Jump to content

Photo

Bokkompassen - Bokfrågor


  • Please log in to reply
153 replies to this topic

#101 deusexmachina

deusexmachina

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 01 November 2010 - 17:39

När jag var runt 11-12 år gammal, läste jag en underbar ungdomspocket (misstänker att det var någon ungdomsserie).
Den handlade om en flicka (som skrev dagbok, har för mig att själva boken är hennes dagbok) och en massa andra människor som var tvungna att lämna jorden. De åkte väldigt länge i ett rymdskepp och kom till en ny planet.
Gräset var vasst som glas, träden kunde de inte arbeta med, eftersom de var för hårda, och de fick elda dom till kol innan det gick att såga och bygga med dom.

Vad heter boken?

Jag har ännu en bok, en som jag läste när jag var runt 12, vuxenbok.
Det handlade om en grupp ungdomar i 12-15 årsåldern. Jag tror de hade sommarlov. Ingen jättebra minnesbild om själva handlingen, men det fanns en uggleklocka, ett hål dök plötsligt upp på skolgården, som både såg ut och luktade som en tarm (alltså, hålet såg ut som insidan av en tarm, och luktade likaså).
Detta var en skräckbok, där det hände rätt äckliga saker i konstant. Väldigt mycket mystik också, om jag inte minns helt fel.

#102 deusexmachina

deusexmachina

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 12 November 2010 - 10:11

Jag har nu tagit reda på vad första boken heter, och det är 'The green book' (eller Patties bok, som den heter i Sverige).

Den andra boken har jag fortfarande ingen aning om vad det är för bok. Någon som har en aning?

#103 Muzukashii

Muzukashii

    Cadet First Year

  • Members
  • 1 posts

Posted 09 June 2011 - 19:53

Hej

Det här blir mitt första inlägg här på forumet. Jag håller på att försöka hitta en SF-bok jag läste som barn och hoppas att någon här kanske kan peka mig i rätt riktning. Jag har dock inte särskilt mycket att gå på.

Jag tror att bokens huvudperson är en yngre kille (jag kan minnas fel) och att någon i hans grupp med vänner eller följeslagare är en "rosa klump" med smala ben (det behöver inte nödvändigtvis ha stått "klump", kan ha stått rund och tjock eller något annat, men jag minns det som klump). Mer än så minns jag inte och jag kan minnas fel. Jag tror att omslaget pryddes av ett häftigt rymdskepp som lockade mig när jag plockade den ur hyllan i skolbiblioteket. Eftersom boken fanns att låna på ett grundskolebibliotek (årskurs 1-6) så förmodar jag att den hade barn/yngre tonåringar som sin primära målgrupp, men även här kan jag ha fel.

Jag vet att det inte är mycket att gå på men någon kanske kommer ihåg en bok med en "rosa klump"?

#104 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 June 2011 - 14:27

Den här boken innefattar både en rosa klump och ett rymdskepp:
Posted Image
...men jag misstänker att det inte är den du är ute efter.

#105 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 14 June 2011 - 21:21

Den Röda Planeten (Red Planet) av Robert A. Heinlein?
Posted Image

(Fast rymdskeppet i Den Gröne Hämnarens förslag är ju klart häftigare och Barbapapa är världens bästa rosa klump!) :thumbsup:

Edited by stoffe, 14 June 2011 - 21:24.

ಠ_ಠ

#106 picard

picard

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 01 July 2011 - 16:44

Hej

Hoppas någon kan komma på villken bok jag menar
den handlar om ett folk som drar fram sin stad på rälls follket är indelat i olika skrån rallarskrået teknikerskrået mm
staden måste hela tiden flyttas framåt annars tilltar en dragnings (gravitations )kraft som suger staden bakåt
om staden står still tilltar den bakotsugande krafften alltmer. solklart va ?

picard

#107 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 July 2011 - 17:48

Jag vet så väl vilken bok du menar, men kommer inte ihåg namnet. Måste varit många, många år sedan jag läste den. Antar att det kan vara en av Delta Science Fiction-böckerna: http://sv.wikipedia....Science_fiction

Aller nån av A&A:s. Minns inte. Skall försöka minnas.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#108 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 01 July 2011 - 22:33

The Inverted World av Cristopher Priest?
ಠ_ಠ

#109 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 July 2011 - 01:48

Det var den jag tänkte på ja. Tackar. Hoppas det var den som OP också tänkte på.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#110 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 02 July 2011 - 13:23

Jag har inte läst boken själv men har den liggande i min stora "att läsa" hög så ni kan ju tala om för mig (om det nu är rätt bok), huruvida den är bra eller inte.
ಠ_ಠ

#111 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 July 2011 - 21:29

Nu var det väl en 20 år sedan eller så jag läste den sist, men jag gillade den då iaf. Udda idé.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#112 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 07 July 2011 - 06:36

Jag blir förbryllad av de här mystiska trådskaparna som blir medlemmar bara för att ställa en fråga och sedan aldrig verifierar om något av svaren är rätt :huh:
ಠ_ಠ

#113 picard

picard

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 16 August 2011 - 19:15

Jag blir förbryllad av de här mystiska trådskaparna som blir medlemmar bara för att ställa en fråga och sedan aldrig verifierar om något av svaren är rätt :huh:


Sorry att jag inte svarat tidigare her varit i Trantor och semestrat med Harry Seldon.
Storryn liknar den bok jag tänker på men jag tror ej att det är denna jag har för mig att anledningen till att staden måste flyttas framåt var att ju längre den stod still ju större blev den kraft som sög-drog den bakåt den måste flyttas framåt för att undkomma denna kraft sedan tror jag ej att den utspelade sig på jorden det var nog en Delta Science Fiction jag kann ha fel jag får nog läsa föreslagna bok tack för era svar

Picard

Edited by picard, 16 August 2011 - 19:22.


#114 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 August 2011 - 19:33

Japp, absolut "The Inverted World" av Priest.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#115 picard

picard

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 16 August 2011 - 19:49

Jag har googlat lite om boken ni nämnt och nog tusan är det den
Jag tackar så mycket jag får ta tag i den så fort jag avslutat min Rama serie (Arthur C. Clarke)

Picard

#116 Mor Johanna

Mor Johanna

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 12 August 2012 - 20:33

Hej.
Läste en bok för 5-6 år sedan. Svensk författare. Ett par mycket intelligenta ungdomar hade skapat en "superdator". Världen översvämmades, de fick någon sorts kontakt med Vatikanen och påven förklarade naturvetenskap som religion. Ungdomarna bodde någonstans i Sverige (Småland?), högt uppe över vattnet. Delar av boken utspelades på månen som blivit någon sorts forskningskloster kring denna "superdator". Har för mig att den var rätt tjock i pocket. Någon som har en aning om vad det är jag letar efter?

Hälsningar

Mor Johanna

#117 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 August 2012 - 21:17

Ah, känner så väl igen beskrivningen, men åldern har nog tagit ut sin rätt på minnet.

Försökte spela bror duktig och goggla, men min google-fu har svikigt mig, så jag hoppas någon annan känner författare och titel.

Ah, hittade äntligen, tror jag. Säg till om det är den här: http://sv.wikipedia....i/Rymdväktaren

:)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#118 Mor Johanna

Mor Johanna

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 13 August 2012 - 17:08

Yes! Tack Peak! Det är precis den. Nu ska jag köpa den till mina barn. Tyckte det va jättebra! Och så imponerad jag blir av snabbheten och kompetensen! Tack än en gång!

#119 zkh42

zkh42

    Cadet First Year

  • Members
  • 9 posts

Posted 28 September 2012 - 12:34

Jag letar efter en novell som jag läste för länge sedan. Jag vet inte var men det kan ha varit i Nova Science Fiction. Har ett svagt minne av att den hette T.A.X.I. eller nått sådant. Den handlade om några vetenskapsmän som blev instängda i en sorts tidskapsel i flera tusen år. (de dog naturligtvis där inne). Den gick nämligen inte att stänga av från insidan. De som var utanför märkte inget, för där tog det bara några sekunder.

Någon som känner igen? Författare?

Tacksam för svar…

#120 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 28 September 2012 - 18:45

Jag har tittat igenom mina Nova men inte hittat någon novell med TAXI i titeln. Ungefär när var det du läste den? 80-talet?

#121 zkh42

zkh42

    Cadet First Year

  • Members
  • 9 posts

Posted 29 September 2012 - 09:34

Jag har tittat igenom mina Nova men inte hittat någon novell med TAXI i titeln. Ungefär när var det du läste den? 80-talet?

80-talet låter troligt.. Det där med TAXI är något som fastnat.. men jag är inte säker på om det är med i titeln.. Har gått igenom mina Nova också.. men har dock bara 19 av de 21 som givits ut.. Kan ju ha varit i någon annan SF-samling också.. *hmmm* Gav inte Delta ut sammlingar också?

#122 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 29 September 2012 - 12:02

Jaså, var det 21 Nova som gavs ut då på 80-talet, jag har undrat eftersom jag hade 19 och så fick jag syn på nr 2 1987 på Tradera. Jag köpte den naturligtvis så nu är det alltså bara nr 1 1987 som fattas.
Angående din fråga så är det ju som att leta i en höstack. Det måste ju ha getts ut bra många 100 sf-noveller på svenska under 70- och 80-talet, bara JVM och Delta stod väl för kanske 500 st. Jag har tittat igenom JVM nr 350-400 utan att hitta någon TAXI, och JVM nr 401 och framåt har jag dessvärre sålt. Något retade mitt minne när du frågade, men jag kan tyvärr inte precisera det. Beklagar!
Men jag ska hålla korpgluggarna öppna ifall jag kommer på något.

#123 zkh42

zkh42

    Cadet First Year

  • Members
  • 9 posts

Posted 29 September 2012 - 12:23

Jag vet.. hopplöst att hitta.. Tack för hjälpen dock...
Oj, så många JVM har inte jag.. :) Jag kommer ihåg novellen så pass bra att jag nästan skulle kunna skriva en "re-write" av den.. .men det är ju fusk! Jag får gräva djupare i mina boklådor..

#124 reader

reader

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 19 October 2012 - 13:41

Hej,

Jag vet inte omnågon kan komma ihåg vad den hette. Det var ett antal, kanske runt 8, olika historier av olika karaktär - alla naturligtvis med SF element. Illustrerad med en illustration per historia (minst)

En historia handlade om en grupp människor som hamnat på en planet där det med jämna mellanrum kom ett skepp som hämtade ett utvalt antal och som (det visade sig sedan) lämnade tillbaka en säck med ben...

En annan om en person som umgicks med en kattliknande varelse som helt plötsligt försvann....

Avslutnignen handlade om en ett race, där man studsade nära svarta hål. Det visar sig att allt bara var en show. Förinspelat.
'Vi är civiliserade nu' var den sista raden minns jag.


Har någon denna kvar eller kommer ihåg vad titel/ISBN var så hör jättegärna av er då jag skulle vilja återuppleva den...

//Martin

#125 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 19 October 2012 - 22:22

Sorry, har aldrig hört talas om. Låter bra dock.. :)

Hoppas någon annan kan hjälpa till.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."