Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2008


  • Please log in to reply
94 replies to this topic

#51 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 March 2008 - 12:37

Tycker inget av bidragen har känns självklara. Jag är relativt nöjd med utgången i går (kan inte heller med Charlotte Pirelli, även om hennes senaste 2 disko-influerade-låtar har varit OK). Sibel är väl närmare känd som tjejen som var med i idol två gånger, fin röst anonym låt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#52 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 March 2008 - 14:49

Såg bara avgörandet igår. Stängde av efter halva Pirelli. När jag sedan såg Calaisa på nätet ångrar jag nästan att jag inte bombat röster på dem; definitivt värda en andra chans åtminstone.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#53 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2008 - 21:31

Rond 1:
E-Type & Pudlarna vs Sibel --> Sibel [XC: E-Type + Pudlar = Horibelt skrikig låt]
Ola vs CaraCola --> Ola [XC vs Fjortisanar: 0-1; Är det bara jag som är trött på Ola?]
Andriola vs Nordman --> Nordman [XC: Wohoo! Carola ute ur leken. Skräplåt. Skäms på er båda två!]
Terese A vs Suzzie T --> Suzzie T [XC: Gillar båda låtarna.]

Rond 2:
Sibel vs Ola --> Sibel [XC vs Fjortisarna: 2-1; YES! YES! YES! :hurrah: Ola är ute ur leken!]
Nordman vs Suzzie T --> Nordman [XC: Jaja... Låten är väl OK. Men jag gillade Suzzie T.]

Finalbiljetterna kneps av:
Sibel - "That's Where I'll Go"
Nordman - "I lågornas sken"

Edited by XC, 08 March 2008 - 21:32.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#54 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 March 2008 - 21:33

Kom Carola inte till final. Dagens bästa nyhet :D

Uppdaterar första posten.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#55 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2008 - 21:37

Näpp. Och i ärlighetens namn så förtjänar inte låten det heller. Carola, som vanligt, skriker sönder låten. *suck*

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#56 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 08 March 2008 - 21:39

Den stora behållningen var att Carola fick stryk. Röstar sällan i festivalen, men när det var 20 sekunder tog jag spontant upp mobilen och gav Nordman min röst (dvs anti-röst på Carola)

Jag säger som Gert Fylking - Äntligen! :thumbsup:

#57 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 March 2008 - 21:54

Den stora behållningen var att Carola fick stryk. Röstar sällan i festivalen, men när det var 20 sekunder tog jag spontant upp mobilen och gav Nordman min röst (dvs anti-röst på Carola)

Jag säger som Gert Fylking - Äntligen! :thumbsup:



Instämmer, och gjorde precis samma sak. Hihi. :D
*Hockey och superhjältar*

#58 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 March 2008 - 22:01

Dom har en poll i Expressen om det var rätt att Carola slogs ut.
74% har röstat JA.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#59 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 08 March 2008 - 22:09

Men kan vi helt andas ut angående Carola...är det inte så att Galaledningen(Björkman) väljer ut 1-2 av de utslagna bidragen som får en sista chans i finalen. Eller det kanske var många år sedan den regeln fanns? Forumets Schlager-experter kan säkert bena ut det problemet. ;)

#60 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 09 March 2008 - 08:29

Jag är ingen expert, men så till vida ingen lämnar walk over så är Carola borta från 2008 års tävling för gott.

Inte ens Christer Björkman kan göra något nu.

Men varför faller svenska folket för en avdankad nyckelharpa?

#61 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 March 2008 - 09:55

Melodifestivalen 2008 | Så här blev det när Björkman bestämde finalordningen | Gylleneskor

Christer Björkman med hjälp av Kristian Luuk annonserade för en stund sedan ut den startordning som gäller för finalen i Globen nästa vecka. Den är inte lottad som många tror utan bestämd av Christer Björkman med stab i Melodifestivalledningen. Charlotte Perrelli går först upp på scenen i Globen. Sist upp är – Kristian Luuk. Se hela startordningen här.

1. "Hero" - Charlotte Perrelli
2. "That Is Where I’ll Go" - Sibel
3. "Just A Minute" - Rongedal
4. "Hur svårt kan det va?" - Linda Bengtzing
5. "I Love Europe" - Christer Sjögren
6. "Thank You" - Amy Diamond
7. "Empty Room" - Sanna Nielsen
8. "I lågornas sken" - Nordman
9. "Upp o hoppa" - Frida feat. Headline
10. "Lay Your Love On Me" - BWO
11. "Jag saknar dig i bland" - Kristian Luuk

Vad det där sista är vet jag inte - någon form av skämt antagligen...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#62 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 March 2008 - 13:56

Jag gillar ju Nordman's låt så det vara bara trevligt att just den fick slå ut "Andriola". Det ska bli riktigt kul att se finalen, så här på förhand känns det som att Charlotte Perrelli är lite av en förhandfavorit men jag håller dörren öppen för fler skrällar...

Hoppas bara att det blir ett bra bidrag som ska representera sverige framöver.

#63 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 March 2008 - 13:58

Den låten funkar - men jag tycker BWOs är bättre. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#64 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 March 2008 - 14:11

Jo, jag tycker alltså inte om hennes låt. Bara vill klargöra det så ni inte får för er något... :lol:

Jag tror att hennes bidrag är det som svenska folket röstar fram som sveriges bidrag. Själv har jag ingen bra favorit. Nordman tror jag tyvärr inte skulle ha en chans i den intrenationella tävlingen. Men det är väl mest den låten som jag personligen gillar. Annars var ju även låten med Rongedal rätt vettig.

#65 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 March 2008 - 16:00

Åkte i bilen nyss och fick då höra BWO:s bidrag och det var ingen höjdare. :urk:

Det var f.ö. det första jag hörde av nån av alla dess låtar. Glad att jag klarat mig undan hittills. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#66 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 10 March 2008 - 16:37

MM: Det ska du va!!

Vet ni vem som kommer att vinna? Om inte så kan jag berätta att den blonde amazonen från Bromölla kommer vinna. Jag är till hälften synsk och till hälften övertygad om att Bonnie Tyler-aktiga ballader går hem i TV-sofforna. Kom ihåg var ni hörde det först...

Angående Charlotte Petrelli, var hittar man den där gröna smile-gubben nu igen...

#67 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 March 2008 - 17:40

:urk:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#68 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 March 2008 - 15:49

Vinnaren är självfallet Nordman.

Att två hedningar som bränner en häxa på bål lyckas besegra en till synes oslagbar frikyrklig sångfågel ser jag som gott omen...

Nordman besegrade Carola! Jag uppmanar forumet att rösta på den enda låten med fantasy-inslag.

Tror att "I lågornas sken" har en del chanser att dra till sig röster från vissa delar av Östblocket. Kanske inte Balkan men väl Ryssland, Vitryssland dvs länder som har vissa rötter i vikingavärlden.Fotbollsrefränger och barbar/etno-inslag har funkat förr (se Ruslana), eldshowen med häxbränningen gör inte saken sämre.

Att jag sedan har satsat pengar på Nordman som vinnare har inget med saken att göra.. ;)

Edited by Walker, 14 March 2008 - 15:51.


#69 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 15 March 2008 - 08:01

Jag satsade faktiskt också 30 kr på Nordman, fast jag inte är direkt förtjust i gruppen eller deras låt. Men den gav ju bra odds, Sanna Nielsen som jag tror kommer ta hem det gav ju typ 1 ggr insatsen....

#70 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 March 2008 - 14:07

Jag satsade faktiskt också 30 kr på Nordman, fast jag inte är direkt förtjust i gruppen eller deras låt. Men den gav ju bra odds, Sanna Nielsen som jag tror kommer ta hem det gav ju typ 1 ggr insatsen....


Hacka inte ner på Nordman, sådana där negativa vibbar kan förstöra deras vinstschanser ikväll....glöm inte att vi bettat på dom.
Förra året satsade jag på vad oddsen sa var en säker vinnare; Nanne Grönvall..de gick inte. I år fick det bli en större chansning 50 kr på Nordman (fast jag tror på låten), var 30 ggr insatsen. Dessvärre verkar de oddset sjunka..

Sanna Nielsen?! Varför ses hon som en säker vinnare?! Hennes låt har inte direkt spelats flitigt i radio de senaste dagarna; däremot BWO, Perrelli, Bengtzing, Nordman och Sjögren. Att den sista spelats så mycket i kommersiell radio har nog en del med den här sidan att göra.. :D

http://christertillbelgrad.nu/

Edit.

Har radion på samtidigt jag surfar. Naturligtvis en överdos schlagerlåtar på alla kanaler; Nordmans låt spelas då plötsligt det ringer på dörren. Jag öppnar och möter Jehovas vittnen (suck), precis då vrålar Håkan Hemlin från stereon " Har hon lekt med trolldom och magi, har hon väckt upp himlens raseri. Verkade inte vara deras favoritlåt direkt, de gav mig pliktskyldigast en broschyr och gick snabbt därifrån. :P

Edited by Walker, 15 March 2008 - 14:51.


#71 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 March 2008 - 21:15

Christer Sjögren är väl största hoppet till att komma långt eller vina på Eurovision senare mren jag tvivlar på att den vinner den Svenska. Min jag tror på BWO som vinnare, även om deras inte är min favorit.
Dock tror jag inte att BWO har en chans i Eurovision.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#72 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 March 2008 - 21:19

Christer Sjögren kommer om inte annat säkert vara sommaren 2008s stora camping-fyllefesternas-stora-hitlåt.

Håller på BWO. Tror inte vi har någon större chans i ESC oavsett vem vi skickar.

Edited by XC, 15 March 2008 - 21:20.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#73 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 March 2008 - 21:22

Får erkänna att Chrille har stora chanser med den låten. Nere i Europa är han inte f.d sångare i något dansband utan en medelålders herre med en bra röst omgivern av lättklädda damer och europeiska flaggor (med de viktigaste östländerna representerade såklart..).

Gör ett sista försök med propaganda. Ta upp telefonen och rösta på Nordman, mer häxbränning åt folket!

#74 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 March 2008 - 21:33

Nordman hade fått min röst om jag inte varit så förbaskat snål med mobilpengarna. Ser dock inte särskilt ljust ut för lågorna hitills. Har de redan brunnit ut?

#75 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 March 2008 - 22:02

Vad roligt han är Björn Gustavsson. Vad får han allt ifrån. jättekul att han idiotdansade till Eurotechno, varför ser vi inte något sånt i amerikansk humor...Will Ferell hade varit perfekt i ett sådant skämt, men glöm det det Will nu var Björn först på bollen..

Fattar inte varför inte media uppmärksammar Björns små sketcher, visst det är inget märkvärdigt...behöver väl inte geni-förklara honom men de kan väl alla fall skriva någon rad om Gustavsson. Skärpning svensk kvällspress!

Edited by Walker, 15 March 2008 - 22:02.