquiz är i alla fall inga problem, däremot får jag inte min internetbank att fungera via Chrome.

Winter is Coming


#89 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 May 2010 - 09:49

Google Chromes släppte en ny betaversion (Window, Mac och Linux) igår som ska vara snabbare och har Flash inbyggt.
Och för alla nördar så har de släppt en video hur de utvecklar och ökar snabbheten i Chrome :P




@Fiskrens och Rick: ni har gett upp Chrome helt eller?

@Den Gröna hämnaren: Se till att sajten följer kodstandard så minimerar du problemen (ja, förutom i IE då :rolleyes:)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#90 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 May 2010 - 21:03

@Fiskrens och Rick: ni har gett upp Chrome helt eller?


I praktiken, ja: finns såklart fortfarande kvar på burken men eftersom den inte funkade för alla behov har jag återgått till farfar Firefox.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#91 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 May 2010 - 21:05

Farfar Firefox? ^_^ Vad gör det IE? Farfars elaka svärmor? :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#92 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 May 2010 - 22:20

@Fiskrens och Rick: ni har gett upp Chrome helt eller?

Onej, jag använder det dagligen. Jag har inga direkta klagomål förutom internetbanken som krånglar, men den går jag inte in på varje dag direkt.

Winter is Coming


#93 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 May 2010 - 07:26

Farfar Firefox? ^_^ Vad gör det IE? Farfars elaka svärmor? :lol:

Nej, IE är djävulen i förklädnad. :evil: :lol:

Rick: underbart att du ej gått tillbaka till IE. Jag är nöjd ;)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#94 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 May 2010 - 10:38

På tal om Firefox så har Mozilla släppt uppgifter om nästa version, 4, där betan kommer i sommar och den riktiga versionen i vinter.

The Mozilla Blog


Mozilla avslöjar nyheterna i Firefox 4
2010-05-11

Mozilla har släppt en presentation som i detalj visar upp nyheterna i kommande Firefox 4. Dessutom uppger företaget att man lägger ned planerna på Firefox 3.7 och släpper istället en mindre uppdatering med versionsnummer 3.6.4.

Firefox 3.6.4 kommer att släppas senare denna månad och en betaversion av Firefox 4 planeras att släppas i juni. Den färdiga versionen av webbläsaren kommer enligt Mozilla att vara klar innan december i år.

Alla funktioner som kommer att erbjudas i Firefox 4 är ännu inte klarar. Fokus kommer dock att ligga på prestanda, användarvänlighet och säkerhet. En presentation som beskriver planerna kring den nya webbläsaren nedan.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#95 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 May 2010 - 22:28

Nu har jag precis lobotomerat datorn. Den blev för uppkäftig så jag återställde den till sådan den var när den flyttade hit. Alltså har jag installerat om avast! och när jag gör det föreslås det att jag ska installera Chrome också när jag ändå är igång. Jag bestämmer mig för att det kan jag ju göra.

Så fort programmet väljer att öppna sig påminner det mig dock om varför jag inte tyckte om det förra gången jag testade det: Det saknar den smidiga sökrutan som Firefox och Explorer har. Hos dem kan man med ett klick eller två växla mellan att söka på de olika sidor man har angett att man kommer att ha för vana att söka på. I Chrome måste man där emot gå in i inställningarna och byta standardsökmotor varje gång man vill söka på en annan plats än man gjorde senast.

Är det någon som har koll på om detta problem bara beror på att jag inte fattar hur man gör? Finns det någon lösning?

#96 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 May 2010 - 11:22

Jag blev nyfiken och var bara tvungen att kolla upp det hela. Du har rätt. Finns bara den korkade möjligheten som du nämner. Går inte att få samma piffiga lista som de andra webbläsarna. Frågade en kollega som är en liten Google-lover och han kom inte heller på det. Trist, men sant.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#97 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 May 2010 - 15:26

Jag installerade Foobar i FF och har nu sökrutan och adressfältet integrerat med varandra. :)

Nu skriver jag "/g/w Sci-fi" direkt i adressfältet för att tex söka på Scifi i de sökmotorer som har G och W som begynnelsebokstäver. Kompatibelt med sökmotorernas nyckelord dessutom. :D

Edited by XC, 20 May 2010 - 15:27.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#98 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 May 2010 - 16:18

Fast det där är ju rätt enkelt att fixa i Chrome. Se http://www.google.co...er=95653&&hl=en

Jag lade in IMDb rätt enkelt själv (en sida som Chrome inte hittar sökningen på själv) så nu skriver jag bara "imdb" -> Tab -> <sökord>.

SciFi-Nytt verkar inte gå att fixa eftersom söksträngen aldrig dyker upp i addressfältet :(.

@Synon: Nej, jag har inte bytt än, jag bara motionerar Chrome lite då och då ;)

Edited by Fiskrens, 20 May 2010 - 16:19.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#99 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 May 2010 - 18:10

Ja, enkelt om man lyckas hitta info i Google som suger fett vad gäller den biten :rolleyes: Sen tror jag att vi inte riktigt tänkte på samma sak, men det där är säkert jättebra. Använder inte Chrome själv.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#100 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 May 2010 - 21:02

Trodde diskussionen handlade om att enkelt välja olika sökmotorer i Chrome, och det är ju vad man gör. Beteendet liknar ju dessutom XC's tips Foobar. Fast den (och FF i det stora hela) är bättre eftersom man kan välja mellan att använda nyckelord och att välja sökmotor i en drop-downlista.

Tycker fortfarande det är ofattbart att Chrome inte har någon funktion för att flytta mellan fält i formulär/dialoger via tangentbordet, det är ju standard i alla gränssnitt sedan decennier.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin